Wednesday, April 15, 2009

Kisah katak dan barua politik

POLITIK Malaysia memang hebat. Penuh warna-warni dengan pelbagai konflik, dramatik, sarkastik dan kontradik.

Politik Malaysia sejak akhir-akhir ini sudah memasuki fasa ala barbarian dan kemelut yang berlaku dalam negara, menunjukkan kita sedang menuju ke arah rough politics.

Rakyat sedang dihadapkan dengan tiga kes yang dilakukan secara 'rough' hasil daripada kegelojohan pemimpin Barisan Nasional.

Belum habis rakyat dikejutkan dengan rampasan kuasa di Perak, dibangkitkan pula kes gambar Elizabeth Wong, sekarang dihebohkan pula kes lembu dan kereta Tan Sri Khalid Ibrahim.

BN bukan peduli siapa salah atau siapa betul kerana mereka pun tahu, kes-kes penyelewengan, salahguna kuasa dan salahlaku moral bertimbun-timbun dalam Umno-BN.

Bagi BN, mereka tidak peduli itu semua. Tujuan mereka satu sahaja. BN menggunakan media untuk menanamkan persepsi buruk rakyat terhadap Pakatan Rakyat, bahawa kononnya pemimpin Pakatan Rakyat derhaka, mempunyai salahlaku moral dan melakukan penyelewengan.

Umno-BN beruntung kerana banyak pihak yang membantu. Selain media, propaganda BN memburuk-burukan Pakatan Rakyat dan menanamkan persepsi buruk, dibantu oleh pegawai-pegawai kerajaan yang sanggup menjadi 'barua' atau pencacai upahan.

Sama ada mereka bertaraf mufti, ketua SPRM, ketua polis, ketua hakim, setiausaha kerajaan negeri, pentadbir anak-anak syarikat kerajaan negeri mahupun para editor.

Tiap-tiap hari media pengampu cuba menggambarkan pemimpin Pakatan Rakyat sebagai golongan 'jahat' sedangkan elemen rough politics yang mengkucar-kacirkan politik negara, wujud dengan bantuan mereka-mereka ini semua.

Bukan main marah mereka jika penulis melabelkan mereka sebagai barua politik, tetapi, salah mereka juga, demi kepentingan tertentu mereka sanggup diperalatkan.

Ungkapan sekasar barua ini, harus ditujukan, sesuai dengan realiti politik negara hari ini. Malah, ungkapan-ungkapan kasar nampaknya sudah menjadi mainan orang-orang politik.

Ahli-ahli Parlimen Malaysia adalah antara penyumbang politik 'ala samseng' dengan pertuturan bahasa yang amat tidak beradab.

Menujukan perkataan 'babi', 'anjing', 'beruk' dan 'bangsat', seperti yang terpacul dari mulut Ahli Parlimen Pasir Mas, Dato' Ibrahim Ali dalam sidang Dewan Rakyat, baru-baru ini, adalah amat tidak wajar samasekali. (Rujuk Penyata Rasmi Parlimen, 19 Februari 2009)

Walaupun beliau sudah menarik balik ungkapan tersebut, namun ia sudah didengari semua yang hadir, malah rakyat yang melayari internet sudah melihat gelagat hodoh beliau.

Lebih hodoh lagi apabila beliau menujukan ungkapan buruk itu terhadap rakan-rakan dari PAS dan KeADILan dalam Pakatan Rakyat.

Bukan sekali, banyak kali tindakan Ibrahim, boleh dikatakan dilakukan secara sedar, bercanggah dengan Pakatan Rakyat, walhal beliau bertanding di Pasir Mas, atas ihsan PAS.

Maka tindakan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta beliau meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen mesti disokong.

"Ibrahim sudah buat damage yang cukup teruk, kita tidak perlu pedulikan dia lagi," kata MP Kuala Krai, Dr Hatta Ramli.

"Dahulu kita boleh tolerate dengan dia, sekarang sudah cukup, beliau sendiri yang mengundang dirinya dihentam," komen MP Kuantan, Fuziah Salleh.

"Saya amat sedih cukup kecewa, pernah bergaul dengan dia, saya rapat kerana dia mewakili PAS dan saya akrab dengan pejuang PAS, tiba-tiba perangai berubah sokong Umno dan mempunyai fikiran sempit.

"Cukup tidak sopan tidak betul, apabila beliau tujukan perkataan yang buruk itu terhadap saya," ujar MP Padang Serai, N Gobalakrishnan.

Pada kedudukan sekarang, Ibrahim sukar menepis persepsi rakyat bahawa cara berpolitik beliau adalah salah. Sebelum ini pun, beliau penah dilabel sebagai 'katak' dalam arena politik negara akibat kekerapan berpindah parti.

Diakui, tiada siapa yang suka dilabel katak dalam politik, juga tiada siapa yang suka jika diberi gelaran barua orang politik.

Katak dalam istilah politik Malaysia, dirujuk kepada orang yang tidak berprinsip, sering melompat parti atau mengubah pegangan atas sebab-sebab tertentu.

Manakala barua pula dirujuk kepada orang yang membenarkan dirinya dipergunakan, sanggup menggadai maruah demi kepentingan wang, jawatan, projek, saham dan sebagainya.

Dalam ertikata lain, kedua-dua katak dan barua ini menggambarkan betapa hodohnya sifat manusia yang berkepentingan.

Sebagai muhasabah, jika tidak mahu menjadi katak dan barua, tolonglah jangan sesekali membuat tindakan seperti pesalahlaku yang dirujuk dalam catatan ini.

(Harakahdaily, 25 Februari 2009)

No comments: