Wednesday, May 06, 2009

Tidak perlu halang pertandingan


Dalam wawancara Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dengan akhbar Sinar Harian, sebagaimana yang disiarkan hari ini (6 Mei), beliau ditanya tentang bagaimana gandingannya sebagai Presiden dengan Ustaz Nasharudin Mat Isa sebagai Timbalan Presiden.

Ustaz Hadi mengatakan:

Saya tidak mahu berkempen dan saya tidak mahu mengeluarkan kenyataan yang bersifat kempen. Saya menyerahkan kepada ahli untuk memilih. kita mengharapkan ahli-ahli matang membuat pilihan.

Ketika ditanya mengenai kewujudan kumpulan Erdogan dalam PAS, Ustaz Hadi mengatakan:

PAS adalah parti yang terbuka sejak dahulu lagi. Kita menghormati pandangan dari mana-mana pihak.

Oleh sebab itu kita menerima percanggahan pendapat tersebut, ini memperbanyakkan pandangan. Kadang-kadang pandangan yang ditolak hari ini akan diterima satu hari nanti.

Kita menganggap apa yang ada kini adalah habitat-habitat yang menyuburkan perjuangan kita.


Saya tidak berhasrat memetik semua wawancara beliau dengan Sinar. Apapun saya beranggapan, signal yang diberikan oleh Presiden PAS ini cukup jelas.

Pertamanya, tidak wujud perpecahan dalam PAS sehingga hendak ditabur dan dijaja wujud pertelingkahan ulama dengan profesional. Juga serangan pihak tertentu terhadap Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa yang dikatakan mengetuai kumpulan Erdogan, sebenarnya tidak wujud.

Presiden PAS sendiri dalam wawancara yang panjang lebar itu, meraikan perbezaan pendapat dalam PAS. Justeru adalah amat tidak wajar apabila, perbezaan pendapat ini, hendak ditafsirkan sebagai perpecahan atau penentangan golongan profesional terhadap ulama.

Kepimpinan ulama dalam PAS terus utuh. Tiada siapa yang hendak menjatuhkan ulama dalam PAS.

Perbezaan pendapat memang sentiasa wujud, tetapi alangkah bodohnya pandangan sesetengah pihak, sehingga hendak memesongkan perbezaan itu sebagai penentangan terhadap Ustaz Hadi.

Golongan yang bodoh dan nakal inilah yang naif membaca dan memahami politik, sehingga gatal mulut dan gatal tangan menulis, mencabar pihak-pihak tertentu bertanding menentang Presiden PAS.

Siapa kata kalau kita punyai pandangan yang berbeza dengan Presiden, kita hendak melawan Presiden dan tidak siqah atau wala kepada Presiden?

Kedudukan Ustaz Hadi dan kepimpinan beliau tidak dipertikaikan sama sekali. Tiada siapa yang hendak melawan beliau, dan tiada siapa hendak menjatuhkan beliau.

Dan apakah kita hendak katakan pandangan Ustaz Hadi yang berbeza dengan Ustaz Nik Aziz, dikatakan sebagai tidak siqah atau wala Presiden terhadap Mursyidul Am?

Adakah hendak kita tafsirkan bahawa Presiden hendak melawan atau menjatuhkan Mursyidul Am?

Keterbukaan Ustaz Hadi begitu jelas, beliau pernah mengumumkan bahawa beliau sedia dicabar sebagai Presiden, walaupun tiada yang mahu mencabarnya.

Dan beliau juga enggan memberikan komen mengenai pertandingan jawatan Timbalan Presiden. Ustaz Hadi jelas menyerahkan kepada kebijaksanaan ahli memilih siapa yang mereka mahu menjadi Timbalan Presiden.

Jika Presiden sudah bersikap terbuka, mengapa pula ada pihak yang mahu menghalang pertandingan dan mahu jawatan itu disyurakan?

Mengapa ketika berlaku pertandingan jawatan Timbalan Presiden pada muktamar tahun 2003, 2005 dan 2007, tiada golongan yang beriya-iya mahu memastikan jawatan itu disyurakan?

Mengapa baru sekarang? Kalau pemimpin PAS telus, jujur dan berani, tiada agenda peribadi, serahkan lah sahaja kepada perwakilan muktamar untuk memilih sesiapa sahaja secara bebas dan demokratik.

Hanya orang yang takut kalah sahaja yang cuba mengelak daripada pertandingan.

No comments: