Wednesday, April 15, 2009

Pengemis di Aidilfitri

Menjelang Aidilfitri, umat Islam diwajibkan menunaikan zakat dan sekaligus digalakkan untuk bersedekah sebanyak mana yang mampu kepada golongan fakir miskin.

Selain itu menjadi tradisi umat Islam di Malaysia untuk kunjung mengunjungi serta bermaaf-maafan di antara satu sama lain dan mengeratkan persaudaraan sesama Islam khususnya.

Usaha-usaha untuk memperkukuhkan ukhuwwah atau persaudaraan, lebih-lebih lagi dituntut kepada ahli-ahli politik yang kebanyakannya sering mengeluarkan kenyataan, mengkritik, menghentam dan sebagainya.

Sikap bermanis muka dan bermaaf-maafan amat dituntut. Namun kadang-kadang harus disingkap pada jiwa orang politik, walaupun pada raut wajahnya, pada paparan gambar media massa, sering bergelak ketawa tersenyum ria, adakah atau tidak dendam kesumat yang tidak lepas di dada.

Sering dipaparkan misalnya, Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi, Timbalannya, Najib Abdul Razak dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Muhyiddin Yassin duduk semeja dengan senyum tawa.

Apabila ditanya media, masing-masing akan menjawab, "kami ok, tiada apa-apa tekanan, semuanya tiada masalah."

Benarkah begitu? Hakikatnya rakyat tertipu dengan lakonan pemimpin-pemimpin Umno. Parti itu sedang menghadapi kemelut yang sangat besar.

Umno sedang dilanda tsunami kedua iaitu krisis kepimpinan yang amat dahsyat. Abdullah diibaratkan sedang bernafas di dalam lumpur.

Setelah teruk dikecam anggota Umno akar umbi, Abdullah terpaksa beralah dan mengemukakan pelan peralihan kuasa yang ditetapkan pada Jun 2010.

Namun, Najib dan Muhyiddin sudah tidak sabar. Mereka tidak mahu menerima pelan peralihan kuasa, ianya terlalu lama, mereka mahu Abdullah berundur sekarang.

Mesyuarat MT Umno 26 September lepas, telah memendekkan tempoh hayat Abdullah sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri, dari Jun 2010 kepada Mac 2009.

Tetapi sebenarnya mereka mahu Abdullah berundur sebelum persidangan Umno Bahagian bermula 9 Oktober ini.

Dalam rundingan empat mata antara Abdullah dan Najib, Abdullah dikatakan meminta Najib tidak mencabarnya dan membuat pengumuman, hanya mahu bertanding jawatan Timbalan Presiden, namun Najib enggan berbuat demikian.

Najib tetap dengan pendiriannya, biar bahagian yang menentukan siapa yang mereka hendak calonkan menjadi peneraju parti.

Sikap Najib ini menyebabkan Abdullah berada dalam keadaan begitu terdesak sekarang.

Jika dalam tempoh dua minggu ini Abdullah tidak mendapat jaminan melepasi kuota 30 peratus pencalonan atau dari 58 bahagian, maka Abdullah terpaksa meletak jawatan.

Abdullah tidak mampu menanggung malu jika beliau sebagai 'incumbent' Presiden gagal melepasi kuota untuk melayakkan bertanding.

Pencalonan dari bahagian boleh diterjemahkan sebagai suatu mandat atau kepercayaan daripada akar umbi Umno kepada seseorang pemimpin, sama ada mereka masih mahu beliau memimpin atau tidak.

Daripada tekanan hebat yang ditimpakan ke atas Abdullah sekarang, tidak nampak 'jalan' Abdullah mampu melepasi kuota tersebut.

Sejak akhir-akhir ini dikhabarkan Abdullah sering dirundung kesedihan, kerana orang-orang Umno sudah semakin tidak menerimanya sebagai ketua mereka.

Usahanya untuk 'mengemis' talian hayat sepenggal lagi sebagai Presiden Umno semakin tidak diendahkan.

Aidilfitri ini merupakan hari raya yang paling suram buat Abdullah. Walaupun ramai yang akan berkunjung ke rumah terbuka beliau, berjabat tangan dan memohon maaf, tetapi tidak bermakna mereka mahu beliau kekal sebagai pemimpin Umno dan kerajaan.

Jika usaha terakhir Abdullah menjadi pengemis politik dalam Umno gagal dalam tempoh dua minggu ini, maka Aidilfitri ini, merupakan kali yang terakhir disambut sebagai ketua pentadbir kerajaan.

Justeru, jalan terbaik bagi Abdullah, selain berundur dengan cara yang terhormat, beliau seharusnya menerima pelawaan Anwar Ibrahim untuk bertemu dengan Pakatan Rakyat.

Talian hayat untuknya tiada pada Najib Tun Razak, tetapi ada pada Anwar Ibrahim. Salam Aidilfitri.

(Harakahdaily, 3 Oktober 2008)

No comments: