Sunday, June 10, 2012

Timbalan Presiden PAS bidas Menteri IPT

Minum bersama Abg Mohd Sabu & Tajudin

Umno-Barisan Nasional patut malu kerana mempunyai Menteri Pengajian Tinggi yang amat bodoh dan tidak cerdik kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, ketika ditemui.

Katanya, amat tidak wajar apabila Dato' Seri Khaled Nordin mencabar kerajaan Selangor memberi pendidikan percuma kepada rakyat Selangor.

"Ini satu cabaran yang bodoh. Dia mesti bandingkan 'apple to apple'. Misalnya Johor boleh mencabar Selangor. Negeri Sembilan boleh mencabar atau mana-mana kerajaan negeri.


"Supaya rakyat boleh membuat perbandingan negeri mana yang lebih baik dasar pendidikannya. Bukan kerajaan pusat cabar kerajaan negeri," ujar beliau.


Tegas beliau, kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor boleh memberikan pendidikan percuma jika semua cukai yang dipungut kerajaan pusat, dibayar kepada kerajaan negeri.


"Misalnya cukai pendapatan, cukai jalan dan lain-lain, jika ianya dibayar kepada Selangor, saya yakin rakyat akan mendapat pendidikan percuma," kata Mohamad.


Timbalan Presiden PAS itu menegaskan pendirian Pakatan Rakyat yang berhasrat untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat jika menguasai Putrajaya.


Seperti juga katanya dalam isu tol. Pakatan Rakyat tidak boleh menghapuskan tol yang merentasi negeri Selangor, selagi tidak menguasai kerajaan pusat.


Sebab itu katanya, cabaran Menteri IPT terhadap Selangor merupakan tindakan yang amat bodoh dan tidak masuk akal.


"Khaled tidak layak menjadi Menteri IPT, beliau harus masuk kelas pendidikan di tahap yang lebih rendah," tegas beliau.

No comments: