Tuesday, May 10, 2011

Video lucah : Politik jijik tajaan Umno-BN


POLITIK Malaysia mutakhir ini semakin menyakitkan, jijik dan cukup terdesak. Rakyat semakin tidak keruan dengan paparan media setiap hari mempersembahkan laporan yang cukup mengaibkan dam tidak berintegriti. Isu fitnah video seks kononnya membabitkan Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim dijadikan 'alat' untuk menjatuhkan Pakatan Rakyat dan memalukan keluarga Anwar. Bagaimana keluarganya terutama anak menghadapinya, butirannya dicungkil oleh Wakil HARAKAH, WAN NORDIN WAN ZAHARI dan jurufoto WAN ZAHARI WAN SALLEH ketika menemui puteri sulung Anwar, Nurul Izzah Anwar yang juga Naib Presiden KeADILan di rumahnya, di Bukit Segambut Kuala Lumpur 5 Mei lalu.

HARAKAH: Serangan peribadi bertubi-tubi dihadapkan kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim dan kali ini dengan isu video seks, apakah sebabnya Umno-BN dan pihak tertentu menyerang Anwar?

NURUL IZZAH ANWAR: Saya rasa, melihat kepada senario politik tanah air kalau dahulu kita boleh agak daripada segi kesimpulan mana-mana pilihan raya berakhir. Namun pasca pilihan raya umum 2008, segala-galanya berubah, jumlah kerusi pembangkang semakin banyak BN tak boleh lagi yakin dengan kebolehan pimpinan dan parti itu khususnya Umno untuk terus memerintah dengan majoriti yang tidak besar. Justeru saya fikir cara yang mereka gunakan yang mereka tahu, dengan menggunakan budaya fitnah jijik menyerang peribadi Anwar, sebab saya fikir selaku Ketua Pembangkang, personaliti Anwar amat penting dalam memperkukuhkan gagasan besar Pakatan Rakyat.

Jadi terus terang dikatakan kali pertama saya sebut serangan ini adalah untuk memecahkan kesatuan dalam Pakatan Rakyat bukannya sangat untuk memberi impak kepada rakyat, kerana rakyat dari segala keputusan polling' (undian) yang dibuat fokus group, rakyat tidak percaya dan cara lebih dahsyat ini tak mampu beli pemikiran rakyat. Bayangkanlah bagaimana besar perancangan mereka ini dengan didukung penuh oleh agensi kerajaan, media-media arus perdana dan pihak polis yang semua ke arah membantu memperkuatkan dakwaan, tetapi gagal beri kesan menyeluruh kepada rakyat.

Apakah tujuan mereka lakukan serangan ini?

Tumpuan serangan ini saya rasa adalah untuk menggoncang kesepakatan dalam Pakatan Rakyat, dan sengaja mahu menimbulkan tanda tanya kepada Pakatan Rakyat dan bukan itu sahaja saya dengar mereka cuba dakwa kononnya dalam keluarga kami juga ada perpecahan dan sebagainya. Alhamdulillah kita dapat membaca lebih pantas dan mungkin kita boleh terus meneliti dan mematikan dakwaan tersebut secepat mungkin. Saya lihat ada perkiraannya, sebab jangan lupa kalau dahulu, personaliti yang terbabit dalam video seks kali ini dengan dalam kes video seks tahun 1999 sebelum pilihan raya umum adalah sama. Sebab itu saya nampak keberanian bekas Ketua Pengarah Siasatan Jenayah Kuala lumpur, Dato' Mat Zin Ibrahim yang menggesa agar satu Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan bagi menyiasat Peguam Negara. Saya lihat bagi pihak yang mendedahkan ini mereka buat sahaja, tetapi sampai sekarang ini sama ada betul atau tidak ia tidak penting bagi mereka, yang penting mereka mahu mencemarkan nama, kali ini personaliti yang sama ada dalam kes kedua.

Saudari ada sebutkan sasarannya adalah perpaduan dalam Pakatan Rakyat, ada kesankah?

Alhamdulillah kita dah dapat kesan daripada awal, cara-caranya, modus operandinya, dan cubaannya, dan kaedah yang mereka lakukan ini mereka hancar VCD kepada ahli Parlimen, ibu saya juga menerima sesalinan, cara cabaran mereka mahu anak-anak dan Azizah sendiri tengok VCD ini, mereka serang melalui twitter, dan pelbagai lagi dengan hasrat untuk menggoyahkan kepercayaan dan keyakinan kepada Anwar. Jadi daripada awal lagi kita dapat dah tangkap permainan mereka ini, dan dengan dukungan pimpinan Pakatan Rakyat, NGO Islam dan sebagainya. Saya fikir itulah yang membantu, dan tambahan pula orang yang buat jahat ini, akan wujudnya kebenaran, bila adik-adik temani ayah sepanjang masa, siapa yang kenal Anwar ini mereka akan tahu bagaimana Anwar ini, perwatakan, penjagaan diri dan sebagainya, semua ini bantu kukuhkan kes persepsi kita bahawa kes ini adalah rekayasa.

Serangan ini cukup mengaibkan, bagaimana ia dihadapi keluarga?

Kita yakin satu konteks kerajaan sedia ada ini sanggup menggunakan video seks untuk mengaburi mata masyarakat, politik lucah ini kita nampak kerangka besar dan gambaran dan mudah kita lihat bagaimana mereka cuba buat demikian. Isu keduanya bagaimana kita rasionalkan, bagaimana jelaskan kepada rakyat, Umno-BN ini mahu serang peribadi Anwar selaku Ketua Pembangkang untuk menghilangkan kekuatan rakyat di Parlimen dimana jika ada pembangkang yang kuat, kerajaan sukar untuk melakukan sesuka hati meluluskan apa sahaja peruntukan ataupun akta. Jika tiada pembangkang yang kuat, maka kerajaan akan buat apa sahaja dasar yang tidak menguntungkan rakyat. Isunya sekarang ini ialah kerajaan berhutang besar dan kita gandingkan dia isu ini, jika tiada sahaja pembangkang, maka kerajaan akan kenakan pelbagai dasar termasuk cukai GST dan Undang-undang Perbadanan Kampung Baru akan diluluskan begitu sahaja, mereka lemahkan ketua pembangkang dan lemahkan gagasan Pakatan Rakyat di Parlimen untuk akhirnya BN boleh luluskan apa sahaja peruntukan di Parlimen untuk kepentingan mereka sahaja. Pada saya ia menghancurkan masa depan Malaysia, itu rasionalisasi yang membantu. Jadi kami sekeluarga berfikiran begitu, dan kita merasakan kita tidak keseorangan ramai yang membantu dan menyokong kita, bersimpati dan bersama melawan politik jahat ini.

Mengapa agaknya saudari sertai politik? Apakah kerana mahu membela nasib ayah atau apa sebenarnya?

Terus terang saya katakan saya sertai politik ini saya ada rasa gusar dan tahu risikonya tinggi, kita bersama bukan semasa menang sahaja, sejak dahulu lagi, tetapi saya berlajar banyak daripada pimpinan PAS dan DAP, liku-liku perjuangan dan sebab musabab mengapa pembangkang itu gerakannya amat relevan demi membina masa depan Malaysia yang baik.

Saya masuk politik untuk berjuang agar politik durjana seperti hari ini tidak lagi berterusan, secara peribadi saya amat kecewa, walaupun kita tak pernah berharap apa-apa dari Dato' Seri Najib Tun Razak, tetapi selaku Perdana Menteri, saya terkilan Najib boleh membiarkan perkara ini (politik lucah) berterusan dan beliau mempertahankan Dato' T bebas untuk buat apa sahaja dan menggunakan institusi kerajaan termasuk PDRM untuk membuktikan kononnya Anwar bersalah. Pada saya ia membuktikan kenapa kita perlu terus berjuang.

Hanya saya sedih bila adik-adik kita tak boleh kekang, mereka boleh lihat di mana-mana sahaja di kaca televisyen, media arus perdana dan akhbar walaupun orang kata 1998 membantu pengalaman kami, bayangkan kali ini ia juga diluar jangkaan minda tentang isu video seks, gambaran dan poster merata-rata dimana sahaja, maka tentunya ada rasa agak tertekan kadang kala.

Tetapi bila kita rasionalkan, dan melihat gambaran yang jauh lebih besar, maka kita dapat selesaikan. Cuba bayangkan perjuangan ini jauh besar konteksnya. Saya ada mendengar ucapan bekas Presiden Abim, Dr Siddiq Fadil tentang bagaimana kisah Nabi Yusuf a.s dan pengajaran dari kisah itulah yang memberikan kekuatan kepada saya untuk meneruskan perjuangan ini dan membekalkan saya semangat. Kita tak boleh merungut nak komplen kerana adalah sebabnya mengapa ujian dan musibah itu diturunkan begini, yang saya pasti untuk kita terus kuat dan kental dalam perjuangan menghadapi cabaran bersama Pakatan Rakyat.

Dengan serangan yang ada, pada pandangan saudari, apakah ia terkesan kepada rakyat?

Di kalangan masyarakat Melayu mereka meluat, kerana dikalangan orang Umno pun ada yang terfikir teruk sangat sampai melampaui had. Semua biasa berfikir bahawa sesiapa sahaja Ketua Pembangkang akan diserang, tetapi tidaklah sampai seteruk ini, tetapi dengan ISA dan dakwaan liwat kedua tak habis lagi kini video seks pula, sensasinya bukan main lagi.

Kerana itu masyarakat Melayu berperasaan bimbang, jika adapun pimpinan Umno yang tak sokong Pakatan Rakyat tetapi mereka juga fikir apa impak kepada anak-anak mereka sebab budaya kita sebelum ini tak mengizinkan fitnah sebegini rupa disebut dari mulut ke mulut dengan meluas, jadi perbualan harian, jadi mereka rasa kecewa dengan pendekatan politik yang sangat jijik ini.

Kita sebauh masyarakat yang Islam sebagai agama rasmi, tetapi media arus perdana tanpa segan silu menanyangkan dan memberi gambaran yang cukup lucah, saya faham jika Umno-BN atau pihak mana sekalipun mahu serang Anwar mahupun PAS dan DAP, seranglah. Tetapi cara mereka gunakan itu tanpa lihat sendiri tanpa lihat ianya sebenarnya meruntuhkan maruah dan kredibiliti institusi itu. Yang lebih parah pandangan bukan Islam, kita dipersendakan, dalam kes Dr Chua Soi Lek (Presiden MCA) tidak adalah disebutkan dan didedahkan sepenuhnya oleh media berbahasa Cina, mereka ada ruang yang jauh lebih baik diberikan, untuk nampak objektif pendirian yang harus dikesan.

Lebih menyedihkan dengan video seks terbaru ini, ada orang bukan Islam keliru dengan isu sumpah laknat, mereka anggap selesai jika buat dakwaan kepada seseorang dan sumpah sahaja selesai tanpa ada siasatan dan pendakwaan, sedangkan fitnah terus berjalan.Sedangkan pada saya mereka lupa tentang perkara asas dalam al-Quran. Saya suka mendengar penjelasan dan memuji penjelasan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang menyatakan pertamanya mereka yang junjung Al-Quran itu sendiri tidak mengikut hukum hakam yang terdapat dalam kitab suci itu.

Pada saya, saya nak kita kembali kepada makna sebagai seorang muslim, rakyat perlu nilai dasar yang kita perjuangkan dan bandingkan dengan dasar yang BN laksanakan. Saya fikir kita tidak mungkin akan dapat hilangkan kesan negatif ini, kita bukan bicara soal menang kalah pilihan raya tetapi solanya keluhuran, khazanah yang kita akan tinggalkan kepada anak cucu akan datang, lanskap politik yang semakin punah.Bayangkan sejak kes liwat terus terang saya katakan dahulu orang tidak menyebut tentang homoseksual community di Malaysia, tetapi kini selepas kes itu ia menjadi semakin parah. Terus terang saya katakan kepada pemimpin Umno-BN, jika mereka mahu hapuskan musuh politik mereka, jika iapun bagaimana kesannya kepada negara? adakah ini budaya yang mereka (umno) mahu tonjolkan?

Adakah ini menunjukkan bahawa Umno sendiri cuba membentuk persepsi buruk kepada bukan Islam tentang Islam ini?

Mereka tidak lakukan ini dengan memikirkan akibatnya, mungkin setengah ada, tetapi di sinilah kita perlu pertanggungjawabkan PM untuk menghentikan politik lucah ini. Ini tanggungjawab seorang ketua negara.

Saya nak kata sesetengah pemberita dan wartawan, dahulu hangat perkatakan dakwaan jam Omega ini (dalam kes Video Seks), mula-mula kata hadiah Arab Saudi, dan kemudian kata dari Taiwan, saya tahu sesetengah pemberita mereka buat berita untuk cari makan sahaja, yang menentukan dasarnya pihak atasan.

Mereka laksanakan kerja, tetapi takkanlah tak boleh memikirkan rasional, sedangkan Dato' Shazryl Eskay Abdullah pun mulanya kata jam itu dipakai dalam video, dan kini kata pula sekarang ini tak ada buat dakwaan sedemikian.

Sedangkan sebelum ini kita diserang macam-macam fitnahnya, saya dan ibu serta ayah diserang kononnya kami menyembunyikan kebenaran.

Pada saya kita cuba bersabar, ada satu ketika Anwar marah ketika ditanya oleh wartawan, dia geram sangat, individu mana bila kita dihadapkan begitu, memang sekali sekala kita kena tunjukkan marah.Politik ada hadnya, ada serangan biasa kita kadang-kadang, kita perlu juga beri mesej ini perlu dihentikan ini tahap melampau.

Eskay ada buat ugutan terbaru mahu dedahkan lagi konspirasi, bagaimana saudari melihat perkara ini?

Saya fikir konspirasi yang mereka rancang ini dengan rapi dengan siri demi siri. maksudnya bukan akan berakhir begitu. Yang penting kesepakatan kita. Yang penting kita munajat dan berdoa kepada Allah, moga Allah memberikan kekuatan berdepan dengan serangan yang menggila lagi teruk dari yang ada hari ini. Maka saya tak akan terkejut tentang jika kononnya wanita yang dalam video itu akan ke depan, dan apa sahaja isu lagi tentang Anwar yang boleh direkayasa. Bagi saya apabila dia dah mula perancangan jahat apa sahaja mereka boleh lakukan, kita siap siaga, kita tahu bukti utama.

Malangnya kita berada dalam negara yang rejimnya semua institusinya dikawal kerajaan. Tugas persembahkan penjelasan pihak kita ini amat rumit, macam HARAKAH alhamdulillah ada ruangan sebegini, saya tahu dukungan dan sokongan Dato' Haron Din (Timbalan Mursyidul Am PAS), saya mahu pastikan semua rakyat dapat akses kepada penjelasan ini.

Apakah isu ini mampu hilangkan keyakinan rakyat kepada Pakatan Rakyat dan Anwar?

Itupun tujuan mereka, tetapi ada juga ada kesan kepada Umno, isu sebenarnya ialah jawatan Ketua Pembangkang, yang disandang Anwar yang dilihat mampu menghubungkan antara parti dalam Pakatan Rakyat. Tetapi kerana itulah mereka serang habis-habisan, kita kena yakinkan rakyat dengan hal ini. Kita jangan lupa kita hampir dengan peluang berjaya, kerana itu mereka terdesak. Kita lihat rekod Najib menerajui kerajaan, bercakap tentang transformasinya macam-macam ETP dan sebagainya, tetapi kesannya tiada kepada rakyat, rakyat di bawah sana terus merintih dengan pelbagai beban kenaikan harga barangan dan sebagainya. Tiada apa yang berubah, kerajaan Umno-BN boros dan projek mega yang mirip dengan era Tun Dr Mahathir Mohamad. Isunya mereka hanya menyelamatkan syarikat kroni. Tetapi apa yang saya lihat Pakatan Rakyat mampu menampilkan kita ini semua mampu untuk menjadi jauh lebih baik daripada BN. Kita boleh bayangkan bagaimana kesepaduan dalam Pakatan Rakyat. Kita lalui evolusi yang kukuh dalam Pakatan Rakyat, pada awalnya kita memerlukan masa yang sesuai.

Bagaimana saudari melihat masa depan Pakatan Rakyat?

Saya rasa KeADILan masih lagi memainkan peranan penting dalam Pakatan Rakyat. Ini kerana dalam kerusi yang kita menang ialah kubu kuat BN. Kita kena sedia tempuhi PRU-13 akan datang dengan calon yang jauh lebih baik, berkredibiliti dan mampu mendepani masalah masyarakat yang diwakili. Ini penting untuk menunjukkan imej bahawa Pakatan Rakyat mampu menggantikan kerajaan yang ada hari ini dengan jauh lebih baik dan sangat pro kepada rakyat. Saya lihat dekat perkembangan di Sarawak, kita kena lakukan usaha yang lebih untuk meyakinakan masyarakat Melayu-Melanau. Jika berjaya gambaran ini boleh dibawa ke Semenanjung, jangan lupa apapun sekarang ini Umno akan tumpu pertarungan memenangi hati Melayu. Saya terkejut dengan kata Dato' Mukriz Mahathir bahawa mereka nak tubuhkan sistem Biasiswa Umno dan Kolej Universiti Umno. Mereka ini akan terus dengan perkauman dan di kala ini penting untuk Pakatan Rakyat tonjolkan kekuatan PAS, DAP dan KeADILan yang mewakili segmen masing-masing.

Kejayaan kita bertitik tolak daripada kekuatan kerjasama kita, dan kekuatan masing-masing.Dalam mesyuarat Pakatan Rakyat lepas, banyak cadangan bernas oleh pimpinan PAS termasuk seminar Pakatan Rakyat, kita terus terima. Yang penting bagaimana mahu dimaklumkan kepada umum bahawa banyak idea PAS dalam Pakatan Rakyat ini cukup bernas dan baik. Ada satu jurang antara persepsi dan realiti, ini perlu dikhabarkan sebaik mungkin. Kita kena kukuhkan komunikasi sebaik mungkin.

No comments: