Monday, June 07, 2010

KeADILan sudah 'buang buruk'

Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Tian Chua amat yakin KeADILan akan tetap utuh walaupun menerima serangan hebat Umno-Barisan Nasional.

Di dalam wawancara bersama wakil Harakah, MOHD RASHIDI HASSAN, TARMIZI MOHD JAM, WAN NORDIN WAN YAACOB dan SAADON AKSAH, 27 Mei lalu, beliau menghuraikan isu-isu kritis terhadap kepimpinan Dato' Seri Anwar Ibrahim dan masa depan parti.

HARAKAH : Mutakhir ini kewibawaan Parti KeADILan Rakyat sering dipertikaikan. Wujud dakwaan pengaruh Dato' Seri Anwar Ibrahim semakin terhakis dengan keluarnya beberapa orang Ahli Parlimen dari KeADILan, bagaimana saudara melihat fenomena ini?

TIAN CHUA : Kita melihat dalam semua proses politik negara sepanjang lebih 50 tahun, setiap parti yang muncul yang boleh menggantikan Umno ini, akan menghadapi serangan peribadi dan serangan lompat.

Yang terakhir ialah Semangat 46 yang mana wujud pada era 90-an. Semangat 46 muncul sebagai satu kuasa yang disebut sebagai pengganti Umno dan juga mampu membawa sokongan dari DAP, PAS dan pelbagai parti pembangkang.

Semangat 46 menjadi target Umno untuk dihancurkan, dan akhirnya dengan serangan hebat hanya tinggal Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) seorang sahaja dan dia pun turut keluar dari Semangat 46 dan menyertai Umno semula.

Itu yang Umno ingin wujudkan, persepsi bahawa hanya Umnolah yang akan wujud dan cuba pastikan parti yang mencabar Umno akhirnya akan lesap.

Sekarang ini, permainan ini diulang semula bagi memugar rakyat. Perbezaan kali ini dalam Pakatan Rakyat dengan Barisan Nasional sangat berbeza.

Kekuatan KeADILan bukan atas kepimpinan, kita akui kita ada masalah kerana kita satu parti yang baharu dan juga dibentuk dalam keadaan tergesa-gesa dan sentiasa hadapi tekanan dan penindasan.

Kenapa ia berlaku?


Kita tak ada masa macam parti lain yang bermula dengan pembentukan secara kecil-kecilan, kemudian memperkuatkan kepimpinan dan seterusnya apabila dah mantap baru masuk pilihan raya.

Hari pertama kita wujud, hari-hari kita lawan dan kena masuk lock-up dan sebagainya, ini yang KeADILan hadapi.

Tetapi kita sebuah parti massa yang bangkit ketika krisis dalaman Umno, ini satu natural. Kekuatan kita kekuatan massa, kepimpinan kita sentiasa hadapi masalah, itu realiti.

Saya nampak dalam proses ini dengan apa yang Umno lakukan, Umno tak akan dapat hancurkan KeADILan sebagai satu tenaga mencabar BN, dan Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai simbol untuk itu juga tak dapat dihapuskan.

Ini suatu yang paling memeningkan Umno-BN. Tetapi kita juga harus melihat masalah yang kita hadapi dan inilah yang KeADILAn kena buat susunan perancangan, reformasi dan transformasi dalam parti supaya kita memantapkan dan menyediakan organisasi menghadapi cabaran.

Kita perkukuhkan ciri berbilang kaum kita, pada awalnya KeADILan dahulu sukar dapatkan sokongan Cina, tetapi ia telah berlaku satu perubahan hingga kini.

Dari dulu saya seorang pemimpin Cina dalam KeADILan, tetapi kini sudah ramai, kita dapat yakinkan pengundi dan sokongan bukan Melayu. Dahulu pada tahun 1999 keputusan pilihan raya umum kita tidak dapat sokongan Cina, kerana Melayu yang ramai sokong kita pada masa itu.

Ketika itu orang Cina takut reformasi, kita pening ketika itu sebab tak dapat langsung sokongan mereka ini. Itu satu proses berlaku, hari ini bertambah baik.

Kita juga bergabung dengan Parti Rakyat Malaysia (PRM) untuk menyatakan kepada rakyat kita bukan parti saki baki Umno, kita bukan satu parti yang tumpul, kita juga mewarisi sejarah perjuangan membela rakyat yang telah dibawa oleh PRM.

Sebab itu kita pinda perlembagaan gabung dengan PRM dan ubah nama dari Parti Keadilan Nasional kepada Parti Keadilan Rakyat, dan kita telah menyerap akademia, aktivis hak asasi dan peguam ke dalam parti kita.

Apa langkah yang saudara disebut sebagai reformasi dalaman?

Sekarang ini kita ambil langkah yang lagi berani iaitu pindaan kepada pemilihan pucuk kepimpinan parti yang membolehkan akar umbi memilih.

Hujung tahun ini buat pertama kali ahli akan mengundi, mereka akan pilih dari Presiden hingga kepada Ahli MT Pusat yang kita wujudkan satu budaya demokrasi dalaman yang lebih sihat.

Ini juga dari jangka masa panjang mengurangkan politiking. Ini langkah yang kita buat.

Dalam persidangan juga ada bincangkan pemilihan wakil-wakil rakyat, bagaimana kita pilihn dengan syarat dan kriteria yang lebih ketat untuk sesiapa yang wakili keadilan untik bertanding dalam pilihan raya, dan sehinggalah kepada pilihan raya Kerajaan Tempatan (PBT).

Kita juga harus perkukuhkan disiplin parti kita semua dan inilah langkah yang diambil, saya tak khuatir serangan terhadap Anwar akan gugat proses pembaharuan dalam parti.

Selain serangan difokuskan kepada Anwar, wujud beberapa Ahli Parlimen dan Adun serta pimpinan KeADILan yang keluar, mereka menyerang dan menuduh kononnya ada 'Little Napoleon' dan 'Firaun Kecil' dalam parti yang mempengaruhi keputusan dan mengawal parti, sejauhmana ia benar?

Saya nampak ini adalah satu taktik yang telah dimainkan BN mereka ini sedar dengan serangan terhadap Anwar. Ini tidak akan hancurkan parti, dan orang yang datang dari dalam KeADILan ini yang sedar yang mana kepimpinan golongan tengah yang telah memimpin sejak reformasi ini.

Mereka tahu kalau Anwar pergi pun golongan inilah yang akan pegang parti. Jadi mereka sedar ini satu kekuatan KeADILan dan mereka gunakan golongan yang lompat parti untuk menyerang golongan kepimpinan pertengahan ini, supaya orang hilang keyakinan.

Tetapi kalaupun kita sebut apa ciri-ciri yang menunjukan adanya Firaun mempengaruhi keputusan dan buat keputusan tanpa melalui proses demokrasi dalam parti boleh mereka buktikan?

Ini suatu yang salah dan propaganda yang ditanam persepsi hilang yakin terhadap KeADILan.

Adalah tidak ada faedah jika nak bahas isu ini, sebab itu kita tunjukkan dengan pemilihan kita hujung tahun ini, pemilihan dari seluruh ahli parti, jika betul adanya 'Little Napoleon' atau 'Firaun Kecil' dalam parti, pastinya Disember ini boleh kita pastikannya.

Apa sebabnya Umno guna isu ini untuk menyerang KeADILan?

Sebenarnya, serangan Umno ini untuk beri persepsi negatif, kita akan lihat hujung tahun ini semasa pemilihan kepimpinan parti, kita akan muncul dengan pemilihan dan barisan kepimpinan yang dipilih oleh ahli parti.

Justeru secara otomatik propaganda ini akan hilang. Sekarang ini biarlah mereka (Umno) mainkan isu ini, kerana bagi saya sebenarnya mereka ini takut dengan golongan pertengahan iaitu kepimpinan peringkat tengah yang ada dalam KeADILan, kerana pelapis ini yang bakal memainkan peranan yang lebih penting dalam masa akan datang.

Jika mereka rasakan bahawa jika dengan serang Anwar mereka boleh lumpuhkan KeADILan atau dengan mereka serang golongan pelapis ini akan lumpuhnya parti, ini satu pandangan yang silap.

Kita lihat dalam BN lagi teruk pemusatan kuasanya hanya berdasarkan kepada kepimpinan utama Umno sahaja, mereka yang kawal semuanya.

Kalau mereka hendak tuduh kami ada Little Napoleon ini, saya nak tanya berapa ramai, tujuh lapan atau sepuluh atau banyak mana?, kalau betullah ramai sangat little napoleon ini, ini betul menunjukkan kita amalkan collective leadership, keputusan apa-apa sahaja untuk kebaikan parti.

Apakah punca sebenar yang mendorong mereka ini melompat?


Saya lihat satunya berpunca dari pemilihan kita sebelum PRU 2008.

Kebanyakan kerusi yang KeADILan tandingi itu sepatutnya dari pandangan awam seolah-olah tidak ada rekod kemenangan, macam mana pun tidak logik boleh menang.

Dalam proses kita membina parti, kita cari dan mahu satu padukan semua 'force' yang boleh, di mana jika siapa sahaja yang lawan BN, kita ambil jadi 'force' kita.

Kita kumpul siapa sahaja sama ada Wee Choo Keong atau Dato' Zaharin Hashim, kita lihat dulu mereka ini menentang golongan elit dalam BN.

Selain itu kita juga juga mahu membina kekuatan meluas, kita nampak mereka ini ada faktor yang boleh memberi kemenangan, jika kita boleh jadi platform kepada semua pihak yang tak puas hati dengan BN kita guna ketika itu, ada baiknya.

Wee Choo Keong kita pakai kerana dia ada kepakaran dan rekod menentang BN dan membela masyarakat, apa guna kita lawan tiga penjuru dalam PRU, kita bagi peluang kepadanya untuk bertanding.

Kita kumpul banyak calon seperti itu, sewaktu itu nampak positif dan capai kemenangan besar. Tetapi selepas menang besar, kita tak ada masa dan sumber yang cukup untuk melihat kepentingan mereka ini dan selaraskan pemikiran mereka ini.

Masing-masing ini mereka ada warisi tabiat dari pengalaman politik parti mereka yang lama, jadi kita mengaku itu kelemahan kita.

Banyak tempat yang kita tak sangka menang telah menang ketika itu, dan benda itu kita terpaksa mengurus kemenangan. Saya mengaku kita kekurangan dalam menguruskan kemenangan dengan baik, dan itu sesuatu yang perlu kita belajar.

Ingat tak, pada tahun 2008 ramai yang beranggapan bahawa tahun itu adalah waktu pupusnya KeADILan, namun akhirnya kita menang besar.

Waktu saya dan semua kepimpinan utama dalam ISA, ada yang kata tidak ada harapan terhadap KeADILan, tetapi hingga kini kita bertahan dan cuma pengurusan kemenangan sahaja yang perlu kita pertingkatkan.

Belajar daripada pengalaman ini, saya yakin PRU-13 kita sangat berbeza, sekarang ini ramai aktivis yang baru yang boleh mengambil peranan ini, kita dalam proses menyerap kepimpinan muda yang ada prinsip dan etika yang lebih tinggi, itu saya rasa boleh atasi masalah ini.

Yakinkah saudara tidak akan ada lompat lagi selepas ini?

Saya yakin bersyarat kerana BN tidak akan lepaskan kita begitu sahaja, merek anggap KeADILan tunggak satu padukan Pakatan Rakyat, jadi mereka kena serang KeADILan.

Mereka anggap keADILan ini Anwar sahaja, inilah persepsi dan taktik mereka. Mereka akan serang Anwar habis-habisan, mereka akan naikkan harga untuk siapa sahaja yang nak keluar dari KeADILan.

Dari itu saya lihat saya yakin banyak benda yang kita boleh selesaikan, tetapi politik tarik orang guna wang ini satu yang sangat negatif dan menentang demokrasi.

Kita tak boleh tunggu kata tak akan ada lagi lompat parti, tetapi tugas kita sekarang ini ialah serang semula BN dan bagusnya kita kena pertingkatkan kritikan dan serangan kita kepada Umno yang mana isu koruspi BN ini lebih mungkin kita boleh pertahankan Pakatan Rakyat dengan baik.

Apakah saudara yakin masa depan KeADILan dan Pakatan Rakyat?

KeADILan ini bukan sahaja akan terus kukuh dan maju tetapi kita ingin atasi BN, kita juga adalah harapan kepada rakyat.

Saya nampak KeADILan bukan hanya bergantung kepada kekuatan kepimpinan tetapi sokongan rakyat.

Pakatan Rakyat dalam satu proses kematangan satu padukan parti politik tetapi Pakatan Rakyat juga ada tanggungjawab dan inilah forum terbaik yang wujud dalam sejarah Malaysia untuk capai muafakat masyarakat.

Isu-isu yang tidak pernah BN letak untuk bincang di meja rundingan sekali, seperti perkara menyentuh isu agama dan sebagainya, kini kita dalam Pakatan Rakyat telah memulakannya.

Kita provide satu avenue yang baik untuk bincang, dengan ini kita smeua tahu apa masyarakat Muslim inginkan, apa masyarat lain inginkan, Tiong Hua soal pendidikan.

Orang bukan Muslim juga mula faham mengapa orang Muslim memegang nilai tertentu ini dengan kuatnya, ini satu pemahaman yang baik.

Isu ini tidak pernah sekali ada di mana-mana forum parti politik lain, hanya Pakatan Rakyat sahaja yang membenarkan ini.

Kita bukan sahaja hendak tadbir negara, tetapi kita mahu mengwujudkan keharmonian antara kaum, bukan untuk kepentingan politik masing-masing tetapi untuk masa depan negara.

No comments: