Monday, September 05, 2011

Ucapan Mohamad Sabu yang diputarbelit media talibarut Umno


(Berikut disiarkan sedutan Ucapan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pada 21 Ogos 2011, di Tasek Gelugor dalam isu Ahmad Indera dan peristiwa Bukit Kepong yang dijadikan fitnah dan serangan media talibarut Umno. Mohamad Sabu didakwa menghina pejuang kemerdekaan dan sebaliknya menyokong komunis. Harap pembaca dapat membuat penilaian sewajarnya)

Hadirin yang dihormati sekelian,

Sekarang ini pemikiran rakyat sudah mula berubah. Mereka tidak lagi di awal merdeka dulu, sekarang kita ni dalam suasana mahu menyambut merdeka, kita tengok tidak ada orang pun bawa bendera (Malaysia) di kereta.

Ada setengah rakyat itu kereta dia dipasang hampir 200 bendera, itu adalah yang jenis masuk air dalam kepala itu. Haa..yang jenis tu ada. Tapi orang biasa, saya tak nampak pun. Sebab rakyat tidak merasai semangat menyambut merdeka. Sambut merdeka seolah-olah perayaan Umno.

Sepatutnya tokoh pejuang kemerdekaan harus dilaporkan di media elektronik, sekiranya mahu meletakkan Tunku Abdul Rahman, Dato’ Onn Jaafar pun tidak mengapa, tetapi kena letak juga Dr Burhanudin Al-Helmy, kena letak juga Ustaz Abu Bakar Al Bakir, kena letak juga Dato’ Ahmad Boestamam, kena letak juga Dato’ Ibrahim Yaakob, kena letak juga perjuangan-perjuangan seperti Mat Kilau dan sebagainya.

Ini penentang-penentang British. Tapi bila merdeka, Tunku Abdul Rahman, Dato’ Onn, Tungku Abdul Rahman, Dato’ Onn. Kalau begitu Umno lah yang layak..betul atau tidak?

Di negeri orang lain, sambut merdeka rakyat ambil bendera letak di pintu rumah masing-masing.

Kalau kita pegi Indonesia, di Thailand, tidak kira parti politik, pembangkang atau kerajaan apabila merdeka ini rakyat yang menyambutnya.

Di Malaysia ini kita tidak rasa sambut merdeka, rakyat sambut..macam Umno sambut, bahkan berlaku beberapa tahun lepas di mana Majlis Daerah Raub mintak supaya semua parti politik buat perarakan hari merdeka, maka PAS di Raub itu kebetulan ahlinya banyak bekas-bekas tentera berlatih lah berkawat.

Elok tak kiralah berkawat puak-puak tentera ni, banyak duduk (masuk) dalam PAS..hendak sambut merdeka di majlis bandaran, sehari sebelum merdeka, sampai surat PAS tidak boleh terlibat dalam sambut merdeka...ini yang berlaku.

Ertinya sambut merdeka ni seolah-olah kepunyaan Umno. Sebab tu kita lihat tulisan-tulisan, blog-blog kebelakangan ini, anak-anak muda kata.."umph sambut buat apa…bendera pun dia kata serupa bendera Amerika..lagu negaraku pulak lagu Hawaii.

Kemudian diterjemahkan lagu jadi 'Terang Bulan' di Indonesia. Kemudian jadi lagu Negaraku. Mula-mula saya ingat budak-budak ini melawak.

Hari tu anak saya tunjuk, dia bukak YouTube. Dia kata ayah dengar, ini lagu Terang Bulan di Indonesia. Ini lagu Negaraku. Hundred percent serupa.

Ertinya lagu ini lagu diambil daripada lagu Terang Bulan, bukan lagu patriotik apa-apa pun sebab tu kita harap. Tak apalah dah guna pakai nak buat macamana.

Tapi kita lihat cara yang dibuat itu memang banyak yang tak kena, bila hari merdeka nanti tunjuklah filem Bukit Kepong.

Dalam peristiwa Bukit Kepong, polis itu polis British..yang serang Balai Bukit Kepong tu lah pejuang kemerdekaan. Ketuanya Ahmad Indera, Melayu. Tetapi semua sejarah itu ditutup. Jins Samsudin buat filem. Jins Samsudin tu Umno. Cerita Bukit Kepong yang serang Balai Polis tu penjahat, polis tu polis British. Sebelum merdeka, negara kita diperintah oleh British, tapi dibuat filem yang hero hak (yang) pertahan balai polis.

Yang serang tu pengganas, padahal Ahmad Indera, ketua penyerang balai polis itu dan akhirnya dia dihukum gantung di Penjara Taiping.

Begitulah jugak Tok Janggut, Tok Janggut yang juga menentang British tapi sebelum British nak bunuh dia, dia menghasut Sultan Kelantan untuk mengisytiharkan Tok Janggut sebagai penderhaka. Apabila isytihar Tok Janggut sebagai penderhaka, barulah Tok Janggut di hukum gantung di Pasir Puteh, Kelantan.

Semua sejarah negara kita pembohong. Dahulu kita duk menyanyi di Jarak (kampung asal Mohd Sabu semasa kecil) tu, rupanya cikgu tu membohong kita.

Cikgu tu pulak Kementerian Pelajaran bohong dia. Jadi, depa (mereka) duk lawan mohong lah para hadirin sekalian, jadi sejarah kemerdekaan tak kena.

Hadirin sekelian..

Sebab itu kita tengok pegawai British jadi pejuang kemerdekaan, lawan British jadi jahat. Siapa pegawai British? Dato’ Onn, Tunku Abdul Rahman. Itu pegawai British. Hak (yang) lawan British, hak tu pula jadi pengganas.

Abu Bakar Bakir pengganas, Dr Burhanudin pengkhianat, kemudian Rashid Maidin komunis. Semua hak lawan British jahat, hak sokong British hero. Ini pelik bin ajaib.

Sebenarnya yang lawan British itulah pejuang kemerdekaan sebenar.

Tidak apalah kita ambil alih Malaysia esok (menang tawan Putrajaya), kita ubah balik sejarah ini. Bukan kita nak memihak pada siapa, bagi hak betul.

Kalau kemerdekaan di tangan Tungku Abdul Rahman, ya! Tapi perjuangan kemerdekaan bukan mereka. Pejuang-pejuang kemerdekaan kebanyakannya merengkok dalam penjara, di antara mereka lari menyelamatkan diri ke Indonesia, termasuklah Ibrahim Yaakob kerana nak ditangkap oleh pihak British.

Hadirin yang dihormati sekalian..

Begitulah juga hal pembangunan….pembangunan kalau dulu memanglah, Umno berkempen, saya sebut selalu mudah, dulu mana ada jalan.

La (sekarang) Jarak (di Pulau Pinang) hendak pegi Lunas (Kulim, Kedah) 15 minit boleh sampai. Siapa buat jalan ni? Umno..haaa..dia senang..macam tu (kempen cara Umno).

Ceramah zaman Sulaiman Palestin, zaman Dato’ Mat Said dulu ni..dia mai (datang) ceramah gitu..kita ternganga dengar. Tali air Jarak tu siapa buat? Perikatan..ha ini zaman-zaman begitu.

Sekarang hadirin sekelian, ceramah dan penerangan macam tu dah tak boleh. Rakyat hendak pembangunan, rakyat nak pembaharuan….yang rakyat tak mahu penyelewengan dan rasuah.

Rakyat tak mahu rasuah dan penyelewengan. Kalau harga sekolah RM20 juta, buat dengan belanja 20 juta. Kenapa jadi 30 juta?
Kenapa perlu 'mark-up' price? Naikkan harga 10 juta, beri kat sapa wang ini?

Ini yang rakyat tak mahu. Sekolah rakyat mahu, makmal komputer rakyat mahu. Tetapi apa yang berlaku, anak murid belum masuk (sekolah) dah runtuh.

Stadium, rakyat nak tengok bola, nak bersukan..tapi kenapa stadium yang dibina, tak sampai setahun runtuh. Mengapa jadi macam tu?

Sedangkan kita tengok bangunan, kita tengok tu Padang Kota (di tepi pantai Pulau Pinang) bangunan itu 80 tahun, 100 tahun, sampai la (sekarang) duk kukuh.

Bank-bank duk pakai British buat dulu, bangunan buat lepas merdeka ni, retak, pecah..kerana apa? Rasuah dan penyelewengan berlaku.

Ini perubahan pemikiran rakyat , sebab itulah dalam satu forum, anjuran KarangKraf, Sinar, surat khabar Sinar (Harian) di Shah Alam baru-baru ini, yang hadir ialah Dato’ Ambiga (Sreenevasan), Dato' Saifudin Abdullah, Timbalan Menteri daripada Umno. Kemudian seorang lagi Dato’ Wan Ahmad daripada SPR dan seorang lagi Professor Shamsul Amri.

Professor Shamsul Amri mengatakan BN sekarang, bukan menghadapi rakyat seperti tahun 60an rakyat telah berubah dan rakyat telah faham apa itu pembangunan dan sebagainya…maka BN menghadapi penghakisan sokongan rakyat, kalau penyelewengan terus berlaku.

Ini di antara petikan kata-kata Professor Shamsul Amri. Beliau mengatakan masalah yang Umno hadapi sekarang ini ialah Umno berkempen di tahap lama, pemikiran rakyat telah berubah ke tahap baru…mereka masih lagi di takuk lama, iaitu soal siapa buat pembangunan, siapa itu semua. Sedangkan pemikiran rakyat telah maju kehadapan. Ini kata Professor Shamsul Amri.

Hadirin yang dihormati sekelian..

Macam dulu kita masuk pilihan raya, bila kalah kita kata takdir, nak buat macamana. Kita dapat undi macam itu, sekarang kita akui undi kita tidak cukup, tetapi kenapa tidak cukup? Di antaranya kita tidak boleh beri penerangan kepada orang ramai, media tidak adil. Ini tuntutan yang dituntut kebelakangan ini.

Soal keadilan media contohnya , Pengarah Keselamatan Dalam Negeri menyatakan , saya tak dilanggar oleh Pajero. Tiada kemalangan. Dia (pengarah keselamatan dalam negeri) berbohong. Saya tiada peluang untuk jawab dalam televisyen.

Kalau saya boleh jawab saya kata, "saya dilanggar pada hari itu oleh (proton) Waja (polis). Maka rakyat dapat dua penerangan. Satu penerangan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri, satu penerangan saya, maka rakyat bebas untuk buat pertimbangan, sekarang rakyat yang boleh buat pertimbangan.

Rakyat yang datang mendengar ceramah malam ini, sebab dia dah tengok televisyen, dia dengar penerangan saya. (Tetapi) Macamana rakyat Ijok? Macamana rakyat Selama? Macamana rakyat Parit? Batu Pahat? Padang Tongson? Yang tidak datang itu yang di Ceruk Kudong, Kupang, Merbau kudong atau dalam sana, Ayer Melintas?

Yang tidak datang dengar penerangan kita, dia percayalah kepada apa yang televisyen bagi tahu.

Di sinilah berlaku ketidakadilan media, bukan kita mahukan apa yang kita cerita mesti rakyat percaya. Kita juga mahukan apa yang pemerintah cerita mesti rakyat percaya. Yang pentingnya, kedua-dua dapat peluang memberi penerangan.

Inilah keadilan media yang kita tuntut, misalnya mereka menyerang, sekarang ini PAS alat DAP, naik sepanduk di Terengganu sepanduk merata kampung. Kalau Umno kalah, DAP lah yang menang..sedangkan di Terengganu , DAP satu kerusi pun tidak bertanding. Yang bertanding PAS lawan Umno. Ada lah KeADILan satu dua.

Itu pun Melayu , tapi dia naik sepanduk, kalau Umno kalah DAP menang, setengah-setengah orang kampung yang dia tak faham, dia kata habislah kalau Umno kalah, apa nak jadi Melayu ini.

Inilah kata Professor Shamsul Amri (Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) iaitu BN masih bertahan di takuk lama dengan memperbodohkan rakyat, sedangkan rakyat bandar, rakyat Internet, rakyat blog mula mendapat maklumat yang lain.

Oleh itu Barisan Nasional bertahan….undi di kampung-kampung, di pendalaman, tidak lagi di bandar-bandar, saya sebutkan kalau di sebelah bandar sekarang ni di Shah Alam ka? Petaling Jaya ka? Sebut Umno pun orang geli, anak-anak muda.

Kamu ini Umno ka? Eeeee..dia geli dengar. Tapi sekiranya Jarak ni (kawasan), sebut Umno dia tak (belum) geli lagi. Tapi anak-anak muda Bandar, dia tau sejarah, dia baca internet, dia tengok laporan semua. Rupanya banyak berlaku pembohongan sejarah.

No comments: