Wednesday, June 02, 2010

Melayu musnah kerana Umno

Menyalahkan orang lain di atas kelemahan orang Melayu dan ummat Islam di Malaysia adalah suatu kerja yang mudah. Ketamakan kaum dan pihak lain untuk menyekat kebangkitan Melayu (tafsiran Umno) dan Islam mungkin ada.

Tetapi kelemahan kaum Melayu dan kepimpinan yang meletakkan suku Melayu menjadi ketinggalan dalam pemahaman politik dan kesedaran keagamaan.

Saya tidak suka bercakap dan menulis berasaskan kaum, tetapi untuk menjawab nasionalis sempit Umno saya menggagahkan diri menulis dan bercakap hal Melayu.

Seperti penulisan sebelum ini, hak dan kedudukan ketamadunan Melayu dilemahkan oleh Umno paling utama dan cendekiawan Melayu yang menjadi syaitan bisu sama ada di menara gading atau di kalangan pemimpin agama.

Senarai kecil telah diutarakan pengkhianatan dilakukan terhadap ekonomi dan peradaban Melayu.

Melemahkan tamadun Melayu (Islam) melalui tulisan jawi dan bahasa dilakukan oleh pemerintah Umno sejak merdeka hingga sekarang.

Menggadaikan dan "memajukan" tanah rezab Melayu lebih dari satu juta ekar dilakukan oleh kebanyakannya oleh Melayu Umno.

Bankrapnya Bank Bumiputera yang diasaskan melalui kongres Bumiputera, dilakukan oleh pemimpin Umno yang menguasai kerajaan.

Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris dibuat oleh Umno, walaupun para Intelektual Melayu menentangnya sehingga lahir gerakan PPSMI.

Menyekat bantuan ke Sekolah Agama Rakyat (SAR) sedangkan pemimpin Umno tahu hampir 100 peratus penuntut dan pendidik di SAR adalah orang Melayu.

Setelah majoriti orang Melayu menolak Umno-BN dalam pilihanraya 1999 maka Umno telah mengkhianati suara Melayu di parlimen dengan tidak menambah sebarang kerusi di negeri yang ramai orang Melayu seperti di Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu.

Suara Melayu di Parlimen dikhianati oleh Umno semata-mata untuk mempertahankan kemenangan dan mengambil hati rakan kongsi mereka dalam Parlimen.

Saham Bumiputra yang diagihkan oleh kerajaan kepada bumiputera (sudah tentu pemimpin Umno dan rakan Umno yang mendapat), hampir habis dijual kepada bukan Melayu, sehingga peratus equiti bumiputera semakin kurus di bawah kerajaan Umno BN.

Lebih RM 50 Billion dijual dan digadai. Cukuplah sedikit senarai kelemahan dan pengkhianatan pemimpin Umno terhadap bangsa melayu sendiri.

Setelah BN hilang kuasa di 5 buah negeri dan Wilayah Persekutuan, Umno dan NGO pro Umno cuba menimbulkan semula semangat perkauman. Mereka ingin muncul semula sebagai juara Melayu setelah hak Melayu dikhianati akan digadai oleh mereka.

Tiba-tiba PAS dan DAP dijadikan mangsa dan dikambing hitam di atas kelemahan orang Melayu. DAP memang bising di parlimen dan di Dun.

Mereka memperjuangkan Malaysian-Malaysian, rakyat semua sama rata dan sama rasa, dan tak perlu ada perbincangan khas di atas mana-mana kaum.
Rakyat miskin dari mana-mana kaum perlu ditolong. Kita boleh terima atau menolak pandangan DAP, terutama dalam hal melindungi Melayu dan Bumiputera.

Tetapi DAP belum pernah memerintah kerajaan Kuala Lumpur, hanya menjadi pembangkang sejak lepas Merdeka hingga sekarang.

Pengkhianatan terhadap kaum Melayu dan ketamadunan Melayu yang berasaskan Islam dilingkupkan oleh Umno dan bukan DAP.

Di Pulau Pinang, hanya Ketua Menteri dari DAP, mereka DAP belum mengubah apa-apa dasar perlembagaan, hanya setakat ini kerajaan Lim Guan Eng memberi tumpuan hal perkembangan Ekonomi dan kebajikan.

Nipisnya pegangan Melayu terhadap Islam, murtad berleluasa, pelacuran, buang anak saban hari di kalangan orang Islam, rasuah (penerima dan pemberi) di kalangan orang Islam, apakah segala kelemahan itu longgokan kepada DAP atau kaum lain yang kebetulan tidak suka kepada Umno dan BN.

Marilah kita membina kekuatan Melayu dalam segala bidang dengan semua kita kembali kepada asas ajaran Islam tentang usaha, kebenaran, ketakwaan, tidak rasuah, amal makruf nahi mungkar dan kita jadikan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai uswatun hasanah.

(Tulisan Mohamad Sabu di Kolum Membedah Demokrasi, Harakah)

No comments: