Thursday, August 02, 2012

Isu merdeka: Rais lidah bercabang

Antara logo dan slogan merdeka cadangan Pakatan Rakyat.

Bulan-bulan puasa ini Rais Yatim buat hal. Dia cuba hendak memutarbelitkan fakta. Isunya di sini ialah, kegagalan beliau selaku penganjur Hari Kemerdekaan Negara dan kelemahan beliau yang menjadi punca seluruh anggota Kabinet kerajaan mendapat malu.

Faktanya, parti-parti pembangkang yang menguasai Kerajaan Negeri Kelantan sejak 1990 hingga sekarang dan 4 buah negeri Pakatan Rakyat tidak pernah satu kali pun dalam sejarah, membelakangkan Hari Kemerdekaan negara.

Kita boleh lihat rekod dengan jelas, sudah 20 tahun, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat menyantuni perbarisan dan perarakan hari merdeka di Kelantan. Begitu juga dengan Tan Sri Khalid, Lim Guan Eng, Ustaz Azizan dan Dato' Seri Nizar satu ketika. Semua kami dari Pakatan Rakyat, menerima dan mempraktikkan acara merdeka.

Justeru, soal membelakangkan Hari Kemerdekaan tidak timbul sama sekali. Yang jelas apabila Rais sudah silap, beliau cuba hendak cakap berbelit-belit. Sama ada lidah dia bercabang atau berlidahkan buaya.

Salah besar Rais ialah apabila mengemukakan logo dan slogan BN sebagai logo serta sloga merdeka. Langsung tidak menunjukkan ciri-ciri neutrality. Itu yang sebenarnya rakyat lawan dan tidak setuju. Hari Merdeka kami setuju! Yang kami tidak setuju ialah usaha 'memBNkan merdeka'.

Letihlah bila dah dapat Phd undang-undang pun IQ zero macam ni....

News Malaysiakini dirujuk

Rais: Jangan terpesong, hormati Hari M'sia
 Pembangkang dinasihatkan tidak membelakangkan Hari Kemerdekaan yang disambut setiap tahun di negara ini hanya kerana perbezaan fahaman politik dengan parti yang memerintah.
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata pembangkang perlu menghormati Hari Kemerdekaan yang disambut pada 31 Ogos dan bersama dengan kerajaan dalam meraikan hari keramat Malaysia itu.
"Sesiapapun boleh beri pandangan termasuk mengatakan kami tidak bersetuju dengan Janji Ditepati (tema Hari Kemerdekaan tahun ini)... juga kritik simbol diwujudkan tetapi saya mohon jangan terpesong daripada hormati Hari Merdeka.
"Bagi seseorang yang menjadi pembangkang di negara ini, bangkangan itu tidak sahih jika dia membelakangi Hari Merdeka," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca Kabinet kementerian di Bangunan Sultan Abdul Samad di Kuala Lumpur, Rabu.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan pembangkang yang bercadang menggunakan tema "Senegara, Sehati, Sejiwa" bagi sambutan Hari Kemerdekaan dan mengadakan sambutan Hari Kemerdekaan yang berasingan menggunakan tema dipilih mereka itu.

No comments: