Sunday, January 02, 2011

Siapa dalang Umno-BN di Istana Selangor?

RAKYAT mahu tahu siapakah yang bercakap benar, sama ada Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Dato' Munir Bani atau Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Hussin dalam isu pelantikan Dato' Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru.

Pelantikan Khusrin diumumkan oleh Munir Bani, selepas mendakwa, ianya dibuat selepas mendapat perkenan Sultan.

Manakala Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dan rakan-rakan pimpinan kerajaan negeri, menolak Khusrin kerana pelantikan dibuat tidak dirujuk kepada beliau.

Khalid berkata beliau sudah mempunyai beberapa nama untuk dikemukakan bagi menggantikan Dato' Ramli Mahmud, yang sepatutnya hanya tamat bertugas sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) pada 20 Mac 2011.

Namun Munir Bani mendakwa, Kerajaan Negeri lewat menghantar senarai calon untuk mengisi jawtan SUK tersebut.

Faekah dalam kenyataan balas kepada Munir menegaskan, tidak terdapat dalam mana-mana peruntukan yang menyatakan bahawa pelantikan SUK perlu dibuat dalam tempoh atau masa tertentu.

Tambahan pula, Kerajaan Pakatan Rakyat masih mempunyai banyak masa, kerana tugas SUK Ramli Mahmud hanya tamat Mac nanti.

"Pakatan Rakyat Selangor kesal dengan perkembangan mutakhir ini dan merasakan ia adalah tindakan yang didalangi individu tertentu yang mahu menggunakan istana demi kepentingan politik mereka.

"Isu Dato' Khusrin Munawi ini timbul sejurus sebelum Umno mengumumkan Dato' Seri Najib Razak kekal sebagai Ketua Perhubungan Umno Selangor," kata Faekah.

Menurut Faekah, kerajaan Selangor telah menjalankan proses pemilihan pada 27 November 2010 dengan menubuhkan Panel Pemilihan yang sejajar dengan Nota Amalan Perkhidmatan Awam.

Panel yang diketuai oleh Speaker Dewan Negeri Selangor, Dato' Teng Chang Khim serta dianggotai oleh dua Ahli Majlis kerajaan negeri iaitu Dato' Dr Hasan Mohamed Ali dan Dr Xavier Jayakumar, telah menemuramah enam calon dari lapan nama yang telah dicadangkan oleh Pejabat Setiausaha Negeri dan Pejabat Sumber Manusia.

Panel Pemilihan katanya telah menyenarai pendek calon-calon dan pada 17 Disember 2010, MB telah mempersembahkan nama-nama tersebut untuk pertimbangan Sultan Selangor bagi mengisi jawatan Setiausaha Kerajaan.

Justeru, ada beberapa persoalan pokok yang harus dirungkaikan akibat dari kemelut ini. Pertamanya, siapakah yang melantik Khusrin ke jawatan SUK?

Kedua, mengapakah Khusrin yang terkenal dengan kontroversi, dan dilihat menjadi pencacai Umno-BN dilantik secara tergesa-gesa?

Ketiga, walaupun dikatakan pelantikan Khusrin dan kakitangan kerajaan negeri pada jawatan tertentu di bawah kuasa Kerajaan Pusat, apakah Umno-BN tidak mengiktiraf MB Khalid sebagai ketua negeri yang sah disisi Perlembagaan?

Keempat, jika perkenan Sultan diperlukan dalam pelantikan SUK, apakah dari segi amalan, SUK mengangkat sumpah menerima tugas, dihadapan Sultan atau MB?

Kelima, nama-nama calon SUK sudah dipersembahkan pada 17 Disember 2010, mengapakah calon tersebut tidak dipertimbangkan?

Nampak sangat ada dalang-dalang tertentu dari PWTC cuba untuk mencetuskan masalah di Selangor.

Mereka tahu Khusrin adalah balaci untuk mengorek rahsia-rahsia kerajaan, seterusnya boleh menyalurkan maklumat untuk kepentingan Umno-BN.

Nampaknya Umno-BN cuba untuk mencetus krisis di Selangor sebagaimana berlaku di Perak, dengan berselindung di sebalik istana.

Modus operandinya sama. Iaitu dengan
memainkan isu bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor menderhaka kepada titah Sultan.

Tiada jalan lain untuk mencetuskan permusuhan yang dihasilkan daripada kebencian dengan mengunakan institusi Raja.

Jalan mudah untuk memperalatkan rakyat ialah dengan mengatakan pemimpin Pakatan Rakyat tidak menghormati Raja.

Istana juga kadang-kadang harus diperingatkan. Dakyah yang dimainkan Umno amat berbahaya. Ia boleh mencetuskan ketegangan kaum, khususnya orang-orang Melayu.

Raja-Raja Melayu, seharusnya berada 'above' (melangkaui) orang-orang politik, adil dan tidak memihak.

Sudah berulangkali diingatkan bahawa dalam sejarah negara yang merosakkan kedaulatan dan institusi Raja adalah pemimpin Umno-BN.

Pemimpin Pakatan Rakyat tiada rekod derhaka. Yang menderhaka dan 'membinatangkan' Raja, adalah pemimpin Umno, sebagaimana yang berlaku di Terengganu.

Ini berbeza dengan pemimpin Pakatan Rakyat di Selangor. Sama ada daripada PAS, KeADILan, mahupun DAP, mereka semuanya memberikan ketaatan yang tidak berbelah bahagi kepada Sultan.

Begitu juga rakyat Selangor yang terdiri dari kalangan pelbagai kaum dan agama. Mereka mendaulatkan Raja dan mematuhi segenap aspek yang ada dalam Perlembagaan Negeri.

Semua ini adalah proses demokrasi yang menjadi teras kepada pemerintahan. Harus ada kerjasama semua pihak bagi memastikan peranan dan bidang kuasa masing-masing dihormati, memelihara proses demokrasi serta mendaulatkan keluhuran undang-undang.

Semua pihak harus sedar bahawa Pakatan Rakyat adalah kerajaan yang sah, pilihan majoriti rakyat menerusi pilihan raya.

Pakatan Rakyat adalah kuasa rakyat, kuasa majoriti rakyat. Umno-BN adalah golongan minoriti.

Oleh kerana itu dalam spesifik dalam soal SUK yang dibicarakan ini, majoriti rakyat menolak pelantikan Khusrin.

Kita menolak Khusrin kerana beliau adalah ejen Umno, balaci dan barua Umno. Elok dia letak jawatan, bertarung dalam pentas politik secara terbuka. Usah jadi pegawai yang menjadi 'duri dalam daging' kepada kerajaan.

Sebagai harapan kepada pihak berkenaan, lantiklah orang lain sebagai SUK. Lantik pegawai yang non-partisan, agar beliau dapat berkhidmat untuk rakyat Selangor dengan adil dan saksama.

No comments: