Sunday, November 22, 2009

Mursyidul Am PAS, pemimpin Islam ke 42 paling berpengaruh di dunia

Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat merupakan satu-satunya pemimpin Malaysia yang tersenarai antara individu muslim paling berpengaruh di dunia bagi tahun 2009.

Menteri Besar Kelantan itu tersenarai di kedudukan ke 42 individu paling berpengaruh, menurut satu kajian yang terbitkan oleh Royal Islamic Studies Center dalam buku berbaru bertajuk "The 500 most influential in the world."

Mengungguli senarai individu paling berpengaruh ialah pertama; Raja Arab Saudi, King Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud, kedua; Pemimpin Agung Iran, Ayatollah Hajj Sayyid Ali Khamenei, ketiga; Raja Maghribi, King Mohammed VI, keempat; Raja Jordan, King Abdullah II bin Al Hussein dan kelima; Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan.

Tempat keenam; Sultan Oman, Sultan Qaboos bin Sa’id al Sa’id, ketujuh; Imam Besar Najaf (Iraq), Ayatollah Sayyid Ali Hussein Sistani, kelapan; Mufti Universiti al-Azhar, Sheikh Dr Muhammad Sayyid Tantawi, kesembilan; Ulama terkemuka, Sheikh Dr Yusuf Qaradawi dan kesepuluh; Mufti Mesir, Sheikh Dr Ali Goma’a.

Buku ini pertamakali diperkenalkan untuk kajian tahunan membabitkan personaliti muslim terkemuka dari seluruh dunia.

Buku ini terhasil daripada hasil kajian bersama oleh Royal Islamic Strategic Studies Center yang berpangkalan Amman, Jordan dan Prince Alwaleed Bin Talal Center for Muslim-Christian Understanding.

Buku yang baru diterbitkan di Amerika Syarikat minggu lepas, menyenaraikan tokoh-tokoh Islam yang paling berpengaruh di dunia dalam beberapa bidang antaranya, politik, agama, wanita, media dan termasuk di kalangan yang radikal.

Buku tersebut disunting oleh pensyarah terkenal iaitu Profesor John Esposito dan Profesor Ibrahim Kalin dari Universiti Georgetown di Washington.

Profesor Esposito merupakan pengarah kepada Prince Alwaleed Bin Talal Center dan Profesor Kalin adalah jurucakap 'the Common Word dialogue' membuat inisiatif awal mengumpulkan kajian di dalam blog mereka.

No comments: