Sunday, November 22, 2009

Kedah berjaya urus ekonomi berhemah untuk kesejahteraan rakyat

Baru-baru ini, saya ditugaskan untuk meninjau perkembangan ekonomi Kedah di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat. Berikut sedikit catatan awal sebagaimana diterbitkan Harakah.

Kerajaan Negeri Kedah pimpinan Menteri Besar, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak mendapat pujian yang memberangsangkan daripada Ketua Audit Negara, untuk laporan tahunan 2008 walaupun baru sahaja mengambil alih kerajaan negeri dari Barisan Nasional pada Mac 2008.

Apakah rahsia kejayaan tersebut? Ikuti sessi temubual wakil Harakah MOHD RASHIDI HASSAN bersama Dato' Amiruddin Hamzah, selaku Pengerusi JK Industri & Pelaburan, Pertanian & Industri Asas Tani dan Bioteknologi di pejabat beliau Wisma Darul Aman, 16 November lepas.

Peranan Dato' di Kedah?

Dato' Amiruddin Hamzah : Saya diamanahkan oleh Menteri Besar, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak untuk mempengerusikan potfolio JK Industri & Pelaburan, Pertanian & Industri Asas Tani dan Bioteknologi.

Menteri Besar juga mengarahkan saya untuk membantu beliau untuk mengawal-selia beberapa buah syarikat milik kerajaan negeri.

Dalam soal penyediaan bajet tahun 2010, saya diarahkan untuk bekerjasama dengan pegawai-pegawai kerajaan bagi menyeliakan bajet Kerajaan Negeri Kedah bagi tahun 2010.

Ini merupakan satu tugas yang amat mencabar bagi saya, namun dengan amanah dan panduan yang diberikan oleh MB, saya akan melakukannya sebaik mungkin.

Mengenai Bajet Kedah bagi tahun 2010, dari mana sumber dan bagaimana diuruskan?


Ini adalah bajet kedua kita memerintah sebagai kerajaan. Pencapaian yang paling kita banggakan ialah sepertimana dalam laporan Ketua Audit Negara, bahawa kita berjaya menjimatkan perbelanjaan mengurus.

Hasil ini kita capai, hasil dengan dasar belanja berhemah yang dilaksanakan oleh Menteri Besar. Contoh dalam soal berbelanja, zaman dahulu (BN memerintah) belanja jamuan makan sebuah majlis misalnya RM18 sekepala, yang ini kita hadkan dan turunkan.Secara keseluruhan ada penurunan (belanja mengurus).

Dari segi hasil negeri, kita berjaya meningkatkannya, contohnya seperti hasil balak. Jika dahulunya di atas kouta (kawasan keluasan balak) yang sama kerajaan negeri hanya memperolehi RM8 juta. Sekarang di atas kouta yang sama kita berjaya memperolehi RM28 juta. Itupun kita bermula selepas bulan Mac 2008, tiga bulan sudah terlepas.

Inilah antara kejayaan yang dipuji oleh Ketua Audit Negara.

Tetapi pada tahun ini (2009), di atas kouta yang sama kita unjurkan untuk memperolehi antara RM38 juta hingga RM40 juta. Ianya akan mencatat perbezaan besar, iaitu antara RM8 juta zaman BN kepada RM38 juta atau RM40 juta. Ini adalah peningkatan yang berterusan.

Keadaan ini berlaku walaupun kita terpaksa menanggung defisit sebanyak RM50 juta disebabkan janji kita untuk menurunkan cukai tanah. Tetapi defisit ini ditampung balik oleh peningkatan hasil balak.

Bagaimanapun kita juga sedang mengkaji syarat tanah, iaitu penggunaan dari status pertanian kepada perniagaan atau industri. Yang inipun kita jangka boleh capai tambahan sekitar RM8 juta.

Sumber utama kerajaan negeri antaranya ialah dari hasil tanah, yang kita sudah kurang RM50.
Tetapi kita yakin dengan urusan kutipan tanah itu pun sebelum ini kita tidak memperolehi kutipan seratus peratus.

Bagaimanapun dengan pengemaskinian sistem kutipan yang lebih efisyen, kita yakin kita akan dapat menampung jurang defisit yang lebih besar, dengan mengutip tunggakan-tunggakan. Dengan cara ini kita akan dapat menampung kekurangan dari hasil tanah tadi.

Kemudian hasil daripada batu-batuan seperti pasir. Dalam dasar yang kita pertegaskan, semua pengusaha yang baru, mesti bekerjasama dengan GLC (Syarikat Berkaitan Kerajaan) negeri Kedah.

Dengan ini kita akan dapat awasi tidak wujudnya penipuan dari segi volume yang keluar, syarikat-syarikat ini, akan membayar apa yang mereka bawa keluar. Dan keduanya, sebahagian dari keuntungan ini akan kembali kepada kerajaan negeri melalui anak syarikat tadi.

Jadi ini adalah antara hasil-hasil yang akan kita perolehi.

Bagaimana dengan hasil dari cukai industri?

Untuk kerajaan negeri, sumbangan industri secara terusnya ialah cukai tanah. Cukai pintunya pergi kepada PBT. Sumbangan utama yang kita perolehi ialah penyediaan pelbagai peluang pekerjaan dan perniagaan sampingan, hasil dari keberadaan mereka di negeri Kedah.

Yang mereka berniaga ini keuntungan mereka dari sudut cukainya akan pergi ke Kerajaan Pusat. Bagaimanapun sumbangan daripada negeri, akan dipulang balik dalam bayaran geran per kapita dan sebagainya.

Bagaimana hasil dari pelaburan luar?

Dalam keadaan ekonomi dunia yang masih tidak kukuh ini. Kedah mencatat kedudukan nombor lima penerima pelaburan terbesar. Pertamanya Sarawak, tempat kedua jika tidak silap Selangor, Johor ke empat (disebabkan Wilayah Pembangunan Iskandar), kemudiannya Pulau Pinang dan Kedah.

Sehingga September ini kita mencatat sekitar RM870 juta pelaburan. Angka ini mungkin tidak sebaik catatan pelaburan zaman sebelumnya. Pertamanya, kerana tahun-tahun sebelum ini ekonomi dunia masih kukuh, keduanya, mereka mengiktiraf satu projek besar, iaitu projek penapisan milik tokoh perniagaan Syed Mokhtar al-Bukhari.

Bagaimanapun sampai sekarang ini projek ini masih belum berjalan walaupun unjuran pelaburannya besar.

Unjuran Bajet Kedah tahun 2010?

Unjuran bajet kita sebagaimana diunjurkan dalam lampiran. Kita lakarkan dalam empat strategi utama. Fokus kita ialah untuk merakyatkan ekonomi. Kita jadikan GLC sebagai 'anchor' (pemangkin utama).

Dua projek besar yang kita kenalpasti ialah pertamanya ternakan keli dan keduanya, talapia. Kemudiannya kita akan buat 'contract farming' untuk rakyat. Di bawah program ini, kita sediakan dana sebanyak RM2 juta untuk rakyat pinjam.

Misalnya satu projek kita beri pinjam RM20 ribu. Kemudian kita buat 'contract farming' dengan mereka. Kemudian kita akan potong daripada hasil yang diperolehi, sebahagian untuk pengusaha, sebahagian dibayar balik kepada kerajaan negeri.

No comments: