Tuesday, February 12, 2013

Samseng BN merosakkan sistem demokrasi berpilihan raya

Beberapa insiden keganasan yang berlaku mutakhir ini, mencemar kedaulatan undang-undang dan merosakkan sistem demokrasi berpilihan raya di Malaysia.

Dalam mana-mana negara yang mengamalkan demokrasi, semua rakyat diberikan kesaksamaan dan semua parti politik yang terbabit, harus mengawal kegiatannya mengikut lunas-lunas yang ditetapkan.

Sistem demokrasi berparlimen yang diamalkan dalam negara kita, seharusnya memberi ruang yang saksama kepada mana-mana pihak untuk berkempen, berceramah, menyampaikan risalah dan sebagainya, bagi mendekati serta mendapatkan sokongan pengundi.

Begitu juga di negara-negara lain. Mereka mengamalkan demokrasi, memberi ruang kepada semua parti sama ada kerajaan atau pembangkang, mendapat ruang yang saksama dalam televisyen, radio dan akhbar.

Malangnya demokrasi cara ini tidak dibenarkan di Malaysia. Kerajaan Umno-BN yang memerintah lebih 55 tahun, tidak sama sekali membuka ruang walau seminit pun kepada parti-parti pembangkang.

Jika pun disiarkan berita, rencana atau pun fokus mengenai parti pembangkang, semuanya yang buruk dan hodoh-hodoh belaka.

Keadilan sebegini memang tidak wujud. Umno-BN menutup segenap ruang demokrasi kepada parti pembangkang, khususnya Pakatan Rakyat untuk bersuara.

Umno-BN tidak membenarkan pemimpin Pakatan Rakyat diberi ruang dalam televisyen, radio dan akhbar milik atau pro kerajaan. Ada akhbar terbitan PAS, KeADILan dan DAP, tetapi ia dihadkan permit dan dikawal pengedarannya.

Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat difitnah dan diburuk-burukkan saban hari media pro Umno-BN ini, sedangkan ruang untuk mereka menjawab tidak diberikan.

Amalan yang dilakukan Umno-BN ini, jauh lebih buruk daripada yang dilakukan pemerintah di Indonesia, Thailand, Filipina dan beberapa negara serantau.

Justeru Pakatan Rakyat tidak ada pilihan. Pemimpinnya harus dipertahankan, dasar dan programnya harus dikemukakan dan segala salah laku yang dilakukan BN, harus dibentangkan kepada rakyat.

Oleh itu, dalam keadaan ruang bersuara secara adil sudah ditutup, maka tidak ada pilihan lain selain mendekati terus kepada rakyat melalui medium ceramah.

Ceramah tertakluk kepada akta yang dibenarkan kepada mana-mana parti politik untuk berhimpun dan menyampaikan program mereka.

Tetapi mutakhir ini ceramah-ceramah Pakatan Rakyat sudah dicemari. Dicemari dengan gangguan, balingan objek keras, membuat bising, menyekat dan menghalau penceramah Pakatan Rakyat.

Ia berikutan beberapa kejadian, halangan dan sehingga ada yang menyebabkan kecederaan di Jalan Kebun, Gombak, Felda Kampung Awah, Felda Bukit Rotan, Felda Kota Gelanggi dan Felda Sungai Tengi.

Secara jelas pihak yang terbabit dalam keganasan ini, terdiri dari anak-anak muda Umno, pemuda dari Perkasa dan lebih malang lagi, anggota polis yang bertugas di tempat kejadian, seolah-olahnya membiarkan sahaja keganasan tersebut berlaku.

Demokrasi apakah ini? Apakah kerana Umno-BN sudah menghidu mereka akan tumbang, mereka terlalu takut dengan kekalahan, maka mereka menaja keganasan untuk mengendurkan aktiviti Pakatan Rakyat?

Lebih-lebih lagi kawasan Felda yang menjadi kubu kuat BN. Nampaknya Umno terpaksa mengerah seluruh keringat untuk membentengi Felda, walaupun ianya bercanggah dengan prinsip demokrasi.

Nampaknya keluhuran demokrasi sudah 'dipersetankan' oleh Umno-BN, demi menegakkan kerajaan yang semakin reput.

Kita mendapati undang-undang diketepikan, kita menggesa polis supaya menjaga keamanan dengan saksama dan mengambil tindakan 'tanpa memilih bulu'

Kita mahu keganasan Umno-BN ini dihentikan serta merta, sebelum ia mencetuskan suasana yang lebih buruk pada Pilihan Raya Umum akan datang.

No comments: