Wednesday, June 23, 2010

BN gagal urus ekonomi negara

DENGAN Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w, ahli keluarga baginda dan para sahabat.

Pembentangan Rancangan Malaysia ke-10 yang diumumkan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak di Parlimen minggu lepas, tidak menjanjikan apa-apa manfaat untuk rakyat.

Walaupun media tali barut Umno-Barisan Nasional mengembar gemburkan program-program ekonomi yang dikatakan mampu membawa manfaat kepada rakyat, hakikat yang berlaku di sebaliknya.

Jelas, kerajaan Umno-BN tidak mempunyai wang. Peruntukan RM230 bilion yang dibentang PM kebanyakannya diharapkan daripada pelaburan swasta, bukan daripada wang yang dijana dari pendapatan negara.

Masalahnya apakah pihak swasta begitu mudah memberikan kepercayaan kepada Umno-BN untuk menguruskan ekonomi negara?

Persoalan ekonomi negara berkait rapat dengan politik dan sebilangan besar dunia perniagaan dalam negara adalah didominasi oleh kaum Tionghoa.

Maka, apabila majoriti kaum Tionghoa sejak Pilihan Raya Umum 2008 hingga Pilihan Raya Kecil Sibu, Mei lepas, menolak Umno-BN dari sudut politik, apakah dari sudut ekonomi mereka boleh mempercayai Umno-BN?

Sudah tentu tidak. Ketidakpercayaan rakyat terhadap ahli-ahli politik dan pendekatan politik Umno-BN, turut berkait rapat dengan salah laku mereka dalam menguruskan ekonomi negara.

Kita telah disajikan dengan pelbagai skandal dan ketirisan dalam soal pengurusan kewangan yang dilakukan oleh pemimpin BN.

Selain daripada skandal-skandal yang sedia dimaklumi, terdedah pula kerugian besar dalam Sime Darby, Felda dan sebagainya.

Rakyat melihat pelbagai penyelewengan dan skandal didedahkan. Semakin banyak pendedahan mengenai penghakisan dana awam oleh 'jerung-jerung besar' yang dipercayai ada kaitannya dengan dana politik Umno-BN.

Namun sehingga kini, 'tiada seekor pun jerung-jerung besar' ini disabitkan dengan kesalahan. Seolah-olahnya kerajaan Umno-BN, menghalal dan melindungi perasuah kerana mereka terdiri daripada kelompok yang sama.

Rakyat, khususnya masyarakat perniagaan amat memerhatikan soal ini.

Asas kepada kesejahteraan ekonomi ialah kepercayaan. Bagaimana masyarakat peniaga boleh mempercayai pemerintah mampu menguruskan ekonomi dengan baik, jika sekiranya pemimpin-pemimpin BN terus menghabiskan dana rakyat untuk kepentingan politik mereka?

Bagaimana rakyat hendak mempercayai golongan yang membela dan mempertahankan perasuah dalam parti dan kerajaan?

Ketirisan dan kegagalan Umno-BN menguruskan ekonomi negara sudah berada di tahap yang amat melampau. Ia mampu menjuruskan negara ke jurang kebangkarapan.

Justeru, rakyat tidak ada pilihan lain, selain menggantikan pemimpin yang merompak harta rakyat dengan pemimpin yang amanah.

Rakyat tidak ada pilihan lain, selain menggantikan sistem pemerintahan, sistem politik, sistem ekonomi dan sistem sosial yang semakin rosak ini dengan suatu sistem yang baru.

Sistem yang baru adalah sistem yang bakal diasaskan oleh Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat menjanjikan suatu bentuk kepimpinan yang adil, berhemah dan telus kepada rakyat.

Oleh itu maka, masalah kepada ekonomi negara mesti diselesaikan dengan cara politik, iaitu menerusi undi menolak Umno-BN dalam PRU ke-13.

No comments: