Tuesday, July 28, 2009

Lawak rimba Umno menagih perpaduan dengan PAS


26 Julai, Bernama melaporkan - Langkah awal yang akan diambil untuk mengadakan pertemuan serius dengan pemimpin PAS ke arah merapatkan hubungan kedua-dua parti itu akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada Jumaat ini.

Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyambut baik kesediaan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk berbaik-baik dan melupakan sengketa politik kerajaan negeri PAS itu dengan kerajaan pusat, berkata senario itu akan membuka satu lembaran baru dalam hubungan antara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri Kelantan dan parti PAS.

"Saya bersyukur kerana ini adalah satu kenyataan yang positif daripada Nik Aziz yang menunjukkan satu sikap Muslim yang baik.

"Oleh kerana ada keputusan seperti itu, langkah-langkah susulan kita boleh ambil dan terbaik dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada penghujung bulan ini iaitu 31 Julai," kata Timbalan Perdana Menteri kepada pemberita Malaysia di sini Ahad.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno berkata demikian ketika diminta mengulas kesediaan Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS untuk berbaik-baik dan melupakan sengketa politik kerajaan negeri PAS dengan kerajaan pusat demi menjaga kepentingan rakyat dan perpaduan Islam.

Nik Abdul Aziz berharap perselisihan pendapat yang timbul di kalangan pemimpin politik terutama antara Umno dan PAS sewaktu kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manik Urai, baru-baru ini, dilupakan dan kedua-dua pihak kembali semula kepada semangat persaudaraan sesama Islam.

Muhyiddin berkata: "Kita telah menyuarakan sejak awal dulu bilamana soal kerajaan perpaduan dibincangkan, walaupun kita tidak jelas kita telah memberi reaksi yang positif dan kita telah menyatakan kita sedia berbincang demi perpaduan negara dan umat Islam.

"Kalau pun ada perbezaan atau salah faham itu adalah adat manusia."

Beliau berkata mesyuarat MT Umno itu juga mungkin akan menentukan wakil parti itu untuk berbincang dengan pemimpin PAS.

"Kita tidak perlulah meletakkan agenda khusus dalam pertemuan awal itu yang akan membuka langkah permulaan apa-apa perkara yang kita boleh bincang secara bersama," katanya.

Ditanya sama ada Umno akan menghantar barisan pemimpin kanan untuk mengadakan pertemuan dengan pemimpin PAS itu nanti, Muhyiddin berkata pemimpin yang akan mewakili Umno akan dipilih oleh presiden parti.

"Kita berharap pertemuan itu akan menghasilkan sesuatu yang positif yang bukan sahaja membawa kebaikan kepada kaum Muslim tetapi juga rakyat keseluruhannya," katanya.



Umno memang parti pelawak. Lain tok guru cakap, lain yang dia faham. Budak sekolah rendah pun agaknya boleh faham dengan mudah apa maksud tok guru.

Tak kan Umno tak sedar bagaimana tegasnya sikap tok guru dalam menolak kerajaan perpaduan atau apa sahaja nama perpaduan dengan Umno.

Tok Guru bercakap dalam kerangka yang amat jelas. Beliau mahu kerjasama erat antara G to G. Kerajaan Pusat dengan Kerajaan Negeri. Tak ada kena mengena dengan hubungan PAS - Umno.

Kebetulan kerana buat masa ini Umno-BN menerajui kerajaan pusat, maka harus ada kerjasama G to G..untuk kepentingan rakyat jelata, bukan kepentingan individu atau parti politik tertentu.

Yang pemimpin Umno pergi tafsir begitu jauh untuk perpaduan Umno-PAS buat apa? Nampak sangat mereka ni kebulur atau kelapaq (kata orang utara) menagih kerjasama dengan PAS.

Tok Guru orang yang amat arif dan faham dengan perangai Umno, umpan yang dipasang, tidak akan sama sekali mengena PAS, insya Allah.

No comments: