Thursday, May 07, 2009

Sasterawan pun tahu Umno pemusnah Melayu


Bukannya saya hendak racist. Masalah yang dihadapi orang Melayu mutakhir ini memang serius. Harga diri dan jati diri orang Melayu terus dimusnahkan Umno. Lima Sasterawan Negara, A Samad Said, Muhammad Haji Salleh, Shahnon Ahmad, Noordin Hassan dan Abdullah Hussain sanggup dilucut jawatan kerana menentang dasar PPSMI yang membunuh masa depan Melayu.

Dalam blognya Dato' Seri Anwar Ibrahim mengatakan:

Kerajaan Umno- BN tetap berdegil mempertahankan dasar mengajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris walau menerima tamparan keras dari lima orang Sasterawan Negara? Dua Sasterawan Negara, Dr Muhammad Haji Salleh dan A Samad Said, malah membayangkan untuk melucutkan gelaran rasmi tersebut. Saya kira enam sebab yang digariskan oleh lima sasterawan ulung ini merupakan alasan kukuh untuk kita menyemak sekaligus menamatkan perlaksanaan dasar yang dikenali sebagai PPSMI ini.

Antara sebab mengapa PPSMI perlu ditolak menurut lima Sasterawan Negara itu adalah kerana kebanyakan pemenang Hadiah Nobel adalah mereka yang berkarya mahupun menghasilkan kajian menggunakan bahasa ibunda mereka. Walaupun dihadapkan dengan fakta sebegini, kabinet masih bersikap bertangguh-tangguh seakan-akan takut menyinggung perasaan sesegelintir. Saya kira bapak-bapak menteri mesti mula belajar menyelak helaian karya-karya Gabriel García Márquez, Naguib Mahfouz dan Rabindranath Tagore.

Alasan kerajaan malahan tidak munasabah, kononnya kerana berhasrat meningkatkan penggunaan bahasa inggeris di kalangan rakyat. Jika begitu mengapa Bahasa Melayu menjadi korban? Sepatutnya tumpuan harus diberi untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris melalui pengajaran serta pembelajaran bahasa Shakespeare itu, bukannya mengajar subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris . Alangkah sedihnya, jika sekadar itu cita-cita kerajaan, sedangkan kita mahu rakyat benar-benar menguasai bahasa Inggeris sehinggakan setanding VS Naipaul dan Nirad Chowdury. Apa yang berlaku nampaknya dasar PPSMI ini bukan sahaja merendahkan martabat Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bahkan menyebabkan pembelajaran bahasa Inggeris hanya berada di tingkat vernakular sahaja.


Susah ke orang Melayu nak faham, betapa Umno memusnahkan bangsa sendiri? Kalau orang-orang PAS yang mengkritik Umno, mereka boleh twist dan berkata tuduhan PAS, semuanya kerana politiking.

Tetapi, ini Sasterawan? Faham kah Umno, orang-orang Melayu tentang apa makna Sasterawan? Mengapa mereka-mereka ini digelar Sasterawan Negara? Ini Sasterawan, bukan Ahli Nujum Negara!

Mereka adalah pejuang tulen yang memartabatkan bahasa, pendidikan, kesusasteraan Melayu. Mereka ini bukan orang politik, malah kebanyakan mereka ini adalah penyokong kerajaan Umno-BN suatu ketika dahulu.

Tetapi jika orang secerdik Sasterawan pun, menolak dasar-dasar Umno-BN, khususnya dalam soal masa depan Melayu, tidakkah ini sudah cukup untuk menjadi asas supaya orang-orang Melayu menolak Umno?

Jangan sampai Melayu jadi hampas (hampeh) sudahlah.

No comments: