Tuesday, March 02, 2010

Gerakan Islam sokong gesaan Yusof Qaradhawi


Gerakan-gerakan Islam Sedunia sepakat menyokong gesaan ulama terkemuka Sheikh Dr Yusof al-Qaradhawi supaya Kerajaan Malaysia menggugurkan dakwaan liwat ke atas Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Pengerusi Lujnah Hal Ehwal Luar PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmag berkata, kebanyakan pemimpin gerakan Islam yang ditemui di Doha, Qatar baru-baru ini menyatakan simpati dan sokongan mereka kepada Anwar.

Antara pemimpin yang ditemui adalah dari, Ikhwan Muslimin Dr Kamal Halabawi, Jamaat Islami Pakistan, Abdul Ghafar Aziz dan gerakan Islam Sudan, Profesor Dr Zakaria Bashir.

"Mereka yang ditemui melahirkan rasa simpati ke atas Anwar dan berpendapat bahawa pendakwaan ke atas beliau, lebih merupakan pendakwaan politik.

"Pemimpin-pemimpin gerakan Islam ini amat menghormati Anwar dan mereka memberikan sokongan serta dokongan tidak berbelah bahagi terhadap Anwar dalam menghadapi ujian ini," tegasnya.

Malah pemimpin gerakan Islam juga katanya, berjanji akan memberikan sokongan yang berterusan ke atas beliau dalam menghadapi apa jua tekanan daripada kerajaan Malaysia.

Dalam konteks ini katanya, gerakan Islam menyeru umat Islam di Malaysia supaya meletakkan keadilan Islam sebagai tongak kehidupan.

Menurut mereka, keadilan dan kehakiman yang adil, hanya akan diperolehi melalui mahkamah syariah, bukan mahkamah sivil, seperti yang ditegaskan Sheikh Yusof.

"Pemimpin gerakan Islam berpendapat, rakyat Malaysia perlu tampil untuk bela anwar dan mereka juga menyeru umat Islam supaya sentiasa tabah, berdoa serta bermunajat ke hadrat Allah agar keadilan akan terserlah dan Allah memberikan pertolongan menghancurkan pihak yang zalim," tegas beliau yang juga AJK PAS Pusat.


Katanya dalam persidangan di Doha tersebut juga, kesemua kepimpinan gerakan Islam berbincang dengan panjang lebar perkara berkaitan perkembangan umat Islam di seluruh dunia.

Menurut beliau, antara ketetapan yang diambil ialah supaya umat Islam memberikan tumpuan untuk membantu menyelesaikan kemelut yang berlaku di Palestin, Iraq, Afghanistan dan lain-lain tempatl

"Dalam menangani isu-isu ini, gerakan Islam bersepakat mengerakkan penyatuan umat Islam untuk menghadapi cabaran besar yang ditimpakan oleh musuh-musuh Islam," katanya.

No comments: