Monday, October 29, 2012

Kelantan boleh hidup tanpa Umno

Oleh DATO HUSAM MUSA
Naib Presiden PAS

Pencapaian Kelantan yang paling besar adalah membantu menghasilkan negeri-negeri Pakatan Rakyat, seterusya insya Allah akan membawa kepada perubahan ke seluruh negara dengan menawan Putrajaya.

Kelantan adalah pencetus perubahan minda, iaitu perubahan yang memberikan alternatif kepada rakyat, untuk tidak lagi memberi ruang bahawa hanya Umno-Barisan Nasional yang boleh memerintah.

Pendekatan yang dibawa Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato. Nik Abdul Aziz Nik Mat selama 22 tahun ini, adalah pendekatan secara Islam yang meletakkan penyatuan semua kaum dengan kaedah multi racial approach.

Ini menyebabkan di Kelantan, Tuan Guru Nik Aziz dan PAS, diterima masyarakat berbilang kaum dan agama. Ini dibuktikan dengan perkembangan terbaharu, iaitu sami-sami Buddha menyerahkan sumbangan bagi menyokong pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Kerai.

Ini sangat penting kepada perkembangan hubungan antara kaum dan agama di Kelantan, bahkan di seluruh negara. Kelantan berjaya memecahkan temboh pemisahan antara kaum dan agama yang dipecahkan sejak zaman British.

Malangnya, inilah yang dianuti Umno. Mereka masih kekal dengan semangat perkauman yang menebal dan sentiasa mencetuskan provokasi agama. Bahkan mereka mereka melipatgandakan tindakan, mempergunakan isu-isu ini untuk kepentingan politik mereka.

Kelantan menjadi pengimbang dan menjadi bukti bahawa, dengan pendekatan Islam yang adil kepada semua pihak, ia boleh membuat perubahan kepada politik negara.

Sikap diskriminasi Umno yang berterusan, seperti penafian pembayaran royalti petroleum, pembinaan lebuh raya, lapangan terbang yang masih tidak diberikan status antarabangsa, pelabuhan yang belum benar-benar dimajukan oleh Kerajaan Pusat dan wujudnya pelbagai diskriminasi yang lain.

Namun rakyat Kelantan boleh hidup tanpa Umno. Kerana walaupun tanpa sokongan Umno sebagai Kerajaan Pusat selama ini, pencapaian Kelantan dari segi penurunan tahap kemiskinan, kepesatan pertumbuhan ekonomi dan keutuhan kewangan negeri, menunjukkan Kelantan boleh hidup tanpa Umno-BN.

Malah, kita yakin dan percaya, bahawa di Malaysia, kita boleh hidup tanpa Umno-BN di Kerajaan Pusat. Bahkan boleh menjadi lebih baik daripada Umno-BN, jika Pakatan Rakyat memerintah Putrajaya.

Selain daripada itu ialah semangat perubahan yang dicetus sejak tahun 1990, insya Allah akan terus kekal di dalam dada pejuang-pejuang PAS di negeri Kelantan. Dengan semangat perubahan tahun 1990, kita mahu melakukan sesuatu yang berbeza daripada Umno dan kita ingin mewujudkan sesuatu yang lebih cemerlang berbanding dari apa yang dilakukan oleh Umno-BN dari sudut berkerajaan, termasuk dari sudut ketinggian budi dan akhlak rakyat jelata yang gagal dicapai Umno.

Oleh kerana itu, Kelantan harus terus kukuh dan 14 kerusi Parlimen di Kelantan mestilah digunakan sepenuhnya untuk mencetus perubahan ke seluruh negara, khususnya bagi memperjuangkan hak-hak Kelantan yang saya sebutkan di atas.

Kerusi Parlimen di Kelantan hendak digunakan sebaik-baiknya untuk membantu Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya. Jika Kelantan berjaya menerajui kepentingan semua pihak berasaskan prinsip-prinsip keadilan dan akhlak rakyat, maka saya fikir tidak ada sebab untuk Pakatan Rakyat tidak boleh melakukannya selepas menang pada PRU ke-13 nanti.

(Teks khas sempena 22 tahun pemerintahan PAS di Kelantan, sejak 21 Oktober 1990).

No comments: