Wednesday, November 02, 2011

Audit buktikan Umno-BN tidak layak jadi kerajaan


MENGAPA kerajaan Umno-Barisan Nasional begitu kelam kabut sehingga hendak menyalahkan Laporan Audit, yang mendapati wujudnya salah laku, penyelewengan, salahguna kuasa, salah guna dana oleh lebih 70 peratus keMenterian dan agensi kerajaan?

Memang Laporan Audit bukan agenda politik. Ia berasaskan kepada fakta kewangan yang menjadi badan check and balance kepada sesebuah kerajaan. Tugas audit adalah untuk memastikan dana kerajaan diuruskan dengan telus oleh keMenterian dan agensi yang terbabit.

Jika wujud sebarang keraguan terhadap pengurusan kewangan, maka Jabatan Audit mesti membuat teguran dan menjadi tanggungjawab keMenterian dan agensi yang ditegur untuk memperbaiki kesilapan mereka.

Setiap tahun keluar laporan, saban tahun teguran dibuat Ketua Audit Negara, tetapi seolah-olahnya teguran beliau tidak dipedulikan.

Kita sering mendengar dakwaan pemimpin MB, khususnya dari kalangan Perdana Menteri, Menteri dan Menteri Besar yang mendabik dada kononnya Umno-BN lah yang pandai memerintah.

Hari ini terbukti dengan jelas bahawa tahap akauntibiliti kementerian dan agensi kerajaan jatuh merudum akibat ketirisan yang berulang saban tahun. Jumlahnya bukan sedikit, lebih 70 peratus didapati wujud salah laku dan penyelewengan.

Penyelewengan bukannya sedikit, jika dicantumkan keseluruhannya mencapai angka bilion ringgit.

Mengapa wang rakyat yang jumlahnya besar ini hangus jika ia diurus secara profesional?
Dalam fokus Harakah kali ini kita tumpukan pula bagaimana pengurusan dan pentadbiran kerajaan-kerajaan negeri di bawah BN.

Sarawak dan Sabah kita belum sentuh lagi secara khusus. Secara umumnya dicatat dalam laporan audit, Sabah dan Sarawak merupakan negeri yang paling tinggi kadar kemiskinannya, sedangkan di kedua-dua negeri tersebut terdapat sumber minyak dan semua orang tahu bahawa pemimpin BN negeri kaya raya.

Jika hendak disimpulkan secara mudah ialah, kedua-dua negeri ini pemimpin Umno-PBB yang mewakili BN hidup dengan mewah, sedangkan rakyat bawahan daif dan miskin. Justeru, tiada pilihan lain selain menamatkan riwayat BN di Sabah dan Sarawak.

Kita teliti pula negeri Perlis, Perak, Pahang, Terengganu, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor, secara puratanya Ketua Audit Negara menegur mereka dengan beberapa kesimpulan yang boleh dibuat antaranya ialah:

i. Hutang negeri semakin meningkat
ii. Gagal jana pendapatan negeri
iii. Kadar kemiskinan tidak dapat diperbaiki dan semakin meningkat
iv. Belanja negeri dan jabatan tidak berhemah
v. Wujud penyelewengan yang ketara

Terdesak dengan kelemahan yang ketara ini terpacul kata-kata menyalahkan kakitangan kerajaan, yang dihamburkan oleh Menteri. Misalnya Menteri Kewangan II, Dato' Seri Husni Hanazlah mengatakan pegawai yang terbabit dengan penyelewengan akan dikenakan tindakan.

Bagaimana pula jika pegawai terbabit bertindak di atas tindakan Menteri? Siapa pula hendak disalahkan? Di atas segala kelemahan dan ketirisan ini, adakah wajar dipersalahkan kakitangan kerajaan dan agensinya?

Kita tidak nafi, kemungkinan terdapat pegawai yang menyeleweng. Tindakan tegas harus diambil jika mereka didapati bersalah. Tetapi mereka hanyalah 'ikan bilis'. Bagaimana dengan 'jerung-jerung besar'?

Kata pepatah Cina 'ikan busuk bermula di kepala'. Siapa ikan busuk yang mengepalai kementerian dan kerajaan negeri jika tidak Menteri dan Menteri Besar dari Umno-BN?

Justeru, jika rakyat tidak mahu makan ikan busuk, mereka tiada pilihan selain daripada menjatuhkan Umno-BN daripada tampuk kuasa.

Umno-BN tidak layak memerintah, tidak tahu jadi kerajaan. Yang mereka tahu menjadi tukang sapu harta rakyat.

No comments: