Sunday, November 15, 2009

Budak-budak nakal dalam Pakatan

SEJAK beberapa bulan kebelakangan ini Pakatan Rakyat teruk dilanyak kiri kanan, depan belakang oleh media-media massa pro Umno-Barisan Nasional.

Barangkali bukan salah media pencacai ini kerana memang sudah kerja mereka macam itu. Mereka dibayar gaji untuk mengampu Umno-BN dengan melakarkan penulisan dan berita yang memaparkan kebaikan Umno-BN dan menyembunyikan sebarang kejahatan mereka dengan apa cara sekalipun.

Mereka juga dibayar upah bagi memecahbelahkan Pakatan Rakyat, dengan membantu usaha BN untuk merampas negeri-negeri yang dimenangi Pakatan Rakyat, membeli wakil rakyat dan membuat apa cara sekalipun, asalkan imej Pakatan Rakyat terus buruk di mata rakyat.

Semua ini dibuat mereka dengan satu tujuan sahaja, iaitu memastikan kemaraan Pakatan Rakyat tersekat dan gagal menumbangkan BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Masalah yang dihadapi pada waktu ini ialah, media massa pro Umno-BN ini mendapat 'peluru' untuk menghentam Pakatan Rakyat, bukan hasil maklumat yang mereka 'korek' sendiri.

Tetapi mereka dibekalkan 'peluru' oleh orang-orang Pakatan Rakyat sendiri. Sama ada daripada PAS, KeADILan atau DAP. Sama-sama mereka turut 'menyumbang' kepada kerancakan media meraikan pesta menghentam Pakatan Rakyat.

Mereka bagi 'bola tanggung' kepada media pro BN, lalu mereka dan parti mereka sendiri yang menangung malu kena 'smash'.

Mereka-mereka ini bukannya budak-budak kecil. Mereka ini terdiri dari kalangan Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri, ada yang bertaraf Exco Kerajaan Negeri dan juga dari kalangan pemimpin yang berjawatan dalam parti.

Mereka ini profesional semuanya. Tetapi lagak mereka macam budak-budak nakal. Tidak henti-henti bercakaran sesama sendiri.

Masing-masing bertelagah hendak menegakkan 'benang yang basah', tetapi dengan menggunakan media yang selama ini dituduh menjadi pemfitnah yang meloyakan, membawa berita yang menghairankan.

Mereka juga dalam ucapan dan ceramah-ceramah sering menempelak media pro BN, yang dikatakan hanya boleh dipercayai oleh golongan 'tiga suku' sahaja.

Tetapi bila mereka bergaduh, mereka juga yang 'gatal mulut' memberikan kenyataan kepada media, yang hanya menunggu untuk memerangkap mangsanya.

Peluru-peluru dan bola tanggung yang mereka bekalkan buat media ini menyebabkan Umno-BN bersorak gembira. Mereka tidak perlu bersusah payah untuk melanyak Pakatan Rakyat, mereka hanya perlu goyang kaki sambil minum kopi.

Biar sahaja, tengok sahaja budak-budak nakal dalam Pakatan Rakyat bercakaran sesama sendiri.

Umno-BN sekarang boleh tidur lena, kerana walau seburuk manapun pergaduhan dalam parti gabungan mereka, rakyat tidak tahu. Walau seburuk manapun kecaman Ketua Audit Negara terhadap kepincangan kerajaan pimpinan Umno-BN, rakyat tidak mengetahuinya.

Yang rakyat tahu menerusi paparan media ialah, BN kelihatan semakin baik, manakala Pakatan Rakyat masih bercakaran sesama sendiri.

Bagaimana rakyat hendak mempercayai Pakatan Rakyat boleh menggantikan BN pada PRU ke-13 nanti, jika pemimpinnya sering bercakaran sesama sendiri?

Mereka yang sering bercakaran ini tidak pernah serik dan sedar. Mereka bercakap ikut sedap mulut, menulis di blog sesukahati dan membuat pelbagai kenyataan tanpa memikirkan risiko jangka panjang.

Penulis tidak berhasrat hendak menyenaraikan nama mereka secara individu, 'siapa makan cili dia yang rasa pedasnya'.

Lepas satu isu selesai, timbul satu lagi isu baru. Lepas satu polemik diselesaikan, ditimbulkan polemik baru.

Isunya di sini bukan soal siapa betul atau siapa salah. Masing-masing ada penyokong. Tetapi budak-budak nakal ini harus sedar bahawa sejumlah besar penyokong Pakatan Rakyat tidak menyukai sebarang tindakan yang mencetuskan kontroversi, mencetuskan polemik, yang sekaligus mencacatkan nama baik Pakatan Rakyat.

Tindakan semberono mereka memeningkan kepala pemimpin dan mengharu birukan penyokong Pakatan Rakyat seluruh negara.

Penulis sendiri menerima banyak respons dari kalangan penyokong Pakatan Rakyat, semuanya menyatakan betapa 'tensionnya' mereka, dengan sikap segelintir pemimpin yang suka bercakaran sesama sendiri.

Secara umumnya menganggap tindakan beberapa orang wakil rakyat ini seperti kebudak-budakan, walaupun berstatus ahli politik, tetapi tidak tahu membaca politik.

"Mereka ini bodoh, tidak reti (tahu) baca politik, BN berjaya alihkan isu dengan pergaduhan mereka, dan secara tidak langsung mereka sudah membantu kempen BN," tegas seorang pemimpin PAS di peringkat kawasan menerusi SMS kepada penulis.

Banyak lagi SMS, panggilan telefon dan emel yang bertebaran mengkritik wakil-wakil rakyat yang 'tidak reti duduk diam' ini.

Sehingga ada yang mengatakan, jika mereka ini selalu sangat bergaduh, maka pemimpin tertinggi digesa memikirkan kembali untuk tidak menyenaraikan nama mereka sebagai calon wakil rakyat pada penggal depan.

Malah ada yang menempelak, jika Pakatan Rakyat ditumbangkan dalam waktu terdekat, mereka-mereka inilah yang harus dipersalahkan sebagai pencetus persepsi buruk kepada Pakatan Rakyat.

Kami sebagai penulis politikpun berasa letih dengan karenah yang berlaku. Media pro Pakatan Rakyat tidak banyak dan terhad. Kami letih kerana terpaksa berusaha mengkambus kelemahan-kelemahan yang dicetuskan oleh orang-orang Pakatan Rakyat sendiri.

Justeru, adalah dinasihatkan kepada wakil-wakil rakyat ini, berhentilah daripada menjadi budak-budak yang nakal, usahlah pergaduhan dalam rumah dibawa ke luar lagi.

Anda semua harus memperbetulkan fokus anda. Tugas anda sebagai wakil rakyat adalah menjaga kawasannya dengan baik. Memberi perkhidmatan yang terbaik. Membantu rakyat dan pengundi anda sebaik mungkin.

Supaya dengan kehebatan khidmat anda sebagai wakil rakyat, rakyat akan berasa selamat dan senang dengan Pakatan Rakyat. Supaya dengan kerja keras anda, anda akan dipilih semula sebagai calon untuk mewakili rakyat di kawasan anda.

Ingatlah, bahawa dengan kebaikan anda nanti, rakyat di kawasan yang belum dimenangi Pakatan Rakyat, akan turut memberikan peluang kepada calon Pakatan Rakyat pada PRU ke-13 nanti.

Berhentilah daripada mencari publisiti murahan, kerana percakaran sesama sendiri, sama sekali tidak akan menguntungkan.

No comments: