Wednesday, May 06, 2009

Pesan Ayahanda Tok Guru Nik Aziz


Harakahdaily melaporkan:

KOTA BHARU, 5 Mei - Tidak sepatutnya berlaku pengasingan di antara ulama dan profesional memandangkan dua kelompok tersebut menerajui gerakan Islam di mana sahaja sekarang.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, hanya penjajah Barat sahaja yang sengaja mengasingkan kelompok-kelompok tertentu seperti memisahkan antara agama dan politik.

"Sampai kita terbawa-bawa dengan isu tersebut. Bukan sekadar berlaku di Malaysia tetapi di negara Arab juga. Negara Arab dijajah Perancis. Penjajah mengasingkan agama dan politik.

"Mereka sebarkan kefahaman itu di sekolah sehingga ke universiti. Sedangkan agama dan politik adalah perkara yang satu tidak boleh diasing-asingkan," katanya ketika ditemui di pejabatnya hari ini.

Oleh itu beliau berkata, golongan ulama dan profesional merupakan orang yang sama dalam menerajui gerakan Islam dewasa ini.

"Sepatutnya tidak berlaku kekecohan seperti sekarang kerana kita sudah lama wujud gabungan antara ulama dan profesional yang mempunyai asas agama.

"Kita sudah lama gabungkan di antara ulama dan profesional. Saya tidak faham kerana apa pula timbul cerita ini," ujarnya.

Ditanya takrifan ulama hanya mereka yang mendapat pendidikan formal dalam bidang agama katanya, itu merupakan fahaman lama ketika agama Islam baru masuk ke Tanah Melayu.

Saya percaya apa yang diungkapkan Tok Guru ini, tentang tiadanya pemisahan di antara ulama dan profesional cukup terang dan jelas.

Kepimpinan ulama, khususnya kewujudan Majlis Syura Ulama, adalah satu badan utama yang didokong dan diperakui sebagai badan tertinggi dalam PAS.

Itu dari sudut penjagaan dasar atau polisi. Sebagai policy maker dan penentu hala tuju PAS.

Namun, sebagai pelaksana dasar, tidak seharusnya PAS mengekslusifkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden mesti dari kalangan ulama.

Jika itulah kehendak pihak tertentu, Perlembagaan PAS harus dipinda. Harus dikemukakan usul dalam Muktamar untuk meminda status calon yang layak ke jawatan-jawatan ini.

Dalam sejarah 55 tahun PAS, PAS pernah diterajui oleh kalangan non ulama, mereka diterima baik dan menjalankan tugas dengan baik, selama mana dasar dan prinsip Islam dipertahankan.

Saya percaya pandangan yang dikemukakan oleh Tok Guru dalam hal ini adalah jelas dan tulus. Tiada siapa yang berada di sekeliling Tok Guru yang feed wrong info kepada beliau.

No comments: