Friday, October 23, 2009

Bukti Pakatan Rakyat lebih baik dari BN

Tidak dinafikan, wujud persepsi negatif terhadap Pakatan Rakyat, khususnya natijah daripada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang yang memihak kepada Barisan Nasional.

Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail membuat kupasan yang jujur terhadap persoalan yang berlaku, sekaligus memberi jawapan yang meyakinkan bahawa kerjasama dan keutuhan Pakatan Rakyat tidak pernah goyah.

Ikuti wawancara ekslusif wakil Harakah, MOHD RASHIDI HASSAN, WAN NORDIN WAN YAACOB dan IRWAN MUHAMMAD ZAIN bersama Pengarah Pilihan Raya KeADILan itu, di Parlimen 22 Oktober lalu.

Harakah : Melihat kepada keputusan Bagan Pinang, Pakatan Rakyat menerima satu tamparan hebat, seolah-olahnya ia petanda permulaan penolakan rakyat dan menjejaskan kredibilitinya, apa pandangan saudara?

Saifuddin : Saya melihat keputusan Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang ini, dari dua kerangka. Satu kerangka Pakatan Rakyat dan satu lagi kerangka Barisan Nasional.

Dalam konteks Pakatan Rakyat, kita anggap ini satu 'wake-up call' yang cukup tepat pada masanya, yang seharusnya disusuli dengan beberapa tindakan, untuk memperbaiki dan perkemaskinikan, bagi mengukuhkan lagi kerjasama dan gerak kerja, strategi dan pendekatan politik pakatan rakyat.

Termasuklah persoalan membina satu imej yang lebih baik. Akhirnya kita akan lihat politik satu permainan anggapan, persepsi dan saat ini saya lihat Pakatan Rakyat sedang menguruskan persepsi.

Pada masa yang sama banyak perkara yang sebenarnya boleh dijalankan dalam lingkungan tanggungawab Pakatan Rakyat, yang sebenarnya tidak membabitkan aspek luaran.

Perkara-perkara asas yang kita boleh selesaikan dalam persoalan pilihan raya khasnya proses pendaftaran pemilihan baru, persiapkan organisasi parti, tenaga kerja dana perhebatkan gerak kerja dan program bersama.

Aspek yang ini tiada siapa boleh sekat kita, dalam kerangka Pakatan Rakyat keputusan Bagan Pinang itu saya istilahkan sebagai suatu signal yang cukup jelas kita guna untuk diteliti balik.

Itulah yang saya perhatikan, berlaku selepas PRK Bagan Pinang di mana kepimpinan Pakatan Rakyat, segera melakukan post-mortem di peringkat Majlis Presiden yang dibuat 20 Oktober lalu.

Saya sendiri anggota mesyuaratnya, mengikuti perbincangan itu, objektif perjalanan mesyuarat cukup terbuka, satu pentanda baik maknanya Pakatan Rakyat segera respons terhadap keputusan PRK Bagan Pinang dan segera pula putuskan hal-hal yang saya sebutkan tadi.


Bagaimana pula keputusan PRK Bagan Pinang dalam konteks BN?

Saifuddin : Melihat kepada kerangka BN, kita harus akui jujur walaupun gelanggang permainan tidak sama, seperti biasa penggunaan jentera kerajaan dan penggunaan media dan segala macam itu.

Tetapi saya lihat bahawa itu merupaka satu suntikan semangat yang sangat luar biasa yang sedang dinikmati oleh Umno-BN.

Setelah tujuh PRK berturut-turut, tiba-tiba di Bagan Pinang mereka mendapat kemenangan yang luar biasa, sudah tentu ini semangat kepada Umno-BN.

Bagan Pinang juga memberi isyarat Najib (Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak) secara sendirian, dilihat berupaya kembalikan semula sokongan bukan Melayu khususnya Cina dan India kepada BN.

Ini berlaku di sebalik malapetaka MCA, dan ketakstabilan MIC, PPP dan Gerakan yang mana empat parti ini sebagai penyumbang kepada sokongan bukan Melayu kepada BN sebelum ini, empat parti ini bergelut.

Tetapi BN mampu dapat kemenangan besar di Bagan Pinang di bawah 'leadership' Najib. Inilah 'spin' yang dibuat oleh BN, tanpa komponen BN yang diwakili Cina India sekalipun Najib boleh capai kemenangan.

Sama ada ia bertahan lama atau tidak ini soalan lain, sebab ini satu suntikan semangat kepada Najib dan BN.

Saya juga melihat bahawa Bagan Pinang juga saksikan politik di Malaysia ini sangat bersifat tempatan, iaitu pemilihan berkaitan populariti calon, kekemasan jentera PRK, dana yang mencukupi, justeru mana parti yang berjaya menguruskan hal ini dengan baik sudah tentu boleh menang.

Dalam kes ini walaupun gelanggang permainan tidak sama, tetapi di Bagan Pinang BN berjaya uruskan dengan baik.

Wujud kekangan antaranya, andaian umum bahawa ketidakstabilan antara parti di Kedah, Selangor dan sebagainya, apakah ini diambil kira oleh pimpinan Pakatan Rakyat dan adakah ini mengwujudkan situasi kurang senang rakyat terhadap Pakatan Rakyat?

Politik adalah satu seni uruskan tanggapan, apa yang ditanggap oleh rakyat itu yang penting berbanding realiti, hal yang dibangkitkan soal kebelakangan ini iaitu wajah Pakatan Rakyat.

Dilihat persepsi rakyat, sebagai satu pakatan yang tidak dapat menguruskan masalah dalaman, hal-hal yang dipalitkan disiplin anggota parti dan kepimpinan, hal kejayaan uruskan perjalanan pemerintahan kerajaan yang dikuasai, hal-hal berkaitan hak agama, kaum dan bahasa.

Hal-hal seperti inilah yang kemudiannya, dikorekkan oleh jentera media BN, dengan memberikan wajah hodoh kepada Pakatan Rakyat.

Saya harus mengakui bahawa proses membina kerjasama pakatan ini satu proses yang panjang. Jika dibandingkan pada bulan Mac 2008, kemudian berakhir dengan adanya Pakatan Rakyat, dengan keadaan sekarang ternyata Pakatan Rakyat melalui proses yang menarik dan peningkatan ketara.

Awal Mac 2008 ianya cuma satu kerjasama yang sangat longgar, cuma ditahap kita ketika itu, bersama sahaja, tetapi kali ini kita dah ada struktrur teras iaitu struktur Majlis Presiden, sekretariat PR dan beberapa sub-commitee pilihan raya, sub-comitee penerangan dan sub-comitee dasar yang Azmin Ali, Ustaz Nasharudin Mat Isa dan Dr Tan Seng Giaw kendalikan.

Diwujudkan omitee pemuda dan wanita, dari segi organisasi dan struktur kita dah semakin mantap, namun ini satu proses yang panjang yang kita kena lalui.

Seterusnya bagaimana kerjasama diperkukuhkan?

Kita (Pakatan Rakyat) telahpun ada Majlis Presiden, yang mana pada 20 Oktober lepas, diterima cadangan satu kerangka polisi yang akan mengikat Pakatan Rakyat. Kerangka ini jadi acuan bagaimana kerjasama diteruskan.

Kemudian di negeri Pakatan Rakyat yang kita jadi kerajaan, commitee seperti di Kedah selepas isu kandang babi, Menteri Besar telah umumkan penubuhan comitee ini.

Di Selangor ianya juga dibentuk dengan pertemuan yang lebih kerap, begitu juga di Pulau Pinang dan Perak dan Kelantan, ini satu proses membina pakatan yang memakan masa,

Tetapi jika dibandingkan dengan Mac 2008, sejurus Pilihan Raya Umum ke-12, ternyata kemajuan itu dari segi organisasi dan kerangka dasar bersama dan sub-commitee negeri yang uruskan perjalanan dasar negeri itu.

Ini satu pencapaian baik jauh lebih baik berbanding kerjasama dengan Barisan Alternatif pada PRU 1999, itu saya anggap satu permulaan yang baik, cuma cabaran ialah untuk Pakatan Rakyat uruskan kerjasama dengan lebih baik, disiplin harus jadi ukuran utama.

Maknanya masalah yang timbul ialah Pakatan Rakyat dilihat tidak mampu disiplinkan pimimpin, wakil rakyat di peringkat negeri untuk jadi orang yang berkualiti dan pentingkan pakatan, bagaimana saudara melihat aspek ini?

Secara jujurnya saya tidak ambil sikap 'denial syndrom' dalam akui bahawa wujudnya beberapa halangan dalam kita membina kekuatan pakatan terutamanya dari sudut disiplin.

Namun kerjasama Pakatan Rakyat sekarang ini, buat masa ini, lebih berteraskan pendekatan saling hormat, mengambil hati dan pendekatan tidak mahu dilihat campur tangan dalam parti sahabat.

Kerana pendekatan ini, satukan kita buat masa ini. Tetapi tahap seterusnya kita harus atasi tahap ini. Tahap politik ini kita mesti dilepasi jika tidak ia tiada peningkatan, satu keberanian uruskan soal pelanggaran disiplin.

Apa yang kita sepakati jika ada pelanggaran disiplin, walaupun dalam pakatan ada uruskan aspek ini, tetapi aspek itu diuruskan oleh parti di mana ahli tebabit dalam parti itu akan diuruskan oleh parti itu sendiri, apabila ada ahlinya melanggar disiplin.

Hal ini kita buat kerana kita tak mahu dilihat bahawa Pakatan Rakyat sebagai satu coalition yang memasuki wilayah parti sahabat yang lain, jadi keputusan yang kita buat serahkan keputusan disiplin kepada parti berkenaan.

Ini penyelesaian yang unik tetapi jangka masa panjang kena ada keberanian ubah, jika ianya satu pelanggaran disiplin, hasil kenyataan itu memperhodohkan lagi persepsi kepada wajah Pakatan Rakyat.

Kenapa kita kena menyumbang kepada propaganda memburukkan wajah kita melalui kenyataan dan tindak-tanduk kita, hanya kerana kita mahu tarik perhatian atau kelompok kita sahaja? Saya rasa sikap yang ada di kalangan pimpinan Pakatan Rakyat,harus merasai akibat daripada perbuatan dan kenyataannya itu sebenarnya beri kesan kepada kerjasama Pakatan Rakyat yang sekarang ini sedang diberi harapan besar oleh rakyat.

Tidak mungkin pemimpin yang waras boleh hakiskan kepercayaan rakyat ini hanya kerana hendak pastikan kepentingan kelompoknya berjaya diuruskan. Atas apa sebab sekalipun saya lihat misi pakatan yang lebih besar ialah uruskan BN, untuk bersedia gantikan kerajaan.

Bukan memperuntukkan masa yang banyak uruskan hal-hal yang menjadi titik bengit antara parti, kerana akibatnya mahu tidak mahu Majlis Presiden terpaksa atasi hal ini.

Terpaksa memperuntukkan masa itu kepada soal itu, sedangkan sepatutnya masa digunakan untuk memupuk kerjasama adalah penting. Ia tidak membantu imej baik kepada Pakatan Rakyat.

Saya harap hal ini boleh menjadi satu perkara yang boleh dihayati oleh pimpinan Pakatan Rakyat di segenap peringkat dari pusat ke peringkat negeri

Adakah tindak-tanduk ini akan hanya merugikan pakatan dan memberi kesan kepada kepercayaan rakyat kepada Pakatan Rakyat?

Tidak syak lagi tindak-tanduk sedemikian tidak langsung, memberikan sumbangan negatif kepada pertumbuhan pakatan. Apakah tindak-tanduk sedemikian satu tindakan yang hanya boleh membina sokongan kita sahaja bukan Pakatan Rakyat.

Namun saya membicarakan kebijaksanaan kepimpinan yang mampu melihat perkara pokok, itu satu perkara yang patut menjadi keutamaan, cuma mereka istilahkan, hak ini bila berlaku ia melambatkan perjalanan pakatan, sedangkan sokongan rakyat semakin baik kepada Pakatan Rakyat.

Masuk fasa kedua, bagaimana pula saudara melihat perjalanan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat yang cuba dinegatifkan oleh media, kononnya BN lebih baik apakah unsur yang ada baik kepada PR yang boleh menjadi sandaran kepada rakyat untuk melihat Pakatan Rakyat lebih baik sebenarnya?

Dalam sidang parlimen kali ini, kita dibekalkan dengan dokumen Ketua Audit Negara yang melaporkan prestasi jabatan kerajaan pusat dan prestasi kerajaan negeri, laporan Audit badan berkanun, GLC dan Menteri Kewangan Yang Diperbadanakan dan agensi berkaitan.

Laporan ini secara keseluruhannya ada kredibiliti dan sesuai dengan fungsi ketua audit negara yang lakukan kerja yang berasaskan kepada arahan Yang di-Pertuan Agong secara prinsipnya.

Laporan terbaru ini menilai pretasi kerajaan negeri dari segi laporan kewangan, kecekapan pentadbiran, menguruskan hasil negeri, kawalan perbelanjaan. ternyata dalam laporan audit negara itu mereka memuji pentadbiran negeri Pakatan Rakyat antaranya Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

Kerajaan Kedah misalnya,berjaya meningkatkan hasil kepada 205.5 peratus, selepas hanya setahun memerintah. Peningkatan ini dipuji, dan keduanya polisi penjimatan dua komponen ini secara terang-terang diberi pujian dan penghargaan oleh Ketua Audit Negara dalam menilai prestasi Kerajaan Negeri Kedah.

Inilah jawapan terhadap serangan propaganda jahat BN yang cuba menggambarkan, Kedah kita (Pakatan Rakyat) tidak mampu jadi kerajaan bersih, ini dinilai oleh jabatan kerajaan iaitu audit secara profesional.

Mereka tidak dapat elak iktiraf dua perkara yang sangat positif dan rakyat Kedah bijak dalam menilainya.

Membicarakan pula kerajaan Kelantan. Kelantan kekal sebagai kawasan yang mana satu-satunya negeri dilindungi hutan yang paling luas sekali di Malaysia. Sebanyak 51 peratus berbanding negeri lain seperti Johor hanya tinggal 18 peratus dalam laporan audit, Melaka hanya tinggal 4 peratus sahaja.

Yang sudah 52 tahun Umno-BN perintah, Johor dengan hanya tinggal 18 peratus sahaja kawasan yang diliputi hutan mengakibatkan kemusnahan kepada hidupan laut, menjejaskan pendapatan nelayan cemar alam sekitar, jerebu hakisan semua ini di negeri BN.

Tetapi seperti yang disebut tadi media kerajaan tidak akan ketengahkan. Mereka hanya 'zoom-in' kepada Kelatan dalam aspek yang tiada asas sebenarnya untuk dikritik.

Sejak 19 tahuh PAS memerintah Kelantan, kerajaan negeri berjaya mempertahankan 51 peratus kawasan hijau ini, selepas 50 tahun memerintah Kelantan mempunyai hutan paling luas di Malaysia berbanding negeri BN.

Ini pencapaian tinggi nilai, di sebalik serangan tanpa asas dan propaganda kononnya Kelantan gunakan balak semborono, tidak cekap gunakan hasil hutan, tetapi hakikatnya Kelantan masih luar lagi bumi hijaunya.

Turut mendapat pujian Selangor iaitu dari segi ketelusan yang dimodelkan Tan Sri Khalid Ibrahim selaku MB, dengan seluruh pimpinan Selangor yang menggabungkan tiga parti KeADILan, DAP dan PAS yang dianggap dari kaca mata Audit Negara dinilai negeri yang dapat uruskan kecekapan perbelanjaan, kawalan ketirisan, dan juga memastikan perbelanjaan itu sampai kepada kumpulan sasaran.

Ini benar dalam pakej merakyatkan ekonomi, soal bantuan 'one off ' kepada pelajar yang masuk universiti, bantuan khairat kematian dan sebagainya, ini sebagai pro kebajikan rakyat.

Saya berpandangan ini satu jawapan kepada propaganda jentera media BN yang memperlekehkan keupayaan negeri-negeri Pakatan Rakyat dalam urusan kerajaan negeri.

Bagaimana kita boleh mengenengahkan hasil laporan audit yang membuktikan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat, jauh lebih baik berbanding BN, untuk dinilai dan disokong rakyat?

Saya setuju laporan audit kekal sebgaia audit, sebab persepsi rakyat ialah jika ianya bersifar teguran kepada agensi kerajaan ianya sekadar dilakukan oleh kementerian dan pegawai kerajaan.

Kononnya ini tiada tindakan oleh pihak yang berkaitan, SPRM sebagai, contoh tidak akan terliur untuk mengambil siasatan walaupun faktanya jabatan yang terlibat angka yang disebutkan kebocoran, tetapi tidak pernah ada satu hasil siasatan yang dibuat bagi mengheret pihak bertanggungjawab.

Ini yang mengakibatkan rakyat ada tanggapan bahawa laporan ketua audit sebagai lengkapkan rangka tugasan mereka.

Bagi Pakatan Rakyat, kita kena ambil kebanggaan kepada pandangan ketua audit yang berikan kredit kepada kita sepanjang setahun, isunya mudah 50 tahun BN perintah terbukti banyak penyelewengan dan juga ketirisan, tetapi setahun kita perintah, kita dapat tingkatkan hasil negeri dan menguruskan perbelanjaan dengan cekap hingga dipuji Ketua Audit.

Saya berpandangan sukses kualiti ini, kita harus rayakan sebab inilah kejayaan kita sebenarnya.

Justeru, kini peranan kita adakah untuk menerangkan kepada rakyat kejayaan ini yang mana tentunya akan digelapkan oleh media propaganda BN.

Apa rumusan saudara perihal kejayaan Pakatan Rakyat ini?

Apa yang penting secara rumusannya, ialah kejayaan kita di negeri yang kita perintah ialah, pertama; Kita berjaya menguruskan perbelanjaan dengan baik. Kedua; memberi bantuan kepada rakyat tanpa mengira sempadan warna, agama dan fahaman. Ketiganya; diketiga-tiga negeri yang kita jadi kerajaan, kita berupaya mempertingkatkan polisi penjimatan, ini sukses kepada kita, ini menusuk ke dalam hati rakyat.

Justeru saya amat meyakini, walaupun kita sering ditohmah tidak mempunyai kesepakatan, tetapiianya hanyalah propaganda BN semata-mata.

Kita telah membuktikan kepada rakyat bahawa kita boleh memerintah negeri dan negara suatu hari nanti, jauh lebih baik daripada BN.

Saya yakin, Pakatan Rakyat mempunyai masa depan yang cerah dan cemerlang. Terima kasih.

No comments: