Monday, April 27, 2009

Persoalan mengenai Kerajaan Perpaduan


Ada beberapa persoalan yang timbul berikutan kenyataan Ustaz Hadi semasa Mesyuarat Agung PAS Kawasan Bachok, sebagaimana laporan Harakahdaily:

BACHOK, 26 April : Ustaz Abdul Hadi berkata, biar pun berlaku perubahan dalam kepemimpinan Umno baru-baru ini namun dasar parti itu tidak berubah.

Ditanya mengenai kerajaan perpaduan yang dicetusnya sebelum ini kata beliau pendekatan itu dicetus ketika perbincangan dalaman yang diadakan tahun lepas.

"Pendekatan muzakarah semuanya itu dibincang pada pertemuan tersebut. Perlu diketahui dibincang di peringkat tertinggi parti. Ia dibincang dahulu sebelum disebut kepada umum.

"Pada dasarnya semua pihak bersetuju. Perkara itu juga turut dibincangkan di peringkat Pakatan Rakyat tetapi sekarang Tun Abdulah Ahmad Badawi sudah tidak ada lagi di situ, maka lain pula ceritanya," katanya.

Menurutnya cadangan untuk mewujudkan kerajaan perpaduan pada awalnya dicetus pada masa Abdullah mengetuai kerajaan.

"Kita kemukakan cadangan terbabit kerana kita melihat suasana masa itu ia sesuai. Jadi buat masa ini kita lihat dahulu bagaimana perjalanan kerajaan," tambahnya.

Malah katanya ada juga blogers yang menyokong cadangan unity government.

Begitu juga kata beliau ahli-ahli PAS tidak ada masalah untuk menyokong setiap keputusan dibuat pimpinan.


"Setiap keputusan mengenai sesuatu perkara yang besar perlu dibawa terlebih dahulu kepada muktamar dan tidak buat spontan," katanya.

Ditanya kewujudan kumpulan pro mukazarah dan pro pakatan menjelang muktamar tahunan Jun depan kata Ustaz Abdul Hadi tidak ada dalam PAS perkara tersebut.


Saya percaya ramai ahli parti, inginkan penjelasan daripada kepimpinan PAS Pusat, adakah perbincangan atau muzakarah dibuat oleh mesyuarat AJK PAS Pusat atau Majlis Syura Ulama, untuk PAS mewujudkan Kerajaan Perpaduan dengan Umno-BN pada zaman Abdullah Ahmad Badawi?

Kedua, seperti kata Ustaz Hadi, ada juga bloggers yang menyokong Kerajaan Perpaduan...blogger yang mana satu? Siapakah mereka?

Saya mencadangkan untuk lebih adil, supaya dilihat dan teliti kembali, kumpulan atau bloggers manakah yang menyokong dan bloggers manakah yang menentang.

Jika lebih ramai suara bloggers bersetuju, adakah PAS akan teruskan Kerajaan Perpaduan, sebaliknya jika ramai bloggers menentang, tidakkah PAS menyedari cadangan itu suatu kesilapan dan bertentangan dengan semangat kerjasama dalam Pakatan Rakyat?

Saya fikir harus ada pertimbangan pro dan kontra, dan dikaji sedalam-dalamnya, sebelum pemimpin membuat sesuatu keputusan.

Bukan apa, saya cuma bimbang, suara-suara tidak senang hati atau bantahan, jika wujud, lebih memburukkan persepsi penyokong terhadap pemimpin itu sendiri.

No comments: