Friday, June 18, 2010

UG bukan agenda PAS

MUKTAMAR Tahunan PAS Pusat kali ke-56 di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (Putik), Pengkalan Chepa melabuhkan tirainya pada 13 Jun 2010, dengan tekad PAS untuk bersama Pakatan Rakyat, menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13.

Tekad ini bukannya retorik. Ia berasaskan fakta dan keyakinan bahawa, tahap sokongan rakyat terhadap PAS dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, mengatasi sokongan yang diterima oleh Barisan Nasional sejak PRU ke-12, 8 Mac 2008.

PAS bersama dengan KeADILan dan DAP, merupakan suatu 'force' yang mewakili kuasa rakyat berbilang kaum dan agama. Kejayaan utama Pakatan Rakyat, ialah ia berjaya menghapuskan jurang perkauman dan mengelakkan sentimen keagamaan daripada mendominasi pemikiran pemimpin, ahli dan penyokong.

Di dalam Pakatan Rakyat, semua parti komponennya, meletakkan matlamat utama untuk menumbangkan BN pada PRU ke-13, mengatasi beberapa perbezaan yang wujud.

Ketiga-tiga parti ini, masing-masing mempunyai peranan yang tersendiri, mempunyai kekuatan yang tersendiri dan saling memerlukan serta membantu antara satu sama lain.

Justeru, tekad yang dinyatakan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam ucapan penangguhannya, merupakan suatu komitmen yang tidak berbelah bahagi kepada Pakatan Rakyat.

PAS diakui oleh kawan dan lawan sebagai sebuah parti besar yang mewakili umat Islam, yang dianggotai oleh majoriti orang-orang Melayu dalam negara.

PAS kini mempunyai empat sayap. Terdiri dari Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Dewan Himpunan Penyokong PAS sebagai sayap terbaru.

Kesemua ini menjadikan PAS sebagai sebuah organisasi yang bersistematik, mempunyai rangkaian yang tersusun, grassroot yang kuat dan mampu memberikan impak kepada politik negara.

Namun, di sebalik kekuatan yang terbina, PAS juga tidak sunyi daripada serangan dalaman dan luaran. Pemimpin dan ahli-ahli PAS turut terdedah dengan serangan pemikiran dan persepsi negatif yang dilemparkan.

Kita tidak harus menafikan bahawa, PAS terpalit dengan agenda Kerajaan Perpaduan atau Unity Government (UG), iaitu kaitan dengan Umno untuk bergabung membentuk kerajaan sama ada di peringkat negeri atau di peringkat Persekutuan.

Seriusnya masalah UG ini menyebabkan pucuk pimpinan utama PAS, terpaksa membuat kenyataan berulangkali menolak kerjasama dengan Umno (menolak UG) dalam tiga muktamar berturut-turut.

Muktamar Tahunan PAS Pusat di Stadium Indera Mulia, Ipoh pada 2008, diluluskan satu usul menolak UG dan memperkasakan Pakatan Rakyat.

Usul tersebut diulangi penegasannya, pada Muktamar Tahunan PAS Pusat di Stadium Malawati, Shah Alam pada 2009.

Malah pada Muktamar minggu lepas, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat bersama dengan Presiden PAS, membuat penegasan sekali lagi bahawa tiada langsung sebarang niat atau hasrat PAS untuk bekerjasama dengan Umno atau dalam ertikata lain, membentuk UG.

Kedua-dua pemimpin utama PAS itu bertegas, bahawa agenda utama PAS ialah untuk bersama dengan Pakatan Rakyat menumbangkan Umno-BN.

Oleh kerana itu, seluruh pemimpin dan ahli PAS seharusnya mengadaptasikan serta merealisasikan komitmen ini dalam bentuk percakapan dan tindakan.

Dalam hal ini pemimpin dan ahli PAS mempunyai suatu tanggungjawab yang sama, iaitu memastikan PAS tidak lagi dipalitkan dengan UG. UG sudah tutup buku dan tidak perlu diulangi lagi dalam mana-mana seminar, konvensyen atau muktamar pada masa hadapan.

Jika pun ada pandangan berbeza di kalangan pemimpin, jika pun pemimpin ada pendirian tertentu dalam sesuatu perkara, mereka hendaklah mendisiplinkan diri dan tidak melontarkan dengan sewenang-wenangnya kepada media massa, khususnya media tali barut Umno-BN.

PAS, sebagai sebuah parti yang terbuka dan demokratik. Pemimpin dan ahli boleh menyuarakan pandangan mereka dalam parti menerusi seminar, konvensyen atau muktamar.

Jika Majlis Syura Ulama PAS atau Jawatankuasa Kerja PAS Pusat mempunyai pandangan tertentu dalam sesuatu perkara, khususnya yang membabitkan soal dasar, maka mereka haruslah membentangkannya kepada ahli-ahli untuk diperhalusi dan disepakati.

PAS bergerak sebagai suatu wadah dan harus mempunyai konsensus dalam sesuatu perkara yang diperjuangkan. Pemimpin PAS tidak harus mempunyai agenda peribadi dan dalam masa yang sama ahli-ahli PAS harus memberikan ketaatan yang tidak berbelah bahagi kepada pucuk pimpinan.

Walaupun PAS, sifatnya sebagai sebuah parti Islam, seharusnya terbuka dan bersifat dakwah dalam berurusan dengan mana-mana pihak sama ada kawan dan lawan, namun pemimpin khususnya, harus berhati-hati bagi mengelakkan fitnah.

Engagement dengan Umno, MCA, MIC atau Gerakan atau mana-mana sahaja NGO, harus dibuat secara telus, terbuka dan jelas.

PAS akan menghadapi masalah jika pemimpin didapati atau dilihat mempunyai hubungan tersembunyi atau mempunyai hubungan peribadi yang lebih daripada apa yang diamanahkan oleh parti.

PAS akan menghadapi masalah, jika penyokong atau ahlinya mengetahui, wujudnya perjumpaan rahsia antara pemimpin PAS dengan pemimpin Umno, sama ada di dalam atau di luar negara.

Sebarang perjumpaan hendaklah mendapat restu Majlis Syura Ulama atau AJK PAS Pusat, dibuat secara terbuka berasaskan kepada isu yang berkait dengan kepentingan ramai.

Kita harus sedar bahawa musuh senantiasa berusaha untuk memecahbelahkan PAS dan Pakatan Rakyat.

Usaha untuk melemahkan dan memomokkan PAS tidak akan berjaya, jika kita mempunyai pemimpin yang amanah dan mengetepikan kepentingan peribadi serta mempunyai ahli-ahli yang berdisplin.

Maka resolusi utama pasca Muktamar Tahunan PAS kali ke-56 PAS di Kelantan ialah, semua pemimpin, ahli dan penyokong PAS, bertanggungjawab untuk memperkukuhkan Pakatan Rakyat, sehingga kita berjaya menumbangkan Umno-BN, sekali gus membentuk Kerajaan Pusat, selepas PRU ke-13 nanti, insya-Alah.

No comments: