Tuesday, June 15, 2010

Komitmen PAS kepada rakyat

DENGAN Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w

Ucapan Dasar Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bersempena Muktamar Tahunan PAS kali ke-56 di Kelantan bertemakan 'Islam Adil Untuk Semua.'

Tema 'Islam Adil Untuk Semua' dipilih kerana dasar perjuangan PAS menuntutnya menyediakan kepimpinan yang mempunyai keperibadian unggul bagi melaksanakan amanah rakyat.

PAS komited menjadikan Islam sebagai asas keadilan untuk rakyat Malaysia, tanpa mengira batas agama dan kaum.

Justeru Presiden PAS mengambil kesempatan untuk mempertegaskan komitmen beliau, lantas mengarahkan seluruh kepimpinan dan ahli PAS, supaya menjadi pelopor keadilan Islam dalam masyarakat majmuk.

Keunikan komposisi pelbagai etnik dan agama dalam negara bukan menjadi alasan untuk perlaksanaan keadilan Islam.

PAS bertanggungjawab menunjangi keadilan Islam setelah kegagalan sistem pemerintahan cara Barat yang diamalkan dalam sistem pemerintahan negara.

Waktu ini, merupakan kesempatan terbaik buat PAS untuk mengenengahkan idealisme Islam, selepas kehancuran ideologi sekularisme dan nasionalisme.

Jelas selama ini, bahawa Umno-Barisan Nasional yang mendabik dada sebagai penyelamat orang Melayu dan pemimpin masyarakat majmuk, gagal melaksanakan tugas mereka.

Umno-BN bukan sahaja gagal, malah mengundang padah kepada agama Islam, bangsa Melayu dan juga kaum-kaum lain dalam negara serta membawa imej buruk sebuah parti mewakili orang Melayu-Islam.

Hakikatnya Umno-BN tidak mampu membawa keadilan kepada rakyat Malaysia, sama ada dalam sektor politik, ekonomi dan sosial.

Maka PAS sebagai sebuah parti teras orang Melayu-Islam sedang mempersiapkan dirinya untuk menggantikan Umno, dengan menawarkan keadilan dan peluang yang saksama kepada semua rakyat Malaysia.

Pada muktamar kali ini, PAS menyahut cabaran yang besar, iaitu ia bersedia menggalas amanah yang lebih besar, bersama Pakatan Rakyat untuk menerajui negara.

PAS amat berkeyakinan ia berada dalam kedudukan yang terbaik untuk menggalas amanah ini.

Maka, menjadi tanggungjawab besar kepada seluruh perwakilan Muktamar PAS, untuk mendukung aspirasi dan komitmen yang digariskan oleh Presiden PAS.

Sebagai sebuah parti politik yang besar dan mendapat sokongan masyarakat berbilang kaum, PAS bersama Pakatan Rakyat adalah jaminan masa depan untuk rakyat Malaysia.

Tiada lagi harapan, tiada lagi sandaran yang boleh rakyat harapkan kepada Umno-BN, hanya PAS dan Pakatan Rakyat sahaja mampu membawa kemakmuran, keadilan dan kesejahteraan untuk rakyat Malaysia.

No comments: