Thursday, May 28, 2009

Mohd Sabu rejects Umno element in PAS


Malaysian Insider reported that Mohd Sabu says:

Despite his support for a stronger ulama leadership, Mohamad wants an end to any further attempt at political co-operation with Umno.

"No problem with meetings or discussions but they must be done with the knowledge of the central committee," said Mohamad.

"Because I know, Umno will only look for us when they are in trouble, when they are strong they will oppress the opposition especially PAS," he said.

Like most party grassroots, Mohamad too does not want PAS to adopt Umno’s policy of promoting Malay supremacy.

"I personally do want the party to return to the 'Malay world'," said Mohamad.

For him adopting Malay supremacy may lead to PAS tolerating corruption.

"We are accepted because of our stand against corruption; Nik Aziz is respected not because of his turban and robe, but because he is clean," he said.

But he said his decision to contest was not solely driven by the actions of party leaders who were involved in the clandestine unity talks with Umno last year.

"I am not contesting because I am disappointed with anyone, but if I win I hope to assist the president in fields that are unreachable to him," said Mohamad.

"PAS is now in Pakatan Rakyat, it has began to be accepted by the non-Malays, NGOs, cultural groups, these organisations must be engaged to get them to support PAS, this is where I can play an important role," he told The Malaysian Insider.

"In the west coast, from Kangar to Pontian, almost 80 per cent of the constituencies are racially mixed; without the support of the non-Muslims, PAS will remain a Kelantan and Terengganu party," he said.

Mohamad is confident that the opposition coalition will take over the government by the next general election and PAS has to prepare itself by strengthening co-operation with PR partners in the states dominated by Barisan Nasional (BN).

"The moment we return to Malay supremacy, that’s the end of it."

Husam perincikan mengapa beliau bertanding


Themalaysianinsider.com has the story:

Husam want PAS to replace Umno, not complement it


It's no secret that PAS vice-president Datuk Husam Musa is no fan of the Dewan Ulama (the party's religious scholars' wing). And they, not surprisingly, have been one of his strongest critics.

Husam and another vice-president Mohamad Sabu are challenging two-term deputy president Nasharuddin Mat Isa, who is favoured by the pro-Umno faction, made up of largely ulama in the party.

There have been veiled accusations levelled by the head of the Dewan Ulama against Husam of bribing party members in order to get nominations for the deputy presidency.

And just last weekend the Dewan Ulama organised a seminar, at the old party headquarters in Gombak, with the aim of strengthening the leadership of the religious scholars in the party.

A photo exhibition on the history of PAS was also held and newspaper reports on the takeover of the party by the ulama in 1982 were displayed prominently.

Husam, however, prides himself on being part of the wave that led to the removal of the Malay nationalist PAS president Datuk Asri Muda.

"I joined PAS on the day Datuk Asri stepped down in 1982, I was still a second-year student at Universiti Malaya," said Husam.

"As a student I did not favour Datuk Asri, because he was more Melayu than Islam, which limits growth. It only divides the Malays between PAS and Umno, but you cannot get support from the rest," he added.

He attended the party’s muktamar that year at the invitation of a Kelantan ulama, Mustafa Taib.

"Now the ulama is in Umno, but I am still in PAS," he said with a broad smile.

"That was also the year Anwar Ibrahim joined Umno. If I am called pro-Anwar, that is not fair to me, if I am I would have followed Anwar in 1982," Husam told The Malaysian Insider.

The Kelantan executive councillor has been called pro-Anwar by his critics due to his support of the opposition coalition Pakatan Rakyat (PR).

He is still motivated by the same thing that led him to contest PAS’s No. 2 — making the party the biggest political force and to replace Umno.

"The incumbent No. 2 seems to have close ties with Umno leaders and he seems not focused on making our party the anchor party," he said.

"I want to put a stop to activities destructive to the idea of PAS replacing Umno," added Husam.

"I feel my time in the party is wasted if the party only wants to complement Umno," he said.

Husam said since the official announcement on Monday he has been getting a lot of text messages supporting his decision to contest.

"I think on the ground there is some of dissatisfaction with what is going on, but PAS members are disciplined, so most of the time they hide their feelings, but they have their own assessment of what is going on," he said.

He also said he was not worried that the wide publicity given to his candidacy would backfire — as PAS members are known to reject candidates who are too eager to contest.

"If I remain quiet, it is not fair to the members... they need to know my objectives," said Husam.

"I hope PAS members understand why I am contesting," he added.

Wednesday, May 27, 2009

Raja Petra bikin Najib, Rosmah tak senang duduk


SEBENTAR tadi penulis bersama beberapa orang rakan menunaikan solat zohor di Masjid Pakistan dekat Chow Kit. Seusai solat, kami menuju ke warung Pakistan dalam kawasan masjid untuk menikmati capati, gulai kambing dan teh kapala.

Sedang enak menikmati juadah, seorang rakan memecah bicara,"Eh kau orang tengok tu, apa pasal Raja Petra ada kat sini, bukan ke dia kat Brisbane (Australia)?

"Hairan aku, kenapa dia sorang-sorang, tak nampak Kak Marina pun (Marina Lee Abdullah, isteri Raja Petra)," sambungnya lagi.

Kami masing-masing terdiam dan terpaku seketika, terus berhenti mengunyah makanan. Masing-masing menoleh kepada sosok yang dimaksudkan oleh rakan tadi.

Seorang lelaki mirip Raja Petra, bercermin mata, berbaju putih pagoda dengan seluar jeans biru. Mundar mandir di kawasan masjid, seolah-olah sedang menunggu seseorang ataupun mencari sesuatu.

Melihat sekali imbas, wajahnya hampir serupa dengan Raja Petra, tetapi lelaki itu berjambang dan agak tinggi sedikit berbanding Raja Petra.

"Eh..bukan Raja Petra lah..aku selalu jumpa dia, mana dia ada jambang," kata seorang rakan.

"Mana tau kalau-kalau dia nak elak polis, dia pakai jambang. Tapi setahu aku tak pernah pulak aku tengok Raja Petra pegang tasbih sambil berjalan-jalan dalam kawasan masjid macam tu," kata rakan lain.

"Kan polis Malaysia terbaik di dunia (the best in the world seperti kata blogger penarik beca), tak kan tak tahu Raja Petra ada kat mana," kata rakan saya.

Lelaki tersebut agaknya sedar tingkah lakunya diperkatakan, lalu berhenti seketika memandang kami. Kami buat-buat tidak memandang beliau, kami terus mengalihkan perbualan ke topik lain, sambil menikmati capati berlauk kambing.

Tiba-tiba seorang pekerja di warung tersebut menyapa lelaki berkenaan, bercakaplah mereka dalam bahasa Urdu (Pakistan) yang tidak kami fahami, kecuali sepatah dua 'acca', 'nehi' seperti dalam filem Hindustan.

"Bukan Raja Petra lah, bila pulak Raja Petra cakap Urdu," kata seorang rakan sambil ketawa.

Kami berempat turut ketawa besar. Ketawa kerana sensitiviti seorang rakan yang begitu mengikuti perkembangan Raja Petra yang sedang dicari polis sekarang ini.

Seperti laporan media, penulis blog terkenal Raja Petra Kamaruddin dilaporkan berada di Brisbane, Australia, menerima satu lagi waran tangkap setelah tidak hadir perbicaraan kes fitnah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur juga mengeluarkan arahan tunjuk sebab kepada isteri beliau Marina Lee Abdullah yang bertindak sebagai penjamin pengendali Malaysia Today.

Marina dilaporkan bersama suaminya ke luar negara, satu tindakan yang dipercayai untuk melarikan diri daripada perbicaraan yang disifatkan oleh penulis itu sebagai tidak adil.

Hakim Mohamad Sekeri Mamat menetapkan tarikh baru, 2 Julai untuk sebutan kes tersebut yang sepatutnya didengar minggu ini.

Pada 23 April, Mahkamah Sesyen Petaling Jaya mengeluarkan waran tangkap terhadap Raja Petra kerana gagal menghadiri perbicaraan kes menghasut.

Bagi penulis, persoalannya di sini, sebenarnya yang dibicarakan bukan soal Raja Petra. Persoalan yang besar ialah kebenaran atau kewujudan hubungan, yang mengaitkan Rosmah dan PM, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dengan Altantuya Shaariibu serta Abdul Razak Baginda seperti didakwa Raja Petra.

Apa pun dakwaan yang bakal dihadapi Raja Petra, beliau berjaya membuat Najib serta Rosmah terkial-kial untuk menepis hubungan dengan Altantuya dan Razak

Penulis tidak berhasrat membicarakan soal kaitan keduanya dengan kes, kerana ia sudah berada dalam kuasa perundangan. Tak pasal-pasal nanti dituduh menghina mahkamah pula.

Persoalan di mana Raja Petra berada, juga bukan persoalan yang harus dibincangkan di sini.

Persoalan yang bermain di fikiran rakan-rakan dan rakyat, ialah bagaimana Raja Petra mampu menggegarkan negara, sehingga mampu membuatkan orang yang paling berkuasa tidak senang duduk.

Suatu ketika Raja Petra diundang untuk berbicara dengan karyawan Harakah, diajukan persoalan kepada beliau, bagaimana tentang penapisan atau lontaran sesuatu isu yang kontroversial oleh laman web malaysiatoday.

Raja Petra memberikan respon yang mudah. Katanya beliau ibarat seorang perajurit yang menggunakan machine gun M16 bukan senapang patah.

"Saya menembak mereka (musuh) dengan berpuluh-puluh peluru. Saya tidak berasa bimbang tembakan saya tidak mengena sasaran, kerana saya tahu, satu dua peluru akan pasti menembusi musuh sehingga mereka cedera atau tewas," katanya sambil menghurai analogi.

Raja Petra seorang yang berani berhadapan dengan risiko. Beliau merupakan seorang penulis dan pejuang yang gigih.

Sama ada beliau ditangkap atau didakwa bukan kehendak kita menentukannya. Bersalah atau tidak Raja Petra menurut undang-undang Malaysia juga barangkali persoalan yang bakal menjadi pertikaian.

Hakikat yang terjadi daripada kes sebegini membuktikan bahawa, Raja Petra berjaya mengugat kepimpinan Umno-Barisan Nasional dengan dakwaan-dakwaan beliau yang konsisten dalam laman webnya.

Semoga Raja Petra terus kuat dan dilindungi Yang Maha Kuasa.

Tuesday, May 26, 2009

Zahid bacul, ganti soldadu upahan untuk debat


Kenyataan Dato' Husam Musa dari Sri Pentas

Setelah tiba di Sri Pentas Bandar Utama, untuk menyertai program Hujjah secara langsung di TV9 jam 9.35 malam ini sebagai ahli Panel bersama Naib Presiden UMNO yang juga Menteri Pertahanan, Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi, saya dimaklumkan oleh penerbit rancangan, YB Menteri berkenaan tidak dapat hadir kerana keuzuran.

Oleh yang demikian saya dengan rasa dukacita, menarik diri dari menyertai program ini dan menasihati penerbit rancangan supaya ianya ditunda kepada satu tarikh lain di masa hadapan yang sesuai dengan jadual YB Menteri. Ini kerana pengganti yang dijemput mengambil alih tempat YB Menteri, tidak memegang jawatan di dalam Kerajaan dan juga partinya yang memberi beliau keupayaan untuk bercakap bagi pihak Kerajaan atau partinya apalagi keupayaan untuk membawa perubahan kepada pentadbiran Kerajaan serta partinya.

Saya mencadangkan kepada penerbit rancangan supaya menjemput Pengerusi GERAK bagi menggantikan tempat saya. Ini amat sesuai memandangkan ahli panel yang menggantikan tempat YB. Menteri adalah bekas Pengerusi GERAK.


Langkah yang diambil Husam ini amat tepat. Sekaligus beliau menempeleng muka Umno. Penarikan diri beliau dari berdebat dengan Zahid hanya memalukan Umno kerana mempunyai Naib Presiden yang bacul dan penakut.

Jika Naib Presiden Umno itu anak jantan, beliau tidak patut menarik diri dan menggantikan tempatnya dengan ayam sabung yang penuh terpalit najis.

Husam tidak layak digandingkan untuk berdebat dengan pencacai seperti Ezam.

Husam tanding kerana Nasha condong kepada Umno


Laporan Malaysiakini memetik kenyataan Husam seperti berikut:

Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa secara rasmi mengesahkan akan cabar Nasharuddin Mat Isa bagi jawatan timbalan presiden, kemungkinan besar dalam persaingan sengit tiga penjuru.

Dalam pengumumannya di ibu pejabat parti itu tadi, beliau berkata gandingannya dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang boleh menolong memajukan lagi parti.

"Saya yakin bahawa gandingan yang mantap boleh membantu Datuk Seri Tuan Guru memimpin PAS terus-menerus menerokai kemajuan dan pembukaan sehingga berjaya dari segi politik menggantikan tempat Umno sebagai teraju utama negara pada masa akan datang," katanya.

"Penolakan ke atas Umno adalah kerana sifat perjuangannya yang memisahkan aktiviti pemerintahan daripada hitungan akhirat dan bimbingan wahyu, yang membawa kepada berleluasanya korupsi, penyelewengan dan salah guna kuasa serta hilang puncanya
Umno dalam isu hubungan kaum dan agama di Malaysia."

Seorang lagi naib presiden Mohamad Sabu juga berminat jawatan nombor dua PAS.

Beliau dijangka mengesahkan bertanding hari ini, tarikh akhir semua calon wajib berbuat demikian menjelang pemilihan parti di muktamar tahunannya di Shah Alam bermula 5 Jun ini.

Ditanya berhubung dakwaan beliau seorang pemimpin liberal, Husam berkata:

"Saya menganggap penyandang jawatan sekarang (Nasharudin) juga liberal tetapi terlalu liberal (condong) kepada Umno adalah sesuatu yang tidak boleh diterima.

"Pada pendapat saya, PAS perlu berada di tengah, bukan bersikap terbuka kepada Umno atau untuk menyelamatkan Umno."


Pertandingan PAS kali ini disifatkan persaingan dua aliran besar - satu pro-rundingan dengan Umno dan satu lagi pro-kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Nasharuddin - yang terlibat sendiri dalam satu rundingan sulit dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi, waktu itu presiden Umno, sejurus selepas pilihanraya umum tahun lalu - dikategorikan dalam kumpulan yang bertentangan dengan Husam.

Exco kerajaan Kelantan itu dikatakan lebih menyenangi idea mengukuhkan kedudukan PAS dalam gabungan pembangkang.


Pada saya kenyataan yang dibuat Husam ini jelas, beliau sanggup menentang Ustaz Nasharudin Mat Isa untuk jawatan Timbalan Presiden PAS kerana Ustaz Nasha condong kepada Umno.

Selama ini Husam tidak pernah bercakap soal politiking dalaman parti. Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, beliau dituduh sebagai ketua kumpulan Erdogan, penyokong Anwar dalam PAS dan sebagainya.

Beberapa blog dan laman web digunakan, dipercayai kumpulan yang menyokong Nasha menghentam dan mencaci maki Husam dan ramai lagi pemimpin PAS. Kumpulan ini tanpa segan silu mendedahkan masalah dalaman PAS dan mengemukakan beberapa event atau perbincangan yang bersifat dalaman.

Bagaimana kumpulan ini tahu tentang perihal dalaman PAS jika mereka tidak rapat dengan pemimpin tertentu, tidak mendapat sokongan pemimpin tertentu yang mempunyai agenda tertentu?

Serangan terhadap Husam sejak akhir-akhir ini dilebarkan oleh media massa seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian. Akhbar-akhbar ini, yang cukup lama menghentam kepimpinan PAS kerana diterajui ulama, tiba-tiba berpaling 360 darjah, menyokong kepimpinan ulama dan menghentam Husam.

Harus ditanya, agenda siapa? Mengapa tiba-tiba akhbar-akhbar yang dikuasai Umno ini menyokong ulama-ulama dalam PAS? Kita tidak perlu berdebat soal ini, sebaliknya kita harus fikir mengapa ianya berlaku.

Selama ini pun Husam dan rakan-rakan yang dilemparkan pelbagai tuduhan, mendiamkan diri dan enggan mengulas perkara ini.

Justeru, jika kali ini Husam membuka mulut dan memperjelaskan sikapnya, jangan salahkan Husam. Salahkan orang-orang tertentu, mengapa mereka menghentam dan mencaci maki Husam selama berbulan-bulan.

Monday, May 25, 2009

Husam tawar diri tanding Timbalan Presiden PAS


KENYATAAN RASMI YB. DATO’ HAJI HUSAM BIN HAJI MUSA

Dengan Nama Allah, Maha Pengasih Maha Penyayang

Maha Berkuasa Atas Semua Perkara

Salam ke atas Junjungan Nabi Muhammad S.A.W yang mulia.

Saya terlebih dahulu mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang kerana sekali lagi mendapat kepercayaan ahli-ahli untuk terus memimpin Parti Islam SeMalaysia (PAS) sebagai Presidennya.

Beliau mempunyai tsiqah dan kepercayaan yang tinggi dari ahli-ahli untuk memimpin PAS berasaskan Islam yang komprehensif dengan pendekatan yang mampu melonjakkan sokongan masyarakat silang budaya dan agama di Malaysia.

2. Sebagai sebuah parti yang mengamalkan kepimpinan kolektif, lengkap melengkapkan antara satu sama lain dan dipandu oleh Majlis Syura Ulama’, saya yakin bahawa gandingan yang mantap boleh membantu Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang memimpin PAS terus menerus menerokai kemajuan dan pembukaan sehingga berjaya dari segi politik menggantikan tempat UMNO sebagai teraju utama negara pada masa akan datang.

3. Setelah mempertimbangkan semua aspek; termasuk pengharapan yang dinyatakan oleh Kawasan-Kawasan PAS di seluruh negara, baik yang mencalonkan saya atau pun tidak, serta keputusan Majlis Syura yang bersidang pada 10 Mei 2009 yang menyatakan tidak ada ketetapan bahawa jawatan yang saya akan tandingi adalah khusus, tertutup dan eksklusif, serta, pengurusan dan kepimpinan pada peringkat tertentu yang memerlukan satu semakan untuk keperluan semasa yang mendesak, saya dengan segala rendah diri, tawadhu’ dan semangat yang diajarkan oleh Rasulullah S.A.W untuk tegur menegur baik dengan lisan mahupun tindakan, mengumumkan menerima pencalonan sebagai Timbalan Presiden PAS bagi sesi 2009/2011.

4. Saya yakin, kawasan-kawasan yang mencalonkan saya, melaksanakan pencalonan itu dengan penuh tanggungjawab dan pertimbangan yang tidak harus diperkecilkan oleh mana-mana pihak atas kematangan dan pengharapan mereka.

Melalui semangat tarbiyyah Islamiyyah yang telah dijalani oleh semua peringkat parti, terutama selepas Kepimpinan Ulama’ mengambil alih teraju kepimpinan PAS sejak 1982, serta amal Islami dan adab jamai’ie yang berteraskan ukuran ukhrawi yang menjadikan PAS berbeza dari parti politik yang lain, saya sangat berharap bahawa keputusan saya ini diterima dengan dada yang terbuka dan pertandingan ini berlangsung dalam semangat ukhuwwah Islamiyyah dan ethika persahabatan yang tinggi. Semoga segalanya berjalan sebagai ubudiyyah dengan segala tertib dan rukunnya.

Sesungguhnya, saya bersetia dan menyatakan wala’ saya yang tidak berbelah bahagi kepada PAS, Presiden Parti, Mursyidul Am dan Majlis Syura seperti sepatutnya dilakukan oleh ahli parti yang terdidik.

5. Saya yakin, ahli-ahli tidak terpengaruh dengan percaturan UMNO/media-media tertentu atau mana-mana pihak luar untuk mencorakkan keputusan ahli dalam pemilihan saf kepimpinan PAS nanti.

6. Berdasarkan waqi’ atau realiti politik negara pada hari ini, saya berkeyakinan bahawa sudah sampai masanya PAS berusaha menggantikan tempat UMNO sebagai teraju utama politik negara dan ini hanya boleh dilakukan dengan PAS menjadi pesaing UMNO dan bukan rakan dalam apa bentuk ikatan.

Penolakan ke atas UMNO adalah kerana sifat perjuangannya yang memisahkan aktiviti pemerintahan dari hitungan akhirat dan bimbingan wahyu, yang membawa kepada berleluasanya korupsi, penyelewengan dan salah guna kuasa serta hilang puncanya UMNO dalam isu hubungan kaum dan agama di Malaysia.

Segala keburukan yang berlaku dalam negara ini, baik amalan demokrasi yang tempang, kehilangan rule of law dan runtuhnya kepercayaan terhadap semua institusi utama dalam negara, peningkatan jenayah, keruntuhan akhlak dan kepincangan-kepincangan yang lain memerlukan islah yang menyeluruh dengan kedudukan PAS sebagai teraju perubahan, dengan izin Allah.

7. Kepercayaan masyarakat bukan Islam yang semakin subur terhadap PAS kini tidak harus sama sekali dipersia-siakan baik dalam konteks dakwah mahu pun pengukuhan politik menuju kedudukan sebagai parti yang paling dipercayai, bersekali dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat dengan kedudukan PAS yang mampu berdiri sama tinggi.

Saya, Husam Haji Musa, dengan ini, mengumumkan menerima pencalonan sebagai Timbalan Presiden PAS.

Kepada Allah saya bertawakkal.



30 Jumad Al Ulaa 1430

25 Mei 2009

Pejabat Agung Pas,

Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur

Saturday, May 23, 2009

Umno parti tiada prinsip, parti dolak dalik


Komen Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat:

Mengenai kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib mengenai hasrat BN untuk bertanding di Manek Urai, pihaknya menyifatkan kenyataan tersebut mencerminkan parti itu sebuah parti bertaraf parti Bebas.

"Bila dia tidak mahu bertanding di Penanti, maka ia jadi taraf sebuah parti Bebas, tetapi selepas timbalan dia menyatakan bahawa dia akan bertanding di Manek Urai bermakna dia telah sedar akan taraf sebenar parti itu.

"Kenyataan yang dibuat Najib dan pemimpin BN sebelum itu membuktikan rendahnya moral dan maruah parti tersebut apatah lagi dengan keengganan mereka untuk bertanding di Penanti," ujarnya.


Mana ada rasional kejap nak tanding PRK kejap tak nak. Alasan yang diberi PM, tidak mahu tanding di Penanti adalah kerana pembaziran wang yang banyak.

Kalau tak nak membazir, baik bagi sahaja PAS menang percuma. Ini tidak, di Penanti Umno jadi bacul macam pondan Siam, tetapi di Manek Urai pula tiba-tiba dah jadi ayam jantan.

Macamana Umno-BN hendak dipercayai rakyat jika pemimpin-pemimpin mereka sering tidak konsisten dan cacamerba?

Jadilah MB di hati rakyat bukan MB pilihan Mahkamah


Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin tidak perlu gusar walaupun Mahkamah Rayuan memberikan kemenangan kepada Zambry Kadir.

Kalau Zambry jadi MB pun, tiada siapa nak hormat dia. Majoriti kalangan rakyat tetap menolak Zambry. Pada mereka Nizar tetap MB.

Pandangan Tuan Guru Nik Aziz seperti dilapor Harakahdaily hari ini, elok direnungi;

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan bahawa kesemua Menteri Besar yang dilantik di negeri-negeri adalah dengan mandat yang diberikan oleh rakyat.

Menurutnya, keputusan yang dibuat Mahkamah Rayuan semalam mengisytiharkan Dato' Seri Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar adalah membuktikan bahawa ianya tidak berpandukan kepada mana-mana sistem iaitu Islam ataupun demokrasi.

"Kesemua Menteri Besar di Malaysia ini memegang jawatan ini kerana undi yang diberikan rakyat kepada kami, bukan keputusan mahkamah yang memutuskannya," katanya pada satu sidang media selepas merasmikan sambutan jubli perak kepimpinan ulama di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar Gombak dekat sini.

Beliau juga mendakwa bahawa sekiranya kaedah 'rampas kuasa' yang dilakukan Umno-BN ke atas kerajaan Perak 'dihalalkan', maka ini bermakna ia mungkin akan dilaksanakan di negeri-negeri lain selepas ini.

"Selepas berjaya dibuat di Perak, maka ia akan dibuat di negeri-negeri lain pula selepas ini.

"Cara apakah ini? Islam pun tidak, demokrasi pun tidak," tegasnya.

Malah menurutnya, Menteri Besar Perak sebelum ini, Dato' Seri Mohd Nizar Jamaludin mengambil jalan yang betul dengan mengadap Sultan Perak untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Ditanya mengenai keputusan Mahkamah Rayuan semalam yang berpihak kepada BN, beliau menyifatkan parti itu sebagai satu gerombolan dan bukan sebuah parti politik.

"Umno sekarang bukan lagi sebuah parti politik sebaliknya ia sebuah gerombolan pemikiran sahaja," katanya lagi.

Wednesday, May 20, 2009

Isu Perak - Husam buat BN makin cacamerba


Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa yang diberi mandat oleh PAS Pusat untuk bertemu dan berunding dengan pemimpin-pemimpin BN bagi mencari jalan penyelesaian kepada krisis politik di Perak.

Bernama melaporkan:

MCA Tak Restu Pertemuan Chua Dan Husam

KUALA LUMPUR, 19 Mei (Bernama) -- MCA tidak memberi kebenaran atau restu kepada timbalan presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek untuk mengadakan perbincangan dengan naib presiden Pas Datuk Husam Musa mengenai krisis politik di Perak, kata presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat.

Pucuk pimpinan parti hanya diberitahu mengenai perbincangan itu oleh Chua semalam, katanya kepada pemberita di sini hari ini ketika diminta mengulas mengenai perkara itu yang tersiar dalam blog Chua semalam.

Selain isu Perak, Chua yang disertai anaknya yang merupakan Anggota Parlimen Labis, Chua Tee Yong, telah membincangkan isu-isu politik secara am dan mereka bersetuju bahawa kini terdapat amalan politiking yang keterlaluan di negara ini.


Itu komen Presiden MCA yang sejak awal-awal lagi tidak sebulu dengan Timbalannya Dr Chua.

Lihat apa pula kata Husam dalam blognya.


Pembubaran DUN Perak Kian Hampir
Saya telah menemui Tengku Razaleigh Hamzah, Dr Chua Soi Lek dan Tan Sri Abu Talib awal minggu ini, seperti dipersetujui Presiden dan Dewan Harian PAS Pusat. Perjumpaan seterusnya adalah bersama seorang pimpinan Gerakan.

Dr. Chua telah menjelaskan sebahagian inti perbincangan kami dalam blognya.

Apa yang saya dapat tangkap ialah, dari segi prinsip, semua ketiga pimpinan yang saya temui, bersetuju, DUN Perak harus dibubarkan.

Dr. Chua memberikan saranan, pembubaran dilakukan melalui undi percaya di DUN terlebih dahulu, baik oleh BN atau PR, selepas siapa diputuskan menang sebagai MB yang sah pada 21 Mei ini. Itu adalah pandangan beliau. Tetapi akhirnya, pembubaran adalah perkara pasti yang perlu dilakukan oleh kedua-dua pihak, jika ingin dilihat bermaruah.

Dr. Chua berjanji membangkitkan isu ini dalam mesyuarat Majlis Tertinggi BN malam selepas perjumpaan kami, Isnin lepas. Saya difahamkan Dr. Chua benar-benar membangkitkannya dan pada keseluruhannya, parti komponen yang lain menuju pandangan pembubaran sebagai jalan survival politiik BN di Semenanjung. JIka tidak, penolakan terhadap BN akan berlaku di seluruh Semenanjung.

Pembubaran DUN Perak juga akan mengimbangkan langkah BN tidak meletakkan calon di Penanti. BN tidak gentar. Buktinya, BN bertindak berani membubarkan DUN Perak sedikit masa lagi dan BN berani menghadapi pilihanraya di Perak dan dengan itu, tidak menyertai Penanti adalah atas sebab prinsip semata-mata.

Jika maklumat saya ini hendak dijadikan kenyataan, langkah pertama ialah Mahkamah Rayuan perlu membuat keputusan yang menyebelahi Zambry, Khamis ini. BN sangat memerlukan keputusan itu untuk BN akan dilihat bertindak menasihati Sultan untuk pembubaran itu dan bukan PR. Mereka juga mempunyai kelebihan sebagai care taker government sepanjang tempoh kempen.

Saya membuat tekaan, Khamis ini, Mahkamah Rayuan akan menyebelahi Zambry. Ini hanya tekaan saya. Untuk membolehkan tekaan saya selanjutnya menjadi kenyataan.

Pengunduran dari Penanti hendaklah juga dibaca sebagai satu strategi membuat kejutan reverse iatu pilihanraya mengejut di Perak.

Terima kasih pada semua pimpinan BN yang membawa versi berbeza dalam pandangan politik mereka.

PR, pada pendapat saya, bersedia dengan pilihan ini kerana krisis Perak perlukan penyelesaian segera dan muktamad. Jika tidak, satu lagi institusi yang sebelumnya dilihat terhormat iaitu Istana, juga akan menghadapi kepudaran kepercayaan rakyat sama seperti hampir keseluruhan institusi di negara ini.

Bersedia!


Pada saya tindakan yang dibuat Husam ini jelas menampakkan hasil yang positif buat Pakatan Rakyat. Pemimpin sebeginilah yang kita mahu, berunding dengan parti-parti lawan atau pun komponen BN untuk kepentingan rakyat, bukan kepentingan individu.

Pertemuan dan perbincangan dengan mereka (komponen BN) ini diterbukakan dan dijelaskan kepada umum. Supaya mereka faham apa tujuannya dan ia sudah tentu akan mengelakkan fitnah.

Ahli-ahli PAS juga saya fikir tidak mahu jika terdapat mana-mana pemimpin yang berbincang atau berunding dengan senyap-senyap dengan mana-mana komponen BN.

Nanti akan timbul banyak persoalan dan pertanyaan. Mungkin juga akan timbul fitnah.

Justeru saya cadangkan, mana-mana pemimpin PAS yang mahu berjumpa atau berunding dengan komponen BN, termasuk Umno (yang saya yakin tiada halangan), supaya mencontohi langkah yang dibuat Husam ini.

Iaitu, pertama, mendapat mandat parti. Kedua, jelaskan butiran perbincangan.

Jika pertemuan diadakan tanpa mandat. Jika butiran perbincangan tidak dimaklumkan kepada rakyat, jangan pula marah jika mana-mana pemimpin yang berbuat demikian menerima kritikan dari ahli dan penyokong.

Jangan pula ada mana-mana pemimpin yang menyalahkan ahli dengan menyatakan ahli tidak faham tugas mereka sebagai pemimpin, jika pemimpin itu sendiri tidak memberikan penjelasan yang sebaik-baiknya.

Jadi, untuk mengelakkan berlaku permasalahan yang mungkin akan membawa perpecahan, lebih baik kita bertindak mengikut saluran yang betul.

Pemimpin juga harus ingat bahawa, wala' ahli, penyokong adalah kepada PAS dan perjuangan PAS, bukan individu pemimpin.

Tuesday, May 19, 2009

Serangan psikologi terhadap Husam



Kesian, Dato' Husam Musa. Tidak henti-henti diserang dan ditohmah kerana hendak bertanding jawatan Timbalan Presiden PAS.

Selepas beberapa blog dan akhbar Utusan Malaysia digunakan untuk menyerang beliau, ada lagi cerita terbaru yang dilemparkan.

Kononnya kali ini beliau hendak berundur dari bertanding. Lihat laporan themalaysianinsider.com:

Husam mulls quitting PAS race amid intense attacks

KUALA LUMPUR, May 19 – Datuk Husam Musa may end up the first casualty in the intense rivalry between the conservative ulama and the more progressive Erdogan factions ahead of next month's party polls, with party insiders saying the PAS vice-president may pull out of the race for deputy presidency.

Husam, one of the leading lights of the Erdogans which consist mainly professionals who back stronger links with its Pakatan Rakyat (PR) partners, was expected to take on the incumbent conservative Nasharuddin Mat Isa along with Mohamad Sabu, another non-ulama.

The contest has sparked controversy especially among the ulama ranks who are concerned religious scholars were losing their hold on the party, and have even gone as far as to contend that the top two party posts should be held by ulama.

Personal attacks has intensified recently against Husam, who has qualified to contest the deputy presidency, prompting him to consider quitting the race.

“He is also considering not defending his vice-president's post if the situation continues. Out of frustration he will not contest any post,” said a source familiar with Husam’s campaign.

Since the start of the party divisional meetings last month, Husam has come under considerable attacks from the conservatives in an attempt to stop him from vying for the party’s No. 2 post.

A blog has also been set up to launch attacks against Husam.

A statement by the Dewan Ulama chief Datuk Mohamed Daud Iraqi last week alleging vote buying practice in the party election also appeared targeted at Husam.

The Malaysian Insider understands that the supporters of the Kelantan state executive councillor are disappointed that no action was taken against Daud after he testified before the management committee yesterday.

“Daud apologised to Husam and everyone in the meeting, but no action will be taken against him,” said the source.

At the Dewan Harian meeting yesterday where party president Datuk Seri Abdul Hadi Awang was briefed by several leaders on the allegation of vote buying, Daud was also grilled on why he did not make investigations before making the claims.

Meanwhile Rantau Panjang PAS chief Abdul Fatah Haron, who had nominated Husam for the deputy presidency, said the party’s central leadership could still take action against Daud.

“Ustaz Hadi only said there is no money politics in PAS, but I leave it to them whether or not to take action against Ustaz Daud, because the damage is done,” Fatah told The Malaysian Insider.

“People are using the allegation to show that there is no difference between PAS and Umno,” he added.

Party insider? Bunyi macam kelakar..insider dari pihak pro mana? kalau musuh yang beritahu themalaysianinsider.com, memang strategi ini akan makan tuan (pihak yang beri info).

Mereka-mereka ini tidak serik bermain dengan media massa, sama ada internet atau tidak. Mereka jenis suka baling batu sembunyi tangan.

Kalau Husam yang cakap sendiri dia tidak mahu bertanding, tidak mengapa. Tetapi kalau ada pihak yang create cerita kata Husam tak mahu bertanding, ini bermakna, pihak itu mahu membuat serangan psikologi.

Kalau betul-betul anak jantan, lawanlah secara jantan. Biar perwakilan tentukan, tak payah guna media untuk menjatuh atau merosakkan imej lawan.

Mana-mana pemimpin yang bertanding, seharus mempertaruhkan track recordnya untuk diadili oleh perwakilan, jangan sibuk nak pegang jawatan, tapi tiada track record.

Bagai saya mudah sahaja, apabila peraturan parti membenarkan pertandingan. Biarlah mereka yang dicalonkan bertanding. Jangan sesekali nak jadi macam Umno, nak halang orang, nak sabotaj orang.

Biar perwakilan tentukan dan nilaikan keupayaan seseorang pemimpin secara adil.

Monday, May 18, 2009

Zambry MB badut alaf baru


MAHKAMAH Tinggi sudah membuat keputusan bahawa Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar Perak yang sah. Cuma keputusan tersebut ditangguhkan oleh Mahkamah Rayuan, menanti perbicaraan.

Keputusan penangguhan oleh Mahkamah Rayuan, tidak memberi makna apa-apa kepada Dato' Dr Zambry Abdul Kadir. Beliau bukan Menteri Besar yang sah dari segi undang-undang.

Keputusan Mahkamah Tinggi jelas menunjukkan bahawa Nizar adalah MB sebenar bukan Zambry, ini tafsiran undang-undang. Mana boleh pada satu-satu masa ada dua MB. Mana boleh Zambry melaksanakan tugas sebagai MB hanya semata-mata keputusan pengesahan Nizar ditangguhkan oleh mahkamah.

Zambry tidak ada pilihan. Beliau harus mengosongkan segera pejabat MB Perak. Beliau tidak boleh membuat keputusan-keputusan yang membabitkan kerajaan. Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang diadakan juga tidak sah.

Lebih buruk daripada itu, ialah selama tiga bulan (semenjak Februari lepas), kerajaan negeri Perak beroperasi secara tidak sah. Perlantikan yang dibuat MB Zambry tidak sah, perbelanjaan-perbelanjaan kerajaan semuanya tidak sah.

Dalam erti kata mudah, Perak mempunyai seorang MB yang sah, seorang lagi tidak sah. Seorang MB yang halal, seorang lagi MB haram.

MB haram ini sudah banyak membuat keputusan dan berbelanja bagi pihak kerajaan negeri. Dan keputusan Mahkamah Tinggi 11 Mei lepas, adalah tempelak yang paling besar terhadap Zambry, Umno dan BN Perak, kerana selama tiga bulan telah melakukan kerja-kerja haram.

Keputusan Mahkamah Tinggi juga memberikan implikasi bahawa semua gaji, upah dan elaun yang wajar diterima Nizar harus dibayar balik oleh kerajaan negeri. Dalam masa yang sama, kerajaan negeri kerugian kerana berbelanja kepada penjawat-penjawat yang haram dari segi undang undang.

Malangnya Zambry dengan muka yang tidak tahu malu, terus memasuki pejabat MB selepas Mahkamah Rayuan membenarkan penangguhan pengesahan Nizar sebagai MB.

Sikap 'buruk siku' Zambry ini hanya menunjukkan kepada rakyat Perak, khususnya pegawai-pegawai kerajaan negeri, bahawa beliau memang kemaruk hendak jadi MB.

Biarlah orang hendak kata apa pun, biarlah apa persepsi rakyat kepadanya pun, pedulikan keputusan mahkamah, yang penting Zambry ialah MB. Itulah agaknya kehendak beliau.

Zambry tidak boleh tuduh Nizar kemaruk hendak menjadi MB kerana, hasrat Nizar jelas, beliau mahu Dun dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya diadakan semula.

Jika Nizar tewas sekali pun sebagai Adun, nescaya beliau akan berpuashati kerana beliau telah menyerahkan amanah kembali kepada rakyat secara jujur dan demokratik.

Sebaliknya, jika Zambry tahu malu beliau tidak harus duduk di kerusi MB kerana pada tafsiran undang-undang dan pada hati rakyat, Nizar adalah MB yang sah.

Jika Zambry 'anak jantan' beliau tidak harus takut dengan rakyat, kalau betul dia gentleman, ajak semua Adun-Adun BN pakat-pakat letak jawatan kalau pun tidak ada kuasa untuk membubar Dun.

Janganlah jadi seperti badut-badut sarkas menyolek muka dengan pelbagai warna sambil membuat aksi-aksi lawak untuk membuatkan rakyat tertawa dengan anda.

Buat apa hendak jadi MB jika undang-undang mengatakan anda bukan MB. Buat apa hendak jadi MB jika semua keputusan yang anda buat menyalahi undang-undang. Buat apa hendak jadi MB jika setiap hari anda diherdik dan dicerca rakyat.

Krisis yang berlaku di Perak ini menjadi semakin karut dan kalut. Pegawai-pegawai kerajaan negeri tersepit kerana mereka akan diheret terbabit dalam melaksanakan keputusan MB yang haram.

Bagaimana pegawai-pegawai kerajaan boleh berkhidmat dengan sempurna jika mereka dicemuh rakyat kerana membantu sebuah kerajaan negeri yang haram?

Hakikatnya, krisis politik di Perak yang semakin parah ini adalah angkara kegelojohan pemimpin-pemimpin BN untuk merampas kembali tampuk pemerintahan kerajaan negeri dari Pakatan Rakyat.

BN membuat perancangan yang teliti dengan memerangkap dua Ahli Dewan Undangan Negeri dari Parti Keadilan Rakyat yang kes rasuah dan mempergunakan seorang Adun DAP yang kemaruk jawatan akibat perselisihan dalaman.

Tiga orang Adun yang 'dibadutkan' oleh BN ini mungkin menerima upah lumayan kerana sanggup mengkhianati amanah rakyat dengan melompat parti.

Kegelojohan BN itu mengakibatkan Perak tidak henti-henti dilanda pelbagai krisis yang lebih mencacatkan wajah demokrasi yang diamalkan dalam negara.

Sebenarnya BN takut hendak memperakui bahawa kedudukan mereka dalam kancah politik negara sekarang ini adalah 'bagaikan anjing tersepit.'

BN tahu, jika keputusan mahkamah berpihak kepadanya sekali pun, nama BN akan terus tercemar dan busuk di mata rakyat. Dan jika dibubarkan Dewan Undangan Negeri Perak pun, BN jamin akan kalah besar.

Dalam keadaan sekarang BN tiada pilihan lain. Keadaan politik sekarang tidak memberikan apa-apa keuntungan kepada mereka.

Justeru, daripada malu kerana kalah dijatuhkan rakyat dengan penuh kehinaan, lebih baik BN angkat 'bendera putih' awal-awal.

Tidak wajar tuduhan tanpa bukti disebarkan - Nik Aziz


Harakahdaily melaporkan:

KOTA BHARU, 17 Mei (Hrkh) - Perwakilan PAS diharap tidak berkompromi dengan calon-calon yang dikatakan mengamalkan 'politik wang' pada pemilihan sempena muktamar PAS pada bulan depan.

Mursyidul Am, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa dukacita sekiranya benar ada pemimpin PAS yang cuba menyogok wang bagi mendapat kedudukan dalam parti.

"Sewajarnya orang sedemikian ditolak perwakilan bagi memastikan ia tidak wujud dalam PAS sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam.

"Orang berpeluang menuduh kita sekiranya kita membiarkan diri melakukan sesuatu yang bercanggah," katanya selepas meraikan bakal pendaki Gunung Everest, di pejabatnya hari ini.

Baru-baru ini Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Dato' Mohamed Daud mendakwa ada calon yang akan bertanding pada muktamar PAS bulan depan difahamkan memberi saguhati kepada perwakilan.

Ketika ditanya berhubung tindakan yang perlu diambil sekiranya ada calon yang bakal bertanding turut mengamalkan politik wang beliau berkata, calon seperti itu hendaklah ditolak.

"Sebagaimana saya sering sebut sebelum ini 'beri gula kacau, beri kain pakai, beri lembu sembelih, tetapi bila mengundi pangkah calon PAS' hendaklah terus dipraktikkan.

"Duit yang dia bagi kita ambil, tetapi jangan undi dia, akhirnya dia akan perit setelah dia berasa dia bodoh dan tertipu," ujarnya.

Oleh itu beliau menasihatkan perwakilan PAS tidak membiarkan gejala seperti yang menimpa Umno sekarang menjangkiti PAS.

Beliau juga bersetuju tindakan perlu diambil terhadap orang yang membuat tuduhan tanpa dapat mengemukakan bukti yang kukuh.

Menurutnya setiap dakwaan mesti ada fakta kerana tuduhan tanpa bukti ia akan menggelirukan masyarakat.

"Seharusnya perkara seperti itu tidak didedahkan kepada masyarakat, sebaliknya masih ada lagi jalan untuk diselesaikan sekiranya ia benar-benar berlaku.

"Dalam Islam sendiri tidak dibenarkan penganutnya menyebarkan benda yang tak baik kepada masyarakat, kalau ia sekadar berupa teguran tidak mengapa kerana tuduhan dan teguran dua perkara yang berbeza," ujarnya.

Beliau turut melahirkan rasa syukur apabila Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menang tanpa bertanding biar pun sebelum ini media sering membuat spekulasi jawatan itu akan ditandingi.

Kata beliau biar pun media sering memperbesarkan isu pengganti presiden, namun sebagai sebuah gerakan Islam pemimpin yang berkemampuan wajar dikekalkan.

"Selagi beliau masih sihat, Insya-Allah amat wajar Ustaz Hadi terus menerajui kepimpinan parti. Ini ketokohan beliau diakui di seluruh dunia apabila sering dijemput hadir menyampaikan ucapan.

"Sememangnya payah hendak dicari pemimpin macam itu. Kalau ada yang silap sedikit sebanyak, kita pakat tegur. Saya pun begitu juga, ada salah boleh tegur, saya sangat suka orang tegur saya, tetapi teguran biarlah berfakta," katanya.

Beliau juga memberitahu ada PAS kawasan mencalonkannya bertanding jawatan presiden, namun beliau menolak cadangan itu.

Katanya beliau sudah serik dengan pengalaman ketika menandingi jawatan Ketua Dewan Ulamak PAS pada tahun 1960-an iaitu menentang Haji Husin Rahimi.

"Saya terkilan sampai ke hari ini kenapa melawannya pada waktu itu. Sebab itulah sampai sekarang saya telah serik untuk bertanding merebut apa-apa jawatan," ujarnya.

Sunday, May 17, 2009

Calon-calon yang layak bertanding dalam Muktamar PAS

Berikut adalah senarai nama-nama calon yang layak bertanding dalam Muktamar PAS akan datang.

PENGERUSI TETAP
1. Abu Kassim Abdullah
2. Hussain Ismail

TIMBALAN PENGERUSI TETAP
1. Hussain Ismail
2. Ishak Surin
3. Misbahul Munir Masduki
4. Nasuruddin Daud
5. Tengku Puji Tengku Abd Hamid
6. Wan Abdul Rahim Abdullah

PRESIDEN
1. Abdul Hadi Awang

TIMBALAN PRESIDEN
1. Azizan Abdul Razak
2. Haron Din
3. Husam Musa
4. Mohamad Sabu
5. Nasharuddin Mat Isa

NAIB PRESIDEN
1. Ahmad Awang
2. Azizan Abd Razak
3. Mohamad Sabu
4. Harun Taib
5. Hassan Mohd Ali
6. Husam Musa
7. Idris Ahmad
8. Kamaruddin Jaffar
9. Mahfuz Omar
10. Mohd Amar Abdullah
11. Mujahid Yusuf Rawa
12. Nasharuddin Mat Isa
13. Nizar Jamaluddin
14. Salahuddin Ayob
15. Taib Azamuddin Md Taib
16. Tuan Ibrahim Tuan Man

AHLI JAWATANKUASA KERJA
1. Abdul Aziz Yaakob
2. Abdul Ghani Abdul Rahman
3. Abdul Ghani Shamsuddin
4. Abdul Halim Abdul Rahman
5. Abdul Wahab Ismail
6. Abdul Wahid Endut
7. Abdul Rani Osman
8. Abu Bakar Chik
9. Adly Zahari
10. Ahmad Awang
11. Ahmad Rosli Ibrahim
12. Ahmad Yaakob
13. Ahmad Yunus Khairi
14. Aiman Athirah al-Jundi
15. Aminolhuda Hassan
16. Amiruddin Hamzah
17. Anuar Tan Abdullah
18. Asmuni Awi
19. Azizah Khatib Mat
20. Azizan Abdul Razak
21. Azman Shapawi
22. Che Rosli Che Mat
23. Dzulkifli Ahmad
24. Halimah Ali
25. Hamzah Abdullah
26. Hamzah Jaffar
27. Harun Taib
28. Hasan @ Abd Rahman Abd Razak
29. Hassan Mohd Ali
30. Hashim Jasin
31. Hayati Othman
32. Husam Musa
33. Idris ahmad
34. Iskandar Abdul Samad
35. Kamaruddin Jaffar
36. Khairuddin Abdul Malik
37. Khalid Samad
38. Khalil Idham Lim
39. Lo'Lo' Mohd Ghazali
40. Mahfodz Mohamed
41. Mahfuz Omar
42. Mazlan Aliman
43. Mariam Abdul Rashid
44. Misbahul Munir Masduki
45. Mohamad Sabu
46. Mohamad Noor Mohamad
47. Mohamed Hanipa Maidin
48. Mohd Amar Abdullah
49. Mohd Anuar Tahir
50. Mohd Apandi Mohamed
51. Mohd Hatta Ramli
52. Mohd Nasir Mustapha
53. Mohd Taufek Abdul Ghani
54. Mohd Yusof Husin
55. Mujahid Yusuf Rawa
56. Mumtaz Md Nawi
57. Nasharuddin Mat Isa
58. Nasrudin Hassan Thantawi
59. Nasuruddin Daud
60. Nik Abduh Nik Aziz
61. Nik Mazian Nik Mohamad
62. Nik Mohd Zawawi Salleh
63. Nizar Jamaluddin
64. Norazli Musa
65. Nuridah Mohd Salleh
66. Omar Mohamad
67. Othman Sabran
68. Phahrolrazi Mohd Zawawi
69. Rosli Yaakob
70. Sabki Yusof
71. Salahuddin Ayob
72. Sallehen Mukhyi
73. Shaari Sungib
74. Shafie Abu Bakar
75. Siti Mariah Mahmud
76. Siti Zailah Yusuf
77. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi
78. Taib Azamuddin Md Taib
79. Takiyuddin Hassan
80. Tuan Ibrahim Tuan Man
81. Wan Abdul Mutalib Embong
82. Wan Abdul Rahim Wan Abdullah
83. Wan Hasrina Wan Hassan
84. Yusof Embong
85. Zulkefly Mohamad Omar
86. Zulkifli Ahmad

PEMERIKSA KIRA-KIRA
1. Ali Maidin
2. Ishak Surin
3. Khalid Samad
4. Khalil Idham Lim
5. Mohd Rashidi Hassan
6. Mohd Taulan Rasul
7. Musanif Abd Rahman
8. Muzammil Hafizd
9. Syed Mohamed Syed Hassan

Saturday, May 16, 2009

Majlis Syura PAS serah kepada perwakilan tentukan pemimpin


Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din berkata:

Majlis Syura Ulama PAS menyerahkan kebijaksanaan pewakilan dalam muktamar Jun 2009 untuk membuat pilihan memilih pucuk pimpinan yang bersesuaian dengan keputusan Muktamar pada Oktober 1982.

Muktamar 1982 itu telah memutuskan dengan jelas dan nyata bahawa PAS melaksanakan dasar kepimpinan ulama dalam menerajui PAS.

Majlis Syura Ulama PAS yang bermesyuarat pada 10 Mei lalu yang dihadiri seluruh ahli syura memperincikan keluhan dan rasa tidak puas hati sama ada melalui akhbar atau 'blog'.

Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din berkata, keputusan muktamar itu telah digunapakai tanpa sebarang masalah dan dihayati dengan teguh dan patuh.


Saya pernah bertugas sebagai setiausaha kepada Ustaz Haron Din sewaktu beliau mula menjadi Ketua Penerangan PAS Pusat dan sehingga kini walaupun tidak bertugas secara direct membantu beliau, saya masih mempunyai urusan yang agak akrab dengan beliau.

Jika ulama yang hendak bertanding sesuatu jawatan, mempunyai ciri-ciri seperti Ustaz Haron Din, saya fikir tiada masalah untuk beliau. Beliau tak payah kempen, tidak perlu dicanang untuk diundi. Ciri-ciri yang ada padanya sudah jauh cukup melayakkan.

Saya merasakan sememangnya amat wajar PAS dipimpin oleh ulama, iaitu ulama yang boleh menjadi mentor, pembimbing, pentarbiyah, guru dan rajin turun ke kawasan-kawasan bertemu rakyat.

Ulama tidak seharusnya bersifat elitis, iaitu hanya bergaul dengan golongannya sahaja, atau memilih-milih kelompok tentu atau kawasan tertentu untuk dilawati.

Jika kita lihat seperti Ustaz Abdul Hadi Awang yang tidak dicabar atau menang tanpa bertanding sebagai Presiden PAS, kerana beliau adalah pemimpin atau ulama yang memenuhi ciri-ciri yang dikehendaki ahli dan penyokong PAS seperti yang saya sebutkan di atas.

Untuk lebih adil kepada ahli dan penyokong PAS, ulama yang hendak dijadikan pemimpin atau hendak mendapat undi seseorang perwakilan, tidak harus kerana titlenya sebagai ustaz. Ustaz hendaklah bekerja dan rajin bergaul dengan ahli dan rakyat.

Jika seseorang ustaz itu tidak tahu membuat kerja, atau tidak tahu bergaul dengan orang bawahan, beliau tidak perlu mendapat sokongan untuk diundi.

Ustaz Haron Din menambah kata:

Mengulas Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) yang akan memantau pemilihan PAS, Haron berkata badan itu perlu bukti yang kukuh jika benar ada unsur-unsur rasuah.

Apa yang membimbangkan kata beliau, 'penyakit' rasuah dalam Umno cuba hendak dipalitkan ke dalam PAS.

"Keadaan ini seolah-olah hendak menggambarkan bukan sahaja Umno berpolitik wang malah PAS pun sedemikian," katanya.

Justeru, tegas beliau selagi tidak ada bukti nyata yang dapat diketengahkan perkara ini PAS menganggap unsur itu tidak wujud.


Masalahnya dalam PAS, saya fikir, agak tidak wajar Ketua Dewan Ulama PAS Pusat dan Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat yang membangkitkan perkara ini.

Mereka yang bercakap atau mendedahkan hal-hal sebegini dalam blog mereka. Selaku kepimpinan peringkat tertinggi, ustaz-ustaz ini atau ulama-ulama ini seharusnya memahami tarbiyah dan disiplin berjamaah.

Mereka tidak wajar bercakap dengan akhbar atau mendedahkan pekung dalaman parti (jika wujud) kepada umum. Sikap ini tidak betul dan harus ditegur.

Inilah antara ciri-ciri tidak baik yang ada kepada seseorang yang bertitle ustaz.

Friday, May 15, 2009

Tiada politik wang dalam pemilihan PAS


Harakahdaily melaporkan:

KUALA LUMPUR, 15 Mei (Hrkh) - Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS, Dato' Mustafa Ali menafikan berlakunya politik wang dalam pemilihan pimpinan PAS Jun nanti.

Mustafa menegaskan tidak ada sebarang aduan mengenai politik wang diterima.

Isu politik wang, tegas beliau, ditimbulkan hanya bertujuan untuk memecahbelahkan parti.

"Perkara mengenai politik wang ini tidak berbangkit menjelang pemilihan dalam Muktamar PAS Jun nanti.

"Aduan mengenai politik wang juga tidak diterima jadi ia jelas hanya mainan media untuk memecahbelahkan parti," tegas Mustafa.

Mustafa juga meminta ahli-ahli PAS agar tidak terpengaruh dengan mainan media arus perdana yang berniat jahat itu.

Justeru itu, beliau mendesak agar semua pihak berhenti membangkitkan isu politik wang dan tidak membuat kenyataan berdasarkan andaian sahaja.

Isu politik wang menjelang pemilihan pucuk pimpinan PAS menjadi perbualan bila media arus perdana cuba memberikan gambaran PAS turut dijangkiti kegiatan rendah moral itu sama seperti apa yang berlaku dalam Umno.


Saya pun hairan, mengapalah ada di kalangan pemimpin PAS yang suka mendedahkan pekung atau membuat cerita-cerita donggeng melalui blog ataupun akhbar arus perdana yang jelas tidak menyokong PAS.

Inilah kerja-kerja bodoh pemimpin sebenarnya.

Thursday, May 14, 2009

Sedia jumpa Najib bukan untuk bincang Kerajaan Perpaduan


Kenyataan Akhbar

Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat

14 Mei 2009

Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat telah mengadakan pertemuan di Pejabat PAS Jalan Raja Laut dan telah mengambil keputusan berikut:

Pakatan Rakyat mengambil sikap terbuka dan bersedia untuk bertemu dengan YAB Perdana Menteri untuk memperkukuhkan demokrasi dan institusi kerajaan negeri Perak. Kami mengulangi pendirian bahawa mandat seharusnya diserahkan kembali kepada rakyat Perak untuk menentukan kerajaan yang sah.

Kami mengambil maklum bahawa terdapat badan-badan dan individu seperti Yang DiPertua Dewan Negara, institusi seperti Suhakam, Majlis Peguam, ahli akademik, pemimpin dari parti komponen BN dan pelbagai pihak lain yang berpandangan bahawa penyelesaian terbaik bagi masalah Perak adalah dengan membubarkan Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan pilihanraya baru diadakan.

Pakatan Rakyat juga kesal dengan tindakan junta Myanmar yang telah menangkap pejuang hak asasi Myanmar Aung San Suu Kyi atas tuduhan rasuah. Tuduhan tersebut adalah tidak munasabah dan tidak dapat diterima. Sehubungan dengan itu pihak kami menggesa kerajaan ASEAN untuk mengambil tindakan dan mendesak Myanmar membebaskan beliau tanpa syarat.


Dato Seri Anwar Ibrahim Dato’ Seri Abdul Hadi Lim Kit Siang


Pemimpin utama Pakatan Rakyat dalam sidang akhbar selepas mesyuarat petang tadi bersedia untuk berjumpa PM Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, semata-mata untuk menyelesaikan kemelut di Perak.

Hasrat ini amat jelas. Pakatan Rakyat tidak pernah bercadang atau bgerminat untuk mengatakan unity talk atau unity government dengan Umno-BN.

Pendirian ini jelas dan perundingan yang dibuat nanti dengan restu atau dihadiri bersama oleh semua pemimpin, bukannya berjumpa secara individu atau satu kelompok parti sahaja.

Sama ada Anwar atau Kit Siang, mereka menyedari perlunya berunding dengan PM Najib untuk menyelesaikan krisis yang khusus sahaja.

Oleh itu tidak seharusnya ada pandangan yang tersasar terhadap usaha murni ini.

Adakah kali ini Nik Aziz dipengaruhi pembantunya?

Harakahdaily melaporkan Tuan Guru Nik Aziz tolak kerajaan perpaduan bersama Umno seperti berikut:

KOTA BHARU, 13 Mei (Hrkh) - Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan PAS sama sekali tidak bersetuju cadangan penubuhan kerajaan perpaduan bersama Umno.

Beliau berkata, PAS sudah hilang keyakinan terhadap Barisan Nasional (BN) kerana penipuan yang dilakukan semasa PAS berada dalam kerajaan Perikatan pada 1974.

"Kerajaan perpaduan di antara PAS dan BN tidak mungkin berlaku walau pun ada dakwaan kononnya saya akan bersetuju sekiranya PAS ditawarkan jawatan penting termasuk Menteri Pelajaran atau Menteri Kewangan.

"Saya sudah tidak percaya kepada keikhlasan mereka yang pernah menipu PAS. Mereka pernah menendang PAS keluar daripada kerajaan Perikatan pada 1978.

"Oleh itu sekiranya berlaku lagi kerajaan perpaduan di antara PAS dan Umno, apa jaminan Umno tidak akan menendang kami keluar lagi," katanya ketika ditemui selepas sidang akhbar Deklarasi Perpaduan Nasional dan Keamanan Sejagat 13 Mei 2009 di Kota Darulnaim, hari ini.

Beliau sekali lagi mengulangi analoginya diibarat PAS menolak kereta lama Umno-BN, setelah enjin kereta itu hidup, kereta itu berjalan meninggalkan PAS di belakang yang sudah terpalit asap dan lumpur.

Mengenai Deklarasi Perpaduan Nasional yang baru dicetusnya, beliau berkata PAS ada penawarnya bagi menjalin hubungan dengan Umno dengan syarat dasar parti itu ditukar daripada kebangsaan kepada Islam.

"Sekiranya Umno menukar dasarnya dengan persetujuan daripada cawangan dan negeri-negeri kepada Islam maka PAS akan menyokong.

"Tidak ada sebab kita hendak melawan dasar dan perjuangan Islam. Kami melawan sekarang kerana Umno membawa jalan sesat," katanya.

Beliau juga berkata, Umnolah punca kekalutan dalam politik di negara ini kerana mereka hanya mementingkan bangsa, sedangkan Islam milik sejagat.


Sebelum ini Tok Guru dituduh membuat kenyataan dan keputusan atas pengaruh pembantu-pembantunya dari spesis ulama mi celup. Yang membuat tuduhan bukan orang lain, malah anak Tok Guru sendiri, Nik Abduh.

Alasannya Tok Guru sebenarnya bersetuju dengan kerajaan perpaduan, tetapi membuat kenyataan yang sebaliknya akibat dipengaruhi pihak tertentu di sekeliling beliau.

Kali ini Tok Guru membuat penegasan dan mengulangi penegasan dengan lebih keras bahawa, tiada gunanya bekerjasama dengan Umno.

Adakah kali ini Tok Guru dipengaruhi pembantunya? Pembantu mana yang hebat sangat sampai boleh mempengaruhi Mursyidul Am membuat keputusan?

Atau adakah Tok Guru, selaku pemimpin yang banyak pengalaman dalam PAS, pernah bekerjasama dengan Umno-BN tahun 1970-an lalu, tidak boleh berfikir atau tidak pandai berpolitik sehingga terpaksa menerima bulat-bulat maklumat yang disogokkan oleh orang di sekeliling beliau?

Wednesday, May 13, 2009

Mahkamah rakyat penyelesai krisis Perak


TIADA siapa yang beroleh keuntungan jika kemelut politik dibiarkan atas urusan mahkamah undang-undang tanpa mengambil kira faktor kesejahteraan rakyat Perak keseluruhannya.

Pakatan Rakyat sudah membuktikan bahawa pemimpin-pemimpinnya berjiwa besar, menyerahkan kembali mandat kepada rakyat Perak untuk memilih siapa yang bakal menerajui kerajaan negeri yang baru.

Apa jua keputusan rakyat, jika pun tidak memihak kepada Pakatan Rakyat, ianya adalah lebih baik untuk memulihara sistem demokrasi yang sedang punah dimamah kerasukan kuasa Barisan Nasional.

Jika pemimpin BN berani dan berjiwa besar, mari bermuafakat dengan Pakatan Rakyat.

Kita bubarkan Dewan Undangan Negeri Perak dan kita hadapi pilihan raya secara 'anak jantan.'

Nampaknya sehingga kini, pemimpin-pemimpin BN begitu kecut dengan kuasa rakyat, mereka cuba sedaya upaya untuk mengelak diadakan pilihan raya umum negeri.

Jelas, kerana mereka bimbang badi beberapa pilihan raya kecil yang baru berlaku, akan terus memusnahkan masa depan mereka.

Maka dengan sebab itu, BN menggunakan mahkamah sebagai talian hayat terakhir bagi melengah-lengahkan pengambilan kembali kuasa pemerintahan oleh Pakatan Rakyat.

Walaupun BN sudah berkuasa secara haram selama tiga bulan, namun bagi rakyat Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin adalah mangsa kerakusan kuasa BN yang menabalkan Dato' Dr Zambry Abdul Kadir menjadi Menteri Besar mereka.

Selama tiga bulan rakyat Perak terhumban di dalam kancah politik yang kemelut yang seolah-olahnya sukar dicari jalan penyelesaian.

Jalan penyelesaian memang ada, tetapi apakah penyelesai-penyelesai masalah ini cukup berjiwa besar untuk mengetepikan kepentingan peribadi mereka?

Apakah penyelesai masalah ini tidak sedar bahawa tindakan mereka selama ini sudah mencipta suatu persepsi yang kurang baik dari kalangan rakyat?

Ada dua pihak yang boleh membantu menyelesaikan masalah yang rumit ini. Pertamanya, Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dan kedua, Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Najib harus mengetepikan ego beliau. Ternyata, beliau memulakan langkah politiknya secara salah. Beliau seolah-olah mengetuai 'rampasan kuasa' di Perak semata-mata mahu menempelak musuh tradisinya, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Akibat daripada sikap rakus dan ego beliau, dengan tidak sabar-sabar lagi membuang MB Nizar tanpa mengikut saluran undang-undang, inilah yang sebenarnya menyebabkan rakyat Perak terhumban ke kancah 'pelacuran' sistem demokrasi.

Bagaimana hendak ditumpukan kepada pemulihan ekonomi jika kerajaan tidak stabil?

Bagaimana hendak dibasmi kemiskinan, jika parti-parti politik berbalah tanpa kesudahan? Bagaimana pembangunan hendak dilaksanakan jika sesebuah kerajaan tidak dapat menyempurnakan tugasnya jika sentiasa dicabar kesahihannya di mahkamah.

Jalan terbaik ialah mengembalikan tampuk pemerintahan menerusi saluran undang-undang.

Keputusan Mahkamah Tinggi 11 Mei lepas, bahawa penyingkiran Nizar sebagai MB dibuat secara tidak mengikut undang-undang yang berdaulat dalam negara.

Di sinilah peranan besar yang harus ditunaikan oleh Sultan Azlan Shah. Demi kebaikan rakyat Perak untuk jangka panjang, baginda yang pernah suatu ketika mengemudi sistem perundangan negara, baginda harus mengembalikan kedaulatan undang-undang dengan memperkenankan pembubaran Dun.

Kita memperakui bahawa dalam sistem demokrasi berpelembagaan yang diamalkan, Sultan atau Raja-Raja Melayu, berada di atas politik.

Namun dalam hal-hal tertentu Raja-Raja adalah juga pembuat keputusan yang menentukan masa depan negeri atau negara melalui penganugerahan kuasa politik dengan pelantikan MB atau PM.

Inilah masa yang terbaik untuk Sultan Azlan Shah memperbaiki persepsi rakyat terhadap baginda. Inilah masa terbaik buat baginda mengembalikan kemuliaan institusi Raja yang selama ini dianggap rakyat sebagai cenderung terhadap Umno-BN.

Rakyat mahukan Raja yang adil, kerana raja yang adil itulah yang berhak disembah dan disanjung.

Peranan Sultan Perak di sini amat besar. Hanya dengan perkenan baginda sistem demokrasi yang sudah kelam kabut seperti aksi badut-badut di pementasan lawak jenaka dapat dipulihkan kembali.

Sewajarnya baginda memperkenankan pembubaran Dun dan baginda harus terus menjadi hakim yang adil di mahkamah rakyat. Hanya mahkamah rakyat sahaja yang mampu menyelesaikan kemelut politik di Perak.

PAS curiga keputusan Mahkamah Rayuan



Pelik tapi benar, itulah kehebatan kuasa politik BN, semalam baru disahkan oleh mahkamah bahawa Nizar, MB Perak yang sah, hari ini digantung balik.

Laporan Harakahdaily menyatakan:

KUALA LUMPUR, 12 Mei (Hrkh) - Keputusan Mahkamah Rayuan hari ini yang membenarkan permohonan Dato' Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam dikhuatiri dipengaruhi kepentingan politik Barisan Nasional (BN).

Ketua Penerangan PAS, Dato' Mahfuz Omar dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily sebentar tadi menegaskan, PAS sentiasa menghormati keputusan mahkamah namun dalam masa yang sama juga khuatir keputusan tersebut dipengaruhi pihak tertentu untuk kepentingan politik mereka.

Mahfuz menegaskan keputusan Mahkamah Rayuan itu dibimbangi diputuskan bagi membolehkan Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak dibubarkan di bawah pemerintahan BN.

"Kita melihat keputusan ini dibuat bagi membolehkan Zambry kembali menjadi Menteri Besar dan seterusnya mereka akan memohon untuk dibubarkan Dun.

"Jika Dun dibubarkan, BN akan menjadi kerajaan sementara dalam tempoh tersebut dan inilah yang dimahukan oleh mereka supaya sebarang keputusan atau peruntukan dapat dikawal oleh mereka," tegas Mahfuz.

Beliau juga menegaskan keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan itu tidak menyelesaikan kemelut di Perak sebaliknya menambahkan kerumitan dan kebuntuan serta keresahan rakyat Perak.

Hakim Mahkamah Rayuan, Dato' Ramly Mohd Ali tegas Mahfuz sepatutnya mempertimbangkan situasi persekitaran dan tidak hanya membuat keputusan berdasarkan undang-undang semata-mata.

"Hakim sepatutnya mengambil kira keresahan rakyat Perak yang mengharapkan penyelesaian total dapat segera dilaksanakan," tegas beliau.

Justeru, PAS tegas Mahfuz mendesak jika pembubaran Dun dilakukan dalam tmpoh terdekat, kerajaan sementara yang mentadbir Perak dalam tempoh tersebut hendaklah diwakili oleh Pakatan Rakyat dan BN.

Hari ini Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan Dato' Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang mengisytiharkan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah.

Penangguhan keputusan mahkamah itu diberikan sementara menunggu selesai rayuan yang dikemukakan oleh Zambry berhubung perkara tersebut.

Beliau memfailkan rayuan tersebut pagi tadi dan akan didengar secepat mungkin.

Selepas keputusan dibuat pada kira-kira jam 1 tengah hari, peguam Umno, Hafarizam Harun menggesa Nizar supaya mengosongkan pejabat menteri besar untuk memboleh Zambry kembali bertugas.

Manakala peguam Sulaiman Abdullah yang mewakili Nizar berkata menunggu arahan daripada anak guamnya mengenai langkah seterusnya.

Keputusan mahkamah pagi ini sekali lagi meletakkan situasi politik di Perak dalam keadaan tidak menentu dengan BN dan Pakatan Rakyat masing-masing berentap untuk menjadi menteri besar.

Hakim Dato' Ramly Mohd Ali mendengar permohonan Zambry untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi semalam.

Peguam Zambry berhujah bahawa penangguhan keputusan mahkamah semalam adalah penting untuk menghalang Nizar daripada mendapatkan perkenan Sultan Perak untuk membubarkan Dun.

Peguam utamanya, Cecil Abrahim berkata, jika pembubaran tersebut diperkenankan, maka rayuan Zambry akan merupakan satu akademik sahaja.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail turut menyokongnya. Beliau juga berhujah bahawa penggantungan setiausaha kerajaan negeri dan penasihat undang-undang negeri Perak oleh Nizar malam tadi adalah tidak sah kerana ia merupakan pelantikan Kerajaan Pusat.

Tuesday, May 12, 2009

Tok Guru bersyukur Perak dikembalikan secara undang-undang


Harakahdaily

KOTA BHARU, 11 Mei (Hrkh) - "Keputusan Mahkamah Tinggi hari ini boleh menampung kecacatan yang berlaku dalam institusi kehakiman di negara ini," kata Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau berharap kewibawaan institusi kehakiman yang dipertikaikan banyak pihak sebelum ini kembali pulih semula.

"Saya sangat bersyukur dengan perkembangan yang berlaku hari ini. Sebaik sahaja mendengar berita itu saya telah menunaikan sujud syukur," katanya dihubungi di sini, petang ini.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Abdul Aziz Abdul Rahim petang tadi mengembalikan semula kedudukan Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Pada 5 Febuari lalu jawatan Nizar dirampas kerajaan kudeta Barisan Nasional (BN) Perak yang diketuai Dato' Dr Zambry Abdul Kadir selepas tiga bekas Adun Pakatan Rakyat meninggalkan parti lama.

Mahkamah juga memutuskan Zambry dan enam anggota Exconya mengosongkan segera pejabat mereka di Bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh.

Pada penghakiman itu Abdul Aziz berkata, seseorang menteri besar hanya boleh dipecat melalui undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri (Dun) seperti kes Stephen Kalong Ningkan.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz berharap dengan keputusan mahkamah tersebut akan menyelesaikan konflik yang berpanjangan di Perak sejak Febuari lalu.

Ditanya kemungkinan Dr Zambry akan memohon membubarkan Dun katanya, ia terpulang kepada pihak terbabit bagi menentukannya bagi memastikan politik di Perak kembali stabil.

"Saya bersyukur dengan apa yang berlaku. Saya juga berharap semua pihak dalam Pakatan Rakyat tidak membuat sebarang kenyataan yang boleh melukakan hati pihak lawan dalam isu ini.

"Biarlah isu ini berakhir dalam suasana aman dan diterima semua pihak," katanya.

Peluang Sultan Azlan dan Raja Nazrin pulihkan integriti


Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa dalam web blognya mencatatkan bahawa:

Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur meletakkan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah adalah mengejutkan.

Mengejutkan bukan kerana point undang-undang tidak menyebelahi Nizar, tetapi mengejutkan kerana keberanian Hakim Abdul Aziz Rahim membawa Mahkamah Malaysia keluar sebagai institusi yang bebas dan berintegriti. Beliau adalah seorang hero baru.

Keputusan apa pun oleh Mahkamah Tinggi memang boleh dirayu. Tetapi, jika bagi orang awam biasa sekalipun boleh mengerti bahawa pemecatan Nizar adalah tidak sah, dan itu telah pun diputuskan oleh Mahkamah Tinggi, Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak sepatutnya tidak lagi menggunakan saluran undang-undang untuk menyelesaikan krisis Perak yang beliau sendiri mulakan.

Keberanian menerima realiti dan keberanian menyelesaikan kemelut ini mengikut saluran politik adalah segala-galanya.

Jika rayuan itu nanti masih memihak kepada Nizar, Najib dan Umno akan menanggung malu yang lebih besar. Jika keputusan itu atas apa sebab pun memihak kepada BN, rasa euphoria rakyat atas bebasnya kehakiman negara ini kembali menjadi negatif.

Jika Najib berani bertindak bersama Pakatan Rakyat untuk memujuk Sultan Perak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri Perak, BN mendapat dua markah.

Markah atas bebasnya kehakiman di bawah pentadbiran Najib dan point yang kedua, kerana berani mencari jalan penyelesaian kepada krisis atas prinsip kembalikan kuasa penentuan kepada rakyat.

Umno dan BN mungkin tewas dalam pilihanraya itu nanti, tetapi maruah politik dan integriti BN akan dapat dihindarkan dari terus koyak.

Ia telah pun koyak dengan parah sebelum ini. Umno-BN mendapat kuasa di Perak, tetapi ia meranapkan imej BN di seluruh negara, bahkan dunia. Harganya terlalu mahal.

Samada Najib ingin terus bermandi dalam lumpur politik yang tidak mungkin dibersihkan selagi ia menggonggong kuasa di Perak melalui jalan di luar batas undang-undang dan amalan demokrasi yang terpuji atau kembali ke pangkal jalan.

Institusi Di Raja Perak yang amat dihormati sebelum ini juga, mempunyai peluang tersendiri menunjukkan kesaksamaannya.

Institusi ini tidak harus dilihat bertindak memihak kepada satu golongan tetapi bertindak berteraskan peraturan dan undang-undang. Prinsip-prinsip demokrasi harus dihormati.

Peluang institusi Diraja Perak keluar dari kemelut ini dengan tahap imej yang lebih tinggi adalah terbuka luas. Bubarkan saja DUN Perak dan biarkan rakyat memutuskan penghakiman mereka.

Bagi PAS dan Pakatan Rakyat, bukan bermakna pembubaran itu akan menguntungkan mereka. Rakyat Perak mungkin mengundi tidak seperti yang PR harapkan. Apa pun, pembubaran DUN tetap langkah terpuji yang membuktikan PAS dan PR adalah pemain demokrasi yang jujur dan pruden serta berani meletakkan rakyat di tempat teratas. Kuasa bukan segala-galanya tetapi prinsip-prinsip utama lebih didahulukan.

Doakan pembubaran!


Inilah harapan rakyat sebenarnya. Rakyat tidak mahu Sultan Azlan Shah dan Raja Nazrin dilihat cenderung kepada BN. Sukarnya bagi Sultan dan anakanda baginda mengetepikan persepsi yang telah wujud sejak Februari lepas.

Saya merasakan, inilah peluang terbaik buat kedua baginda untuk memulihkan integriti baginda berdua, yang tercemar sekian bulan akibat kerakusan Umno-BN yang kemaruk kuasa.

Saturday, May 09, 2009

Pengajaran buat Nik Abduh


Harakahdaily melaporkan:

KOTA BHARU, 9 Mei (Hrkh) - Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman yang baru seminggu menang jawatan Yang Dipertua PAS Kuala Krai, hari ini dinobat pula sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan.

Beliau mengatasi Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz pada pertandingan dua penjuru sempena Muktamar Dewan Pemuda PAS Kelantan kali ke-50 di Perdana Resort.

Manakala Adun Pasir Tumbuh, Ustaz Ahmad Baihaki Atiqullah pula menang tanpa bertanding Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan.

Seorang peguam, Hisham Fauzi pula menang jawatan naib ketua. Jawatan itu menyaksikan pertandingan tiga penjuru kesemua dari golongan profesional.

Berdasarkan hierarki tersebut jelas golongan profesional semakin mendapat tempat memandangkan pada penggal lalu, kesemua tiga jawatan utama dewan pemuda negeri diterajui ulama muda.

Pengumuman keputusan tersebut dibuat pengerusi urusetia pemilih, Haji Samsuddin Mat Daud mewakili PAS Kota Bharu yang dilantik sebagai pengendali pemilihan, kira-kira jam 4.30 petang tadi.

Saya tidak dapat pastikan secara jelas mengapa Nik Abduh tewas dalam merebut jawatan Ketua Pemuda PAS Kelantan.

Yang pasti bukan golongan profesional atau golongan 'mi celup' yang menentang beliau. Beliau ditewaskan oleh ustaz juga.

Pertandingan merebut sesebuah jawatan, tidak seharusnya dikaitkan dengan baik atau buruk, kebenaran atau palsu.

Ianya lebih berkait dengan soal merit dan persepsi perwakilan terhadap seseorang. Justeru ada kemungkinan jika Nik Abduh tidak mendedahkan keburukan pemimpin PAS tertentu yang didakwanya sebagai membuat kerja bodoh dalam blog beliau, lebih baik buatnya.

Seseorang pemimpin sama ada ulama atau bukan ulama, tidak seharusnya memikirkan bahawa dengan mendedahkan apa sahaja yang berlaku sama ada dalam rumahnya atau dalam partinya, suatu tindakan yang betul.

Kadang-kadang berdiam diri lebih baik dari banyak bercakap.

Friday, May 08, 2009

Gila!! Drama kemaruk kuasa kerajaan haram BN Perak



Pembaca nilailah sendiri..sidang DUN yang diatur BN Perak, gila dan memalukan. Saya tak perlu komen panjang.

Berikut diambil catatan lintas langsung daripada Adun Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim mengenai apa yang terjadi dalam sidang Dewan Undangan Negeri Perak semalam, 7 Mei.

9.45 pagi:
Kami masuk ke Dewan dan mendapati tempat duduk telah berubah, kami mencabut semua tanda nama dan juga diikuti dengan Adun BN yang tidak membantah.

Kedudukan kami sekarang sama seperti kedudukan semasa PR memerintah Perak.

9.55 pagi:
Apabila Adun Lompat Jelapang ke Dewan, kebanyakan Adun DAP menyoraknya dengan panggilan KATAK dengan suara yang kuat.

Hee duduk di bahagian tempat duduk Adun BN. Kelihatan sama Osman dan Jamaluddin, Adun lompat dari Behrang dan Changkat Jering.

10.00 pagi:
Penasihat Undang-undang diarahkan keluar.Ketetapan Speaker semasa masuk ke Dewan sebelum dewan bersidang ialah:

1. Minta orang yang tidak dijemput keluar dewan. Saya ada senarai di sini.

2. Tempat duduk ikut sebelum ini.

3. Saya tidak mahu 7 digantung berada dalam dewan sebab mereka digantung oleh jawatankuasa hak dan kebebasan, bukannya saya. Kalau tidak keluar saya tidak mahu mulakan mesyuarat.

4. 3 orang yang meletak jawatan juga diarah keluar.

5. Saya mahu kesemua yang tersebut termasuk penasihat undang-undang keluar dewan.

6. Saya tidak masuk siapa-siapa bercakap sebelum mereka keluar dewan. Saya buat keputusan dengan jawtaankuasa yang dilantik oleh dewan ini.

Mereka yang dihalau speaker belum keluar dewan, YB Tajol Rosli didapati bangun untuk mencelah tetapi tidak diizinkan oleh Speaker.

Menurut perintah Tetap 11 adalah sah dan itu hak saya, Umum Speaker.

Speaker masih mengulangi arahan supaya keluar Dewan


10.10 pagi:
Keadaan tegang dalam Dewan, suasana sangat kecoh, semua Adun bangun. Sebentar tadi Adun BN cuba mengemukakan usul pecat Speaker namun diumumkan oleh Speaker, Usul itu ditolak.

Sebentar tadi, Abdullah Antong Setiausaha Dewan yang digantung, dikerumuni oleh Adun PR.Speaker juga mohon SUK tidak mencampuri urusan Speaker dalam Dewan.

10 orang masih belum keluar, Speaker mengatakan berulang kali sidang tidak dimulai selagi 10 orang terbabit tidak keluar.

10.30 pagi:
Sidang masih tidak dapat dimulai, DYTM Raja Muda Perak masih dikamar Diraja menunggu suasana dewan yang kecoh tenang kembali.

Sementara itu Speaker berulangkali keputusan mengantung dilakukan oleh JK Hak dan Kebebasan, itu bukan keputusan saya. saya tidak boleh ingkar kepada keputusan yang dibuat oleh JK yang dilantik dalam dewan ini.

Cubaan berulang kali BN untuk mengusulkan perlantikan baru diterima dengan sorakan Adun PR dan penolakan oleh Speaker disebabkan sidang belum dimulai dan pembawa dan penyokong usul adalah dari pihak yang telah digangtung oleh Speaker.


10.20 pagi:

Pangkor cuba mengemukakan usul memecat Speaker dalam keadaan sidang belum bermula, dan suasana dalam dewan semakin kecoh.

Keadaan kelam-kabut ini telah berlanjutan sejak Adun masuk ke dalam dewan setengah jam yang lepas.

Speaker masih mengarahkan Adun yang digantung untuk keluar dari dewan sebelum sidang bermula

10.40 pagi:
Adun Jelapang yang digantung dan dihalau keluar oleh Speaker cuba merampas kuasa dengan cuba membuat pengumuman tetapi cuba digagalkan oleh kebanyakan Adun Pakatan Rakyat.

Cubaan terbaharu itu nampaknya gagap dan nampak sangat menyalahi peraturan sidang. Hee nampaknya cuba memberikan pengumuman namun dihalang oleh Adun Pakatan.

Saya tidak pasti sampai bila keadaan kecoh ini akan berakhir.

10.55 pagi:
Adun BN sedang berkerumun adun Jelapang dalam dewan semacan sidang bawah pokok untuk cuba merampas kuasa speaker.

Keadaan menarik itu disaksikan oleh semua adun PR dan disaksikan oleh pegawai-pegawai kerajaan dan tamu yang hadir.

Dalam sidang "haram" mereka telah melantik calon yang dicadangkan bekas adun Sungkai, Ganesan.

11.00 pagi:
Keadaan tegang berlanjutan apabila Ganesan dilantik sebagai Speaker dan mengangkat sumpah di meja Adun Jelapang (Timbalan Speaker)

Adun Sungai Rapat pula meneruskan sidang haram dengan mencadangkan perlantikan JK Dewan.

Adun Pakatan Rakyat melaungkan "haram" memecah kesunyian dewan dan menenggelamkan suara Speaker Haram.

Ganesan dalam keadaan tidak lancar kelihatan cuba menggunakan pembesar suara mengumumkan Jawatan PAC yang dicadangkan oleh Sungai Rapat.


11.10 pagi:

Ganesan sedang mengendalikan beberapa usul berikutnya dengan mengumumkan usul perlantikan Jawatan Kuasa Dewan yang baru sesuai dengan peraturan tetap dewan negeri.

Keadaan menarik ini saya umumkan sebagai sidang "Bawah Syiling". Sidang kebudak-budakan dan macam lakonan itu disaksikan oleh seluruh dunia dan mencemarkan demikrasi.

Lucu, aneh, tapi benar...

11.15 pagi:
Speaker umumkan semua usul telah ditolaknya di dalam kamar bertarikh 7 Mei dan sementara itu Zambry mengusulkan sidang ditangguh sejam dan diterima oleh sidang haram iaitu selama sejam sebagaimana yang diumumkan oleh Speaker haramnya.

Dewan menjadi senyap setelah sidang haram berakhir beberapa minit yang lepas.

11.35 pagi:
Speaker mempersoalkan sekali lagi dan mengulangi pendiriannya tidak akan memulai sidang sekiranya mereka yang digantung keluar dari dewan.

Semasa mengumumkan demikian dewan kembali kecoh dengan suara kedua belah pihak.

Sekarang keadaan kembali tegang dan sesekejap sunyi kembali.

Saya tidak menjangkakan bila keadaan ini akan berakhir?

11.45 pagi:
Semua Adun PR saya pohon kepada mereka semua jangan keluar jika tidak ada sesuatu yang penting perlu dilakukan. Sekiranya mereka yang ingin keluar walaupun untuk ke tandas mereka saya pohon keluar berdua.

Sementara itu Speaker yang masih sah, Sivakumar masih berada dikerusinya dan tidak berganjak. Kekuatan, ketegasan mereka nampak lebih kuat pada hari ini sehingga ada yang membuat cerita lucu : "silap jampi oleh bomoh, makin kuat bukan makin lemah ".

Jam 12.20
Tadi baru beliau memaklumkan kepada dewan bahawa sidang tidak akan dimulai jika mereka yang digantung tidak keluar dari dewan.

12.20 tgh:

Sah sekarang ada 2 MB di Perak dan sebentar tadi menyaksikan ada 2 Speaker dan ada dua sidang yang paling ajaib, satunya di bawah pokok dan satu di bawah syiling.

Kelihatan semasa ini Speaker yang masih sah, V. Sivakumar sedang berada di kerusinya dan tidak berganjak sedikitpun dari tempat duduknya sejak pagi tadi.

12.35 tgh:
Ganesan cuba jalan tugasnya tetapi dihalang Adun PR.

Keadaan kecoh ini hampir mencetuskan pergaduhan

Hee dikerumuni oleh Adun-Adun PR dengan pelbagai macam-macam kata dalam bahasa yang saya faham.

Speaker haram cuba menjalankan tugasnya sebentar tadi tetapi dihalang oleh ADUN Pakatan Rakyat.

Hampir belaku pergaduhan antara sorang Adun BN dan Adun PR dalam pertikaman lidah tadi dan dewan kembali kecoh dan tidak menentu. Speaker masih dikerusinya.

Speaker mengarahkan Ganesan keluar dewan dengan kuasa yang ada padanya.

12.50 tgh:

Speaker berulang kali arah speaker haram keluar dewan.

Ganesan di kerusi Adun dengan jubah Speaker haramnya.

Speaker Sivakumar disabotaj kerana sejak tadi pembesar suaranya ditutup oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Selain itu dia berulang kali menghalau keluar tanpa pembesar suara, supaya Ganesan keluar dari dewan.

1.00 petang:

Speaker haram sekali lagi gagal untuk mengendalikan sidang dengan jawatannya yang disandangnya secara tidak sah apabila diganggu oleh semua Adun PR dengan laungan "Ular" sehingga menenggelamkan suara Ganesan walaupun menggunakan pembesar suara yang cuma dibuka untuk kerusi Adun yang dipinjamnya.

Inilah tindakan sabotaj yang tidak bertanggungjawab sedangkan Speaker yang sah sejak tadi pembesar suaranya tidak berfungsi.

Kerana gangguan itu menyebabkan beliau menangguhkan lagi sidang selama satu jam.

2.05 petang:
Sidang yang ditangguhkan sejak sejam yang lepas akan dimulakan bila-bila masa. Jangkaan seterusnya amat sukar untuk dipastikan setakat ini.

Menurut maklumat yang saya terima Raja Muda Perak masih berada di kamar Diraja untuk menerima isyarat bagi merasmikan sidang pada hari ini.

Kekecohan mengenai status 3 katak dan 7 Adun yang digantung mewarnai perjalanan DUN Perak pada hari ini.

2.30 petang:
Pergelutan di meja Speaker oleh BN yang menggunakan samseng yang tidak dikenali, dan ada yang berpakaian seragam polis. Inilah keadaan yang berlaku sekarang, suasana semakin kecoh. Speaker diseret dari kerusinya dan dibawa keluar dewan.

2.40 petang:
BN berjaya rampas kerusi speaker dengan bantuan samseng dan pihak polis.

Sejarah baru dilakar lagi dengan tindakan pihak keselamatan menceroboh masuk dan membantu BN untuk merampas kerusi speaker.

Speaker Haram, Ganesan mengendalikan sidang dengan meja Speaker di kawal ketat oleh pasukan yang berpakaian kemas yang tidak dikenali siapa mereka.

3.10 petang:
Saya tidak dapat mengagak siapakah orangnya yang telah menceroboh masuk tanpa kebenaran bagi menjayakan usaha rampasan kuasa yang dilakukan BN pada hari ini, demikianlah malangnya sejarah yang dialami oleh rakyat Perak pada hari ini.

Ganesan apabila berada di kerusi Speaker sebentar tadi menggunakan kuasa haramnya untuk mengarahkan Adun Teja dan Simpang Pulai untuk keluar dari dewan.

Anehnya Bentara dewan yang tidak mengikut arahan Speaker Sivakumar sejak pagi tadi cuba menjalankan tugasnya mengarahkan kedua Adun PR itu keluar.

Namun arahan itu tidak di patuhi oleh 2 Adun berkenaan.

3.21 petang:
Semasa Raja Muda Perak, Raja Nazrin masuk ke dewan ahli-ahli yang Berhormat Pakatan Berdiri dan Datuk Seri Nizar melaporkan kepada Raja Nazrin bahawa Speaker Sivakumar telah dibawa keluar dengan paksa.

Laau Raja Nazrin memanggil Dato' Ngeh dan DS. Nizar untuk naik mengadap dan menyatakan sesuatu kepada kedua mereka.

Apabila turun, DS. Nizar memohon kami untuk duduk di kerusi masing-masing untuk menghormati kehadiran Tuanku Raja Muda.

Sebelum Sidang bermula DS. Nizar merafak sembah meminta semua pasukan pengawal yang beruniform dan tidak untuk keluar dari dewan. Lalu diisyaratkan oleh Raja Nazrin untuk keluar.

Sekarang ini Raja Nazrin sedang memberikan ucapan perasmian.

4.10 petang:
Setelah menghabiskan titah ucapan perasmian diraja, Raja Muda Nazrin bercakap dengan menggunakan pembesar suara dan katanya "beta hendak bersalam dengan semua Adun".

Tuanku Raja Muda mendahului bersalam dengan Adun PR didahului oleh DS. Nizar. sesudah itu bersalam dengan Adun PR yang lain dan diikuti oleh Adun BN.

Raja Muda perak sesudah itu meninggalkan Majlis, dengan diiringi oleh DS. Nizar yang difahamkan Dato Ngeh dipanggil mengadap di Kamar Raja.

Dan sidang Dun ditangguhkan pada jam 4.05 petang tadi.

Mahkamah tolak perintah tahanan reman Mohamad Sabu


KUALA LUMPUR, 7 Mei (Hrkh) - Mahkamah Majistret Tanjung Malim petang tadi menolak permohonan tahanan reman polis terhadap Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Mohamad dibebaskan dengan jaminan polis selama sebulan.

Menurut peguam yang mewakili beliau, Aminuddin Zulkifli mahkamah tidak berpuas hati dengan alasan-alasan yang diberikan oleh pegawai penyiasat.

Pegawai penyiasat mengatakan mereka memerlukan masa untuk menyiasat Mohamad yang dituduh melakukan hasutan supaya orang ramai menggagalkan sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak hari ini.

Pasukan peguam Mohamad Sabu kemudiannya membantah tuduhan tersebut kerana tertuduh hanya menyeru orang ramai supaya hadir ke majlis solat hajat dan doa munajat memohon agar Perak terus aman.

Laporan maklumat pertama (FIR) terhadap Mohamad Sabu dibuat oleh Ketua Polis Perak sebelum beliau ditahan secara misteri petang semalam di Kuala Lumpur.

Thursday, May 07, 2009

Sasterawan pun tahu Umno pemusnah Melayu


Bukannya saya hendak racist. Masalah yang dihadapi orang Melayu mutakhir ini memang serius. Harga diri dan jati diri orang Melayu terus dimusnahkan Umno. Lima Sasterawan Negara, A Samad Said, Muhammad Haji Salleh, Shahnon Ahmad, Noordin Hassan dan Abdullah Hussain sanggup dilucut jawatan kerana menentang dasar PPSMI yang membunuh masa depan Melayu.

Dalam blognya Dato' Seri Anwar Ibrahim mengatakan:

Kerajaan Umno- BN tetap berdegil mempertahankan dasar mengajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris walau menerima tamparan keras dari lima orang Sasterawan Negara? Dua Sasterawan Negara, Dr Muhammad Haji Salleh dan A Samad Said, malah membayangkan untuk melucutkan gelaran rasmi tersebut. Saya kira enam sebab yang digariskan oleh lima sasterawan ulung ini merupakan alasan kukuh untuk kita menyemak sekaligus menamatkan perlaksanaan dasar yang dikenali sebagai PPSMI ini.

Antara sebab mengapa PPSMI perlu ditolak menurut lima Sasterawan Negara itu adalah kerana kebanyakan pemenang Hadiah Nobel adalah mereka yang berkarya mahupun menghasilkan kajian menggunakan bahasa ibunda mereka. Walaupun dihadapkan dengan fakta sebegini, kabinet masih bersikap bertangguh-tangguh seakan-akan takut menyinggung perasaan sesegelintir. Saya kira bapak-bapak menteri mesti mula belajar menyelak helaian karya-karya Gabriel García Márquez, Naguib Mahfouz dan Rabindranath Tagore.

Alasan kerajaan malahan tidak munasabah, kononnya kerana berhasrat meningkatkan penggunaan bahasa inggeris di kalangan rakyat. Jika begitu mengapa Bahasa Melayu menjadi korban? Sepatutnya tumpuan harus diberi untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris melalui pengajaran serta pembelajaran bahasa Shakespeare itu, bukannya mengajar subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris . Alangkah sedihnya, jika sekadar itu cita-cita kerajaan, sedangkan kita mahu rakyat benar-benar menguasai bahasa Inggeris sehinggakan setanding VS Naipaul dan Nirad Chowdury. Apa yang berlaku nampaknya dasar PPSMI ini bukan sahaja merendahkan martabat Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bahkan menyebabkan pembelajaran bahasa Inggeris hanya berada di tingkat vernakular sahaja.


Susah ke orang Melayu nak faham, betapa Umno memusnahkan bangsa sendiri? Kalau orang-orang PAS yang mengkritik Umno, mereka boleh twist dan berkata tuduhan PAS, semuanya kerana politiking.

Tetapi, ini Sasterawan? Faham kah Umno, orang-orang Melayu tentang apa makna Sasterawan? Mengapa mereka-mereka ini digelar Sasterawan Negara? Ini Sasterawan, bukan Ahli Nujum Negara!

Mereka adalah pejuang tulen yang memartabatkan bahasa, pendidikan, kesusasteraan Melayu. Mereka ini bukan orang politik, malah kebanyakan mereka ini adalah penyokong kerajaan Umno-BN suatu ketika dahulu.

Tetapi jika orang secerdik Sasterawan pun, menolak dasar-dasar Umno-BN, khususnya dalam soal masa depan Melayu, tidakkah ini sudah cukup untuk menjadi asas supaya orang-orang Melayu menolak Umno?

Jangan sampai Melayu jadi hampas (hampeh) sudahlah.