Monday, November 08, 2010

Ekspo Cheng Ho Kelantan bakal jadi tarikan dunia Islam

Ekspo Cheng Ho bakal membuka mata dunia terhadap Kelantan. Ia bakal menjadikan Kelantan bukan sahaja terkenal sebagai sebuah wilayah yang diperintah secara Islam, malah ia bakal menjadikan pangkalan atau hab ekonomi, kesenian, kebudayaan, pendidikan dan transaksi produk halal dari seluruh dunia.

Mengupas lanjut isu ini, kita ikuti Wawancara wakil Harakah MOHD RASHIDI HASSAN bersama Dato' Husam Musa, Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat di Kuala Lumpur 31 Oktober 2010.

Kelantan akan menganjurkan Ekspo Cheng Ho pada 21 hingga 26 November ini, boleh Dato' huraikan latar belakangnya?

Asas pertamanya ialah apabila, sistem politik kita sentiasa terdedah kepada manipulasi. Isu yang sering dibangkitkan oleh golongan rasis ialah soal Cina, Melayu dan sebagainya.

Asas perjuangan Umno adalah di atas premis berteraskan Melayu semata-mata, sehingga kaum Cina atau Tionghoa sentiasa dianggap sebagai ancaman.

Jadi, apabila kita membawa tokoh seperti Cheng Ho (menerusi Ekspo Cheng Ho), dia orang Islam dan dia berbangsa Cina. Titik pertemuan yang kita cari ialah Islam.

Jadi Melayu baik, Cina baik, dia boleh terima Islam. Orang Cina di Malaysia juga boleh terima kerana Cheng Ho kerana dia Cina dan orang Melayu boleh terima dia kerana dia Islam.

Keduanya, hubungan China dengan Kelantan yang terletak di utara Pantai Timur Semenanjung Malaysia, kita (Kelantan) adalah yang paling hampir.

Tetapi selama ini kita tidak memposisikan diri kita dengan China dengan cara yang tidak berkesan. Oleh kerana itu kita tidak mendapat manfaatkan jarak yang dekat, sedangkan China adalah sebuah kuasa ekonomi dunia yang pesat membangun.

Mengapa dipilih China?

Dari segi ekonomi, China berkembang selama 30 tahun, dengan perkembangan lebih 10 peratus. Kuasa pasaran sangat besar, kalau kita boleh penetrate sebahagiannya, pelancongnya sangat ramai.

Kapasiti kewangannya sangat baik, perancangan pembangunan new township, teknologi, produk makanan halal yang begitu besar, kemajuan perubatan, terutamanya perubatan tradisional Cina yang diadunkan dengan perubatan moden dalam rawatan perubatan diabetes, kanser dan lain-lain.

Dari sudut Islam, sejarah, nilai budaya dan sebagainya, semua ini kita tidak manfaatkan.

Padahal Malaysia yang paling dengan China, selain jiran-jiran yang lain.

Apa yang akan kita perolehi daripada ekspo?

Melalui Ekspo Cheng Ho ini kita berharap, pintu perdagangan, pelaburan, kerjasama, pertukaran budaya, persahabatan, pelancongan, kerjasama pendidikan dan perubatan, dapat kita jalinkan dengan China.

Lebih-lebih lagi Kelantan dari segi sejarah cukup hampir dengan China. Jika kita mengambil kapal terbang terus dari Kota Bharu ke beberapa bandar utama di Selatan China baru 3 jam setengah, jika kita tidak singgah ke Kuala Lumpur.

Jika suatu hari nanti kita mempunyai lapangan terbang yang ada international landing right (hak pendaratan antarabangsa) di Kota Bharu, kita boleh membuat perhubungan perdagangan dan pelancongan dengan bandar-bandar utama di Selatan China dalam masa 3 jam setengah sahaja.

Pada zaman dahulu hubungan perdagangan ke China adalah melalui jalan darat yang terkenal dengan nama Jalan Sutera. Sekarang ini kita sudah ada pengangkutan moden.

Maknanya, tahap perhubungan perdagangan boleh kita perkembangkan dengan pesatnya pada abad ke 21.

Bagaimana Kelantan boleh mendapat manfaat?

Dalam kerangka itulah Kerajaan Negeri Kelantan menganjurkan Ekspo Cheng Ho. Contentnya antara lain adalah pameran barang-barang teknologi dan banyak lagi.

Di anjung China Pavillion, kita akan pamerkan antaranya daripada Universiti Chendu, yang akan membawa teknik rawatan alternatif diabetes atau pun daripada Ninxia Medical University, yang akan membawa pameran dan kaedah perubatan Islam tradisi China.

Kita juga akan membawa fesyen muslimah dalam berbagai fesyen yang dihasilkan daripada syarikat atau kilang-kilang di China.

Kita akan bawa semua makanan halal seperti vitamin, kolagen, royal jelly, bahan rawatan kecantikan dan lain-lain. Selain daripada makanan biasa.

Kita juga bawa teknologi seperti rumah jimat tenaga yang akan dipasang di kawasan ekspo tersebut.

Lain-lain tarikan?

Kita juga akan membawa lain-lain tarikan daripada China. Antaranya yang utama ialah sejarah Laksamana Cheng Ho, ini adalah pameran sejarah Cheng Ho yang proper, ini kita akan bawa dari Muzium Cheng Ho dari Melaka.

Dalam rangka tersebut, kita akan menganjurkan seminar mengenai Cheng Ho dan penyebaran Islam di Asia Tenggara pada 13 November 2010, supaya rakyat mengetahui sejarah yang sebenarnya mengenai perkembangan agama Islam.

Daripada sini kita akan dapati bahawa ada teori mengatakan bahawa Islam yang datang ke Semenanjung Tanah Melayu, lebih awal daripada Melaka, melalui pedagang dan mubaligh China yang pernah singgah ke negara ini.

Bahan pameran tersbut meliputi sejarah, bentuk kapal, barang-barang yang dibawa ekspedisi Cheng Ho, teknologi yang digunakan dan kemajuan yang dibawa oleh Cheng Ho di tempat-tempat yang disinggahi di sepanjang pelayarannya.

Kemudian kita juga ada International Pavillion. Ianya daripada adalah negara-negara Asia Tengah seperti Krygzistan, Kazakhstan, Tajikistan dan negara-negara Asean. Ia akan menjadi kegiatan mempromosi produk-produk negara serantau.

Kita bercadang untuk mengadakannya setiap tahun. Supaya dengan itu Kelantan akan menjadi hab perdagangan pada masa akan datang.

Manfaat dari aspek pendidikan?

Dalam rangka hubungan dengan China ini, kita telah mendapat tawaran untuk belajar bahasa China di tiga tempat. Satu di Wilayah Xinhai, di Wilayah Yunan dan Wilayah Ninxia.

Selain daripada bahasa Mandarin, mereka juga menyediakan pengajian bahasa Arab. Juga boleh dimanfaatkan pertukaran budaya antara Malaysia-China. Oleh kerana tempat terhad, kita berharap, kita akan mengutamakan rakyat Kelantan bagi mengisi peluang pembelajaran ini.
Selepas itu Insya Allah, kita akan membuat follow-up.

Apakah matlamat utama ekspo?

Yang paling penting daripada ekspo ini ialah soal pengeluaran dan perbekalan produk halal. Untuk jangka panjang, kita akan membina Kelantan Halal Trade Centre, yang akan mempamerkan barangan keluaran halal dari seluruh dunia, terutama sekali barang makanan halal daripada China.

Kita juga berhasrat produk-produk halal ini, suatu hari nanti akan dipersijilkan melalui sijil halal yang diperakui oleh Kerajaan Negeri Kelantan.

Industri makanan halal ini merupakan suatu industi yang amat besar dan amat penting untuk umat Islam dalam negara, kerana kita berkemungkinan menggunakan barangan yang tidak halal setiap hari.

Selain daripada itu di China, tebaran Islam begitu meluas di seluruh benua China, hampir di setiap wilayah ini ada banyak kilang yang mengeluarkan produk halal. Masalah mereka ada yang ada sijil halal, ada yang tidak.

Jadi dalam perbincangan Kerajaan Negeri Kelantan dengan wilayah terbabit, mereka bersetuju untuk mengadakan kerjasama dengan kita.

Kita mahukan Persatuan-persatuan Islam di China mengeluarkan sijil halal yang kita (Kelantan) perakui supaya ia memberi keyakinan kepada pembeli di pasaran antarabangsa.

Dalam masa yang sama kita boleh memastikan pengeluaran produk itu halal dan baik.

Oleh itu semasa ekspo berlangsung, kita menganjurkan beberapa forum, antaranya forum pengeluar makanan halal, forum mengenai China dan perdagangan serantau serta forum IMT-GT yang menghubungkan syarikat pengeluar produk-produk halal.

Dalam forum yang kita anjurkan, kita bukan sahaja membicarakan tentang persijilan halal dan kerjasama persijilan halal Kelantan-China, tetapi kita juga mengetengahkan Islamic Manufacturing Practise (amalan pengeluaran Islam).

Ini akan memberi penekanan mengenai aspek kesihatan, kebersihan, kualiti pembuatan dan sebagainya.

Tokoh-tokoh serantau yang dijemput akan hadir. Saya akan umumkan nama mereka apabila tiba masanya. Ramai dari negara China dan negara serantau.

Ada tarikan penting, antaranya tulisan al-Quran terpanjang, sepanjang 209 meter. Ditulis oleh seorang muslim bernama Yusuf daripada Shanghai. Proses membuat al-Quran ini megambil masa dua tahun dengan menggunakan 80 orang pekerja.

Juga seorang muslim bernama Adili yang akan berjalan di atas tali. Adili akan mempersembahkan akrobatik China, berjalan di atas tali yang akan direntangkan di dalam Stadium Sultan Muhammad ke IV, dan persembahan akrobatik yang lain.

Ini adalah kali pertama rakyat Malaysia akan melihat keajaiban seperti ini.

Boleh Dato' simpulkan bagaimana idea ini tercetus dan apa manfaat yang boleh kita perolehi?

Mula-mula sekali apabila saya melawat Muzium Cheng Ho di Melaka dan berjumpa dengan Dr Tan Ta Seng. Phd beliau adalah mengenai Cheng Ho.

Kemudian dalam suasana politik negara yang memperbesarkan jurang antara Melayu-Cina, Cheng Ho adalah satu watak yang menyatukan, bukan memecahbelahkan.

Cheng Ho membawa idealisme yang mempromosi kemakmuran menerusi persahabatan. China melalui Cheng Ho, tidak memdominasi atau menjajah kawasan yang dilawati seperti Barat.

Cheng Ho berperanan mengamankan kawasan yang bersengketa dan memboleh jalan perdagangan berjalan lancar, tanpa menguasai wilayah yang terbabit.

Oleh itu konsep dasar luar China di bawah Cheng Ho, amat berbeza dengan dasar luar yang diamalkan oleh Barat.

Hanya apabila China menjadi lemah, Barat menguasai Asia Tenggara.

Cheng Ho selain berdagang, membawa Islam, yang bukan sahaja diterima di China, malah di negara-negara serantau.

Jika Islam seperti ini dapat diketengahkan dalam masyarakat, maka persengketaan kaum yang sengaja diperbesar-besarkan oleh Umno ini, akan mempunyai model penyelesaiannya, menerusi pendekatan Cheng Ho.

No comments: