Tuesday, December 27, 2011

Santai bersama Ustaz Haron Din


"APA khabar Mat (Ahmad Lutfi), apa khabar Di (Rashidi), lama tak jumpa," tegur Dato' Dr Haron Din selepas menyambut salam kami di pintu rumahnya, di Bangi, pagi Isnin 26 Disember lalu.

"Sila duduk," pelawa beliau terhadap kami, sambil melabuhkan punggungnya ke sofa. Suasana di sekeliling rumah banglo lama dua tingkat itu agak sibuk. Banyak aktiviti. Walaupun hari Isnin beliau tidak mengubat, beliau hanya mengubat hari Selasa, tetapi jalan masuk ke rumah beliau, yang bersebelahan dengan Pusat Rawatan Darul Syifa, senantiasa sibuk dengan pengunjung.

"Dato' kelihatan sihat, nampak penuh dengan aktiviti," tegur saya kepadanya. Ustaz Haron Din tersenyum, wajahnya kelihatan kemerahan dan segar pagi itu. Beliau kelihatan begitu cergas dan ceria.

"Tidak juga, ana masih belum sihat sepenuhnya. Hari itu baru keluar IJN, sihat sikit terus isi beberapa program, termasuk kelmarin di Terengganu," kata beliau.

Beliau menceritakan perihal kesihatannya dengan agak panjang lebar, termasuk beberapa sesi lawatan di IJN dan di Amerika Syarikat. Katanya, dalam tempoh dua minggu ini, beliau sedang menantikan laporan perubatan yang dihantar IJN ke AS, untuk diketahui rawatan selanjutnya.

Cuma kata beliau, jika jantungnya hendak dibuat by-pass lagi, keadaannya agak berisiko.

Sesekali beliau dan Ketua Pengarang Kumpulan Harakah, Ahmad Lutfi Othman bertukar-tukar cerita perihal jantung. Ahmad Lutfi juga mengalami komplikasi yang sama. Ahmad Lutfi juga masih menerima rawatan.

Mendengar kedua-dua mereka berbicara soal jantung, timbul keinsafan pada diri, betapa berharganya sebuah kesihatan yang dikurniakan Allah.

"Baru-baru ini, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat juga mendapat rawatan di IJN. Beliau kunjungi saya, dan kami berbual panjang.

"Saya sama seperti Tok Guru, kami perlukan kerehatan, tetapi kerana tugas dan amanah, kami terus seperti biasa, tanpa menghirau soal kesihatan," ujar Ustaz Haron.

Sebagai petugas parti, saya faham apa yang beliau maksudkan. Memang tiada break dalam perjuangan. Lihatlah, sebagai Timbalan Mursyidul Am PAS, Ustaz Haron walaupun masih dalam rawatan di katil IJN, masih sempat berbicara persoalan parti dan ummah bersama Ustaz Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS.

Ustaz Haron berbicara dengan kami agak panjang pagi itu. Maklumlah sudah lama tidak ketemu. Jam sudah menunjukkan hampir 1 tengah hari. Kami sudah mengira-gira untuk 'meminta diri', namun beliau melarangnya.

"Jom kita makan nasi dulu, Kak Jah (Datin Khadijah Md Salleh) dah siapkan," kata Ustaz. Apa lagi, saya dan Ahmad Lutfi mengekori beliau ke dapur.

Hidangan sudah tersedia. Ada beberapa orang di dapur, anak-menantu Ustaz juga ada sama. Tetapi kerana menghormati tetamu, mereka tidak duduk makan sama-sama. Mereka mempelawa kami makan bersama Ustaz Haron.

"Wah istimewa hidangan ni," kata saya pada beliau. Ustaz Haron terus menyendukkan nasi untuk kami.

Banyak menu dihidangkan, antaranya siakap goreng, daging burung goreng berempah, ikan masin jeruk, sambal telur dan beberapa jenis sayur.

"Ikan (siakap) ini Ustaz pancing sendiri, ikan masin ini hadiah Raja Perlis kepada Ustaz, rasalah sedap tu," kata Kak Jah kepada kami.

Saya dan Ahmad Lutfi berpandangan sesama sendiri. Lauk pauk yang disajikan memang sedap, sampai putih mata tengok. Tapi segan juga bila Ustaz Haron pelawa makan sampai ke dapur.

Satu lagi hidangan istimewa yang disajikan ialah buah Kambayau yang dibawa khas. Saiznya sebesar buah kana, berwarna unggu, rasanya lemak-lemak tetapi tawar.

"Kambayau ini hanya ada di Brunei, orang Brunei makan dengan ikan masin, ada juga yang cicah sambal belacan," kata Ustaz Haron.

Saya dan Ahmad Lutfi mencubanya beberapa biji. Tapi kami tidak berapa biasa makan, bolehlah makan sekadar buat ubat.

Seusai makan, kami dipelawa memakan buah-buahan yang baru sahaja diambil di kebun beliau berhampiran Sungai Merab. Rambutan, pulasan, langsat semua ada. Kebetulan Ustaz baru balik dari kebun pagi itu.

Alhamdulillah dah rezeki kami hari itu. Perbualan kami bersama Ustaz Haron dan keluarga beliau seperti tidak mahu berhenti. Namun kami juga faham beliau perlukan kerehatan, tetapi beberapa panggilan telefon yang beliau terima, nampaknya macam banyak lagi program dan temujanji yang hendak diisi.

Masa begitu mencemburui kami. Kami mengakhiri sesi bersama Ustaz Haron dengan secawan kopi putih yang dibancuh Kak Jah. Insya Allah ada kelapangan buat Ustaz, kami akan kunjungi lagi.

Mudah-mudahan Allah memberikan kesihatan kepada beliau untuk terus menggalas amanah perjuangan.

Jihad perangi parti perasuah Umno

SEJAK kebelakangan ini rakyat Malaysia didedahkan dengan pelbagai skandal rasuah yang membabitkan pemimpin-pemimpin utama Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) yang mendakwa diri mereka sebagai pejuang agama, bangsa dan negara.

Ternyata, pendedahan kes-kes rasuah membabitkan pemimpin Umno, membuktikan mereka menyalahgunakan kuasa sebagai Menteri, Menteri Besar dan sebagainya, meratah dan memanipulasi wang rakyat atau nama perjuangan nasionalisme Melayu.

Orang-orang Melayu diperbodohkan selama lebih 50 tahun oleh pemimpin Umno, yang kebanyakan mereka hidup mewah, kaya-raya selepas terlalu lama ditampuk kuasa.

Gejala rasuah sudah menjadi barah yang serius dalam masyarakat. Pendekatan manusiawi menerusi pendidikan akhlak dan moral gagal membendungnya.

Rasuah bukan diamalkan oleh golongan miskin dan papa kedana, tetapi diamalkan oleh pemimpin-pemimpin Umno. Semakin lama mereka berkuasa, semakin kaya hidup mereka anak-beranak.

Orang yang berjawatan tinggi dalam Umno dan kerajaan, jika didapati bersalah melakukan rasuah berjuta-juta ringgit, hanya dikenakan hukuman penjara tetapi dilepaskan dengan hanya dikenakan denda.

Ada yang dilucutkan jawatan selepas didapati rasuah, selepas itu dipilih semula sebagai calon Umno dan diberi jawatan penting dalam GLC.

Ada yang berstatus Ketua Menteri, didapati melakukan rasuah politik wang, tetapi dibiarkan terus berkuasa. Ada yang berjawatan Ketua Pemuda Umno, didapati bersalah, namun hanya diberikan amaran.

Ada yang berjawatan Ketua Wanita Umno, tetapi sehingga hari ini dibiarkan bebas berkuasa.

Bayangkan nasib golongan marhain. Bandingkan nasih yang menimpa seorang penganggur, Nor Azmi Mohd Amin dijatuhkan hukuman penjara dua tahun, hanya mencuri enam botol syampu di Johor. Sudahlah menganggur, lagi miskin, dipenjara pula.

Berbanding dengan si kaya dalam Umno, hanya kerana parti mereka berkuasa, hanya kerana parti mereka menguasai polis, pendakwaraya, hakim dan sebagainya, hukuman yang diterima terlalu ringan dan tidak adil sama sekali. Pemimpin Umno yang menguasai kerajaan sanggup membiarkan rakan-rakan mereka bebas, sedangkan rakyat bawahan terus dizalimi.

Inilah ketidakadilan yang harus kita tentang dan hapuskan dalam negara. Rakyat harus bangkit memperjuangkan keadilan dan menghapuskan kezaliman.

"Allah SWT melaknat mereka yang memberi rasuah dan penerima rasuah serta orang yang memberikan jalan terhadap kedua-duanya,” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

"Penerima dan pemberi rasuah akan ditempatkan dalam api neraka". (Hadis riwayat Imam at-Tirmidzi)

Dua hadis yang dipetik di atas merupakan suatu amaran keras daripada Allah dan Rasul-Nya, bahawa mereka yang terbabit dalam apa sahaja perkara yang dinamakan rasuah adalah musuh-musuh Islam yang harus dilaknat.

Kita menuntut hukuman berat dikenakan ke atas pelaku rasuah, tanpa 'memilih bulu'. Kita mahu mereka yang melakukan perbuatan keji ini menerima balasan yang setimpal.

Ingatlah pesanan Rasulullah dalam sabda baginda, bahawa:

"Seseorang yang hanya menyembunyikan hatta sebatang jarum yang bukan miliknya atau sejengkal tanah yang diambil secara paksa daripada pemiliknya pasti hukuman berat menanti di akhirat kelak".

Malah, hadis Rasulullah yang menyebut; Ciri-ciri orang yang disebut munafik itu ada tiga, apabila berkata-kata dia berdusta, apabila berjanji dia mungkir dan apabila diberikan amanah, dia mengkhianatinya (sekalipun dia mengaku solat, berpuasa dan mengaku mukmin), sebagaimana riwayat Bukhari dan Muslim.

Justeru kita tidak ada jalan lain, selain membersihkan negara kita dari parti pengkhianat dan parti perasuah yang terunggul ini. Rakyat harus bangkit berjihad menghentikan kerakusan mereka dan seterusnya menghapuskan mereka dari tampuk kekuasaan.

Bebaskan Malaysia dari rasuah. Undi Pakatan Rakyat!

Saturday, December 24, 2011

NFC paku terakhir keranda Umno

Pada hari terakhir sidang Dewan Rakyat baru-baru ini, penulis minum bersama beberapa orang Ahli Parlimen Pakatan Rakyat di kafe. Sedang kami berbual-bual, datang seorang Timbalan Menteri, sambil membawa secawan kopi, duduk bersama-sama dengan kami semeja.

Tiada lain yang menjadi topik perbualan selain isu Dato' Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan skandal syarikat NFC milik anggota keluarganya.

Dengan nada merungut Timbalan Menteri itu berkata, sepatutnya Shahrizat sudah meletakkan jawatan sebagai Menteri dan Ketua Pergerakan Wanita Umno. Dalam erti kata lain, beliau mengatakan Shahrizat merupakan liabiliti yang akan membebankan Umno dalam jangka panjang.

Memang pun, soal Shahrizat sudah beberapa kali dibangkitkan wakil rakyat Umno-BN. Dengan nada lantang, mereka mendesak Shahrizat melepaskan jawatan. Gesaan itu dibuat berulang kali tetapi kerajaan dan parti pimpinan Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, diam membisu.

Ketua Umno Cheras, Dato' Syed Ali al-Habshee sudah tidak tahan sehingga terpacul perkataan 'biawak hidup' dari mulutnya. Lantas penyokong Shahrizat yang berang, terus menyerang Syed Ali dan mempersoalkan kepada siapa ungkapan biawak hidup itu dilontarkan.

Berbalik kepada sembang-sembang kami dengan Timbalan Menteri tadi, penulis bertanya kepada beliau, apakah sewaktu ahli politik menjawat jawatan awam seperti PM, TPM, Menteri dan Timbalan Menteri yang mempunyai kuasa serta kedudukan, tidak diberi panduan oleh SPRM.

Panduan ini penting agar penjawat jawatan utama dalam kerajaan ini, boleh menghindarkan diri mereka daripada salahguna kuasa dan rasuah.

Timbalan Menteri itu tidak terus menjawab soalan penulis. Beliau mengambil pen yang tersemat dibajunya, lalu melukiskan garis empat berbentuk palang t. Beliau kelihatan serius sambil menulis. Kami semua terpaku dan memerhatikan sahaja tingkah lakunya.

Di sebelah kanan atas garisan t tersebut, ditulis 'ibu bapa'. Di sebelah kiri atas, ditulis 'suami isteri'. Pada ruang kanan di bawah ditulis 'adik-beradik', manakala di ruang kiri bawah ditulis 'anak beranak'.

Kami masih tidak memahami apa maksud beliau. Lalu Timbalan Menteri itu menghela nafasnya dengan agak panjang, lalu berbicara:

"Saya tanyakan kepada pegawai SPRM, jika seseorang penjawat awam mahu mengelakkan tuduhan rasuah dalam pemberian tender atau projek, siapakah golongan yang harus dielakkan?"

"Pegawai SPRM itu melukiskan kepada saya, lukisan yang saya buatkan kepada you all. Elak empat golongan ini, sudah pasti akan selamat," katanya ringkas.

"Maksud YB, dalam kes NFC Shahrizat, kalau begini aturan SPRM, beliau sudah pasti terbabit dalam rasuah?" soalan pantas penulis kepada Timbalan Menteri tersebut.

"Well...saya tidak boleh cakap lebih-lebih, ini terpulang kepada SPRM," kata beliau sambil menghirup tegukan terakhir kopinya dan terus berlalu pergi.

Kata-kata beliau tadi walaupun ringkas, tetapi cukup jelas. Kebetulan ada cakap sosek-sosek di kalangan wakil rakyat Umno, supaya mereka jangan membela Shahrizat tatkala isu NFC dibangkit Pakatan Rakyat di dalam sidang Dewan.

"Tadi aku berucap nak lawan pembangkang, tapi Menteri tu tegur aku, dia kata buat apa engkau bela Sharizat. Dia dapat duit, engkau dapat tahi," kata seorang MP kepada beberapa orang rakannya sambil menyedut rokok di meja luar kafe.

Memang benar, Umno pun pening hendak membela Shahrizat dan keluarganya. Gelagat Shahrizat sewaktu Perhimpunan Agung Umno yang lepas menyebabkan ramai perwakilan Umno yang melugai.

Tetapi mereka terpaksa menyokong kerana seluruh persidangan sudah diorkestrakan untuk memaki hamun Pakatan Rakyat.

Umno sebenarnya tidak ada pilihan lain. Jika mereka mencantas Shahrizat kerana terpalit dengan rasuah, orang yang memberikan tender RM250 juta itu adalah orang Umno sendiri.

Jika mereka tidak mencantas Shahrizat, seluruh parti Umno akan dituduh parti perasuah yang melindungi perasuah dan mengamalkan dasar korupsi, kronisme dan nepostime.

Sekarang pun Umno sudah tidak tahan. Tahi-tahi lembu NFC sudah terpalit banyak ke muka Umno, sehingga hari ini rakyat sudah mula beranggapan, seluruh pemimpin dan perwakilan Umno 'bagaikan lembu yang dicucuk hidung' sementara menunggu untuk disembelih sahaja.

Paling mereka tidak tahan, ada kalangan pemimpin Umno yang merungut kerana mereka digelar 'bodoh macam lembu' kerana membela kemewahan keluarga Shahrizat tanpa usul periksa.

Bagi kita Pakatan Rakyat, kita menjalankan tugas mendedahkan penyelewengan pemimpin Umno, yang asasnya amat kuat, terkandung dalam laporan Ketua Audit Negara.

Jika Najib tidak mahu mengambil tindakan terhadap Shahrizat pun tidak mengapa. Jika pun selepas ini, mungkin ada yang membuat perisytiharan bahawa mereka menolak laporan audit dan membebaskan Shahrizat, pun tidak mengapa.

Ingatlah bahawa rakyat kita semakin celik dan bijak. Umno boleh simpan Shahrizat, Umno boleh tutup kes NFC, tetapi Umno tidak boleh menghalang Shahrizat dan NFC menjadi antara paku-paku besar yang akan dipala dengan tukul besi bagi melengkapkan pembinaan keranda Umno pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti. Adios Umno-BN!

Thursday, December 22, 2011

Jangan pertikai dasar PAS

Negara Berkebajikan adalah dasar PAS. Ianya suatu dasar yang diluluskan sebulat suara dalam Muktamar Tahunan PAS ke-57, di Markaz Tarbiyyah PAS Pusta Taman Melewar, 3 hingga 5 Jun lepas.

Ianya dimuatkan dalam Ucapan Dasar Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sewaktu merasmikan Muktamar, dihurai dan diperbahaskan oleh sebahagian perwakilan dan diluluskan dalam Muktamar yang dihadiri lebih 2 ribu perwakilan.

PAS adalah sebuah parti Islam, yang senantiasa melaksanakan dasar-dasarnya selaras dengan ajaran Islam. Perwakilan dalam Muktamar PAS mengandungi Ahli-ahli Majlis Syura Ulama, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, AJK Dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat PAS Pusat, serta kepimpinan PAS dari seluruh negara.

Bermakna, ianya mencakupi pelbagai latar belakang keilmuan agama dan profesional bergabung membentuk hala tuju ideologi PAS. Ketokohan ulama-ulama PAS dalam pelbagai disiplin ilmu agama, sehingga kini tidak dapat disaingi atau dicabar keampuhannya oleh mana-mana pihak.

Di dalam Perlembagaan PAS, dimaktubkan bahawa hukum tertinggi PAS selain al-Quran dan as-Sunnah, adalah ijmak ulama atau ditakrifkan sebagai kesepakatan ulama dalam isu-isu yang dibangkitkan. Dalam sistem demokrasi berparti, keputusan dalam Muktamar atau Mesyuarat Agung, adalah dianggap hukum tertinggi, yang harus diterima, diamal dan dilaksanakan oleh seluruh ahli PAS di semua peringkat.

Justeru apabila PAS melulus dan mengemukakan konsep Negara Berkebajikan, ianya adalah dasar yang selaras dengan Islam. Ianya adalah suatu dasar yang dikemukakan golongan ulama, dibahas dan diluluskan oleh sebahagian besar ulama dalam PAS.

Malangnya, mutakhir ini wujud golongan yang mendabik dada dan menunjuk pandai, lebih dari golongan agamawan dalam PAS. Siapakah kita yang mendakwa diri kita betul sehingga mempertikaikan PAS dengan mendakwa konsep Negara Islam PAS tersasar dari perjuangan asal PAS? Siapakah kita yang hendak mendakwa PAS sudah tergelincir dari landasan Islam.

Jika mereka yang mempertikai PAS itu merupakan orang luar PAS, kita tidak mengambil endah kerana mereka memang senantiasa berusaha menjatuhkan PAS. Namun, agak malang apabila segolongan yang bertitle ustaz dan berstatus AJK PAS Pusat, menggunakan media pro Umno-Barisan Nasional untuk menyerang dasar PAS.

Jika golongan ini mengikut wala dan adab-adab berjemaah, mengapa tidak membuat bantahan itu sewaktu ianya dikemukakan dalam Muktamar atau dalam mana-mana mesyuarat tertutup PAS. PAS senantiasa terbuka. Sila tunjukkan pada fasa mana yang dasar PAS dalam soal Negara Berkebajikan ini tidak menepati Islam.

Sila buktikan pada fasa mana, hala tuju perjuangan PAS tersasar dari landasan? Mengapa anda mempergunakan platform musuh untuk menyerang PAS? Adakah anda lupa bahawa, kedudukan, kuasa serta pengiktirafan yang anda terima hari ini adalah berasal dari perjuangan PAS dan sokongan ahli-ahli PAS?

Inilah bukti bahawa anda terperangkap dengan agenda Umno. Umno tidak mahu PAS menjalankan dasar kebajikan kerana, menerusi dasar itu mereka berjaya merasuah rakyat. Dalam keadaan Umno hampir pupus, ia tidak mampu mempunyai saingan lain.

Oleh itu Umno memang senantiasa mahu PAS melaung-laungkan soal Negara Islam kerana Umno mahu PAS terperangkap dengan persepsi rakyat. Persepsi buruk terhadap dasar Islam PAS sengaja dimomok-momokkan Umno menerusi media massa pro mereka, menentang dan mengecam dasar Islam PAS.

Apakah bodohnya anda, tidak memahami perangkap musuh, bahawa dengan media itu juga anda mempersoalkan PAS sudah lari dari landasan Islam, sedangkan media itu juga memaki hamun dasar Islam yang dibawa PAS sejak berzaman.

PAS tiada jalan lain selain membersihkan dirinya dari anai-anai yang merosakkan perjuangan Islam.

Thursday, December 15, 2011

Petanda Umno sesat, menyesatkan Melayu


MURSYIDUL AM PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz sering menjadi bahan kecaman Umno, sehinggakan pada Perhimpunan Agung Umno, minggu lepas, nama Tok Guru sering disebut-sebut dalam perbahasan. Mengapakah Tok Guru tidak disenangi Umno?

Semua persoalan ini dijawab Menteri Besar Kelantan itu kepada wakil Harakah MOHD RASHIDI HASSAN dan IZWAN ABDUL HALIM di Rumah Kelantan, 10 Disember 2011.

HARAKAH: Boleh Tuan Guru huraikan beza doktrin PAS dengan Umno?

TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT: PAS diajar melalui Islam supaya manusia sedar bahawa segala-galanya menumpang nikmat Allah SWT. Bumi kita pijak Allah yang buat, udara kita sedut Allah buat, air kita minum Allah buat, bahkan seluruh anggota tubuh badan kita Allah buat. Maka bila kita menumpang nikmat Allah Taala kita wajib bersyukur.

Syukur ertinya buat yang Dia suruh, tinggal yang Dia larang. Perkara ini tiada dalam Umno. Umno tidak mengajar perkara ini, yang diajarnya menumpang jalan raya Kerajaan Pusat buat, itu dulu. Menumpang kemudahan-kemudahan telekom, Umno yang buat.

Umno mengira dia telah beragama bila dia buat masjid, bila ada guru agama di sekolah-sekolah, itu sahajalah (agama pada Umno). Sekarang kita berada di Malaysia. Bolehkah kita ambil setengah-setengah sahaja undang-undang Malaysia sebagaimana Umno ambil setengah-setengah hukum Allah.

Misalnya motokar, kita tidak mencuri, kita beli kerana undang-undangnya begitu. Tetapi ‘road tax’ (cukai jalan) tak bayar, lampu belakang tidak menyala, sedangkan itu salah juga undang-undang kerajaan.

Jika kita duduk bawah kerajaan kita kena patuh semua undang-undang kerajaan, mana boleh kita dengan Allah SWT kita ambil setengah-setengah. Bila kita duduk bawah kerajaan, tak kiralah Kerajaan Malaysia, Kerajaan Amerika dan mana-manapun, rakyat kena terima semua segala undang-undang, begitulah kita dengan Allah Taala, kena terima semua.

Mungkin ada yang keliru status rakyat dengan status hamba Allah?

Kita dididik oleh Islam hendaklah menjadi bertaraf hamba dengan Allah SWT, bukan menjadi taraf rakyat. Kita bukan rakyat Allah, kita jadi hamba 24 jam. Rakyat kalaulah kita tidak pernah buat salah dengan kerajaan, bila kita mati kita tidak diberi apa-apa oleh kerajaan kerana kita tidak buat salah dengan dia.

Polis datang rumah kita bila kita buat salah, kalau kita benar tak pernah datang pun. Tapi kita dengan Allah, kita benar dapat pahala, kita salah dapat dosa. Tiada masa kita ini kosong dengan Allah Taala.

Inilah cara kita berfikir kita sebagai hamba Allah dengan berfikir cara rakyat bagi Allah. Umno hanya sebut kita rakyat. Rakyat lain, hamba lain, hamba 24 jam. Hamba ini berasaskan “liya’budun” (untuk beribadah pada-Nya). Kalau kita ini rakyat Allah, maka kita boleh guling Allah macam kita rakyat Malaysia boleh guling kerajaan. Kita dengan Allah SWT nak guling macam mana, nak tukar macam mana?

Maknanya selama ini Umno keliru dan celaru?

Orang Cina tak melawan sangat PAS, yang melawan PAS ini orang Melayu Umno. Adakah dengan kehendak Umno, dia (orang Melayu) melawan PAS ini atau sebagai mata tombak (lembing) sahaja, (sedang) hulunya Umno pegang atau MCA pegang?

Jika Umno sendiri nak lawan, tiada sebab langsung. Sebab PAS bawa Islam, maka sepatutnya Umno sokong dan Umno tidak perlu wujud di atas muka dunia. Kerana PAS perjuangkan Islam, Umno tak perlu lawan PAS. Atau Umno telah jadi mata tombak, hulunya orang lain pegang. Ini bahaya, maknanya jadi alat orang lain. Kerana itulah timbul masalah celaru yang jadi melawan PAS ini. Bukan Islam di Malaysia ini jadi celaru, hendak turut PAS atau turut Umno.

PAS bertengkar dengan Umno, Umno bertengkar dengan PAS, bukan Islam terpinga-pinga pihak mana yang betul. Kita sebagai umat Islam bukan sahaja kita wajib berpegang kepada Islam, tetapi wajib juga dakwah Islam.

Ke mana sahaja kita pergi kita diwajibkan dakwah Islam. Di Malaysia ini sebab hampir sama bilangan Melayu dengan bukan Melayu ini, maka bukan Islam terpinga-pinga hendak menurut siapa. Bukan sahaja bukan Islam, Melayu juga terpinga-pinga juga hendak turut PAS atau Umno. Turut Umno dapat duit, turut PAS tak dapat duit. Semua ini Umno kena fikir kesudahannya.

Isu agama dipolitikkan sering jadi mainan Umno, pendapat Tuan Guru?

Politik ini sebahagian agama. Memperjuangkan Islam ini bukan kerja main-main. Bila kita Islam, maka menyebarkan Islam menjadi kewajipan, bukan sahaja solat wajib, bukan sahaja puasa wajib, bahkan sebarkan Islam, dakwahkan Islam menjadi wajib.

Jadi hendak sebarkan macam kalau Melayu sendiri tak faham. Ulasan Umno ialah agama lain, politik lain. Baik, kita hendak tanya Umno; bila politik tidak agama, pentadbiran negara tidak ikut agama, siapa dia yang jadi Ketua Kerajaan semasa Nabi kita di Madinah?

Kalau agama lain, politik lain, maka yang jaga politik masa Nabi di Madinah itu siapa? Kalau Nabi juga yang jaga sebagai ketua kementerian kewangan, portfolio sosial, ertinya Nabi Muhammad juga dengan agama, terlibat dengan Allah SWT. Kerana kerja-kerja Nabi Muhammad semua agama. Solat itu agama, berperang itu agama, kirim surat kepada raja-raja itu agama. Baginda letak cop mohor atas surat-surat itu, ini kerja apa?

Ini kerja politik, jadi bagaimana Umno boleh kata agama lain, politik lain? Raja-raja mana hendak terima kalau Nabi Muhammad hanya (seorang) imam sahaja. Raja-raja sekitar, Raja Parsi, Raja Mesir, Raja Rom Byzantin, Raja Hebyah, mereka tahu Nabi Muhammad bukan Tok Imam sahaja, dia Ketua Negara. Bila Nabi Muhammad itu Ketua Negara, maka kenapa Umno kata agama lain politik lain?

Maknanya, Umno tiada hujah, hanya putarbelit mereka sahaja?

Apa hikmah Allah lanjut dakwah Nabi Muhammad sehingga 23 tahun? Nak mengajar sembahyang puasa sahaja dua minggu pun cukup. Dua minggu itu pun dak kira lama mengajar orang sembahyang.

Tapi Nabi Muhammad diminta urus urusan hidup manusia, ‘the way of life’. Urusan ini mesti diurus oleh Nabi Muhammad sendiri, bagaimana berumah tangga, berjiran.

Mengurus kewangan, adakah sebarang harta boleh ambil semua, tidak! Ada had, ada halal, ada haram. Semua ini 23 tahun, bila cukup 23 tahun turun ayat (Quran) bahawa agama telah sempurna. Jadi 23 tahun memakan masa baru sempurna. Perkara apa, sembahyang? Sembahyang ini diwajibkan masa di Makkah. Dalam keadaan ditekan kafir Makkah, sembahyang diwajibkan.

Jadi bukan sembahyang sahaja jadi agama, tapi urusan hidup lain yang tidak boleh dibuat di Makkah kena mari ke Madinah membentuk sebuah negara sendiri. Kita baru sambut Maal Hijrah, sambutan ini ertinya ingati balik pengorbanan nabi menjalankan urusan agama termasuklah kewangan, mengurus sosial, budaya, pemikiran hingga 23 tahun.

Jadi Umno tiada hujah, bila tiada hujah inilah mereka guna ISA. Macam Raja Namrud dengan Nabi Ibrahim, bila Nabi Ibrahim kemuka cabaran minta Namrud buktikan kebenaran jika dia Tuhan, bawa naik matahari dari barat ke timur kerana Allah menaikkan matahari dari timur ke barat.

Bila Namrud tak boleh jawab, dia bakar (Nabi Ibrahim). Sepatutnya dia berterima kasih kerana Ibrahim mengajar dia, tapi dia bakar. Zaman sekarang tak bakar, tapi ISA.

Banyak tok-tok guru pondok kena ISA tak pasal-pasal kerana Umno tak boleh jawab. Sepatutnya hujah lawan hujah, bila orang lawan kita (hujah) kita sebutlah balik. Macam negeri demokrasi, orang hujah kita hujah. Ini orang hujah, tak boleh jawab ditangkapnya mereka, buang kerja, pindah tempat kerja. Ini semua tanda Umno itu sesat.

Dalam sembahyang kita berdoa agar kita tidak sesat, tapi jalan Umno hala ke sesat. Tak boleh jawab sepatutnya terima kasihlah. Ini tangkap orang, ISA orang, mengarut Umno.

Pandangan Tuan Guru mengenai perjuangan Melayu Umno?

Umno sibuk jaga Melayu sedangkan Melayu ni bangsa, tak payah jaga. Kerana bangsa ni tak boleh hilang. Kalau orang Melayu duduk di Kutub Utara seorang diri, Melayu juga dia.

Pergi ke mana pun, kalau duduk di London sejak dahulu sampai tak boleh cakap Melayu, bila tanya bangsa (dijawab) Melayu juga dia. Jadi Melayu tak payah jaga kerana bangsa ini tak hilang. Yang kena jaga ini perkara boleh hilang dan ada. Macam duit, kena jaga kerana boleh jadi hilang, boleh jadi tak hilang. Islam ini macam tu, Islam ni kena jaga, boleh jadi orang murtad kerana orang tak jaga dia.

Jadi benda kena jaga ni bukan bangsa tapi agama kerana boleh hilang dan boleh ada. Macam duit kita dapat masuk dalam beg, kita zip, masuk dalam poket seluar kita zip lagi kerana ia boleh hilang, boleh kena curi, boleh poket kita tembus. Umno dia jaga Melayu, tak jaga pun dia Melayu, sampai dalam kubur mati pun dia Melayu. Ini kesilapan Umno.

Kalau Umno ikut kata dia ikut kata Hang Tuah “Takkan Melayu hilang di dunia” habis begitu buat apa dia jaga juga? Ini Umno jaga benda yang tak hilang, PAS jaga benda yang boleh hilang; Islam, iman, ihsan. Sebab tu Jibril turun dari langit tanya Nabi tentang Islam, iman, ihsan. Dia tak tanya Arab, tak tanya bangsa.

Monday, December 12, 2011

Kemenangan besar Ikhwan menggerunkan Amerika-Israel


"Keputusan ini lebih buruk dari apa yang kita ramalkan," kata Pegawai Kanan Keselamatan Israel seperti yang dipetik dari akhbar harian Yahudi Yedioth Ahronoth.

Beliau merujuk kepada kemenangan besar puak Islam yang didominasi Ikhwan Muslimin dan Salafi dalam Pilihan Raya Umum Mesir pada pusingan pertama.

Kemenangan ini juga amat mengejutkan Amerika Syarikat yang terpaksa menghantar delegasi peninjau untuk bertemu dengan Suruhanjaya Pilihan Raya Mesir. Tindakan ini dibantah sebahagian besar rakyat Mesir, yang dianggap sebagai satu usaha negara polis dunia itu untuk campur tangan dalam PRU Mesir.

Sementara itu, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengulangi amaran beliau bahawa akan berlaku 'Arab Spring' di Mesir yang ia bakal merebak ke seluruh negara Arab. Lebih buruk lagi bagi Israel kata Netanyahu, ianya akan menjadi 'Iranian Winter' iaitu seperti revolusi Iran tahun 1979, yang memburukkan hubungan Arab-Israel.

Dalam ucapannya kepada Knesset (Parlimen Israel) bulan lepas, Netanyahu berkata, "Pada bulan Februari, apabila berjuta rakyat Mesir berdemontrasi di Kaherah, ada kalangan pemimpin Israel yang berkata, kita akan menghadapi era liberalisasi dan progres."

Kebimbangan Netanyahu itu ditegaskannya kerana beliau tahu bahawa kebanyakan rakyat Mesir tidak menerima kewujudan Israel, dengan perasaan anti-Zionis dan anti-Semitic yang begitu subur di negara Arab itu.

Selama ini pun, Israel dapat hidup dengan selesa, kerana mereka mempunyai hubungan yang akrab dengan bekas diktator Presiden Hosni Mubarak yang digulingkan rakyat Mesir.

Kebimbangan Israel bukan hanya setakat perkembangan di Mesir sahaja. Mereka terpaksa menganalisis dengan terperinci kebangkitan Islam di Tunisia, Libya dan Maghribi, di mana, satu persata ketua-ketua negara Arab yang lunak dengan mereka tumbang.

Keputusan rasmi PRU peringkat pertama

Ikhwan Muslimin dengan partinya Parti al-huriyyah wal Adalah (PJF) dan pakatan tahalufnya bersama 10 komponen parti-parti lain yang dikenali sebagai tahaful demokrasi, menang bergaya dengan menguasai 80 daripada 166 kerusi yang dipertandingkan.

Sebanyak 36 kerusi diperolehi dari kerusi individu dan 44 kerusi secara berkumpulan. Parti an-Nur Assalafi mendapat kerusi kedua terbanyak selepas PJF dangan memperoleh sebanyak 33 kerusi (6 individu, 27 berkumpulan).

PJF akan membuat kerajaan campuran sekiranya mendapat mejoriti mudah dalam pilihan raya kali ini yang akan dijangka tamat pada awal Januari 2012.

Parti-parti Islam mendapat undi percaya rakyat Mesir pada pilihan raya kali ini berbanding parti yang beraliran liberal dan sekular. Media massa menguatkan propaganda dengan memburuk-burukkan parti-parti pro Islamis kepada golongan Kristian dan masyarakat pertengahan setelah melihat banyak kerusi yang dimenangi pro Islam.

Isu undang-undang Islam, hudud,pelancongan, kebebasan berpakaian, isu kebebasan agama, hubungan luar dan ekonomi cuba diapi-apikan didalam sekmen bincang politik saluran-saluran media. Akan tetapi, semuanya dapat dijelaskan dengan baik oleh wakil-wakil parti seterusnya menyakinkan pengundi untuk terus menyokong mereka membentuk kerajaan.

Yang paling menarik, calon beragama Kristian yang pertama mendapat kerusi di parlimen Mesir adalah dari Parti al-Karamah yang bertahaluf bersama PJF. Calon tersebut menang di kerusi berkumpulan atas tiket Parti al-Huriyyah wal Adalah. PJF juga telah berjaya menempatkan wanita pertama di kerusi parlimen Mesir dan seterusnya menafikan Ikhwan Muslimin mendikriminasikan Kristian dan kaum wanita dalam menguruskan negara. Dewan Rakyat Mesir dijangka akan bersidang pada bulan Mac 2012 nanti.

Pecahan 112 kerusi yang dimenangi secara berkumpulan seperti berikut:

- Parti al-Huriyyah wal Adalah, 44 kerusi
- Parti an-Nur Assalafi, 27 kerusi
- Kerusi berbaki dikongsi oleh 8 parti lain seperti;
o Parti Alwafd
o Parti Almisriyyin Alahrar
o Parti Aladl
o Parti Attajammuk
o Parti Misr alQaumy
o Parti Alhuriyyah
o Parti Almuwaten Almisry
o Parti Misry Alhurrah

56 kerusi Individu seperti berikut:

- Parti al-Huriyyah wal Adalah 36 kerusi
- Parti an-Nur Assalafi 6 kerusi
- Parti Alwafd satu kerusi
- Parti Almisriyyin Alahrar satu kerusi
- Parti Aladl satu kerusi
- Parti Attajammuk satu kerusi
- Parti Misr alQaumy satu kerusi
- Parti Alhuriyyah satu kerusi
- Parti Almuwaten Almisry satu kerusi
- Calon bebas 5 kerusi
- (2 kerusi masih menuggu untuk dipertandingkan semula )

Fakta PRU Mesir peringkat pertama

- Melibatkan 9 buah Negeri dari 27 buah negeri ( Kaherah, Port Said, Dumyat, Bahr Alahmar, Assuit, Kafr Syiekh, Alfoyyoum, Luxor dan Iskandariah )
- Mewakili 13.5 juta pengundi
- Mempetaruhkan sebanyak 166 kerusi parlimen ( 2/3 atau 112 kerusi berkumpulan & 1/3 atau 56 kerusi individu ).
- 2 kerusi daerah pertama di Kaherah dibatalkan dan akan diadakan pilihan raya semula.

Ikhwan Muslimin bakal cipta sejarah di Mesir


PADA waktu ini perhatian seluruh dunia sedang beralih kepada perkembangan di Timur Tengah, khususnya di Mesir. Mesir sedang menghadapi Pilihan Raya Umum yang paling demokratik selepas lebih 40 tahun selepas Hosni Mubarak ditumbangkan menerusi demonstrasi rakyat yang bermula 25 Januari 2010.

Walaupun terdapat beberapa kelemahan, namun secara keseluruhannya, lebih 40 juta rakyat Mesir, pertama kalinya dapat mengundi secara bebas parti-parti yang mereka inginkan menjadi kerajaan. Mentadbir secara adil dan demokratik selepas terbelenggu dengan kekejaman diktator sekian lama.

Apabila diktator tumbang, golongan yang akan bangkit untuk menerajui kerajaan, adalah golongan yang Islam. Ini terbukti dengan perkembangan politik di Tunisia, Algeria, Libya, Maghribi dan kini giliran Mesir.

Perkembangan ini sudah tentu membimbangkan blok Barat, yang cukup bimbang fenomena kesedaran Islam, fenomena kembali kepada Islam, merebak dengan meluas dari Timur Tengah hingga ke Timur Jauh. Ianya menjadi suatu catastrophe yang mengancam blok Barat.

Membicarakan soal Mesir, ia bukan sahaja ancaman kepada Barat. Lebih utama lagi, perkembangannya membimbangkan Israel dan sekutunya, Amerika Syarikat.

Hari ini, media di seluruh dunia, khususnya televisyen Israel, begitu sibuk membuat analis tentang perkembangan Mesir, yang jelas menunjukkan kecenderungan rakyat memilih golongan Islam, menerajui kerajaan.

Seperti yang diramal Amerika, parti yang ditaja Ikhwanul Muslimin, iaitu Parti al-Hurriyah wal Adalah (Kebebasan dan Keadilan) mendapat sokongan besar rakyat. Diikuti parti Salafi, yang juga sebuah kumpulan Islam mendapat 20 peratus dan parti Kutlah Misriyah (Liberal) mendapat 15 peratus.

Pilihan raya Umum Mesir peringkat pertama yang melibatkan sembilan buah negeri melihatkan Parti al-Hurriyyah wal Adalah atau nama ringkasnya PJF mendahului keputusan bagi pertandingan kerusi berparti sebanyak 41 peratus atau sebanyak 3.5 juta daripada 7.9 juta undi.

Kemudian, ia akan disusuli dengan pilihan raya ulangan peringkat pertama bagi kerusi individu yang berlangsung selama dua hari. Pemilihan ini melibatkan 52 kerusi parlimen dipertandingkan semula, dengan PJF akan menentang lawannya di 45 kerusi.

Fakta pada PRU peringkat pertama yang diadakan pada 28 dan 29 November adalah seperti berikut:
- Melibatkan 9 buah negeri
- 13.5 juta pengundi
- 8.5 yang telah membuang undi
- 62 peratus nisbah yang membuang undi merupakan peratus tertinggi dalam sejarah Mesir
- 7.9 juta undi diterima
- 518 ribu undi rosak

Pilihan raya Mesir dibahagikan kepada tiga peringkat. Pertama, pilihan raya kerusi Dewan Rakyat. Kedua, pilihan raya kerusi Dewan Negara (Senat) dan ketiga, pilihan raya Presiden.

Bagi menyempurnakan tugasan, Suruhanjaya Pilihan Raya Mesir membuat tiga jadual. Iaitu bagi Dewan Rakyat ianya bermula 28 November 2011 sehingga 12 Januari 2012.

Manakala pilihan raya Dewan Negara akan bermula 29 Januari sehingga 11 Januari 2012, dan pilihan raya Presiden akan diadakan sekitar bulan Jun 2012.

Pilihan raya Dewan Rakyat meliputi 510 kerusi. Ia dibahagikan kepada dua jenis kerusi yang dipertandingkan. Iaitu kerusi berparti (Qoimah) atau kerusi individu (Fardy). 1/3 daripada 510 kerusi diperuntukkan untuk calon Fardy dan 2/3 daripadanya diperuntukkan kepada calon Qoimah.

Sebagai contoh di Kaherah, sebanyak 54 kerusi dipertandingkan. 1/3 atau 18 orang mestilah diambil dari calon Fardy, berbaki daripadanya seramai 36 kerusi diambil dari calon Qoimah.

Untuk calon Qoimah, SPR Mesir memperuntukkan empat hingga 10 kerusi bagi setiap daerah. Parti-parti yang bertanding perlulah menamakan beberapa penama yang mewakili parti mereka mengikut tertib dengan jumlah kerusi yang telah ditetapkan.

Sebagai contoh di Kaherah, ada 36 kerusi Qoimah itu dipilih daripada pecahan empat daerah. Daerah ini ialah daerah yang sama dengan daerah calon Fardy.

Bezanya ialah pecahan daerah Qoimah lebih kecil berbanding daerah Fardy. Untuk memudahkan kita memahaminya, ianya seakan-akan pecahan kawasan Dun dan Parlimen di Malaysia.

Setiap pengundi mesti memilih dua orang untuk menjadi calon mereka di daerah Fardy dan mesti memilih parti yang mereka sokong.

Syarat kemenangan bagi kerusi Qoimah ialah, calon berparti akan dikira menang mengikut peratus sokongan rakyat di daerah tersebut.

Sebagai contoh, SPR meletakkan peruntukan sebanyak 10 kerusi untuk daerah pertama. Sekiranya parti al-Hurriyyah wal Adalah mendapat 50 peratus di daerah tersebut, ia akan mendapat sebanyak 5 kerusi yang akan dipenuhi penama calon parti itu mengikut turutan teratas yang dihantar kepada SPR. Berbaki lima kerusi lagi akan diagihkan kepada parti yang mendapat peratus kedua dan ketiga tertinggi.

Berdasarkan perkembangan mutakhir ini, kita dapat melihat dengan jelas bahawa jika tiada aral, kumpulan pro Islam akan menguasai kerajaan Mesir, sekali gus mengembalikan sejarah kegemilangan Islam di bumi anbiya itu.

Thursday, December 08, 2011

Ustaz Hadi tangkas di laut

BAGI sesiapa yang mengenali Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang, sudah tentu mereka beranggapan beliau seorang ulama yang tersohor di serata dunia, dengan keilmuan dan ketokohan yang diwarisi daripada ayahandanya.

Tuan Guru yang lebih dikenali dengan 'Ayah Chik', mempunyai acara kehidupan yang amat padat. Beliau adalah Ahli Parlimen Marang dan juga Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Rhu Rendang, yang diwakilinya sekian lama. Nama Ayah Chik begitu sinonim dengan Masjid Rusila.

Kuliah pagi Jumaatnya menjadi ikutan rakyat Terengganu dan pencinta Islam dari seluruh negara sejak puluhan tahun. Penulis sendiri, sejak zaman persekolahan, sering mengikuti rombongan berkunjung ke Masjid Rusila seawal tahun 1980-an.

Ayah Chik sedar bebanan tugasnya amat besar kerana beliau adalah pemimpin utama bagi seluruh ahli PAS yang jumlahnya melebihi sejuta orang. Beliau harus memenuhi undangan rakyat di seluruh negara. Bahkan sering diundang mengisi forum-forum antarabangsa.

Namun, tidak ramai yang mengetahui bahawa, dari suatu perspektif yang lain, beliau adalah seorang nelayan yang hebat. Pengalamannya lebih 30 tahun 'bermain' dengan laut, bot dan ikan, jika dihimpun dan disusun, boleh dibuat sebuah buku ensaiklopedia yang hebat.

Dari memancing dan memukat ikan di daratan atau di lautan, sama ada di tasik, sungai, pesisir pantai, laut dalam, semuanya sudah diterjah Ayah Chik. Ianya sudah menjadi minat dan hobi beliau. Selain daripada memancing, Tuan Guru juga perenang dan penyelam yang hebat.

Ketokohannya sebagai ulama yang tersohor, tidak menghalang beliau bergaul mesra dengan para nelayan dan anak-anak muda, khususnya pengundi di kawasan Marang dan Terengganu.

Pemandu peribadi beliau, Yusof Mahmood yang lebih mesara disapa dengan nama Pak Yusof. Beliau sering menemani beliau ke laut dan tasik, setiap kali ada masa terluang.

"Saya mengikuti beliau sejak muda lagi, pada waktu itu anak-anaknya masih kecil, saya kadang-kadang jadi awak-awak. Sekarang ini anak-anak beliau sudah besar, saya jarang turun ke laut.

"Tuan Guru amat cekap memancing dan memukat. Dalam banyak-banyak ikan, beliau amat suka memancing ikan tenggiri dengan menggunakan umpan ikan hidup, seperti ikan selayang, isi ikan parang dan sebagainya," ujar Pak Yusof kepada penulis.

Menurutnya, pada awal dahulu, Ayah Chik hanya mempunyai bot kayu kecil. Dengan menggunakan bot kecil, antara lokasi utama untuk memukat dan memancing ialah di sekitar Pulau Kapas, yang paling hampir dengan pantai Marang.

Kemudiannya menggunakan bot fiber berenjin. Sekarang ini Ayah Chik mempunyai bot sebesar 30 kaki. Bot sebesar itu boleh memukat di laut dalam.

"Saya pun tidak pasti bot boleh pergi sejauhmana, yang saya tahu ianya jauh ke tengah laut sehingga tidak nampak daratan.

Menurut Pak Yusof, beliau baru sahaja menemani Ayah Chik memukat ikan di Tasik Kenyir. Di Kenyir Ayah Chik berjaya menangkap ikan patin yang beratnya dianggar mencecah 4 kg.

Mendengar cerita Pak Yusof terasa begitu seronok jika berpeluang memukat ikan bersama Ayah Chik. Tentunya banyak cerita yang dapat dinukilkan nanti.

Tetapi penulis tidak pernah mengikuti nelayan memukat di lautan, bila dengar orang yang tidak berpengalaman akan mengalami 'mabuk lauk' hingga lembik kerana muntah-muntah, penulis agak keberatan.

"Tak mengapa, kalau tidak biasa di laut, kita boleh memukat di Tasik Kenyir, insya Allah ada masa nanti kita atur dengan Tuan Guru," kata beliau.

(Gambar2 akan diupload kemudian).

Monday, December 05, 2011

Transformasi juara rasuah Umno-BN

Umno-Barisan Nasional boleh cuba membohongi rakyat, kononnya meraka adalah juara transformasi yang mampu menjulang negara ke suatu tahap untuk dibanggakan.

Laungan transformasi bergema sejak Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dilantik menjadi Perdana Menteri, menggantikan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang dipaksa berundur oleh Umno.

Transformasi bermakna anjakan perubahan. Sudah tentunya ia merupakan suatu gagasan untuk perubahan kepada keadaan yang kurang baik, kepada situasi yang lebih baik.

Lalu slogan transformasi dilaung, diulang dan diuar-uarkan media pro Umno-BN setiap hari. Malah dalam Perhimpunan Agung Umno 2011, kalimah transformasi menjadi zikir setiap perwakilan mereka.

Malangnya daripada Presiden Umno, Pengerusi Tetap, perwakilan sehinggalah kepada juak-juak bawahan, mereka mengulang sebut kalimat transformasi seumpama buruk kakak tua yang ditambat oleh tuannya.

Di PWTC berdegar-degar kononnya Umno-BN sudah berjaya transform. Sebaliknya dikeluarkan dari fakta sahih oleh Transparency International (TI) bahawa di bawah pentadbiran Najib, indeks rasuah negara, terjerumus ke tahap yang paling rendah.

Fakta ini amat memalukan Umno, kerana jelas laungan transformasi mereka hanya omongan kosong. Hakikat sebenarnya, kerajaan yang ditunjangi Umno-BN mencapai tahap prestasi terburuk terus-menerus selama 10 tahun

Dalam laporan Indeks Persepsi Rasuah 2011 oleh TI, ia menggariskan kegagalan Najib untuk mencapai matlamat anti-rasuah dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP).

Kegagalan untuk menangani gejala rasuah ini, membawa kepada kegagalan Program Transformasi Ekonomi (ETP) untuk mentransformasikan ekonomi Malaysia kepada sebuah ekonomi pendapatan tinggi menjelang 2020.

Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Malaysia menurun untuk tiga tahun berturut-turut, iaitu 4.3 bagi tahun ini berbanding 4.4 pada tahun lepas.

Kedudukan Malaysia telah jatuh kepada tangga ke-60 daripada 183 negara, berbanding tangga ke-56 daripada 178 negara pada tahun lepas.

Pada 2003 semasa Abdullah Badawi mengambil alih pucuk pimpinan negara sebagai Perdana Menteri kelima, Malaysia berada di tangga ke-37 dalam kaji selidik tersebut yang merangkumi 146 negara.

Kaji selidik TI ke atas 1,000 orang responden juga mendapati bahawa pihak polis dan parti-parti politik dilihat sebagai institusi-institusi yang paling korup dalam negara. Juga dilaporkan bahawa kebanyakan warga Malaysia percaya tahap rasuah tidak akan berubah dalam masa 3 tahun akan datang.

Laporan itu memetik Timbalan Presiden TI, Malaysia Mohammad Ali yang menegaskan, CPI Malaysia terus merosot kerana unsur-unsur kerajaan yang memudahkan rasuah besar masih lagi tersebar luas.

Dakwaan yang begitu berat oleh TI jelas menerangkan serangan ganas Umno terhadap Pakatan Rakyat, khususnya DAP dalam Perhimpunan Agung Umno yang berkisar pada perkauman, seks, fitnah dan bahasa kotor.

Serangan Umno ini harus dianggap sebagai langkah terdesak mereka bagi mengalihkan perhatian rakyat daripada kegagalan Umno mengatasi masalah rasuah, kronisme dan penyalahgunaan kuasa, khususnya dalam isu Fidlot Kebangsaan yang hangat diperkatakan sekarang.

Kita mahu tegaskan di sini bahawa, rasuah akan menjadi isu utama dalam pilihan raya umum yang akan datang, di mana rakyat akan menolak Umno-BN, kerana rakyat sedar, masa depan anak bangsa akan terhapus jika Umno-BN dibiarkan kekal berkuasa. Hidup Pakatan Rakyat, hancur Umno-BN.

Thursday, November 24, 2011

RUU Perhimpunan Aman hanya gimik jahat Umno-BN

RANG Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 dibentangkan di Parlimen 22 November 2011 dengan memansuhkan Seksyen 27 Akta Polis, kemudian mewujudkan satu akta baru yang lebih melampau, kerana ia jelas bertentangan dengan lunas-lunas demokrasi.

Akta baru, antara lain tidak membenarkan protes jalanan manakala penganjuran perhimpunan awam memerlukan notis 30 hari kecuali peserta berada di kawasan yang ditetapkan oleh Menteri Dalam Negeri.

Menurut akta ini, tidak boleh ada perhimpunan di kawasan 50 meter di lokasi-lokasi larangan seperti sekolah, hospital dan tempat beribadat. Semuanya dibentuk dengan memberi kuasa yang besar kepada polis.

Rang undang-undang itu dijangka dibahaskan minggu depan.

Pakatan Rakyat harus bangkit menentang rang undang-undang ini, yang jelas bertentangan dengan janji perdana menteri untuk memberi lebih kebebasan dalam membuat perhimpunan.

Ia memberi kuasa yang besar kepada polis untuk menahan individu yang menyertai perhimpunan, dengan kuasa itu hanya polis sahaja menentukan sama ada sesuatu perhimpunan itu aman atau tidak.

Pada Seksyen 8 akta tersebut, menyatakan bahawa seseorang pegawai polis boleh mengambil langkah yang difikirkannya perlu untuk memastikan perhimpunan berkenaan dikendalikan dengan teratur.

Malah peruntukan yang lebih menekan dan menyekat rakyat mahu dikuatkuasa Umno-Barisan Nasional, dengan melipatgandakan jumlah denda yang boleh dikenakan kepada peserta dan penganjur terlibat.

Seksyen 9(5) dalam rang undang-undang berkenaan memberi kuasa kepada polis untuk mengenakan denda ke atas penganjur sebanyak RM10,000 sekiranya tidak mengemukakan notis untuk mengadakan perhimpunan kepada polis.

Seksyen 21(3) dalam dokumen sama turut memberi kuasa kepada polis untuk mengenakan denda sehingga RM20,000 berbanding denda sebanyak RM2,000 kepada individu yang ditahan dalam perhimpunan.

Malah, rang undang-undang yang dibacakan kali pertama di Dewan Rakyat itu turut meluaskan lagi kawasan larangan untuk mengadakan perhimpunan.

Tempat larangan yang dinyatakan dalam rang undang-undang berkenaan mengambil takrif kawasan yang diisytiharkan di bawah Akta Kawasan Larangan dan Tempat Larangan 1959.

Ia membawa maksud jelas bahawa di semua tempat tidak dibenarkan rakyat berhimpun, selama mana kawasan tersebut boleh ditafsirkan dalam kuasa polis sebagai tempat larangan.

Menurut rang undang-undang itu juga, polis mempunyai kuasa untuk menyuraikan perhimpunan sekiranya diadakan di kawasan berkenaan atau dalam lingkungan 50 meter daripada kawasan larangan tersebut.

Inti pati sebenar yang dijelmakan daripada akta ini adalah ketakutan Umno-BN terhadap kebangkitan kuasa rakyat, yang sejak mutakhir ini jelas menolaj mereka.

Oleh itu, Umno-BN terpaksa merangka undang-undang untuk menghalang demonstrasi, sekali gus menghalang rakyat berhimpun secara aman.

Umno-BN cuba membuat gimik dengan membuang Seksyen 27 Akta Polis yang mewajibkan permit dipohon untuk sesuatu pihak untuk membuat perhimpunan, digantikan dengan sebuah akta baru yang lebih ketat dan zalim.

Tidak lain dan tidak bukan, ianya dirangka hanya salah satu usaha untuk memanjangkan jangka hayat Umno-BN yang sudah sampai ke penghujung.

Kita percaya akta ini tidak akan mampu mengekang kuasa rakyat, malah ia lebih membulatkan tekad rakyat untuk terus bersama Pakatan Rakyat menggantikan BN selaku peneraju Putrajaya pada Pilihan Raya Umum akan datang.

Wednesday, November 23, 2011

Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman : Nostalgia bom di Baghdad


TIDAK ramai yang tahu, Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman, mempunyai nostalgia yang begitu menyentuh perasaan bersama mantan almarhum Presiden PAS, Dato' Fadzil Mohd Noor, mantan Timbalan Presiden PAS, almarhum Ustaz Hassan Shukri, mantan Pesuruhjaya PAS Kedah, almarhum Ustaz Azahari Abdul Razak dan Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin.

Mengimbau nostalgia silam yang berlaku 19 tahun yang lampau, Ustaz Latiff menceritakan, ketika itu beliau bersama pemimpin-pemimpin utama PAS di Hotel ar-Rashid, di tengah Kota Baghdad, Iraq hampir kena peluru berpandu yang dilepaskan tentera Amerika Syarikat yang berada di Teluk.

Ustaz Latiff yang kini Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Kuala Krai, kita itu pelajar jurusan bahasa Arab di Universiti Baghdad, membantu Ustaz Fadzil dan rombongannya semasa menghadiri seminar antarabangsa yang dianjurkan gerakan Islam sedunia.

Waktu itu hanya lima orang pelajar Melayu sahaja yang belajar di Baghdad, semasa Iraq berada di dalam sekatan udara dan ekonomi oleh Amerika.

"Ana mula-mula belajar di Pakistan. Kemudian balik ke Malaysia. Setahun ana mengajar di Pondok Sungai Durian, abang ana Ustaz Shukri menghantar ana ke Baghdad.

"Pada waktu itu ana masuk melalui Jordan. Tiada kapal terbang. Ana keseorangan menaiki bas dari Amman ke Baghdad, perjalanan merentasi padang pasir selama 14 jam. Jalan itu juga yang direntasi Ustaz Fadzil dan rombongannya," tutur beliau.

Ternyata, ianya merupakan suatu nostalgia yang amat menyentuh perasaan dan jiwa. Penulis dapat melihat raut kesedihan di wajah Ustaz Latiff ketika menceritakan situasi yang beliau alami, dalam satu pertemuan di Kota Bahru minggu lepas.

Sebagai anak muda yang terpaksa berkelana jauh seorang diri selama sepuluh tahun di perantauan, di negara yang senantiasa dalam zon perang, sudah tentu ianya merupakan situasi yang amat mencabar. Tambah-tambah lagi hampir terkena bom.

Peristiwa tersebut ada dalam berita, tetapi tiada dalam rekod. Tidak banyak gambar mengenainya.

"Waktu itu ana bersama Ustaz Fadzil, Ustaz Hassan dan Ustaz Hashim berada di lobi hotel. Kami berbual-bual sementara menunggu Ustaz Azahari yang masih berada di bilik untuk turut bersarapan bersama. Memandangkan Ustaz Azhari agak lambat turun, Ustaz Fadzil mengajak kami untuk pergi ke coffee house yang berada bersebelahan dengan lobi.

"Lalu kami bergerak ke coffee house. Masih terdapat beberapa orang di situ. Tidak semena-mena selepas lima minit sahaja kami beredar, terdengar suatu dentuman kuat menggegarkan seluruh bangunan dan menyebabkan hotel black-out," cerita beliau.

Waktu itu semua terkejut dan kelam kabut katanya. Ustaz Fadzil dan semua yang berada di dalam hotel, dibawa melalui suatu terowong khas yang dibina di bawah hotel. Peluru berpandu Amerika menyebabkan seluruh kawasan lobi hotel musnah, hancur menjadi kawah besar.

"Kami jadi terpingga-pingga, Ustaz Fadzil bimbang tentang Ustaz Azahari, hanya beliau seorang yang tiada bersama kami.

"Dalam keadaan yang huru-hara itu, tiba-tiba kelibat Ustaz Azahari muncul. Beliau turun melalui tangga kerana hotel sudah black-out. Badannya basah kuyup kerana berpeluh-peluh turun ke bawah," ujar Ustaz Latiff.

Ketika diperiksa badannya, Ustaz Azahari memberitahu pengawal keselamatan, beliau tidak cedera. Tetapi mereka tidak berpuas hati. Dalam gelap gelita badan Ustaz Azahari basah seperti orang cedera (berdarah).

"Lalu mereka bawa Ustaz Azahari ke hospital dan ketika itulah Saddam Hussein datang melawat," sambungnya.

Seronok mendengar cerita Ustaz Latiff. Banyak nostalgia menarik mengenai almarhum Ustaz Fadzil, Ustaz Hassan, Ustaz Azahari yang kita kasihi, tidak sempat diungkap dalam ruangan yang terhad sebegini.

Apa pun anak kepada almarhum Tuan Guru Abdul Rahman Sulaiman ini adalah antara wakil rakyat termuda dalam PAS Kelantan.

Selepas menamatkan pengajian di Iraq, Ustaz Latiff menyambung pengajian dalam bidang sarjana Tafsir al-Quran di Universiti Ahlul Bayt, Jordan.

Beliau kembali ke tanah air dan bertanding kali pertama pada tahun 2004 di Dun Mengkebang, tetapi tewas tipis dengan majoriti 316. Pada tahun 2008, beliau bertanding semula dan berjaya menewaskan calon BN dengan majoriti 1903.

Selaku Ketua Pemuda, Ustaz Latiff bukan sahaja bertekad untuk mempertahankan kerusinya, malah bekerja keras menggerakkan seluruh pemuda Kelantan untuk mempertahankan kerajaan pimpinan Menteri Besar, Tuan Guru Nik Abbdul Aziz Nik Mat.

Monday, November 21, 2011

Kami tidak akan beri BN peluang rampas Kelantan


TERLALU banyak faktor untuk rakyat Kelantan menolak BN, berbanding isu yang diciptakan mereka untuk menyerang balas Kerajaan PAS Kelantan. Sehubungan itu Ketua Penerangan PAS Kelantan, Dr Mohamed Fadzli Hassan mempertegaskan ikrar bahawa, pihaknya tidak akan sesekali memberi ruang untuk Umno-BN kembali ke tampuk kuasa. Ikuti wawancara MOHD RASHIDI HASSAN dengan Adun Temangan yang juga Exco Kerajaan Negeri Kelantan pada 12 November 2011 di Kota Bharu.

Apakah tindakan saudara untuk memastikan kemenangan PAS Kelantan pada PRU ke 13?

Secara khususnya saya dan AJK Lajnah Penerangan merancang tindakan dan melaksanakan arahan dari kepimpinan melalui saluran Perhubungan Negeri dan Dewan Harian PAS Kelantan. Kami bertekad tidak akan memberi peluang BN merampas negeri Kelantan dalam PRU-13 nanti. Sampaikan maklumat yang betul kepada rakyat, jelaskan fitnah yang sengaja disebarkan oleh BN dan kekalkan faktor kemenangan PAS di hati rakyat. Itulah yang dilakukan oleh Lajnah Penerangan PAS dan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri. Kita kekalkan momentum penolakan rakyat terhadap BN sebagaimana 2008. Itulah tanggungjawab utama kami.

Apakah isu saudara fikir, harus ditangani segera oleh PAS di Kelantan?

Sebenarnya BN tidak ada isu yang besar untuk menyerang PAS. Dalam masa yang sama mereka terpaksa berhadapan dengan kemelut dalaman mereka sendiri. Bagi mengalih pandangan dan teknik mengubah perhatian, maka mereka mencipta dan mengada-adakan isu. Antaranya kononnya kerajaan merampas tanah rakyat, kerajaan menggadaikan tanah kepada tauke Cina dan isu Air Kelantan. Isu-isu tersebutlah yang nak dijadikan modal mereka nanti. Media massa digunakan untuk mengelirukan rakyat. Digambarkan pula ahli PAS masuk Umno sana sini kerana sudah hilang keyakinan kepada PAS. Walaupun ianya adalah rekaan tetapi kita terpaksa tangani dengan segera kerana ada di kalangan rakyat yang terpedaya. Isu-isu tersebut kita jelaskan dengan benar dan berfakta. Kerajaan pula sentiasa mengambil langkah memperbaiki khidmat dan menjaga kebajikan rakyat. Apa yang tidak betul kerajaan telah berusaha dan berjaya perbetulkan. Isu kerajaan merampas dan menggadaikan tanah rakyat tidak berbangkit langsung. Kita akui kita ada masalah dalam perkhidmatan air kerana beberapa faktor. Ada yang boleh diatasi dengan segera dan ada yang perlu masa dan belanja yang tinggi. Tetapi masalah air ini ada di mana-mana. Cuma yang dibesarkan di Kelantan. Dalam hal ini kerajaan sedang memperbaiki perkhidmatan air ini dengan pelbagai cara. Sebahagiannya sudah dapat diatasi. Dengan beberapa langkah yang telah diambil kita yakin masalah ini dapat diselesaikan tidak lama lagi.

Apakah pula isu-isu yang hendak diketengahkan kepada rakyat untuk terus menyokong PAS?

Ada dua isu besar, iaitu isu-isu dalaman Umno dan Kerajaan BN, dan isu PAS. Pertamanya, isu Umno dan BN terlalu banyak. Penyelewengan harta negara, pentadbiran kerajaan yang lemah dan korup dan kos sara yang terlalu tinggi. Hidup rakyat semakin tertekan tetapi pimpinan negara dan keluarga dalam kemewahan. Di Kelantan pula, siapakah pemimpin Umno yang boleh menyaingi Tuan Guru Nik Aziz dan pimpinan PAS yang lain. Siapakah pimpinan Umno Kelantan yang amanah dan boleh diharapkan untuk membela harta dan nasib rakyat apalagi untuk menjadi contoh tauladan yang dekat di hati rakyat. Kalau hasil bumi yang jelas menjadi hak rakyat Kelantan seperti royalti petroleum pun mereka khianati, maka jelas di mata rakyat mereka adalah pengkhianat yang tidak boleh diserahkan amanah.

Keduanya isu PAS. Ia sudah mentadbir Kelantan selama lebih dari 20 tahun. Dalam tempoh tersebut terlalu banyak yang telah berjaya dilaksanakan. Apa yang tidak pernah difikirkan oleh BN, PAS buat di Kelantan. Malah ada dasar dan program kerajaan PAS yang secara malu-malu ditiru oleh kerajaan BN. Rakyat boleh menilai sendiri. Rakyat memilih PAS kerana dasar dan matlamatnya yang jelas iaitu Islam. Apabila PAS mentadbir Kelantan, ia memperkenalkan pula sistem pentadbiran yang seimbang antara rohani dan jasmani. Pentadbirannya bersih, perlaksanaanya adil, dan program rakyatnya berkebajikan. Kepimpinannya pula sederhana dan dekat dengan masyarakat. Faktor ini sentiasa melekat di hati rakyat. Sebab itulah PAS mampu bertahan walaupun berhadapan dengan berbagai ancaman fitnah dan tekanan. Dari sudut pembangunan duniawi walaupun mungkin kita tidak setanding dengan setengah negeri yang sudah pun maju tetapi tidak kalah dengan setengah negeri BN yang lain. Tetapi dari aspek pembangunan rohani, apa yang ada di Kelantan tidak ada di negeri-negeri yang lain. Itu kita yakin dan pasti. Inilah faktor yang akan terus memberikan kekuatan kepada PAS dalam berhadapan dengan BN. Rakyat sedar hal ini. Justeru tidak ada sebab untuk rakyat menolak PAS dan memilih Umno. Dengan kembalinya Umno bermakna bersamanya kembali segala macam kemungkaran yang telah lama disingkirkan di bumi Kelantan ini. Majoriti rakyat Kelantan menolak kemungkaran. Yang minoriti itulah menjadi fokus kita. Itulah perkara yang akan kita ketengahkan kepada rakyat agar rakyat terus menyokong kita dalam pilihan raya nanti.

Bagaimana dgn persiapan jentera penerangan seluruh Kelantan?

Alhamdulillah, kita sentiasa memperkemaskan gerak kerja jentera penerangan, parti dan kerajaan. Tidak seperti BN, kita mempunyai ruang dan cara yang terbatas. Namun kita sudah biasa dengan keadaan ini. Kita kena kenal pasti sama ada ianya isu parti atau isu kerajaan. Jika ianya isu parti, maka jentera penerangan parti yang akan menanganinya. Sekiranya ianya isu kerajaan maka ianya akan ditangani oleh Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri. Begitu juga, gerak kerja kita mengikut peringkat. Sekarang ini kita berada di peringkat akhir berhadapan dengan pilihan raya. Maksudnya kita bersedia menghadapinya bila-bila masa.

Adakah saudara berpuas hati dengan prestasi jentera penerangan untuk hadapi PRU?

Kita tidak boleh berpuas hati dengan kerja kita jika kita mahu ianya sempurna. Perasaan itu nanti akan memerangkap kita. Mesti ada pembaikian, baru ada peningkatan. Tapi saya sangat berpuas hati dengan komitmen yang telah ditunjukkan oleh seluruh jentera dan tenaga penerangan, samada parti dan kerajaan. Itulah kelebihan yang ada kepada PAS, iaitu ahli yang ikhlas berjuang tanpa menuntut pembalasan.

Kita ketahui anak muda antara bilangan pengundi yang teramai, apakah langkah yang diambil untuk menangani undi anak muda?

Anak muda hari ini terdedah dengan sumber maklumat. Mereka juga mempunyai tahap kepekaan yang tinggi. Kita bekerjasama dengan Dewan Pemuda PAS dalam mengatur program mendekati anak muda. Pemuda PAS telah bergerak keperingkat akar umbi mendekati anak muda dengan berbagai bentuk pendekatan. Di pihak kerajaan, ada Urusetia Belia dan Urusetia Wanita bersama dengan Urusetia Penerangan. Setakat ini berbagai program kita jalankan atas nama Kerajaan Negeri Kelantan agar golongan ini faham dengan dasar dan program kerajaan negeri. Bagi yang berada di luar Kelantan, kita bekerja sama dengan persatuan anak-anak Kelantan seperti Perakan, Persada dan lain-lain.

Bagaimana pendekatan PAS Kelantan utk hadapi kempen serangan maya (siber)?

Kita juga menggunakan kaedah yang sama bagi menghadapi BN. Kita bersaing dan bertarung di alam siber. Di Kelantan kita ada Jabatan IT dan Unit Media Baru. Kita mengharapkan untuk menggunakan sepenuhnya medium ini dalam pilihanraya nanti. Selain itu, dari masa ke semasa kita mengadakan pejumpaan dan perbincangan dengan kalangan bloggers dan facebookers di dalam dan luar Kelantan. Alhamdulillah PAS dan PR juga mempunyai ramai sukarelawan siber yang sedia berdepan dengan bloggers upahan Umno. Mereka ini bekerja secara sukarela tanpa mengharapkan gaji atau imbuhan. Ianya lahir dari rasa bersama bertanggung jawab dalam mempertahankan agama dan negara. Kita mengucapkan terima kasih dan penghargaan yang tidak terhingga atas sumbangan mereka.

Harapan saudara kepada seluruh jentera dan pimpinan PAS dalam usaha mengekalkan kerajaan?

Mengekalkan kerajaan PAS Kelantan adalah tanggung jawab kita. Sebagaimana dulu kita berjaya menaikkan kerajaan ini, begitulah juga caranya kita mempertahankannya. Dan kita sudah mampu melakukannya berkali-kali. Dengan pertolongan Allah, kali ini juga kita boleh melakukannya. Perubahan negara ini adalah bermula di sini. Kuatkan tekad, teguhkan azam, tingkatkan usaha, eratkan mahabbah dan kemaskan hubungan kita dengan Yang Maha Kuasa. InsyaAllah kejayaan berpihak kepada kita.

PAS Kelantan sudah sedia hadapi PRU-13


MEMASUKI 21 Tahun PAS memerintah Kelantan, PAS tidak seharusnya berasa sudah selesa, sebaliknya terus melipatgandakan usaha untuk menambat hati rakyat. Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Kelantan, Wan Nik Wan Yussof menyatakan keyakinan beliau, bahawa PAS akan terus diberi mandat memerintah Kelantan pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, berdasarkan rekod cemerlang kerajaan negeri yang dipimpin Menteri Besar, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ikuti wawancara beliau dengan MOHD RASHIDI HASSAN di Kota Bharu, 12 November 2011.

Harakah: Bagaimana PAS Kelantan mempersiapkan diri untuk mempertahankan kemenangan yang diperolehi sejak 1990?

WAN NIK WAN YUSSOF: Asas kepada persiapan pilihan raya di Kelantan adalah berpandukan kepada akidah perjuangan PAS itu sendiri. Kita harus menyusun kerja berasaskan kepada penyusunan yang rapi. Firman Allah Surah as-Saff ayat 4 yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agama-Nya, dalam saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.'

Oleh itu kita cuba mendidik petugas-petugas PAS bekerja secara bersungguh-sungguh bagi mempastikan gerak kerja mereka berasaskan penegasan Allah dalam ayat tadi, moga-moga Allah memberkati dan memberi jalan petunjuk kepada kita.

Selain daripada itu kita meletakkan asas kita kepada 'wa'aidu lahum mastat'tum min quwaah'. Kita bina asas-asas kekuatan kita berasaskan kepada sumber-sumber yang ada.

Kita di Kelantan, alhamdulillah sumber tenaga kerja, tenaga pakar politik, tenaga pakar siasah syar'iyah dan sumber sokongan tegas di seluruh negeri yang agak kuat. Jadi kita yakin, dengan gabungan ini semua.

Kita juga sering mengingatkan jentera kita dengan peringatan Sayidina Ali bin Abi Talib, iaitu kebenaran yang tidak diurus dengan tersusun akan ditewaskan oleh kebatilan yang tersusun.

Apakah saudara rasa PAS Kelantan sudah selesa?

Pada saya, kita tidak boleh ada rasa selesa di Kelantan. Kita bina KPI kita sendiri untuk mempastikan kemenangan mutlak milik kita pada PRU ke-13 nanti.

Kita menggariskan panduan gerak kerja kita berasaskan kepada lima KPI iaitu pertama, jentera mesti disusun rapi mengikut struktur jawatan dan tugas-tugas pilihan raya.

Kedua, gerak kerja untuk mendaftarkan pengundi baru dilakukan secara berterusan. Kerana kita yakin di Kelantan ini, mengikut apa yang diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya, lebih daripada 400 ribu orang lahir di Kelantan masih belum mendaftar, ini termasuk yang berada di luar Kelantan.

Pada setiap suku penggal kita lakukan usaha-usaha mendaftar pengundi baru. Sehingga kini pada setiap suku penggal, kita berjaya mendaftarkan di antara 10 ribu hingga 18 ribu pengundi baru. Tidak semuanya ahli PAS, kita daftarkan menerusi kita.

Berdasarkan kepada pendekatan ini, sejak selepas PRU 2008 sehingga kini kita berjaya mendaftarkan lebih daripada 50 ribu pengundi baru. Inilah usaha kita secara langsung, walaupun pada saya ia masih belum mencapai nilai sasaran yang kita tetapkan.

Ketiganya, kita bergerak di atas dasar persiapan dana. Dalam memantau dan menggerakkan jentera pilihan raya, keperluan dana semakin mendesak. Segala-galanya mesti berasaskan kepada sumber kewangan. Kempen, persiapan, semuanya perlukan dana. Jika tiada dana, maka gerak kerja kita akan tergendala.

Oleh itu kita tekankan, bagi persiapan PRU, dana harus dijana di peringkat peti undi. Sehingga kita berjaya menyusun keperluan serta pengumpulan dana di peringkat peti undi dan sekarang ini kita memasuki fasa setiap Dun serta Parlimen. Bagaimanapun saya percaya kita tidak akan menghadapi masalah besar dalam menyediakan dana berdasarkan pengalaman kita menghadapi banyak pilihan raya.

KPI yang keempatnya, kita bina asas untuk mengekalkan mood rakyat. Kita atur program-program untuk mengekalkan mood rakyat ataupun selera rakyat kepada kita tidak berubah dan semakin baik.

Ini mengekalkan mood ini, kita buat pendekatan secara langsung dengan rakyat. Pemerintahan kita selama 21 tahun sejak 1990, adalah bukti nyata kita diterima rakyat, maka program kerajaan PAS yang bertemakan 'Membangun Bersama Islam', jelas diterima. Oleh itu kita mengadaptasikan konsep 'Negara Berkebajikan' secara berterusan.

Pengalaman yang kita hadapi pada PRU 2004, mengajar kita untuk menambah baik sistem penyampaian program parti dan kerajaan. Kita utamakan kumpulan sasar kepada pengundi teras kita dan menarik pengundi baru, terutamanya first time voters.

Kelimanya, kita mengasaskan KPI kita di atas dasar perkhidmatan wakil rakyat yang sedia ada. Kita mahu wakil rakyat kita berkhidmat dengan cemerlang. Di kawasan yang kita kalah, kita lantik penyelia-penyelia Dun, sama ada dari kalangan PAS mahupun KeADILan. Penyelia ini menjadi tali penghubung rakyat dengan parti dan kerajaan.

Dari sudut ini, kita selalu membuat pemantauan terhadap prestasi Adun, menilai pusat khidmat wakil rakyat dan penyelia dari masa ke semasa.

Maka kita tetapkan prosedur SOP kepada pusat khidmat ini, supaya setiap program mendekati pengundi dilaksanakan dengan cekap dan tersusun.

Berdasarkan kepada lima KPI ini, kita mahu semua masalah ditangani dan segala persoalan yang berbangkit ditangani sebaik mungkin.

Adakah saudara berpuas hati dengan persiapan jentera pilihan raya PAS?

Kita sudah dan sentiasa membuat semakan terhadap gerak kerja jentera. Kita menilai mereka mengikut skala kemenangan.

Sama ada kemenangan pada PRU 2008 itu sama ada kemenangan selesa, marginal atau kelabu ataupun tewas.Daripada 45 Dun, kita bahagikan kepada tiga. Pertama, 15 yang pertama (selesa). Kedua, 15 yang kedua, menang marginal dan 15 ketiga, menang tetapi masih terancam ataupun tewas. Maka tumpukan kawasan marginal dan kelabu. Walaupun pada PRU lepas kawasan tersebut menang dengan agak baik, kita menggunakan beberapa indikator untuk menilainya.

Dalam membaiki prestasi Dun-Dun ini, kita mengunakan KPI yang dirangka untuk mempastikan 30 Dun berada dalam keadaan yang amat selesa.

Apakah asas-asas atau kriteria untuk PAS mengekalkan kuasa?

Berdasarkan perkembangan semasa, rakyat Kelantan mempunyai nilai pengharapan yang dihajati selepas 20 tahun memerintah. Nilai yang dihajatkan adalah perkhidmatan sedia ada yang masih belum dapat diperbaiki sepenuhnya.

Misalnya dalam soal perkhidmatan air dan isu-isu semasa yang lain.

Saya percaya modal ini akan digunakan Umno-Barisan Nasional untuk menyerang kita.

Jadi di sebalik itu, usaha mesti dibuat kerajaan, bahawa sistem perkhidmatan kerajaan ini boleh memuaskan rakyat, membuat penambahbaikan kepada kelemahan yang ada. Misalnya, Air Kelantan sudah melaksanakan dasar untuk memperbaiki mutu perkhidmatannya.

Maka jaringan ini sedang dikemaskinikan. Oleh itu, jika kita dapat neutralisekan kelemahan yang menjadi pengharapan rakyat, saya yakin rakyat akan terus menyokong PAS.

Kita juga dimomokkan dalam isu balak. Didakwa kita banyak mengetepikan kepentingan rakyat, sebaliknya cenderung kepada syarikat dan pelabur-pelabur luar. Ini suatu serangan yang bersifat negatif oleh Umno, untuk mengganggu sokongan rakyat terhadap PAS.

Tetapi semua serangan ini ditolak oleh rekod-rekod audit yang mengiktiraf bahawa Kelantan diuruskan dengan cemerlang. Maka kita harus meuar-uarkan info ini kepada rakyat.

Menerusi Timbalan Menteri Besar misalnya, sehingga hari ini, kita telah berjaya menyerahkan lebih 70 ribu surat hak milik tanah. Ini satu rekod yang jauh lebih baik daripada negeri-negeri yang diperintah Umno-BN.

Kerajaan juga sudah menubuhkan suatu Jawatankuasa Teknikal bagi menyelesaikan isu-isu yang tertangguh.

Maklumat sebegini amat penting, saya mengharapkan pihak Penerangan PAS boleh menjadikan isu ini sebagai bahan kempen untuk mengekalkan sokongan rakyat.

Antara yang utama ialah rekod akauntibiliti dan kredibiliti kerajaan Kelantan. Walaupun kita diserang dengan pelbagai rekod penyiasatan SPRM dalam pelbagai isu, antaranya isu PMBK, Bazar Tok Guru, maka kita harus menjawab dan membuat penambahbaikan.

Pada peringkat Jabatan Pilihan Raya Kelantan, kita membentuk suatu pasukan media kempen penerangan konservatif dan media baru. Kita lakukannya secara bersepadu.

Saya yakin, strategi Umno untuk menggugat sokongan rakyat tidak akan berjaya.

Bagaimana pendekatan saudara untuk menghadapi golongan pengundi muda yang agak kritis dalam menilai isu semasa?

Menurut statistik, dalam tempoh 20 tahun kita memerintah, kumpulan umur pengundi di antara 21 hingga 35 tahun, dari setiap masa mendominasi lebih 50 peratus daripada jumlah pengundi. Ini jumlah yang terlalu besar.

Kita di peringkat parti dan kerajaan berusaha sedaya upaya menganjurkan program mesra anak muda dan kita berusaha membuat inisiatif melalui beberapa NGO.

Selepas daripada PRU 2008, kita telah menaiktarafkan Urusetia Pembangunan Belia dan dicampur lagi dengan satu unit yang mengkhususkan tentang NGO belia. Ini inisiatif kerajaan, tetapi kita selaraskan dengan data-data parti supaya kita dapat menilai tahap sokongan anak muda menerusi NGO.

Kita juga menubuhkan persatuan untuk mendekati golongan mat rempit. Kita menubuhkan beberapa NGO untuk mendekati golongan sukarelawan. Kita tubuhkan satu pasukan sukarelawan hijau, terdiri dari anak-anak muda yang merentasi agama dan kaum.

Kita tubuhkan Persatuan Anak Muda Kelantan untuk menjadi back-up kepada PAS. Sasarannya semua anak-anak ahli PAS mesti diuruskan menerusi persatuan ini untuk kita bina kesedaran dan semangat sukarelawan untuk membantu PAS dan rakyat Kelantan.

Kita sasarkan 100 orang anak muda didaftarkan pada setiap Dun.

Sejauhmana isu-isu nasional boleh mempengaruhi kecenderungan pengundi?

Isu-isu nasional ini, jika kita ambil pengalaman 2008, apa sahaja aktiviti di Lembah Kelang seperti Bersih 1.0 turut memberi kesan. Kita masih meletakkan harapan, pengundi Kelantan yang berada di luar sejumlah 80 ribu, mempunyai maklumat bersifat nasional. Supaya mereka ini balik, untuk memberitahu ibu bapa serta rakan-rakan di kampung yang tercorot maklumat. Ini penting.

Dalam mempastikan gelombang kemenangan di Kelantan, kita masih mengharapkan suatu mood yang bertenaga di Lembah Kelang. Dalam Bersih 2.0 baru-baru ini misalnya, ia dapat melonjakkan sokongan terhadap kita.

Tuesday, November 15, 2011

Dirgahayu Tuanku


SULTAN Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V, Tuanku Faris Petra disambut Menteri Besar, Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika hadir pada Istiadat Pemeriksaan Barisan Kehormatan di Padang Merdeka dekat Kota Bharu sempena Ulang Tahun Hari Keputeraan Baginda Yang Ke-42, 11 November lepas.

Ulang tahun keputeraan Sultan Kelantan pada kali ini disambut dalam keadaan yang agak berbeza. Tiada pintu gerbang berwarna warni di setiap daerah. Tiada program kebudayaan yang diatur.

Baginda Sultan sudah menunjukkan hemahnya yang tinggi. Selain daripada majlis-majlis rasmi, baginda menganjurkan program berbentuk islamik dan ibadah, mendekati rakyat, memberi kebajikan dan bersedekah sebagai salah satu upacara wajib bagi meraikan keputeraannya.

Baginda menukar laungan 'Daulat Tuanku' yang sering diucapkan pada setiap majlis yang melibatkan Raja dengan Allahu Akhbar. Titah baginda, laungan ditukar kepada Allahu Akbar, supaya pengucapnya mendapat pahala yang daripada Allah SWT.

Malah baginda turut merubah pendekatan pemerintahannya. Selaku Ketua Agama Islam Negeri, baginda bukan sahaja menyertai majlis keagamaan, malah menjadi imam serta mengetuai majlis-majlis agama yang dianjurkan.

Baginda menitahkan agar banner-banner yang digantung di seluruh Kelantan untuk upacara keputeraannya diubah kepada slogan yang baru. "Islam dijunjung, Raja disanjung, Rakyat dipayung." Itulah slogan yang baginda kehendaki.

Dengan mengubah slogan daulat kepada Allahu Akbar, menukar slogan keputeraan dengan meletakkan Islam sebagai keutamaan, ternyata daulat baginda tidak tercemar sama sekali.

Hal ini membuatkan baginda lebih disayangi dan disanjung rakyat.

Baru-baru ini selepas merasmikan persidangan Dewan Undangan Negeri, baginda merentasi karpet merah untuk menuju ke kenderaan rasmi. Tidak semena-mena baginda berhenti. Semua orang terkejut. Baginda berhenti dan lantas berundur ke belakang, mendapatkan mamanda Menteri Besar yang tertinggal kerana baginda yang muda berjalan dengan agak laju.

Sambil tersenyum, baginda kelihatan berseloroh dengan Tuan Guru Nik Aziz. Kedua-dua mereka menguntum senyuman. Kembali berjalan beriringan, MB menuntun Sultan ke kenderaan rasmi baginda.

Dalam banyak majlis yang melibatkan Sultan, baginda kelihatan santai dan begitu menyantuni rakyat, walaupun protokol kebanyakan Raja-Raja Melayu tidak begitu. Pendekatan sebeginilah yang membuatkan rasa kasih sayang rakyat begitu menebal kepada baginda.

Baginda menunjukkan sifatnya yang cenderung kepada agama dengan kekerapan menyantuni alim ulama di Kelantan.

Bukan apa, sekurang-kurangnya Sultan Muhammad Ke-V sudah menunjukkan suatu contoh yang baik buat Raja-Raja Melayu. Iaitu, baginda berusaha mempraktikkan title Ketua Agama Islam Negeri dengan kepribadian dan pergaulan yang islamik.

Tidak salah, malah baik untuk Raja-Raja Melayu mencontohi sifat Sultan Kelantan. Sekali gus Raja-Raja Melayu menjauhkan diri mereka daripada elemen-elemen yang boleh mencemar sifat baginda sebagai Ketua Agama Islam Negeri.

Justeru, Raja-Raja Melayu harus mencontohi Sultan Kelantan yang mempraktikkan slogan "Islam dijunjung, Raja disanjung, rakyat dipayung". Allahu Akhbar, Daulat Tuanku!

Thursday, November 10, 2011

Prestasi unggul dekatkan Pakatan Rakyat dengan Putrajaya


JOM kita pakat angkat dua-dua ibu jari tangan kepada Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Dato' Seri Azizan Abdul Razak, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Lim Guan Eng di atas prestasi terbaik mereka menguruskan amanah rakyat.

Mereka berjaya mengemudi negeri-negeri di bawah kepimpinan Pakatan Rakyat dengan baik di sebalik pelbagai kekangan dan tekanan yang dihimpitkan Kerajaan Persekutuan.

Prestasi Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, jauh mengatasi kerajaan-kerajaan negeri di bawah pimpinan Barisan Nasional, walaupun dilimpahkan dengan pelbagai bantuan dan sokongan Kerajaan Persekutuan.

Kita juga percaya jika Perak tidak dirampas, nescaya Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, akan termasuk dalam kelompok terbaik ini.

Mereka berempat harus dipuji kerana berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara mengiktiraf kejayaan mereka menguruskan negeri dengan cemerlang, berjaya menambah pendapatan negeri, berjaya mengawal perbelanjaan dengan berhemah dan menunjukkan kebolehan menguruskan ekonomi negeri dengan berhemah.

Berbanding negeri di bawah pimpinan Umno-BN, yang menerima teguran dan kritikan keras Ketua Audit berikutan prestasi hambar pentadbiran mereka.

Sekurang-kurangnya rakyat kini, boleh 'membuka mata', membuat perbandingan dan menilai kemampuan Pakatan Rakyat berbanding BN.

Walaupun Pakatan Rakyat ditohmah pagi petang, siang malam oleh media-media tali barut Umno-BN, namun fakta dan petunjuk ekonomi, jelas membuktikan bahawa Pakatan Rakyat bukan sahaja boleh membuktikan ia mampu mentadbir, malah mentadbir lebih baik daripada BN.

Tekanan dan fitnah yang dilemparkan media tali barut BN terhadap negeri-negeri Pakatan Rakyat bukan calang-calang. Sepanjang lebih tiga tahun ini, jika kita perhatikan, tiada apa yang baik daripada Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang.

Negeri pimpinan BN semuanya bagus, diurus dengan baik, banyak pelabur dan macam-macam lagi ditonjolkan.

Tetapi malangnya pembohongan media pengampu ini tidak bertahan lama. Caci maki mereka terhadap Pakatan Rakyat, ditempelak oleh Laporan Audit Negara. Negeri yang ditohmah tidak pandai memerintah, huru-hara kerana parti gabungan didakwa berpecah belah, sebaliknya membuktikan prestasi ekonomi yang cemerlang. Cemerlang menguruskan hasil negeri, berhemah dalam membelanjakan hasil.

Negeri BN yang senantiasa baik di mata mereka, sebaliknya di perintah oleh manusia yang hampas, penuh dengan amalan rasuah, kronisme dan nepotisme. Negeri pimpinan BN cemerlang dalam menimbunkan hutang, boros dalam membelanjakan hasil yang diperolehi.

Fakta ini seharusnya cukup menjadi asas kepada pegawai-pegawai kerajaan di Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang. Gaji anda dibayar rakyat yang mendokong kerajaan yang memerintah. Pegawai-pegawai kerajaan jangan lagi menjadi tali barut Umno-BN. Jangan mengulangi unsur-unsur sabotaj.

Pegawai kerajaan harus sedar bahawa, sebagai ketua kerajaan negeri dan pentadbir, Pakatan Rakyat jauh lebih baik daripada BN.

Dengan bukti-bukti jelas ini, khususnya fakta angka yang terdapat dalam Laporan Audit Negara, Pakatan Rakyat boleh mencabar BN, bahawa ia mempunyai kredibiliti yang tinggi, berintegriti, transparen dan akauntibiliti sebagai kerajaan.

Pakatan Rakyat bukan lagi pencabar kepada BN, malah ia adalah alternatif kepada BN. Alternatif untuk membentuk Kerajaan Persekutuan yang baru selepas Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Kebangkitan rakyat akan berterusan untuk menempatkan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat di Putrajaya. Pakatan Rakyat adalah government in-waiting, insya'Allah.

Tuesday, November 08, 2011

Jangan kotorkan Parlimen Malaysia


PARLIMEN adalah badan legislatif yang tertinggi di Malaysia. Ia merupakan sebuah institusi yang tinggi martabatnya kerana ia menjadi penggubal undang-undang, perangka dasar, meluluskan peruntukan perbelanjaan negara.

Kewujudan Parlimen dalam sesebuah negara yang mengamalkan demokrasi, berasaskan kepada keadilan dan kesaksamaan. Ia diamalkan oleh majoriti negara sama ada yang mempunyai sistem pemerintahan beraja, mahu pun sistem republik.

Dalam konteks Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen, negara mempunyai dua badan yang membentuk institusi Parlimen, iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Melalui sistem demokrasi yang digubal British, Dewan Negara berperanan sebagai badan check and balance terhadap Dewan Rakyat. Ahli Dewan Negara dan Ahli Dewan Rakyat adalah Ahli Parlimen.

Keanggotaan Dewan Rakyat adalah menerusi sistem pilihan raya. Di mana seseorang calon dipilih untuk menjadi wakil rakyat. Manakala keanggotaan Dewan Negara adalah menerusi pelantikan, sama ada menerusi Kerajaan Negeri, mahu pun Kerajaan Persekutuan.

Bagi Kerajaan Negeri, nama calon Senator dikemukakan dalam sidang Dewan Undangan Negeri oleh kerajaan yang memerintah, untuk dilulus dan disahkan.

Manakala calon Senator di peringkat Persekutuan, adalah di atas kuasa Perdana Menteri.

Tidak ada siapa yang boleh menafikan bahawa pelantikan seseorang ke jawatan Senator, Menteri, Timbalan Menteri dan pegawai-pegawai kanan dalam Kerajaan Persekutuan adalah di atas preogatif Perdana Menteri.

Walaupun pelantikan tersebut di atas kuasa Perdana Menteri, namun ianya harus berasaskan kepada merit. Pelantikan seseorang ke jawatan Senator, bukannya anugerah. Ia sepatutnya berasaskan kepada pengiktirafan terhadap peranan seseorang itu terhadap komuniti yang diwakilinya.

Rakyat boleh menerima pelantikan seseorang ke jawatan Senator, jika ia dibuat kerana jasa atau peranan yang beliau mainkan dalam parti, organisasi NGO, komuniti dan sebagainya. Parti atau NGO yang diwakili harus mempunyai wibawa dan diiktiraf sumbangannya kepada negara.

Pokoknya, pelantikan seseorang ke jawatan Senator mestilah dibuat menurut kriteria yang tertentu, bukannya secara semberono.

Tetapi hari ini rakyat berasa pelik dan muak kerana kerajaan, khususnya Perdana Menteri tidak mematuhi semua kriteria yang seharusnya diamalkan. Tiada merit yang disandarkan.

Pelantikan bekas Ketua Pemuda KeADILan, Mohamed Ezam Md Nor sebelum ini, dibantah keras di kalangan Umno kerana beliau tidak mempunyai apa-apa jasa dalam NGO, tiada jua peranan dalam Umno.

Pelantikan bekas pemimpin KeADILan, S Nallakaruppan ke jawatan Senator juga mendapat bantahan daripada kalangan kaum India kerana beliau langsung tidak mempunyai apa-apa jasa kepada kaumnya sendiri.

Jasa Ezam dan Nalla yang ada hanyalah kerana mereka bekas 'budak Anwar Ibrahim' yang sudah berpaling tadah dan kini berani memaki hamun Anwar secara terbuka menerusi majlis yang dianjurkan Umno-Barisan Nasional. Itu sahaja.

Maka selepas ini barangkali Ibrahim Ali, Zulkifli Noordin dan Zahrain Hashim jika tidak bertanding, mereka juga layak dilantik sebagai Senator berdasarkan peranan hebat mereka memaki hamun Anwar?

Justeru kita ingin bertanya kepada Umno-BN, adakah mereka mahu menjadikan Dewan Negara ini, diduduki oleh golongan yang bermaruah atau politikus kotor yang sering melompat parti kerana mempunyai kepentingan peribadi?

Mereka ini dikenali dalam istilah politik negara sebagai golongan 'katak'. Maka suatu istilah ringkas diwujudkan oleh pelayar siber terhadap Senator yang termasuk dalam golongan katak ini sebagai 'Senatak'.

Apakah Parlimen Malaysia akan dihormati jika ia dipenuhi oleh glongan Senatak?

Friday, November 04, 2011

MB Selangor arah tiga agensi kemuka laporan segera


GOMBAK: Mengambil tindakan segera terhadap aduan penyelewengan tanah rakyat di Taman Samudera, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengarahkan tiga agensi kerajaan negeri mengemukakan laporan segera kepada beliau seberapa segera.

Arahan tersebut dikeluarkan menerusi surat yang dihantar Setiausaha Politik MB, Faekah Husin, kepada Majlis Perbandaran Selayang (MPS), Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor serta Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Selangor.

Serentak dengan itu MB Selangor membentuk satu Task Force khusus bagi meneliti keseluruhan aduan penduduk Pangsapuri Casmaria di dalam memorandum mereka yang mendakwa wujudnya salah laku pengambilan tanah membabitkan agensi tertentu.

Susulan daripada beberapa mesyuarat yang diadakan, PTG dalam suratnya kepada MPS 25 Oktober lepas, meminta mereka supaya mengarahkan kontraktor memberhentikan kerja-kerja pembinaan sehingga persetujuan dicapai dengan penduduk.

Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali ketika ditemui berkata, MB Selangor telah memanggil beliau dan mengadakan perbincangan mengenai aduan rakyat.

"Perkara ini sudah diteliti MB dan saya sendiri berkomunikasi dengan agensi terbabit untuk mengawal selia perkembangan dari masa ke semasa.

"Kita harus lihat isu ini secara keseluruhan. Kes di Casmaria ini berlaku dibanyak tempat di Selangor akibat kerakusan kerajaan dahulu," tegas Azmin.

Sebelum ini penduduk Taman Samudera mengemukakan memorandum ke pejabat MB dan mengadakan demonstrasi aman menggesa kerajaan negeri bertindak segera ke atas masalah yang berlarutan sejak lebih lapan tahun.

Antara dakwaan yang diajukan, penduduk menyatakan kekesalan mereka akibat kelemahan pihak terbabit membiarkan tanah kawasan pansapuri bertukar milik kepada beberapa buah syarikat, antara yang awal dikaitkan dengan syarikat milik bekas Ketua Pemuda Umno Bahagian.

Penduduk turut merayu MB agar mengambil perhatian terhadap masalah status tanah pangsapuri dan pemendapan serius di beberapa buah blok, dapat diatasi dengan segera.

"Penduduk amat menghargai tindakan segera MB dan kita berterima kasih kepada Ahli Parlimen Gombak, yang sentiasa peka dengan aduan rakyat.

"Penduduk juga berharap, jika MB ada kelapangan untuk turun padang melawat kawasan kami," kata Setiausaha Persatuan Penduduk-Penduduk Casmaria (PPPC), Kamal Ariffin Kamaruzzaman.


(Pengerusi PPPC menunjukkan papan tanda MPS yang membuktikan pemilik tanah lapang sering bertukar tangan)

Wednesday, November 02, 2011

Audit buktikan Umno-BN tidak layak jadi kerajaan


MENGAPA kerajaan Umno-Barisan Nasional begitu kelam kabut sehingga hendak menyalahkan Laporan Audit, yang mendapati wujudnya salah laku, penyelewengan, salahguna kuasa, salah guna dana oleh lebih 70 peratus keMenterian dan agensi kerajaan?

Memang Laporan Audit bukan agenda politik. Ia berasaskan kepada fakta kewangan yang menjadi badan check and balance kepada sesebuah kerajaan. Tugas audit adalah untuk memastikan dana kerajaan diuruskan dengan telus oleh keMenterian dan agensi yang terbabit.

Jika wujud sebarang keraguan terhadap pengurusan kewangan, maka Jabatan Audit mesti membuat teguran dan menjadi tanggungjawab keMenterian dan agensi yang ditegur untuk memperbaiki kesilapan mereka.

Setiap tahun keluar laporan, saban tahun teguran dibuat Ketua Audit Negara, tetapi seolah-olahnya teguran beliau tidak dipedulikan.

Kita sering mendengar dakwaan pemimpin MB, khususnya dari kalangan Perdana Menteri, Menteri dan Menteri Besar yang mendabik dada kononnya Umno-BN lah yang pandai memerintah.

Hari ini terbukti dengan jelas bahawa tahap akauntibiliti kementerian dan agensi kerajaan jatuh merudum akibat ketirisan yang berulang saban tahun. Jumlahnya bukan sedikit, lebih 70 peratus didapati wujud salah laku dan penyelewengan.

Penyelewengan bukannya sedikit, jika dicantumkan keseluruhannya mencapai angka bilion ringgit.

Mengapa wang rakyat yang jumlahnya besar ini hangus jika ia diurus secara profesional?
Dalam fokus Harakah kali ini kita tumpukan pula bagaimana pengurusan dan pentadbiran kerajaan-kerajaan negeri di bawah BN.

Sarawak dan Sabah kita belum sentuh lagi secara khusus. Secara umumnya dicatat dalam laporan audit, Sabah dan Sarawak merupakan negeri yang paling tinggi kadar kemiskinannya, sedangkan di kedua-dua negeri tersebut terdapat sumber minyak dan semua orang tahu bahawa pemimpin BN negeri kaya raya.

Jika hendak disimpulkan secara mudah ialah, kedua-dua negeri ini pemimpin Umno-PBB yang mewakili BN hidup dengan mewah, sedangkan rakyat bawahan daif dan miskin. Justeru, tiada pilihan lain selain menamatkan riwayat BN di Sabah dan Sarawak.

Kita teliti pula negeri Perlis, Perak, Pahang, Terengganu, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor, secara puratanya Ketua Audit Negara menegur mereka dengan beberapa kesimpulan yang boleh dibuat antaranya ialah:

i. Hutang negeri semakin meningkat
ii. Gagal jana pendapatan negeri
iii. Kadar kemiskinan tidak dapat diperbaiki dan semakin meningkat
iv. Belanja negeri dan jabatan tidak berhemah
v. Wujud penyelewengan yang ketara

Terdesak dengan kelemahan yang ketara ini terpacul kata-kata menyalahkan kakitangan kerajaan, yang dihamburkan oleh Menteri. Misalnya Menteri Kewangan II, Dato' Seri Husni Hanazlah mengatakan pegawai yang terbabit dengan penyelewengan akan dikenakan tindakan.

Bagaimana pula jika pegawai terbabit bertindak di atas tindakan Menteri? Siapa pula hendak disalahkan? Di atas segala kelemahan dan ketirisan ini, adakah wajar dipersalahkan kakitangan kerajaan dan agensinya?

Kita tidak nafi, kemungkinan terdapat pegawai yang menyeleweng. Tindakan tegas harus diambil jika mereka didapati bersalah. Tetapi mereka hanyalah 'ikan bilis'. Bagaimana dengan 'jerung-jerung besar'?

Kata pepatah Cina 'ikan busuk bermula di kepala'. Siapa ikan busuk yang mengepalai kementerian dan kerajaan negeri jika tidak Menteri dan Menteri Besar dari Umno-BN?

Justeru, jika rakyat tidak mahu makan ikan busuk, mereka tiada pilihan selain daripada menjatuhkan Umno-BN daripada tampuk kuasa.

Umno-BN tidak layak memerintah, tidak tahu jadi kerajaan. Yang mereka tahu menjadi tukang sapu harta rakyat.

Monday, October 31, 2011

Masalah Najib-Muhyiddin macam kartun CatDog


JIKA hendak diberikan gambaran permasalahan dalam Umno hari ini, ianya tidak ubah macam rancangan animasi televisyen kartun CatDog. Ia hanya ada satu badan, tetapi ada dua kepala. Satu kepala cat (kucing) satu lagi kepala dog (anjing).

Dua-dua kepala ini punyai perangai, citarasa, pendekatan dan minat yang berbeza, sehingga sering bercanggah antara satu sama lain. Tetapi tiada pilihan kerana terpaksa berkongsi badan yang sama.

Badan yang dikongsi dan hendak dibawa adalah Umno, yang hayatnya sudah hampir sampai ke penghujung. cara mana hendak bawa Umno, pendekatan mana yang paling sesuai untuk menyelamatkan Umno daripada kepupusan.

Perbezaan ini semakin ketara dari hari ke sehari. Ianya umpama 'api dalam sekam' cuba dikambus media talibarut Umno-Barisan Nasional, namun ia tetap membara.

Pertelagahan senyap di antara Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dengan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, semakin ketara dirasai dalam Umno, dirasai oleh pemimpin-pemimpin Umno di peringkat negeri dan sudah menjalar sehingga ke akar umbi

Masalah dan percanggahan wujud dalam banyak aspek. Terutama sekali dasar 1Malaysia dan pelbagai tindakan Najib mengetepikan hak Melayu dan kuota bumiputera, tidak disenangi Muhyiddin dan juak-juaknya kerana ia tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno.

Malah media berbahasa Melayu seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian, yang khabarnya dikuasai kumpulan Muhyiddin, juga enggan memberi ruang kepada Najib, jika kenyataan PM itu dilihat merugikan orang-orang Melayu.

Antara masalah yang besar dihadapi Muhyiddin dan Umno adalah datangnya dari isteri PM sendiri. Dominasi Datin Seri Rosmah Mansor dalam banyak perkara, yang libatkan parti, kerajaan, projek dan media, amat-amat tidak disenangi mereka.

Ketidaksenangan ini disampaikan seorang kenalan lama bergelar Dato', dalam satu temu janji dengan saya di Bangsar Village baru-baru ini.

Tujuan pertemuan diadakan untuk beliau nyatakan pendapatnya tentang masa depan Melayu, yang katanya hanya akan dapat diselamatkan hanya jika PAS dan Umno boleh bekerjasama dalam hal-hal tertentu.

Saya hanya mendengar sahaja, kerana memang bukan bidang kuasa saya untuk bersetuju atau menolak pandangannya. Saya sekadar mahu meneropong dari sudut hati orang Umno, apa yang sebenarnya berlaku dewasa ini.

Sambil-sambil beliau berusaha meninjau peluang untuk melunakkan hubungan PAS-Umno, saya bertanya kepadanya tentang perubahan kepimpinan dan kepincangan yang terus berlaku dalam Umno.

Kata saya,"Dato' apa agaknya obstacle yang menghalang Umno untuk kelihatan solid dalam menghadapi PRU akan datang?"

"Rosmah," jawabnya ringkas, sambil menghirup cappucino.

"Mengapa Rosmah?" tanya saya sebelum sempat beliau meletakkan cawan kembali ke atas meja.

"Kita pun tak tahu mengapa Najib begitu menurut kata Rosmah. Semua urusan 'stuck' kalau ada campur tangan Rosmah. Sehingga pelantikan politik, termasuk GLC pun Rosmah campur tangan," dakwanya.

"Ooo lebih kurang Rosmah ni macam Khairy (Khairy Jamaluddin) masa zaman Abdullah lah ya," ujar saya kepadanya.

Dato' hanya mengangguk, mengiyakan telahan saya. Banyak ceritanya yang tidak boleh ditulis di sini. Off record katanya.

Pada saya, dakwaan terhadap Rosmah barangkali betul, barangkali tidak. Masalah Najib dan Rosmah adalah masalah Umno. Mahu tidak mahu mereka terpaksa menghadap apa yang ada.

Masalah sebenarnya adalah masalah perebutan kuasa dan power broker serta juak-juak yang berpihak kepada Najib dengan puak penyokong Muhyiddin.

Keadaan menjadi semakin panas apabila masalah ini meleret-leret, sehingga kepada perihal pemilihan dan penentuan calon Umno untuk menghadapi Pilihan Raya Umum akan datang. Habis semua hendak jadi calon.

Daripada Ketua Bahagian yang sudah lapuk, sehinggalah budak-budak hingusan dalam Umno, berebut-rebut hendak jadi calon. Mereka melobi Najib dan Muhyiddin. Semuanya kata mereka adalah winning candidate. Habis hiruk pikuk Umno di peringkat bahagian.

Masalah ini diakui oleh Muhyiddin. Kenyataan beliau baru-baru ini merujuk kepada masalah dalaman Umno yang tidak boleh selesai sehingga kini.

Oleh sebab itu MT Umno terpaksa menangguhkan pemilihan dalam Perhimpunan Agung Umno, untuk tempoh 18 bulan bermula Mac 2011.

Penangguhan terpaksa dibuat kerana, pemilihan parti menyebabkan Umno dalam keadaan berisiko tinggi. Umno terpaksa gamble kerana pemilihan akan berlaku di segenap peringkat, meliputi cawangan, bahagian dan kebangsaaan akan memberi natijah yang negatif kepada masa depan mereka. Oleh itu maka pemilihan Umno ditangguhkan, untuk memberi laluan terlebih kepada PRU terlebih dahulu.

Oleh itu, jika diteliti dan dibandingkan tempoh kerajaan BN akan berakhir pada Mac 2013 dengan tempoh penangguhan pemilihan Umno akan tamat pada September 2012, maka tidak dapat tidak PRU mesti diadakan enam bulan lebih awal dari pemilihan Umno.

Maka dijangkakan, tarikh terbaik untuk Najib mengadakan PRU ke-13 adalah di antara Disember 2011 hingga Mac 2012. Itu andaian Najib.

Namun Najib tidak akan selamat jika Umno-BN tewas atau hanya menang dengan majoriti yang lebih kecil daripada PRU 2008. Jika BN tewas, habis cerita. Sama ada Najib atau Muhyiddin, sama-sama akan dimasukkan dalam muzium bersekali dengan Umno-BN

Jika BN menang tipis bagaimana? Sekarang pun dalam Umno, terdapat golongan yang mendesak Najib berundur dan memberi laluan kepada Muhyiddin. Alasan mereka mudah. Najib terlalu lemah dan tidak mampu mengemudi BN berhadapan dengan Pakatan Rakyat. Ada kelompok veteran Umno yang berpendapat, jika Najib terus menjadi PM, masa depan Umno akan terus kelam.

Malah ada antara kalangan Umno yang melabel Najib sebagai PM flip-flop, sama atau lebih teruk daripada Abdullah Ahmad Badawi.

Oleh kerana itu, jika BN menang tipis, Najib bakal mengalami nasib yang sama dengan Abdullah. Justeru bagaimana Najib hendak mengelakkan daripada Muhyiddin naik menggantikan beliau.

"Saya yakin Hisham (Dato' Seri Hishammuddin Hussein) tidak akan benarkan Muhyiddin menggantikan Najib," kata seorang penganalisis Umno.

"Bagaimana nak sekat Muhyiddin? Jika hendak halang, kena ada orang lawan dia jawatan Timbalan Presiden," kata saya.

"Tak perlu. Itu lambat lagi. Kalau saudara hendak tahu, sekarang ini budak-budak Hisham sudah buat kerja di Pagoh (kawasan Parlimen Muhyiddin), nak jatuhkan dia," dakwanya.

Cara mana hendak jatuhkan Muhyiddin tidak dihuraikan lanjut. Barangkali itu hanyalah andaian beliau. Tetapi beliau mengatakan wujud banyak kemasukan pengundi baru di Pagoh, yang akan memberi kesan kepada masa depan Muhyiddin.

Pada saya itu hanya fikiran simplistik. Bukan mudah hendak mengalahkan Muhyiddin. Pagoh ini kawasan hulu. Pedalaman dan masih mundur. Orang-orang yang miskin dan mundur, sentiasa menjadi aset Umno. Tambahan lagi orang Johor. Biarlah PRU nanti menentukan.

Tetapi mesej yang hendak disampaikan di sini, bau wujudnya, unsur pertelagahan dan sabotaj di antara puak Najib dengan Muhyiddin semakin kuat. Mereka boleh cuba menafikan kewujudan masalah ini.

Kita tunggu dan lihat sahaja. Bagi kita sama ada Najib atau Muhyiddin tidak menjadi soal. Asalkan mereka mewakili Umno-BN, mereka harus ditewaskan pada PRU ke-13!