Wednesday, October 19, 2011

Pakatan Rakyat akan kembalikan hak penduduk Kg Bharu


ISU Kampong Bharu merupakan sesuatu yang amat serius. Ia adalah lambang pengkhianatan Umno-Barisan Nasional yang amat jelas terhadap masa depan orang Melayu di Kuala Lumpur. Kita soroti perkembangannya dan berusaha mempertahankannya. Untuk selanjutnya ikuti wawancara wakil HARAKAH, MOHD RASHIDI HASSAN, WAN NORDIN WAN YAACOB dan jurufoto WAN ZAHARI WAN SALLEH bersama Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang juga Naib Presiden KeADILan di Parlimen pada 17 Oktober 2011.

Pada zaman sebelum merdeka, Kerajaan British sewaktu menjajah Tanah Melayu dahulu ada menggazetkan Tanah Kampong Bharu, Kuala Lumpur kepada orang Melayu dan ianya tidak boleh digadaikan, tetapi mengapakah Umno-BN mahu menggadaikannya?

NURUL IZZAH ANWAR : Pada pengamatan saya, sejarah penubuhan Kg Bharu pada awalnya adalah dikhususkan kepada orang-orang Melayu sejak ia diasaskan pada tahun 1899.

Pada hari ini, bercakap soal tanah yang seluas 223 ekar keseluruhannya yang mempunyai nilai sejarah yang tinggi, kerana ianya telah dipertahankan sejak 111 tahun dan ianya harus dipertahankan. Tambahan pula mereka (pemilik tanah) di sana pemilik tanah tersebut yang mewarisi sejak dahulu lagi.

Inilah soal yang harus kita lihat, pertamanya isu 'track record' pihak yang mahu membangunkan Kg Bharu itu, dan yang kedua ialah mekanisme yang terbaik yang seharusnya diguna pakai untuk membangunkan tanah (Kg Bharu) jika kerajaan ada niat untuk membangunkannya.

Isu 'track record' Umno-BN ini amat mengecewakan sejali. Jika rakyat melihat dalam kes terdahulu iaitu termasuklah pembinaan Menara Berkembar Petronas (KLCC) bagaimana sejarah tanah itu seharusnya sebuah tanah lapang pada asalnya, tetapi diberikan juga kepada pemaju iaitu kroni.

Selain itu satu lagi contoh yang saya boleh berikan, ialah dalam kes Kampung Haji Abdullah Hukum di Kerinci. Sekarang ini dikenali dengan KL Atmos City, dahulunya juga milik Yayasan Gerakan kebangsaan, Pemuda Umno.

Niat awalnya dibangunkan kawasan penempatan Melayu pada awalnya, tetapi apa yang terjadi, mereka pada saat pembangunan nak berlangsung memberikan hak milik kepada SP Setia untuk membangunkan dengan bayaran menerusi pegangang saham dalam SP Setia dalam Atmos City.

Jadi pada saya banyak sangat contoh yang menunjukkan kita memberi masa depan khazanah Melayu ini kepada pihak yang tidak bertanggungjawab yang terbukti mengkhianati janji dan hak orang Melayu.

Kini Kg Bharu ini penting kepada kredibiliti pihak bertanggungjawab, bila nak memajukan Kg Bharu.

Saya nampak pelbagai usaha dan cubaan dengan 'referendum', ini cubaan baharu. Dahulu di Kerinci dibuat begitu juga, Sales n Purchase (SNP) Agreemet (Perjanjian) (perjanjian jual beli) bagi Kg Kerinci.

Lebih 400 pemilik Flat 4 tingkat PKNS dipunyai hak sebelum dibuat pembanguna semula. Mereka buat referendum sama dengan mekanisme ini kepada Kg Bharu.

Ini menampakkan pelbagai persoalan yang boleh timbul dalam projek pembangunan Kg Bharu, tambahan pula kenyataan daripada mulut menteri yang menyatakan 60 peratus pegangan Melayu dan 40 bukan Melayu.

Ini 'on record' kalau jadi begini bagaimana kita nak yakin bahawa pembanguan semula memberi manfaat kepada orang Melayu. Ini harus kita fahami mengapa Pakatan Rakyat menolak, bukan sekadar tuduhan kami mahu membangkitkan emosi, jika nak bawa argumen dalam kes pembinaan Little Indian di Brickfields semasa digazetkan, tetapi semua perancangan pembanguan di beri kepada MRCB untuk bangunkan.

Kita dapat melihat bagaimana perniagaan orang tempatan di sana runtuh, jalan dua hala menjadi sehala akhirnya orang tidak boleh pergi atau parkir kereta untuk membeli barangan di Little India (Brickfields).

Jadi akhirnya yang hebat hanyalah Perdana Menteri India, Dr Manmohan Singh datang dengan tunjuk persembahan dua kali. Tetapi di peringkat lapangan ini mereka yang berdepan dengan pembangunan ini akhirnya terpaksa berdepan dengan masalah tidak boleh menjalankan perniagaan, mereka ini merupakan anak jati Brickfileds, orang buta dalam kesusahan menghinakan kerana tiada kemudahan untuk mereka.

Malah lebih menyedihkan lagi Balai Polis Brickfields pula dipindahkan ke tempat yang jauh daripada Brickfields atas dasar keputusan menteri diubah ke tempat lain sedangkan Brickfields ini kawasan berisiko jenayah.

Ini suatu bukti kegagalan dan tiadanya jaminan jika sesebuah tempat di Kuala Lumpur ini hendak dibangunkan kononnya atas dasar untuk membangunkan masyarakat setempat. Keduanya, apakah kerajaan kita hari ini terlalu bongkak, merasakan pemilik tidak mampu membangunkan (dalam kes Kg Bharu) dengan idea dan perancangan, mereka memerlukan dana, dan sebagainya daripada kerajaan yang bertanggungjawab.Jika kerajaan memberikan mereka dana dan khidmat nasihat, pastinya mereka ini boleh melakukan pembangunan yang juga akan dikecapi keuntungannya kepada mereka sebagai pemilik tanah. Mereka ini harus diberikan kebebasan untuk berfikir dan menentukan hak mereka bagaimana untuk menaikkan taraf mereka kerana mereka adalah pemilik tanah.


Adakah isu ini dibawa kepada sidang dan pertemuan dengan Bewan Bandaraya Kuala LUmpur (DBKL)?

Kita bawa, kerana kali pertama Menteri Wilayah Persekutuan, Dato' Raja Nong Chik membawa rundingan bersama penduduk bersama dengan ahli Parlimen Titiwangsa, Allahyarham Dr Lo Lo Mohd Ghazali, tetapi apa yang berlaku Allahyarham (Dr Lo Lo)tidak dibenarkan bersuara, dengan cara yang diktator sangat oleh menteri (semasa sessi berbincang).

Sedangkan pemilik tanah ini daripada pelbagai latar belakang, ada ahli Umno ada ahli PAS dan ada yang tidak berparti, tetapi ini hak mereka yang harus disuarakan oleh mereka dan wakil rakyat mereka, tetapi hak ini juga dihalang.

Jadi dalam rundingan itu tidak pernah dibangkitkan apa rancangan itu, tiada ruang diberikan kepada ahli Parlimen, hatta semasa membentang belanjawan sekalipun mereka putuskan tiada fakta diberikan secara spesifik untuk pembangunan Kg Bharu.

Maknanya kerajaan Umno-BN tidak ikut prosedur dalam hal ini?

Bukan tiada tetapi kuasa yang diberikan kepada menteri (Menteri Wilayah Persekutuan) terlalu besar dan mutlak. Berbalik kepada sejarah pemisahan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur daripada Selangor suatu ketika dahulu apabila menangnya 14 kerusi pembangkang pada waktu itu, Perikatan tiada pilihan lain dengan memisahkan Wilayah Persekutuan daripada Selangor.

Buktinya bermula daripada sana, kuasa Menteri dan DBKL sangat besar, hari isnin tarik balik akta, tetapi hari rabu masukkkan semula dan bahas sekejap akhirnya lulus akta.Itu yang berlaku semasa sejarah Kg Bharu.

Mengapa Umno-BN dilihat terlalu menekan dalam mahu memajukan Kg Bharu ini?

Apa lagi tanah yang ada di Kuala Lumpur yang bernilai? Ini bukan percubaan baharu, jika tanah lapang di KLCC itu pun boleh diberikan kepada Tan Sri Ananda Krishnan untuk dibangunkan Twin Towers, apatah lagi kawasan lain. Mereka buat pembangunan tanpa mengambil nilai sejarah dan budaya yang seharusnya mengkayakan lagi mana-mana pembangunan di negara kita.

Ini usaha semberono Umno-BN yang hanya fikir keuntungan sedang kini kemelut ekonomi dunia dan domestik mereka tiada benda lain untuk mencari dana dan dibangun semula.

Semua tanah kerajaan pada awalnya dijanjikan untuk dimajukan dengan memberikan tender terbuka, akhirnya banyak tender kerajaan diberi kepada 1 Malaysia Developement Berhad (1MDB), dan projek perumahan untuk berpendapatan rendah (PR1MA) diberikan kepada syarikat kroni termasuk MRCB syarikat kroni semata.Justeru bagaimana kata nak menjana pendapatan swasta?

Apa tindakan Pakatan Rakyat sekiranya memerintah, apakah akan membatalkan Rang Undang-undang Kg Bharu ini?

Itu janji kita, dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam janjinya berkata, jika kita memerintah (Persekutuan), kita akan menarik balik Rang Undang-undang Kg Bharu, dan kita beri komitmen perjuangkan kebebasan kepada pemilik tanah kerana konsep kita dalam pembangunan semula Kg Bharu. Ini prinsipnya.

Banyak kes seperti Kg Buah Pala banyak walaupun kita tidak sempurna, apa-apapun kita akan memberikan komitmen dan falsafah cara kita lihat pembanguan dan hak rakyat berlainan.

Apa yang boleh dibuat sebab Akta Kg Bharu dah diluluskan?

Ini bukan mudah, saya melihat bila dah diluluskan dengan majoriti mudah di Parlimen, kita perlu memerah otak dan cara untuk mendekati pemilik Kg Bharu.

Kita juga harus berdepan dengan dasar pecah perintah yang diamalkan BN selama ini dasar yang hanya akan beli pihak yang berkepentingan untuk membeli penduduk. Kita akan menjelaskan mengapa kita menolak Rang Undang-undang Kg Bharu ini dengan munasabah dan rasional.

No comments: