Wednesday, April 15, 2009

Krisis keyakinan terhadap Abdullah Badawi - BN goyang di lima negeri

Pilihan Raya Umum ke 12 begitu getir buat Barisan Nasional yang menghadapi tentangan sengit dan berada dalam keadaan yang membimbangkan sekurang-kurangnya di lima negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis.

Hakikat ini tidak dapat disembunyikan apabila Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak terpaksa berhempas pulas berkempen dan menggempur negeri-negeri berkenaan berulang kali.

Media massa yang menjadi agen propaganda BN yang paling hebat memburuk-buruk serta melemparkan pelbagai kecaman terhadap pembangkang nampaknya tidak mampu mengubah pendirian rakyat yang sudah bertekad untuk menolak BN.

{mosimage}Media cuba untuk melindungi pekung BN, yang kini sedang menghadapi krisis penolakan rakyat, khususnya dari kalangan kaum Cina dan India sehingga PM terpaksa membuat rayuan berkali-kali dalam ucapannya di Pulau Pinang.

Mandat besar yang diterima BN, kononnya kerana 'feel good factor' dan penampilannya dengan gaya yang 'berwatak lembut' diterima rakyat berbanding Tun Dr Mahathir Mohamad sebenarnya tidak wujud.

Jika pun wujud kelebihan di atas personaliti Abdullah, kemungkinan peratusannya terlalu sedikit.

Faktor kemenangan BN 2004

Antara faktor utama yang mendorong kemenangan besar BN pada PRU 2004 adalah pertambahan kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri, melalui persempadanan semula kawasan pilihan raya yang diwartakan dalam tahun 2003.

Persempadanan semula oleh Suruhanjaya Pilihan Raya, jelas memihak kepada BN kerana ia menambah bilangan kerusi Parlimen dan Dun di Johor dan Sabah, dua negeri yang sukar ditembusi pembangkang.

Manakala negeri yang kuat pengaruh PAS seperti di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis, kedudukan kerusi hampir tidak berubah, kecuali disusun semula kawasan pilihan raya dengan memasukkan jumlah pengundi bukan Melayu yang besar di Parlimen Kuala Kedah, Pokok Sena dan Baling.

Statistik mengenai jumlah pengundi yang besar di kawasan Parlimen di Kedah dan Kelantan sehingga mencecah 70 ribu pengundi, berbanding dengan Johor dan Sabah hanya di sekitar 40 ribu boleh dirujuk.

Jika SPR membuat persempadanan semula di negeri-negeri tersebut mengikut peraturan yang ditetapkan, nescaya PAS dan pembangkang lain akan terus menguasai ke empat-empat negeri tersebut.

Faktor kedua adalah pertambahan luar biasa pengundi-pengundi baru yang dimasukkan dalam daftar pemilih. Penambahan ini menyaksikan undi yang diterima calon BN di Kelantan dan Terengganu mencecah lebih 50 peratus.

Dalam masa yang sama secara puratanya PAS hanya menerima penurunan sekitar 5 peratus di Kelantan dan hanya 2 peratus di Terengganu.

Pertambahan mendadak dan luar biasa menyebabkan trend undi diragui kerana bagaimana pengundi yang keluar mengundi boleh mencecah sehingga 90 peratus, sedangkan dalam 10 kali PRU diadakan, peratusan keluar mengundi hanya di sekitar 70 peratus.

Kewujudan trend luar biasa ini mendorong faktor ketiga, iaitu kewujudan pengundi 'hantu' melalui daftar pemilih yang tidak bersih sehingga terdapat mengundi, mengundi lebih daripada dua kali, khususnya di Kelantan dan Terengganu.

Faktor ke empat adalah berpunca daripada arahan 'last minute' SPR yang melanjutkan tempoh pengundian di Selangor sehingga ke jam 7 malam, yang memungkinkan penipuan wujud.

Ada banyak faktor lain yang boleh diketengahkan, apa pun empat faktor yang dicatatkan di sini sudah memadai untuk menjadi kayu ukur bahawa kemenangan dan pengaruh besar Abdullah Badawi sebenarnya tidak genuine.

Faktor BN goyang di lima negeri

Selain daripada kebangkitan rakyat yang jelas terhimpit dalam isu kenaikan harga minyak, harga barang dan sebagainya, boleh disimpulkan antara faktor yang menyebabkan BN goyang di kelima-lima buah negeri tersebut antaranya kerana;

1. Trend pengundi Melayu yang menolak BN pada PRU 1999 kekal pada PRU 2004 dijangka kekal sehingga 2008.

2. Gelombang yang dicetus hasil pemecatan Anwar Ibrahim (1999 dan 2004) hanya dirasai di kalangan pengundi Melayu, sebaliknya BN menang di banyak kawasan Parlimen dan Dun bergantung kepada pengundi bukan Melayu. Untuk PRU 2008 ini, pengundi bukan Melayu sudah jelas menunjukkan bantahan kepada BN menyebabkan kerusi-kerusi tertentu di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis dalam bahaya.

3. Faktor penolakan dalaman Umno yang cukup besar dirasai. Di seluruh negara, ramai Ketua Umno Bahagian dan wakil rakyat tidak disenaraikan semula, menyebabkan berlakunya bantahan, sabotaj dan boikot yang meluas. Seriusnya bantahan dibuat sehingga markaz pilihan raya BN dan jentera BN hampir tidak bergerak, jelas boleh di lihat di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Masalah yang disebut-sebut oleh orang Umno adalah faktor Khairy Jamaluddin yang mencampuri urusan calon sehingga mencetuskan bantahan ramai.

4. BN merasakan masalah boikot akan selesai dengan curahan wang. Namun orang-orang Umno yang menerima wang dari pemimpin untuk menghentikan bantahan kepada calon BN, mengambil wang tersebut, tetapi tetap enggan menggerakkan jentera atau membuka markaz. Keadaan ini jelas dapat dilihat di Terengganu, khususnya.

5. Akibat daripada jentera yang tidak bergerak, BN hanya bergantung kepada media cetak dan elektronik yang menjadi alat propaganda mereka. Malangnya, sehingga kini, rakyat daripada pelbagai kaum, semakin meluat dan tidak termakan propaganda tersebut.

6. Politik pembangunan, turapan jalan tar baru dan penggunaan wang ringgit nampaknya sudah tidak mampu untuk membeli pengundi lagi. Rakyat sudah menganggap semua ini adalah hak rakyat bukannya jasa BN yang harus dibayar dengan undi lagi.

Krisis keyakinan rakyat terhadap BN

Hakikat sebenar yang tidak mampu dinafikan oleh Abdullah Badawi ialah pengaruh parti mereka sudah semakin terhakis, kemenangan 2004 bukan berdasarkan kepada kekuatan sebenar dan faktor Anwar Ibrahim yang masih menghantui.

Anwar dikatakan mereka sudah tidak relevan dan tidak berpengaruh.

Namun apa yang berlaku sejak akhir-akhir ini menunjukkan Umno, MCA, Gerakan dan MIC begitu takut dengan pengaruh Anwar. Televisyen, radio dan akhbar digunakan sepenuhnya untuk membelasah Anwar.

Katalah apa pun terhadap Anwar, sehingga kini BN masih belum mampu melupuskan pengaruhnya di kalangan rakyat. Inilah masalah BN sebenarnya.

Pilihan raya ini sebenarnya bukan soal Anwar sahaja. Abdullah dan BN harus melihat mengapa disebalik janji pembangunan ekonomi yang mencecah trillion RM tidak diterima rakyat.

Barangkali juga Abdullah sedar bahawa krisis keyakinan rakyat terhadap kepimpinan beliau, terhadap Umno khususnya dan BN juga sudah semakin memuncak.

Jika tidak kerana SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman dan Dato' Wan Ahmad Omar membantu BN untuk PRU 2004, PAS akan terus kekal di Kelantan dan Terengganu serta menambah bilangan kerusi Parlimen dan Dun yang besar di seluruh negara.

Esok rakyat akan mengundi. Jika SPR tidak menjadi agen penipu bagi pihak BN, PAS dan rakan-rakan Barisan Alternatif akan menguasai Kelantan, Terengganu, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis.

(Harakahdaily, 7 Mac 2008)

No comments: