Monday, July 20, 2009

Kejutan buat PAS di Manek Urai


Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah yang memberikan kemenangan kepada calon PAS bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Manek Urai, menewaskan calon Barisan Nasional daripada Umno.

Dengan kemenangan tipis ini, kerusi Dun Manek Urai kekal di tangan PAS, kesinambungan daripada mandat yang diberikan kepada PAS pada Pilihan Raya Umum (PRU) 8 Mac 2008.

Bagaimanapun, penulis melihat keputusan ini sebagai wake-up call kepada PAS khususnya dan pada Pakatan Rakyat umumnya.

Dari segi rekod Pilihan Raya Kecil (PRK) di Kelantan, PAS pernah menang di Dun Pulai Chondong (Machang) pada Januari 1997, tewas di Dun Semerak (Pasir Putih) pada Ogos 1997 dan tewas di Pengkalan Pasir (Pasir Mas) pada Disember 2005.

Keputusan di Manek Urai dianggap suatu kejutan kerana ia merupakan kubu tradisi PAS sejak PRU pertama lagi.

Manek Urai kekal di tangan PAS lebih 40 tahun dan PAS hanya tewas pada PRU 2004 dengan hanya 53 undi. PAS merampas kembali kerusi Dun pada PRU 2008 dengan majoriti 1352. Kali ini PAS kekal dengan majoriti yang amat tipis.

Kejutan ini mengajak kita untuk meneliti beberapa aspek terutamanya yang berkait rapat dengan pemilihan calon, strategi, sasaran dan keberkesanan kempen.

Kejutan ini berlaku di saat PAS memasuki PRK Manek Urai, dengan kesepaduan jitu di kalangan Pakatan Rakyat dan keampuhan kerajaan negeri di bawah kepimpinan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kesepaduan dan semangat bekerja yang tinggi di kalangan ahli dan penyokong PAS mendorong PAS untuk mendominasi kempen PRK Manek Urai. Dari sudut propaganda setempat jentera PAS menguasai keseluruhan kempen sehingga menyebabkan jentera BN tenggelam.

Jentera BN dilihat berfungsi dan tampak hebat hanya melalui propaganda media cetak dan media elektronik arus perdana yang dikuasai mereka.

Analisis fakta pengundian

Calon PAS, Mohd Fauzi Abdulah mendapat 5347 undi menewaskan calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat yang memperolehi 5283 undi dengan majoriti 64 undi. Ada 92 undi rosak daripada 10722 pengundi yang keluar mengundi. Peratus keluar mengundi juga tinggi iaitu 87.22 peratus.

Daripada fakta dua PRU lepas, pada 2004 Calon BN Zulkepli Omar mendapat 4362 undi menewaskan calon PAS Ustaz Mohd Zamzuri yang memperolehi 4309, majoriti 53 undi.

Pada PRU 2008, calon PAS Ismail Yaakub memperolehi 5746 undi menewaskan Zulkepli Omar yang mendapat 4396, dengan majoriti 1352 undi.

Beza antara dua PRU (2004 dengan 2008), calon PAS memperolehi peningkatan 1437, manakala undi calon BN bertambah 34 undi.

Beza PRU 2008 dengan PRK Manek Urai cukup besar. Undi yang diperolehi Fauzi berkurangan 399 undi berbanding undi yang diperolehi Ismail.

Manakala undi calon BN, Tuan Aziz, meningkat sebanyak 887 undi berbanding undi yang diperolehi Zukepli pada PRU 2008.

Fakta-fakta ini menimbulkan beberapa persoalan untuk dikaji kepimpinan PAS dari sudut dalaman, khususnya post-mortem yang bakal dilakukan oleh pihak Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat.

Antaranya, ialah mengapa peratus pengundi keluar mengundi begitu tinggi berbanding beberapa pilihan raya lepas.

Mengapakah undi PAS merosot? Adakah ianya kerana faktor calon? Jika ianya faktor calon, mengapakah orang yang mengundi Ismail tidak mengundi Fauzi?

Adakah wujud faktor yang boleh diistilahkan sebagai sabotaj dari pihak-pihak tertentu, yang mungkin boleh menjejaskan potensi PAS meraih undi yang lebih tinggi.

Harus juga dikaji mengapa undi BN meningkat, adakah mereka mendapat undi dari pengundi yang dahulunya mengundi PAS, kini beralih mengundi Umno-BN? Atau barangkali wujud peningkatan kesedaran yang luar biasa iaitu pengundi yang tidak keluar mengundi pada PRU lepas, kini mengundi BN.

Atau juga mungkin terdapat pengundi-pengundi baru atau pengundi muda yang beralih menyokong BN?

Atau mungkin juga berlaku pemalsuan kad pengenalan pengundi yang nampaknya tidak dapat dihidu jentera pilihan raya PAS?

Bagaimana persepsi terhadap prestasi Najib

Kita boleh menolak Umno-BN dan mengatakan dalam tempoh 100 hari, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri banyak yang negatif kerana kita mengukur kemampuannya dari kacamata kita.

Kita harus menilai prestasi Najib pada sudut pandangan awam, non-political ataupun golongan muda yang baru layak menjadi pengundi.

Pada tahap ini Pakatan Rakyat harus membuat kajian yang mendalam, sejauhmana penerimaan rakyat terhadap apa yang disifatkan sebagai wajah baru Umno-BN di bawah kepimpinan Najib.

Ini kerana rakyat Malaysia, khususnya orang-orang Melayu mempunyai sindrom kurang daya tahan pendirian.

Orang-orang Melayu, sifatnya suka beralah, lemah lembut, bersangka baik dan suka memberi peluang, khususnya kepada orang-orang baru seperti Najib

Ini terbukti apabila kemenangan memberangsangkan pakatan Barisan Alternatif pada PRU 1999 yang berjaya memenangi 45 kerusi Parlimen dan dua buah negeri, iaitu Kelantan dan Terengganu, tersekat pada PRU 2004.

Pada ketika itu, rakyat seolah-olah terpukau dengan penampilan baru Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang baru beberapa bulan mengambil alih jawatan PM daripada Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad.

Rakyat ketika itu seolah-olahnya melupakan salahlaku BN dan kezaliman yang dilakukan terhadap rakyat sepanjang 22 tahun memerintah, hanya kerana hendak memberi peluang kepada orang baru.

Justeru apakah fenomena ini barangkali tidak boleh berulang pada PRU ke 13 nanti?

Sudah tentu boleh, kerana pengundi di Manek Urai yang 99 peratus Melayu, memberikan signal yang jelas bahawa mereka mahu memberi BN peluang.

Mereka seolah-olahnya terpukau dengan kata-kata, 'kalau beri BN menang pun bukan boleh jatuh kerajaan Tok Guru', 'Berilah BN menang, boleh dapat jambatan baru, nanti PRU ke 13 kita undi PAS balik' dan sebagainya.

Pemikiran sebegini amat berbahaya, jika ia wujud sehingga PRU ke 13, nescaya akan mengulangi nasib yang menimpa pakatan pembangkang pada 2004.

Menilai taktik dan strategi BN

PAS sebagai parti pembangkang yang paling matang dan berpengalaman selama 12 kali PRU dan banyak menyertai PRK seluruh negara, sepatutnya sudah cukup masak dengan taktik dan strategi BN.

Sejak turun-temurun BN mengamalkan pelbagai taktik yang tidak boleh dinafikan keberkesanannya, kerana mereka berjaya mengekalkan kuasa sehingga lebih 50 tahun.

Antara taktik yang mereka gunakan ialah menggunakan jentera kerajaan secara berleluasa, propaganda dan penipuan media, menyogok rakyat sama ada dalam bentuk wang atau pun pembangunan, memeras ugut pengundi, membuat provokasi untuk memburuk-burukkan lawan, menggunakan pengundi-pengundi hantu dan sebagainya.

Selain media massa arus perdana yang sering menjadi menerap doktrin Umno-BN, kita juga sedar bahawa mereka turut disokong dengan gerakan inteligen, sama ada perisik tentera atau Special Branch yang sentiasa setia kepada Umno-BN.

Semua taktik dan strategi ini barangkali sukar untuk berkesan bagi Umno-BN ketika menghadapi PRU, kerana pemimpin-pemimpin terpaksa menumpukan kepada kawasan mereka secara individu.

Sebaliknya, taktik ini boleh berkesan, khususnya dalam Dun yang sekecil Manek Urai dengan hanya 12 ribu pengundi.

Jika dibandingkan dengan penguasaan dan gerak kerja pilihan raya, BN jauh ketinggalan berbanding PAS.

Jentera BN hampir tidak kelihatan, kereta-kereta yang memakai lambang BN boleh dikira dengan jari. Di sepanjang jalan Kuala Krai ke Gua Musang, didominasi oleh PAS, kereta dan motorsikal yang berlambangkan PAS bertebaran di serata jalan.

Namun kadang-kadang penguasaan iklim kempen ini tidak diterjemahkan dalam bentuk undi. Dari segi suasana di Manek Urai, memang PAS kuasai, tetapi Umno-BN nampaknya lebih fokus dan membuat sasaran yang tepat.

Sama ada Umno-BN merasuah pengundi, memeras ugut dan sebagainya, ia bukan alasan yang tidak diketahui. Soalnya apakah iman dan pegangan pengundi Manek Urai begitu rapuh sehingga undi mereka boleh digadaikan?

Maka pada penulis, tidak dinafikan ada di antara taktik-taktik itu BN itu dapat dikekang, ada yang juga tidak dapat, malah kadang-kadang tidak dapat dikesan langsung.

Langkah memuhasabah PAS

Untuk jangka panjang, kita tidak harus mudah mengutarakan kata-kata yang hanya 'buat penyedap hati' bahawa ini hanya PRK, PRU nanti kita akan menang lebih besar.

Kita tidak seharusnya bersikap apologetik dengan keputusan PRK yang tidak memihak sebagaimana yang dikehendaki.

Sudah tentu BN tidak akan menang atau bertambah undi jika mereka tidak melakukan penipuan. Itu rahsia umum yang kita sudah ketahui.

Justeru, orang-orang PAS juga harus dididik supaya tidak terpesona atau syok sendiri dengan ramainya pengunjung ceramah-ceramah PAS atau pun banyaknya kenderaan yang mengibarkan bendera PAS di serata jalan raya.

Mewar-warkan syiar memang penting, tetapi jangan sehingga kita terlalai dari tanggungjawab untuk menarik seberapa banyak undi buat calon PAS.

Oleh itu, daripada mereka bertebaran mengibarkan bendera PAS atau membunyikan hon tanda sokongan terhadap PAS, lebih baik mereka masuk ke kampung-kampung bertemu dengan pengundi.

Pada saat ini kepimpinan PAS harus memperkukuhkan dan mengembalikan sokongan di kalangan rakyat, khususnya dari kalangan orang-orang Melayu yang beragama Islam, yang kelihatannya sedikit terhakis.

Sejak beberapa kali PRU lepas, PAS sudah berjaya memenangi kawasan Melayu-Islam yang didominasi Umno.

Rakyat sudah mula meletakkan keyakinan untuk PAS menggantikan Umno-BN, kerana PAS adalah sebuah parti yang mempunyai ideologi serta doktrin perjuangan yang jauh lebih baik daripada Umno.

Jika PAS mahu berjaya, keyakinan ini harus dipupuk sehingga PRU ke 13 dengan sebaik-baiknya.

No comments: