Friday, November 13, 2009

Catatan belasungkawa buat Dato' KJ, permata hatinya pergi buat selama-lamanya

DATO' Kamarudin Jaffar menghela nafas panjang..sesekali nafasnya terhenti seketika..lantas beliau mengetap bibirnya, seolah-olah tersentak bila diajukan bagaimana perasaannya selepas ketiadaan orang tersayang disisi.

Jelas kehilangan Datin Kamariah Kamaruddin, 56 di awal subuh 11 November lepas amat dirasai.

Apa tidaknya..sepanjang 10 tahun arwah disahkan mengidap kanses usus, beliau tidak pernah meninggalkan isterinya. Ke mana sahaja beliau senantiasa bersama.

Malah ketika umat Islam menyambut Aidilfitri baru-baru ini, beliau dan anak-anak terpaksa berhari raya menemani isteri yang terlantar sakit di hospital selama 10 hari.

Malangnya tatkala menjalankan tugas rasmi sebagai Ahli Parlimen, beliau berlepas ke Qatar, beliau menerima berita yang amat tidak diingini berlaku.

"Hati saya amat berat untuk meninggalkan isteri Isnin lepas, namun beliau menyuruh saya pergi (Qatar) juga dan saya dijadualkan balik hari ini (Khamis, 12 November), tetapi apakan daya, saya reda dengan takdir dan ketentuan-Nya," ujar Kamarudin, yang juga AJK PAS Pusat kepada penulis.

Malam sebelum arwah kembali ke rahmatullah, anaknya menghubungi beliau memaklumkan keadaan mama mereka yang semakin nazak. Kamarudin lantas berusaha memendekkan lawatan kerja, lalu menguruskan tiket penerbangan pulang ke Kuala Lumpur seberapa segera.

Menurut Kamarudin, beliau begitu gelisah kerana bimbang tidak sempat berada di sisi isteri ketika menghembuskan nafas terakhir. Namun sudah dapat merasakan bahawa Kamariah seolah-olah tidak mampu menunggu kepulangannya lagi.

"Kira-kira jam menunjukkan 1 pagi waktu Qatar, ketika kapal terbang hampir hendak take off, anak saya menghubungi dan memaklumkan keadaan mama mereka.

"Mereka tidak menyebutnya dengan jelas, mungkin mereka tidak mahu perasaan saya terganggu, namun dari kata-kata mereka saya faham, mama mereka sudah tiada," ujarnya.

Jelas Kamarudin tidak mampu menyembunyikan kegelisahannya. Sepanjang penerbangan selama lapan jam itu beliau tetap berharap agar beliau sempat berada di sisi Kamariah tatkala nyawanya hampir di penghujung.

"Saya tidak putus asa, saya memang harap dapat bertemu dengannya, namun saya reda kehendak-Nya," katanya kesedihan.

Kamarudin hanya dapat tiba di kediamannya di Kelana Jaya kira-kira jam 3.30 petang.

Banglo dua tingkat itu ternyata dipenuhi ramai pengunjung dan orang kenamaan, antaranya Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Kamarudin jelas tidak dapat menyembunyikan kesedihannya tatkala melihat jasad isterinya terbujur kaku, sudah siap dikafan sementara menunggu disembahyangkan sahaja.

Beliau cuba untuk kelihatan tenang, namun airmatanya terus berlinangan apabila menatap wajah Kamariah. Dua malam lepas beliau masih lagi mampu melihatnya menguntumkan senyum, namun kini jasad itu sudah terbujur kaku tidak bernyawa.

Kamarudin mengucup wajah kaku isterinya, lantas beliau berdoa agar Allah mencucuri rahmat-Nya dan mengampunkan dosa-dosa Kamariah serta menempatkannya di kalangan wanita yang salihah.

Kamarudin dipeluk erat anak-anaknya, lalu dibawa pergi untuk membolehkan jenazah mama kesayangan mereka disempurnakan buat kali yang terakhir. Jenazah lalu dibawa ke masjid untuk disembahyangkan.

Seusai pengkebumian di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara, Kamarudin mengucapkan jutaan terima kasih atas kehadiran sahabat handai dan rakan taulan yang menghantarkan kiriman SMS yang tidak sempat dibalasnya.

"Saya berasa terharu di atas kehadiran ramai sahabat, saya mohon maaf kepada Tuan Guru Abdul Hadi dan Dato' Seri Anwar serta ramai lagi, kerana waktu mereka datang berziarah, saya masih belum sampai ke rumah.

"Saya juga mengucapkan terima kasih kepada Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, di atas simpati dan doa beliau," ujarnya Kamarudin.

Kamariah, anak kelahiran Rembau, Negeri Sembilan, pergi meninggalkan empat orang anak iaitu Nur Adilah, 32; Saiful Adli, 27; Shahid Adli, 21 dan Nur Syifa, 18.

Pasangan Kamarudin dan Kamariah mempunyai seorang menantu iaitu suami kepada Nur Adilah, Rizal Fauzi dan seorang cucu berusia 11 bulan.

"Alhamdulillah mama pergi dengan baik, beliau meninggal dalam tidur. Malam itu beliau minta membawanya ke hospital pada waktu pagi, tetapi sudah ketentuan Allah," kata Nur Adilah kepada penulis.

Kamarudin dan isteri bertemu jodoh di akhir tahun 1975. Berkenalan ketika sama-sama sedang menuntut di London.

"Saya berkongsi kehidupan dengannya selama 34 tahun, sukar hendak digambarkan perasaan saya ketika ini," kata beliau kepada penulis sewaktu mengimbau kenangan bersama Kamariah.

Katanya, isteri beliau adalah lulusan biokimia dan bertugas di Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) di Kuala Lumpur.

Beliau bersara pilihan pada tahun 1993 pada usia 40 tahun kerana hendak menumpukan kepada keluarga dan anak-anak selepas Kamarudin bergiat aktif dalam politik.

"Yang saya tidak boleh lupa, apabila arwah begitu gigih membantu ketika saya ditahan selama 18 hari di bawah ISA pada tahun 1998.

"Beliaulah yang turun naik ke pejabat peguam, berjumpa polis. Hasil kegigihannya arwah dapat menemui saya dua kali," ujarnya.

Menurut Kamarudin, sepanjang 34 tahun perkongsian hidupnya dengan allahyarham, begitu banyak cabaran dan dugaan yang dihadapi, khususnya berkaitan politik dan kewangan.

- Al-Fatihah untuk Allahyarham Datin Kamariah Jaafar -

2 comments:

Amri Mat Saaid said...

tukar le perkataan jenayah tu kepada jenazah sheikh

mohdrashidi said...

sudah dibetulkan..tq sheikh