Wednesday, June 02, 2010

Gaza menangis lagi..

Kejam, ganas dan tidak berperikemanusiaan! Begitulah reaksi masyarakat dunia terhadap tindakan tentera rejim Zionis Israel yang telah menghalang suatu konvoi misi kemanusiaan ‘Lifeline for Gaza’ (LL4G) secara kekerasan.

Komando tentera laut Zionis bertindak menyerang kapal MV Mavi Marmara di perairan antarabangsa sehingga mengakibatkan 20 orang sukarelawan terbunuh dan puluhan lagi yang tidak bersenjata cedera terkena tembakan.

Konvoi pelayaran damai ‘Freedom Flotilla’ yang dikendalikan oleh Palestine Solidarity Campaign diwakili oleh para sukarelawan yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama dari lebih 50 buah negara.

Ia bertujuan bagi membawa masuk bahan perubatan dan makanan kepada penduduk awam Gaza yang terkepung akibat tindakan kejam rejim Zionis.

Delegasi sukarelawan dari pelbagai negara ini berjaya mengumpulkan lebih dari 240 ambulan dan kenderaan pelbagai jenis untuk menghantar bantuan ubat-ubatan dan lain-lain barang keperluan harian kepada rakyat awam Gaza yang terkepung.

Apakah masyarakat Dunia mahu melupakan terus rintihan serta tangisan yang memilukan penduduk Gaza ini?

Pencerobohan dan kekejaman yang dilakukan oleh tentera Zionis ke atas bumi Gaza adalah tanpa sebarang perikemanusiaan. Mereka menggunakan segala kelengkapan kereta kebal serta helicopter Apache buatan Amerika serta jet-jet pejuang bagi membunuh penduduk awam di Gaza.

Malah tindakan terkini menyerang kapal penumpang MV Mavi Marmara serta membunuh sukarelawan dari serata dunia ini, telah melanggar segala batasan undang-undang antarabangsa, hak asasi kemanusiaan serta melakukan suatu jenayah perang yang besar.

Sehingga kini tentera Zionis Israel dengan sokongan kuasa besar Amerika Syarikat terus melakukan kepungan di bumi Gaza yang berpenduduk 1.4 juta orang itu bagaikan penjara terbesar dunia tanpa sebarang perikemanusiaan.

Mereka terus menyekat laluan udara, laluan laut serta darat dan memutuskan bekalan letrik dan air serta menghalang sebarang bentuk bantuan makanan dan perubatan dari sampai kepada penduduk di Gaza menjadikan penduduk Gaza dilayan seperti binatang.

Malahan rejim Zionis Israel kini dihantui oleh kritikan dunia antarabangsa yang mahu mengheret pemimpin mereka ke muka keadilan Mahkamah Antarabangsa di kota Hague.

Segala kekejaman mereka telah dibongkarkan sendiri oleh “Laporan Goldstone” yang menggariskan ‘Jenayah Perang’ yang dilakukan oleh pemimpin rejim Zionis ini.

Malah Majlis Hak Asasi, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (HRC-UN) telah mengundi bagi mengiktiraf sepenuhnya Laporan Goldstone ini.

Laporan setebal 526 halaman itu merupakan hasil siasatan ke atas perang 22 hari di Semenanjung Gaza akhir tahun lalu dinamakan sempena nama mantan seorang hakim Mahkamah Persekutuan Afrika Selatan, Richard Goldstone.

Ia merumuskan bahawa serangan rejim Zionis Israel pada 2008-2009 ke atas Hamas adalah sebenarnya mensasarkan kepada seluruh penduduk awam Gaza dan merupakan suatu ‘Jenayah Perang’ yang perlu diadili oleh Mahkamah Antarabangsa.

Lebih menarik apabila Goldstone sendiri adalah seorang berketurunan Yahudi.

Begitu juga dengan laporan yang disediakan oleh lembaga kemanusiaan dunia termasuk Amnesty International dan Oxfam yang menggariskan bahawa dunia antarabangsa telah mengkhianati warga awam di Gaza kerana gagal mencegah segala kekejaman serta sekatan yang dilakukan oleh rejim Zionis Israel.

Lembaga pertubuhan Human Rights Watch juga meletakkan kesalahan kepada Israel dan dan melaporkan bahawa pemimpin Zionis Israel telah terlibat dalan ‘Jenayah Perang’ di Gaza.

Inilah kejahatan yang dilakukan oleh mereka sehinggakan dunia antarabangsa kini bersedia mengheret pemimpin rejim zionis kemuka pengadilan.

Antara fakta kemusnahan yang di lakukan oleh Zionis Israel sepanjang perang 22 hari di Gaza adalah;

Lebih 1,400 orang awam terbunuh terbunuh
450 orang terdiri dari kanak-kanak yang terbunuh
510 terdiri dari wanita yang terbunuh
Lebih 5,600 cedera parah
Masjid-masjid yang di musnahkan
- 42 musnah terus
- 111 rosak teruk
47 institusi pengajian dan sekolah di bom
27 bangunan kerajaan yang musnah

Bagi di Malaysia, kita amat berterima kasih kepada seluruh warga Malaysia tanpa mengira kaum dan agama yang telah bersama-sama menyatakan bantahan terhadap kekejaman rejim Zionis.

Kita terus-menerus menghulurkan bantuan bagi membantu meringankan penderitaan umat Islam Palestin.

Ini adalah sebahagian dari tuntutan dan kewajipan bersama bagi membantu saudara-saudara kita terutamanya yang sedang terkepung di Gaza sekarang ini.

Dan inilah juga pernegasan Ketua Biro Politik Hamas, Khaled Mashaal sewaktu penulis bertemu beliau di Damascus baru-baru ini. Beliau menegaskan bahawa bahawa seluruh rakyat Palestin kini sedang berada di belakang pejuang suci.

“Walaupun kami sedang dikepung oleh tentera Zionis Israel di segenap sudut dan menghadapi ujian yang amat getir, namun kami amat yakin dengan janji-janji Allah SWT. terhadap mereka yang berjuang serta membela bumi suci Palestin dan Masjid al-Aqsa”.

Beliau menegaskan bahawa seluruh warga dan rakyat Malaysia hendaknya terus mendukung perjuangan rakyat Palestin dan sentiasa mendoakan kejayaan dalam mempertahankan tanah suci yang telah di rampas dan hak semua tahanan termasuk wanita dan kanak-kanak untuk dibebaskan dari penjara Zionis.

Belau sekali lagi mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada seluruh rakyat Malaysia yang telah bersama-sama membantu serta membela rakyat Palestin yang tertindas.

”Doakan kejayaan kami agar kami sentiasa bersabar menghadapi ujian besar di Gaza dan seluruh Palestin. Dengan izin Allah SWT. Kita akan sama-sama bertemu di Masjid Al-Aqsa untuk bermunajat di hadapan Yang Maha Agung”.

Inilah pesanan yang disampaikan kepada kita semua di Malaysia. Sama-sama kita mengambil renungan dan berdoa agar Allah menyelamatkan semua sukarelawan yang menyertai ‘Lifeline for Gaza’ dan kejahatan Zionis Israel akan hancur jua serta saudara-saudara kita di Gaza yang diberikan kemenangan dengan ‘Intifadah’ kedua ini.

(Tulisan Dr Syed Azman Syed Ahmad di Harakah)

No comments: