Thursday, September 08, 2011

Umno lakukan jenayah kerana label Mat Indera komunis


PAS menyifatkan Umno-BN melakukan jenayah kerana melabel Mat Indera sebagai komunis, sedangkan Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan yang menentang British.

Demikian dakwa Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali semasa mengadakan sidang media 6 Septembetr lalu berhubung pendirian PAS dalam isu ucapan Timbalan Presidennya, Mohammad Sabu yang mengangkat Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan.

Turut serta ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu; Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub; Ketua Penerangan PAS, Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man dan AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad.

"Ini Mohd Sabu sebut benar (Mat Indera pejuang kemerdekaan), malah Umno lakukan jenayah yang menyatakan Mat Indera Komunis, ini jenayah Umno,

"Cuba bayangkan keluarga Bukit Kepong yang terbubuh di Rumah Pasong itu. Dalam masa yang sama kita juga harus sedari bagaimana perasaan keluarga Mat Indera seorang pejuang kemerdekaan yang dituduh Umno sebagai komunis," katanya lagi.

Rakyat harus sedar sejarah hanya ditulis untuk kepentingan parti politik memerintah (Umno-BN), katanya.

Sedangkan penulisan sejarah perjuangan kemerdekaan negara tidakpun pernah ditulis secara tepat dan betul hinggalah Mat Sabu mengutarakan isu Mat Indera, katanya.

Malah momokan tuduhan yang dilemparkan ke atas Mat Sabu dan PAS sebagai membela komunis sebenarnya hanya tuduhan dan fitnah semata-mata.

PAS telah melihat teks ucapan Mat Sabu yang sedikitpun tiada kenyataan Timbalan Presiden PAS itu membela komunis kerana perjuangan PAS menolak idealogi komunis, kata Mustafa lagi.

PAS telah meneliti apa yang diucapkan Mohd Sabu melalui transkrip ucapan beliau di Tasek Gelugor, dan isi utama ucapan itu ialah mengenai perlunya sejarah kemerdekaan negara ini ditulis semula kerana bukan Umno memulakan perjuangan kemerdekaan, katanya.

Mengulas lanjut, Mustafa juga berkata perjuangan kemerdekaan tidak bermula semasa penubuh Umno, sebaliknya bermula lama (sebelum itu) zaman sejak Dato Maharajalela, Tok Gajah, Dato' Bahaman Dol Said, Tok Janggut dan Abdul Rahman Limbong.

Perjuangan menentang British bermula pada zaman tersebut dan pada era perang dunia kedua pula diketuai oleh Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dikepalai Dr Buhanuddin Al-Helmy dan rakan--rakannya, katanya.

"Mereka ini (Dr Burhanuddin, Ahmad Boestamam; Ishak Mohammad (Pak Sako); Ibrahim Yaakob dan rakan-rakan) memimpin rakyat menentang Bristih, dan dipenjarakan Bristih pada tahun 1945.

"Umno hanya ditubuhkan pada tahun 1946, kita juga akui semua mereka ini Dr Burhanuddin dan rakan-rakannya serta Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Dato' Onn (Umno) pejuang kemerdekaan," katanya.

Namun dua golongan ini (PKMM dan Umno) memperjuangkan kemerdekaan dengan dua cara yang berbeza, kata Mustaffa.

Perjuangan dimulakan oleh PKMM (Dr Burhanuddin dan rakan) dengan suatu penentangan secara total terhadap British, katanya.

Sementara satu lagi cara oleh Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman (Umno) yang dinamakan 'Peaceful cooperations' dengan taktiknya menjadi pegawai British, katanya,

"Jangan nafi mereka ini (Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman) pernah jadi pegawai British. Dato' Onn pernah menjadi Menteri Besar Johor dan Tunku pegawai daerah,

"Tetapi sejarah di hijack oleh Umno yang hanya kata pejuang kemerdekaan hanya pemimpin Umno, Jangan ketepikan dan nafikan perjuangan mereka yang lain yang dimulakan PKMM," kata Mustafa lagi.

Dalam konteks ucapan Mat Sabu termasuk contoh Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan negara, dan ini dibuktikan diakui oleh Buku Pengukir Nama Johor terbitan Yayasan Warisan Johor, katanya.

Mereka yang dianggap pejuang kemerdekaan Johor (dalam buku tersebut) termasuk Mat Indera, diakui juga oleh ahli sejarah dan kerajaan Johor iaitu Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Ghani Othman, katanya lagi.

No comments: