Monday, June 11, 2012

Pandangan Mohamad Sabu mengenai isu Syria

OIC mesti bentuk pasukan penyiasat di Syria

Oleh MOHAMAD SABU
Timbalan Presiden PAS

Ada perkara-perkara yang pelik kita lihat berlaku di Syria ini, pertama kedudukan Syria. Ia adalah satu-satunya negara yang memberi pelindungan kepada puak-puak yang berperang dengan Israel, terutamanya Hamas, Jihad Islam dan Hizbullah serta beberapa kumpulan Palestin aliran kiri.

Kebanyakan kumpulan ini, adalah gerakan yang dibenci Amerika Syarikat dan Israel, diberi pelindungan dan berpangkalan di Damsyik.

Syria tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel, tetap negara-negara Arab kebanyakannya ada hubungan dengan diplomatik dengan Israel. Seperti Mesir dan Jordan. Arab Saudi terutamanya, kita tahu amat rapat dengan AS.

Kita pergi kepada kejadian yang terbaru. Pembunuhan kanak-kanak dan orang ramai berlaku sehari sebelum Kofi Annan melawa Damsyik. Perbuatan itu, apakah ianya menguntungkan kerajaan Syria atau puak penentang. Sudah tentu ia menguntungkan puak penentang yang menggunakan senjata melawan kerajaan.

AS menggunakan isu pembunuhan ini . Arab Saudi dan Qatar memainkan peranan yang hebat untuk menjatuhkan kerajaan Bashar Asad. Sedangkan sehingga sekarang ini hari-hari AS mengebom umat Islam di Afghanistan, yang menyebabkan kematian ramai rakyat termasuk kanak-kanak, di mana suara Arab Saudi, Qatar dan negara Arab yang lain?

Kita tidak mahu AS campurtangan di Syria, seperti yang berlaku di Afghanistan dan Iraq.

Kita lihat apabila berlaku pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin, termasuk di Shabra dan Shatilla sebelum ini, AS tidak berbuat apa, malah menggunakan kuasa veto melindungi Israel.

Kita lihat di sini, perlu satu jawatankuasa berkecuali di bawah OIC untuk menyiasat, siapakah yang melakukan pembunuhan ini. Dan juga kejadian yang sama berlaku ketika PBB sedang bersidang di antaranya untuk membuat hukuman ke atas Syria. Ia menjadi suatu perkara yang pelik jika ia dilakukan oleh kerajaan yang memerintah kerana ia hanya akan lebih memburukkan keadaan.

Bagaimanapun kita mesti bersikap terbuka. Biar penyiasat bebas menyiasat pembunuhan yang berlaku.

Saya mencadangkan salah seorang anggota yang harus menduduki pasukan penyiasat bebas antarabangsa itu, di antaranya adalah Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, kerana ketegasan beliau yang berkecuali dalam mencari kebenaran, tanpa menyokong mana-mana pihak, sama ada Bashar atau kumpulan yang didokong AS.

Di sinilah saya lihat, isu Syria ini sudah menjadi complicated kerana campurtangan asing, sudah sampai ke peringkat Arab Saudi mengaku memberi senjata kepada pemberontak dan sebagainya. Soalnya, kenapa negara-negara Arab tidak membekalkan senjata dan sokongan hebat kepada Hamas yang berperang melawan Israel?

Tetapi mengapa negara-negara Arab ini begitu beriya-iya menentang Bashar Asad? Ini pokok persoalannya. Jangan double-standard. Kerana mereka ini berperang tanpa mengikut peraturan Islam dan peraturan Geneva.

Kita tegaskan pendirian kita mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan itu, sama ada dilakukan pihak kerajaan Syria, mahu pun pemberontak. Tiada kompromi kepada kezaliman.

Justeru, saya menggesa OIC menubuhkan satu jawatankuasa penyiasat berkecuali untuk menyiasat kejadian pembunuhan di Syria.

2 comments:

Musabaqah Qurani said...
This comment has been removed by the author.
Musabaqah Qurani said...
This comment has been removed by the author.