Thursday, January 03, 2013

Pakatan Rakyat merealisasikan harapan rakyat Sabah

Lajim tegaskan kepada penulis, rakyat Sabah sudah sedia menolak BN.
Dato' Seri Lajim Ukin begitu yakin Pakatan Rakyat akan menerajui Sabah selepas Pilihan Raya Umum ke-13 yang bakal diadakan bila-bila masa. Beliau yang juga Ahli Parlimen Beaufort, bekas MT Umno dan bekas Timbalan Menteri, memberikan hujahnya kepada wakil Harakah MOHD RASHIDI HASSAN dan MUHAMMAD FAIZAL ZAKARIA dalam interbiu di Kota Kinabalu, 30 Disember 2012.

Apa harapan Dato' dengan melancarkan NGO baru di Sabah?

DATO' SERI LAJIM UKIN: Kita melancarkan Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) yang disempurnakan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim. Kita jangkakan seramai 2,500 akan hadir, tetap kehadiran di luar jangkaan.

Saya menyampaikan ucapan dasar berkisar dengan kepentingan Sabah yang berasaskan Buku Jingga dan persetujuan Pakatan Rakyat terutama sekali dengan persetujuan untuk menaikkan royalti minyak, kemiskinan dan juga Borneosasi.

Saya tekankan mengenai pelaksanaan di negeri Sabah khususnya perancangan rumah kepada rakyat menyediakan setiap tahun 500 juta. Tidak kurang 8,333 buah rumah setiap tahun, jika 5 tahun perintah kita menyediakan 40 ribu buah rumah.

Selain itu juga kita mahu menyediakan keperluan pendidikan dari segi pengajian tinggi iaitu penubuhan uiniversiti baru yang dimiliki oleh kerajaan Sabah

Selain itu saya tekankan bagaimana untuk menyelesaikan pendatang tanpa izin, bukan semata-mata penubuhan RCI tetapi kita akan gunakan cara diplomasi dan juga gunakan hubungan di antara negara-negara yang yang terlibat misalnya Filipina dan Indonesia. Kita minta mereka tubuhkan konsulat ataupun wakil imigresen mereka di sini untuk mengendalikan masalah rakyat mereka.

Jadi kita tidak akan gunakan satu cara yang tidak berperikemanusian, kita juga ada pertimbangan kemanusian dan mereka datang untuk membantu mengisi keperluan buruh di negara ini.

Adakah Sabah menghadapi masalah pertembungan etnik dan agama?

Sebenarnya di Sabah tidak ada masalah penyatuan etnik atau kerjasama penyatuan agama. Ia telah pun kita lakukan sejak dari dulu lagi, iaitu kerjasama dan kesatuan yang baik.

Saya cukup yakin peranan Pakatan Rakyat untuk bekerjasama dengan semua kaum. Saya yakin tidak akan timbul masalah.

Apa pandangan Dato' apabila pemimpin BN mengatakan Sabah adalah fix deposit mereka?


Saya tidak faham kalau BN kata mereka masih ada fixed deposit.

Saya yakin 15  parlimen akan dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Ini dilihat dengan beberapa sebab. Pertama, kekuatan pembangkang. Pembangkang telah kuat, parti KeADILan, DAP dan PAS bersatu padu dan tidak akan bertanding sesama sendiri.

Begitu juga di Sabah iaitu iaitu pembangkang SAPP yang diketuai oleh Yong Teck Lee. Kemungkinan ini akan bergabung dengan Pakatan Rakyat dan jika ini berlaku kita jelas bahawa kerusi parlimen dapat ditawan 15, kerusi manakala kerusi Dun kita akan dapat dalam 32 hingga 35 kerusi.

Bagaimana dengan pembahagian kerusi?

Saya dimaklumkan bahawa pembahagian kerusi 90 peratus telah siap. Yang belum hanyalah SAPP yang belum istihar sama ada mereka bersama dengan Pakatan atau tidak. Jika tidak mereka tidak akan bertanding tetapi beri kerjasama kepada Pakatan.

Apakah perkara yang boleh mendorong rakyat menyokong Pakatan Rakyat?

Pertama, seperti mana yang terkandung dalam Buku Jingga, masa depan rakyat ini yang menjadi isu yang besar, sebab tidak ada dasar yang kukuh boleh menyelesai isu rakyat.

Bukan sahaja masalah pendatang tanpa izin. Ia termasuk juga masalah kemiskinan, masalah pembangunan rakyat, ada tempat-tempat terpencil yang tidak mempunyai kemudahan asas sedangkan kita dalam rangka untuk sampai ke dunia tanpa sempadan. Di Sabah jauh ketinggalan, ini telah diabaikan oleh kerajaan. Agenda Buku Jingga tawaran terbaik.

Kedua, Pakatan Rakyat mendengar rintihan rakyat Sabah. Buktinya kita ditawarkan 20 peratus royalti minyak. BN tidak pernah menawarkan perkara sedemikian.

Ketiga, Pakatan Rakyat juga berikan autonomi. Autonomi ini hbukan bermaksud untuk keluar dari Malaysia, tetapi autonomi ini bila ada peruntukan, kita ada sistem kabinet Sabah. Jika peruntukan untuk jalan raya kita ada Kementerian Kerjaraya di Sabah. Yang akan melaksanakan, begitu juga kementerian-kementerian yang lain.

Ini tidak menjadi kenyataan pada waktu ini, dan merupakan satu yang amat malang kepada rakyat Sabah.

Perubahan yang kita mahu lakukan ini, bukan ekperimen, tetapi kita lihat kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor. Mereka tidak mempunyai masalah besar dan kebajikan rakyat diutamakan.

Ramai yang melihat, selepas kemasukan Dato' dalam Pakatan Rakyat, berlaku suatu lonjakan politik di Sabah.

Ia ini adalah secara kebetulan. Kita harus ambil kira, pada tahun 2008 hanya beberapa calon Pakatan Rakyat sahaja yang hilang deposit. Tetapi mereka mempunyai penyokong yang ramai.

Di Kota Belud, calon KeADILan mendapat 7,000  undi dan tidak hilang deposit, itu pun dalam keadaan yang masih bertembung sesama sendiri.

Ketika saya masih bekhimad dalam kerajaan, saya mempunyai laluan di setiap Dun untuk mendapatkan maklumat, saya juga mempunyai link dengan pemimpin peringkat akar umbi. Sebab itu rakyat mengenali saya.

Apabila saya bertugas dalam kerajaan, saya bekerja untuk rakyat, bukan untuk popularkan diri, tetapi tunaikan tanggungjawab kepada rakyat Sabah.

Hasil daripada lawatan itu, apabila saya jumpa mereka kembali, rakyat mengembalikan apa yang saya lakukan, kita berfikir bukan untuk kepentingan kita, tetapi kuasa yang ada digunakan untuk kepentgingan rakyat.

Itu sebab Umno takut dan mereka tidak boleh membuka sebarang file langsung mengenai diri saya. Saya gunakan saluran yang betul mengikut apa yang telah ditetapkan. Saya menggunakan kabinet utk buat keputusan.

Apakah tawaran jika Pakatan menang di Sabah?

Perkara utama yang kita harus lakukan apabila menang nanti adalah, menunaikan apa yang terkandungan dalam Buku Jingga. Seperti menurunkan harga minyak, PTPTN dan sebagainya.

Yang keduanya, mengurangkan masalah kemiskinan, tetapi sudah pasti kita tidak boleh selesaikan sepenuhnya. Tetapi kita harus berusaha.

Kita akan sediakan peluang-peluang pekerjaan, industri, peluang-peluang latihan untuk semua lapisan umur. Ini merupakan satu sumber untuk mereka menambah pendapatan.

Peruntukan agama-agama juga kita tekankan. Pakatan Rakyat Sabah sudah mengemukakan belanjawan yang mempersetujui peruntukan RM200 juta untuk agama Islam, RM100juta untuk Kristian dan Buddha.

Begitu juga peruntuka sekolah agama, Pakatan Rakyat telah bersetuju dan mereka yang bukan beragama islam juga telah setuju, sebagai agama yang majoriti.

Termasuk juga isu dana haji turut mendapat persetujuan dari semua pihak.

No comments: