Tuesday, April 13, 2010

Bahaya tradisi merasuah rakyat

Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor bakal berlangsung mulai 17 hingga 25 April ini, awal-awal lagi sudah dicemari dengan gejala sogokan, ugutan dan pujuk rayu Barisan Nasional.

Belumpun pilihan raya bermula, Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, secara terbuka merasuah rakyat dengan pelbagai projek dan janji.

PM dan TPM terang-terangan mengumpan rakyat Hulu Selangor dengan limpahan jutaan ringgit untuk mereka mengundi calon BN dari MIC pada hari pengundian nanti.

Pemimpin-pemimpin Umno BN menjadikan projek jutaan ringgi, menjanjikan membina sekolah, menjanjikan sumbangan untuk masjid dan sebagainya.

Untuk apa mereka hulurkan segala lambakan rasuah ini? Mengapakah selama ini Umno-BN tidak prihatin dengan nasib rakyat di Hulu Selangor yang rata-ratanya hidup serba miskin dan sederhana?

Malah ada di kalangan pemimpin Umno yang menggugut kaum bukan Melayu secara terbuka, dengan menggesa mereka berterima kasih kepada Umno kerana memberikan kerakyatan kepada mereka.

Semua ini dilakukan kerana mereka takut dengan kekalahan. Fobia yang menghantui Umno-BN selepas tersungkur teruk di Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-12 yang lalu, menyebabkan mereka tidak mampu menyembunyikan ketakutan mereka.

Pemimpin-pemimpin Umno sebenarnya tidak pernah insaf dengan buruknya implikasi amalan rasuah. Amalan rasuah yang dinamakan politik wang inilah yang memburuk serta merosakkan masa depan Umno.

Mereka tidak pernah serik dan tidak pernah puas. Umno-BN menyogok penyokong dari ahli-ahli mereka dari akar umbi sehinggalah ke peringkat pusat, dengan pelbagai projek, tender, saham, wang dan sebagainya,

Pemimpin-pemimpin Umno yang beragama Islam tidak pernah ditegur oleh ulama-ulama mereka, terutamanya Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, tentang haramnya rasuah.

Barangkali ulama-ulama ini tidak sempat belajar ilmu mengenai rasuah, di mana dalam sebuah hadis, Abu Dawud meriwayatkan sebuah hadis dari Abu Hurairah ra. bahawasanya Rasululah saw bersabda:

"Laknat Allah terhadap pemberi dan penerima rasuah di dalam kekuasaan" .

Dalam sebuah riwayat yang berasal dari Sulaiman bin Yassar, mengatakan bahawa Rasulullah saw mengutus Abdullah bin Rawahah berangkat ke Khaibar (daerah Yahudi yang baru saja tunduk kepada kekuasaan Islam) untuk menilai hasil buah kurma di daerah itu kerana Rasulullah saw telah memutuskan bahawa hasil bumi Khaibar dibahagi dua; separuh untuk kaum Yahudi sendiri yang mengelolanya, dan yang separuh lagi diserahkan kepada kaum Muslimin. Ketika Abdullah bin Rawahah sedang menjalankan tugasnya, orang-orang Yahudi datang kepadanya membawa berbagai perhiasan yang mereka kumpulkan dari isteri mereka masing-masing. Kepada Abdullah mereka berkata,: “Perhiasan ini untuk anda, ringankanlah kami dan berilah kepada kami lebih dari separuh,” Abdulah menjawab,

"Hai kaum Yahudi, demi Allah, kalian memang manusia-manusia hamba Allah yang paling kubenci. Apa yang kalian lakukan ini justeru mendorong diriku merendahkan kalian. Rasuah yang kalian tawarkan itu adalah barang haram, dan kami kaum Muslimin tidak memakannya!” Mendengar jawaban tersebut mereka menyahut, ”Kerana inilah langit dan bumi tetap tegak!” [Imam Malik, Al Muwattha’:1450].

Jelas daripada riwayat ini, gejala rasuah adalah amalan golongan Yahudi. Amalan ini sudah meresap dalam nadi dan jiwa orang-orang Umno

Rasuah dan sogokan sudah menjadi darah daging Umno, ianya ibarat penyakit kanser yang tiada ubatnya.

Ia hanya dapat dihapuskan atau dihentikan apabila nadi Umno berhenti berdenyut pada PRU ke-13 nanti.

Maka kita mengharapkan rakyat di Hulu Selangor, agar tidak merendahkan martabat mereka sehina perasuah dalam Umno. Mereka harus komited menolak calon rasuah dan parti rasuah dengan menyokong calon Pakatan Rakyat, demi masa depan negara.

Tetapkanlah pendirian, takuti azab Allah, tolak BN!

No comments: