Thursday, August 25, 2011

Umno-BN makin tidak dipercayai rakyat

PILIHAN RAYA Umum ke-13 sudah semakin hampir. Walaupun tempoh tamat Kerajaan Barisan Nasional hanya akan berakhir pada Mac 2013, namun terlalu banyak faktor yang menghantui Perdana Menteri untuk kekal berkuasa.

Pertama ia berkaitan dengan faktor politik. Iaitu kuasa politik yang menangi Umno-BN pada PRU 2008 terlalu tipis. Tonggak kekuasaan yang menunjangi kerajaan Umno-BN hanya berpaksi kepada orang-orang Melayu, sedangkan kaum-kaum lain sudah menolak mereka. Umno-BN tidak akan mampu berfungsi dengan sempurna tanpa sokongan semua kaum dalam negara.

Kedua faktor ekonomi. Akibat daripada krisis ekonomi yang melanda Amerika Syarikat, seluruh dunia terpaksa mengalami kemelesetan dan kemerosotan. Kelemahan kerajaan dalam menangani krisis ini akan mendorong kejatuhannya.

Ketiga adalah faktor sosial. Hari ini kita dapat melihat bagaimana ada usaha diwujudkan pihak tertentu memainkan isu perkauman. Masyarakat dipecahbelahkan dengan warna kulit dan bahasa pertuturan. Mereka diajar dengan membezakan antara Melayu dan Cina, India serta lain-lainnya. Jika menyokong pembangkang kata mereka bermakna menyokong Cina. Ini isu yang dimainkan oleh media arus perdana yang dikuasai Umno.

Faktor keempat adalah soal sentimen keagamaan. Keharmonian tidak lagi wujud jika media talibarut Umno memainkan sentimen Islam-Kristian sehingga menggugat keamanan dan kesejahteraan. Isu sebegini adalah amat sensitif, tetapi sengaja dibiarkan berlarutan untuk mempengaruhi Melayu, supaya terus menyokong Umno-BN. Dalam dunia serba canggih dan moden ini, mana mungkin sebuah kerajaan boleh ditegakkan hanya dengan sokongan satu kaum sahaja.

Faktor kelima adalah soal ketirisan dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran. Tiada GLC, tiada agensi, tiada institusi yang tidak dipertikaikan rakyat. Hari ini rakyat tidak mudah untuk mempercayai Polis untuk menjaga kemananan negara. Rakyat tidak yakin lagi dengan keadilan sistem kehakiman, SPRM dipertikaikan, SPR diragui ketelusan dan ketulusannya. Banyak lagi yang dipertikaikan rakyat.

Faktor yang keenam ialah tiada kesepaduan dalam gabungan BN. Gerakan mengalami krisis kepimpinan yang teruk, MCA gagal pulihkan sokongan Cina terhadap BN, MIC juga tidak yakin dengan PM. Parti yang dilancar PM, Makkal Sakhti sudah berpecah belah. Parti Cinta Malaysia juga entah ke mana. Suara Umno-BN hanya datang pencacai upahan, Ahli Parlimen Bebas yang 'menyalak' siang malam memaki Pakatan Rakyat.

Faktor ketujuh yang terpenting sekali ialah kepercayaan rakyat kepada PM masih tidak meyakinkan Umno. Malah hari ini, kedengaran suara-suara sumbang dalam Umno yang mempertikaikan kepimpinan PM yang juga Presidennya. Keselesaan dengan jelas tidak wujud dalam Umno apabila ahlinya sendiri yang menukilkan sebuah buku bertajuk 'Najib PM Terakhir'. Tetapi media arus perdana menyembunyikan berita ini kerana bimbangkan nasib Umno-BN.

Walaupun PM, sudah menegaskankan berkali-kali bahawa mereka akan mempertahankan Putrajaya dan merampas negeri-negeri yang dimenangi Pakatan Rakyat pada 2008, walau dengan apa cara sekalipun, namun Umno-BN masih menemui jalan buntu, selagi tujuh faktor di atas masih menghantui mereka.

PM bukan sahaja dihantui dan diselaputi kegagalan demi kegagalan. Rakyat sudah mengetahui bahawa, seluruh jentera kerajaan akan dikerahkan, dimanipulasi dan diperkudakan untuk mencapai cita-cita jahat mereka.

Oleh sebab itu rakyat akan terus membuat tuntutan, selagi demokrasi tulen tidak diamalkan dalam negara. Rakyat tidak akan berdiam diri untuk membiarkan mana-mana institusi, agensi dan GLC dari menjadi kuda tunggangan Umno-BN.

Sedarlah bahawa, kepercayaan rakyat terhadap Umno-BN tidak lagi wujud. Malah rakyat sedang menyiapkan keranda untuk menghumban Umno-BN ke liang lahad.

No comments: