Wednesday, April 15, 2009

Cabaran setahun kemenangan kuasa rakyat

8 MAC 2009. Genap setahun kuasa rakyat menghapuskan hegemoni Barisan Nasional. Keputusan Pilihan Raya Umum ke 12 itu amat mengejutkan.

BN kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen. Hilang kuasa di enam negeri, Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Trend rakyat menunjukkan bahawa rakyat yang terdiri daripada berbilang kaum di negara, sudah menerima gabungan pembangkang daripada PAS, KeADILan dan DAP, walaupun terdiri daripada latar belakang dan ideologi yang berbeza.

Sekaligus rakyat memberikan harapan besar kepada pemimpin ketiga-tiga parti untuk membentuk suatu front yang dinamakan Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat adalah platform yang amat unik. Ia mengandungi gabungan anggota-anggota dari parti-parti politik yang tidak sehaluan ideologi pada asalnya.

Orang-orang Cina dan India sudah menerima PAS. Tiada lagi tuduhan pelampau agama, tiada lagi 'ketakutan' kepada watak dan ciri-ciri kepimpinan Islam yang cuba dilabel buruk BN sekian lama.

Pemerintahan empat penggal Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kelantan dan sepenggal Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Terengganu, sudah menjadi asas yang kuat.

Orang-orang Melayu juga sudah semakin menerima DAP. Dasar, kemesraan dan keterbukaan pemerintahan Lim Guan Eng di Pulau Pinang, menunjukkan DAP lebih baik daripada Gerakan.

Pilihan raya umum 8 Mac menunjukkan rakyat sudah menolak politik perkauman yang sempit dan menolak parti perasuah dengan pelbagai gejala politik wang merosakkan masa depan rakyat dan negara.

Rakyat sudah keluar daripada kepompong eksplotasi agama, kaum, puak dan suku yang digunakan BN sebagai senjata untuk berkuasa sekian lama.

Strategi mengapi-apikan sentimen kaum dan memanaskan iklim politik dengan konflik agama sudah tidak laku lagi.

Rakyat mahukan sebuah gabungan parti politik yang boleh dipercayai untuk menyatupadukan rakyat dari pelbagai agama dan bangsa, menjamin keadilan politik dan sosial.

Justeru Pakatan Rakyat dibentuk. Dengan suatu tujuan dan matlamat, iaitu mengembalikan kuasa rakyat, memperjuangkan keadilan dan demokrasi tulen yang memberikan layanan yang saksama kepada semua rakyat dalam negara.

Keadilan, ketelusan dan keterbukaan pemerintahan Pakatan Rakyat dapat dirasai rakyat. Rakyat dari kalangan berbilang kaum, sudah dapat memahami perbezaan jurang yang amat besar hasil pemerintahan setahun Pakatan Rakyat, berbanding 50 tahun BN.

Gabungan Pakatan Rakyat, yang ditunjangi kebanyakannya anak-anak muda dari kalangan pelbagai kaum dan agama, merupakan ancaman yang paling besar buat BN.

Selepas kemenangan besar pembangkang dalam pilihan raya 8 Mac, tembelang BN mulai terbongkar satu persatu.

Pengerusi BN yang juga Presiden Umno, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi digesa berundur daripada kerajaan dan parti.

Umno sebagai parti teras yang menunjangi BN dilihat semakin lesu, tidak bermaya, berpecah dengan pelbagai penyakit yang amat kronik.

MCA, MIC dan Gerakan sebagai parti utama dalam BN juga semakin berpecah dan mengalami keretakan dalam yang teruk.

Kedudukan BN di mata rakyat kini terumbang ambing. Belum tentu peralihan kuasa yang dibuat Umno akan dapat memulihkan persepsi rakyat.

Pemimpin Umno dan BN menyedari dan merasai fenomena ini. Di mana-mana sahaja mereka pergi, semakin ramai rakyat, secara terbuka menunjukkan penolakan terhadap Umno-BN dan menyokong Pakatan Rakyat.

Tiada strategi lain yang mampu menyelamatkan Umno-BN selain menggunakan media untuk menyerang dan melumpuhkan keutuhan perpaduan kalangan pemimpin Pakatan Rakyat.

Usaha untuk menjatuhkan kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat dibuat secara berterusan. Sebaik sahaja selepas pilihan raya umum, Umno-BN yang tidak dapat menerima hakikat kekalahan di beberapa negeri, berusaha untuk membeli wakil-wakil rakyat PAS, KeADILan dan DAP.

Sebelas bulan pertama semua langkah, usaha dan tekanan yang dilakukan mereka gagal. Mereka hanya berjaya apabila berjaya memerangkap dua Ahli Dewan Undangan Negeri dan Exco dari KeADILan di Perak terbabit dalam kes jenayah dan seorang Adun DAP yang berkepentingan.

Perak berjaya dirampas mereka, kini terheret ke dalam kancah polemik yang amat kritikal. Selangor dan Kedah sedang cuba diganggu. Hanya Kelantan dan Pulau Pinang sahaja nampaknya tidak banyak gangguan.

Percayalah, BN tidak akan terus berhenti setakat itu. Rancangan mereka akan berterusan kerana kewujudan dan kesaksamaan pemerintahan Pakatan Rakyat, memberikan impak buruk kepada negeri yang mereka terajui.

Selepas ini akan lebih banyak lagi dakwaan palsu dan omong-omong kosong terpaksa diciptakan demi memburuk-burukkan parti dan pemimpin Pakatan Rakyat.

Jika mereka tidak mampu 'membunuh' parti-parti gabungan, mereka akan cuba untuk 'membunuh' personaliti (character assassination) tertentu yang ada dalam Pakatan Rakyat.

Cabaran getir menanti pemimpin Pakatan Rakyat. Mereka harus menyedari bahawa tekanan yang akan ditimpakan oleh Perdana Menteri baru selepas Abdullah, barangkali lebih hebat.

Maka pemimpin PAS, KeADILan dan DAP tiada pilihan lain selain berusaha sedaya upaya memperkukuhkan perpaduan dan menunjukkan kemampuan bekerja dengan baik sebagai satu pasukan.

Pakatan Rakyat harus sedar dan berubah! Tidak harus ada lagi pemimpin yang memperjuangkan kepentingan peribadi, satu puak atau satu parti sahaja.

Tidak harus ada lagi pemimpin yang menghentam parti kawan secara terbuka dengan menggunakan media milik BN.

Tiada harus ada pemimpin yang menegakkan ideologi atau agenda peribadi tanpa konsensus rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.

PAS, KeADILan dan DAP juga harus berusaha mengelakkan pertikaman lidah sesama sendiri dan berusaha mengelakkan bibit-bibit perpecahan dalaman Pakatan Rakyat.

Demi merealisasikan impian rakyat, yang rakyat mahu Pakatan Rakyat mengganti BN pada PRU ke 13 kelak, semua pemimpin dan penyokong harus sedia berkorban demi kebaikan bersama.

(Harakahdaily, 8 Mac 2009)

No comments: