Monday, June 29, 2009

Setia bersama PAS


TIADA siapa yang dapat menafikan bahawa PAS ketika ini sedang dilanda perbezaan pendapat, namun ia tidaklah sampai menggugat kesepaduan dalam parti.

Bagaimanapun perbezaan pendapat ini, pada awalnya dianggap khilaf di kalangan pemimpin, sebaliknya kini, sudah mencetus dan menimbulkan kegelisahan kepada ahli dan penyokong PAS serta rakyat di segenap peringkat.

Seteru politik PAS sedang menunggu-nunggu untuk melihat parti Islam ini berpecah- belah, agar hayat mereka menerajui negara dapat diteruskan.

Majoriti rakyat, khususnya selepas pilihan raya umum ke 12, 8 Mac 2008, menunjukkan protes terbuka kepada BN sambil menyokong padu PAS bersama rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.

PAS sebagai sebuah parti Melayu dan parti Islam yang ulung di negara ini, harus dipelihara sebaik-baiknya dan mesti mengelak dilanda masalah dalaman yang boleh menggugat keutuhan parti.

Justeru segala elemen yang mementingkan peribadi, lebih daripada kepentingan perjuangan mesti dielakkan.

PAS akan kecundang dan tidak mendapat kepercayaan rakyat, jika ada kalangan pemimpin yang merelakan dirinya dipergunakan pihak tertentu, guna mengaut keuntungan jangka pendek.

Apa pun, sejarah menunjukkan kewibawaan pemimpin PAS ketika berdepan dengan ujian getir. Alhamdulillah banyak rintangan yang jauh lebih besar dapat di atasi dengan baik sekali.

Ingatlah, PAS bukan sebuah parti politik semata-mata. PAS adalah sebuah parti yang mempunyai ideologi yang unggul, mempunyai pemimpin dan kader-kader dakwah yang mendapat latihan (tarbiyah) Islam yang bertunjangkan kemuliaan keperibadian akhlak.

Pejuang-pejuang PAS mestilah dari kalangan mereka yang berilmu, mempunyai sahsiah yang mulia dan beramal dengan amalan Islam.

PAS merupakan sebuah parti Islam yang perjuangannya mementing agama Allah, syariat Allah, matlamat yang diredai Allah, lebih daripada segala-galanya.

Pada asasnya seluruh ahli dan pemimpin PAS didoktrinkan dengan doktrin Islam. Kerana, hanya dengan bertunjangkan Islam, PAS mampu bertahan di persada politik negara sehingga ke hari ini.

PAS adalah jamaah Islam. PAS adalah wadah yang universal. Semua kita, sama ada pemimpin dan ahli, menyertai PAS, bukan semata-mata kerana kepentingan politik, tetapi untuk membawa perubahan positif buat negara dan umat.

Kita menyertai PAS kerana PAS membawa wadah Islam. Kita meyakini bahawa hanya dengan Islam, diri kita, keluarga kita, masyarakat kita dan negara kita akan mendapat pemeliharaan dan keberkatan dari Allah SWT.

Kita menyertai PAS kerana kita mahu membentuk diri kita dengan acuan Islam. Kita mengetepikan ideologi nasionalisme, menolak ideologi sekularisme, sosialisme, pragmatisme, komunisme dan lain-lain.

Semua ideologi ini sedang gagal dan menuju kehancuran. Hanya dengan istimaqah di atas ideologi Islam kita akan selamat.

Kita harus yakin, bahawa kita akan dimuliakan Allah, selama kita berjuang atas landasannya, walaupun kita tidak menang di dunia. Kita juga harus yakin, kita akan mendapat kehinaan Allah jika perjuangan kita melencong dari landasannya, walaupun kita mendapat keuntungan di dunia.

Justeru atas nama perjuangan Islam, PAS sebagai sebuah parti politik melandaskan amal jamaie dengan berteraskan iman, ilmu, amal, takwa, ukhuwah (persaudaraan) dan mahabbah (kasih sayang).

Semua ahli dan pemimpin PAS adalah sahabat-sahabat yang harus kita kasihi, kita hormati dan kita jalinkan persahabatan sesama muslim sebaik-baiknya.

KIta yakin, pemimpin-pemimpin utama PAS, seperti Mursyidul Am, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, dapat menyelesaikan sebarang pertikaian yang berbangkit, yang sebahagiannya sengaja diperbesarkan oleh media tali barut yang memusuhi PAS.

Ahli-ahli, penyokong dan rakyat yang cintakan perjuangan parti Islam PAS, tidak pernah menaruh rasa curiga atas kemampuan dan kebijaksanaan Tuan Guru berdua.

Kita yakin, akhirnya segala masalah berbangkit dapat diselesaikan dengan baik, sekali gus dapat meningkatkan lagi kematangan PAS berdepan realiti politik Malaysia, selain mengukuhkan hubungan dalam Pakatan Rakyat, insya Allah.

No comments: