Sunday, April 14, 2013

Di Putrajaya kita bermula

Sidang Media Dato' Husam di Pejabat Agung PAS
DATO' Husam Musa meletakkan peluangnya untuk merampas kerusi Parlimen P125 Putrajaya pada tahap ini, adalah dengan nisbah 45-55.

Beliau masih meletakkan kemenangan masih berpihak kepada BN kerana demografi Putrajaya dan taburan pengundi yang kebanyakannya kakitangan awam yang didakwa kecenderungan mereka kepada parti pemerintah.

Namun tegas Husam, tiada yang mustahil dalam dunia ini boleh berlaku. Husam menyandarkan 'track-record' beliau yang cemerlang sewaktu menjadi Ahli Parlimen 1999-2004 dan Exco Kerajaan Negeri Kelantan (2004-sekarang) sebagai taruhan.

Bagi beliau Malaysia bukan Indonesia di zaman Suharto, di mana undang-undang mereka memaksa secara wajib kakitangan kerajaan mengundi parti Golkar ketika itu.

"Hari ini kakitangan kerajaan bebas untuk memilih mana-mana calon yang mereka sukai. Saya menawarkan diri bertanding di Wilayah Persekutuan Putrajaya sebagai simbolik kepada kesungguhan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih Kerajaan Persekutuan pada PRU-13 ini," ujarnya.

Pada tahun 2008, kerusi Parlimen yang dimenangi Pakatan Rakyat di Semenanjung lebih banyak daripada BN. Lebih utama kerusi-kerusi strategik, iaitu 11 daripada 12 kerusi Parlimen Wilayah Persekutuan dimenangi Pakatan Rakyat.

BN masih memerintah negara kerana diselamatkan kerusi Sabah dan Sarawak sahaja.

Namun senario ini sudah berubah. Pilihan Raya Negeri Sarawak jelas menunjukkan BN akan hilang lebih daripada 10 kerusi Parlimen, manakala di Sabah, berikutan angin perubahan yang kencang melanda, penganalisis menjangkakan Pakatan boleh menang sehingga 15 kerusi Parlimen.

Oleh kerana itu, bagi warga Putrajaya yang bijak bistari, sudah tentu mereka boleh berfikir, jika di KL, rakyat sudah menyokong Pakatan, jika di kawasan pedalaman pun sudah menolak BN, dan Putrajaya itu sendiri duduk di sekelilingi Selangor yang ditadbir Pakatan, buat apa mereka hendak kekal mengundi BN pada PRU ini?

Hari ini, Wilayah Persekutuan Putrajaya hari ini mencatat jumlah pengundi paling sedikit iaitu 15,798 orang. Keputusan 2004 dan 2008 jauh berbeza. Calon KeADILan 2004 hilang deposit, tetapi calon PAS 2008, walaupun kalah, tetapi berjaya menambah hampir tiga kali ganda undi.

Manakala calon BN mendapat undi yang statik, atau lebih tepat, undi yang diperolehi Tengku Adnan Mansor pada 2008, susut sedikit berbanding 2004.

Jika kita andaikan undi BN pada 2013 ini, statik di sekitar 4000 undi. Peluang Husam untuk menawan Putrajaya bukan lagi mimpi, tetapi akan realiti. Bahkan realisik.

Namun, kita memahami usaha untuk memenangkan Husam di Putrajaya tidak mudah kerana ianya adalah jantung dan nyawa BN.

Putrajaya adalah pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang menggantikan Kuala Lumpur pada 1999. Putrajaya, bandar raya pintar dalam taman.

Dari sebuah tempat terpencil yang dikenali dengan nama Prang Besar, kawasan ini melonjak membangun dengan nama Putrajaya mulai 12 Oktober 1994.

Lokasinya yang berada ditengah-tengah Koridor Raya Multimedia, Putrajaya seluas 4,931 hektar ini dibangunkan dengan kos RM20.5 bilion mengandungi Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Perumahan, Kemudahan komersial, kemudahan sosial dan kemudahan keagamaan.

Pada 10 Mei 1999, Kompleks Pejabat Perdana Menteri mula beroperasi di Putrajaya. Putrajaya menjadi penanda aras kepada pembangunan dan pentadbiran sesebuah bandar baik di peringkat dalam negara mahupun di peringkat antarabangsa.

Walaupun PAS bakal menghadapi pelbagai rintangan, namun usaha untuk memenangkan Husam di Putrajaya, adalah bagaikan ibarat kisah Sultan Muhammad Al-Fateh menakluk kota Konstantinopel (Istanbul).

Kejatuhan Konstantinopel (Bahasa Turki: Istanbul'un Fethi ) adalah penaklukan ibukota Kekaisaran Romawi Timur, di bawah komando Sultan Utsmaniyah yang berumur 21 tahun, Muhammad al-Fatih, melawan tentara bertahan yang dikomando oleh Kaisar Bizantium Konstantinus XI. Pengepungan berlangsung dari Jum'at, 6 April 1453- Selasa, 29 Mei 1453 (berdasarkan Kalender Julian), ketika kota itu ditaklukkan oleh Ustmaniyah.

Penaklukan Konstantinopel (dan dua wilayah pecahan lainnya segera setelah itu Bizantium) menandai berakhirnya Kekaisaran Romawi, sebuah negara yang telah berlangsung selama hampir 1.500 tahun.

Intelektual Yunani dan non-Yunani Beberapa meninggalkan kota sebelum dan sesudah pengepungan, migrasi terutama ke Itali. Penaklukan Konstantinople adalah penanda aras 'renaissance' di benua Eropah.

Justeru, kejayaan Sultan Muhamad al-Fateh harus menjadi motivasi kita untuk yakin dan percaya bahawa Putrajaya juga akan menjadi milik kita. Tiada yang mustahil jika ianya memang kehendak Allah.

Sama-samalah kita berusaha dan berdoa agar Putrajaya milik kita.

No comments: