Monday, January 14, 2013

HKR: Asas peralihan kuasa kepada Pakatan Rakyat secara aman

Himpunan HKR di Stadium Merdeka
Himpunan Kebangkitan Rakyat yang diadakan di Kuala Lumpur di Stadium Merdeka, pada 12 Januari 2013 (HKR #KL112) merupakan asas terpenting kepada peralihan kuasa yang akan berlaku pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Ia menjadi asas dan tunjang demokrasi yang penting kerana, ia membuktikan tanpa sebarang sekatan dan tanpa sebarang provokasi, ia berlangsung dengan penuh aman, damai dan teratur.

HKR juga membuktikan kepada seluruh rakyat Malaysia, bahawa seluruh pendokong Pakatan Rakyat adalah golongan yang sangat tertib dan berdisiplin, berhimpun dengan aman tanpa sebarang kekacauan, seperti yang difitnah pemimpin Barisan Nasional.

Pakatan Rakyat, komited dengan keamanan dan kemakmuran. Pakatan Rakyat mahu mengambil alih kuasa daripada BN dengan tenang dan teratur.

Di dalam merencana dan melaksanakan HKR #KL112, Pakatan Rakyat amat menghargai kerjasama pihak polis yang membantu memastikan keamanan terjamin. Iaitu, pihak penganjur HKR yang senantiasa memelihara keamanan dan dari pihak lain yang sebelum ini senantiasa membuat pelbagai ancaman dan provokasi.

HKR yang berlangsung pada Sabtu lepas, menjadi bukti yang cukup nyata bahawa tanpa sebarang provokasi dari pihak kerajaan, polis, FRU, Perkasa dan sebagainya, ianya berjalan dengan sempurna.

Ini menunjukkan bahawa rakyat yang mendokong Pakatan Rakyat, cukup matang berpolitik, mereka bijak menepis sebarang momokan dari propaganda media pencacai BN.

HKR adalah manifestasi kebangkitan rakyat Malaysia yang tidak lagi tunduk dan tidak percaya sama sekali dengan media pro BN yang sering berusaha menggugah kepercayaan serta keyakinan mereka dengan Pakatan Rakyat.

Hakikatnya, rakyat yang berhimpun dari pelbagai kaum dan agama di HKR bertekad; Menuntut pilihan raya yang bersih dan adil; Menuntut reputasi dan wibawa Felda di selamatkan; Menuntut supaya Sabah dan Sarawak diberikan layanan adil dan setara dengan Semenanjung; Menuntut 20 peratus royalti minyak dikembalikan kepada negeri pengeluar petroleum; Mengiktiraf dan meningkat profesionalisme kakitangan awam; Menuntut alam sekitar yang bersih dan sihat; Menuntut agar Bahasa Kebangsaan dimartabatkan dan Bahasa Inggeris dipertingkatkan dan; Menuntut pembebasan tahanan politik.

Justeru, HKR yang menjadi pembuka tirai kebangkitan rakyat pada tahun 2013 ini, adalah titik mula kepada proses pendemokrasian sebenar negara di bawah Pakatan Rakyat dengan mandat lima tahun yang akan bermula pada PRU nanti.

Sistem demokrasi tidak dapat subur tanpa sikap demokratik pemimpin dan rakyat sesebuah negara. Seorang demokrat mesti berani mengiktiraf bahawa majoriti tidak selalunya benar dan minoriti tidak semestinya sentiasa salah. Pengiktirafan ini mesti ditunjukkan dengan sikap lapang dada terhadap pandangan berbeza.

Kita menggesa semua pihak, khususnya SPR, Kementerian Penerangan, Polis dan jabatan-jabatan kerajaan yang berkaitan, supaya memastikan demokrasi sebenar terlaksana di Malaysia.

Yang penting sekali, kita menyerahkan kuasa kepada rakyat untuk membuat pilihan secara adil dan demokratik. Kita juga menyeru agar penyokong-penyokong BN menerima hakikat bahawa 'tidak dapat tidak' perubahan kepada tampuk pemerintahan harus berlaku dan ianya hendaklah berlaku secara aman dan tersusun.

Oleh itu, demonstrasi aman HKR di Stadium Merdeka adalah suatu simbol untuk Pakatan Rakyat memerdekakan rakyat dari belengu penguasaan BN.

No comments: