Tuesday, October 18, 2011

Identiti Melayu lenyap di Kuala Lumpur


KUALA LUMPUR: AJK PAS Pusat, Dato' Kamarudin Jaffar menyifatkan langkah kerajaan Umno-Barisan Nasional meminda akta untuk membangunkan kawasan komuniti Kampong Bharu sebagai usaha melenyapkan identiti Melayu di ibu negara Malaysia.

Katanya, Kg Bharu merupakan identiti terakhir Melayu dalam kawasan pusat bandar yang dipelihara sejak lebih seratus tahun sebagaimana yang digazetkan British dalam warta kerajaan sebelum merdeka lagi. (Kamarudin ketika ditemui di Parlimen, bimbang kerakusan Umno-BN membangunkan Kg Bharu akan memusnahkan masa depan Melayu)

Tegasnya, berdasarkan pewartaaan kerajaan (British), ia jelas menunjukkan berniat dan bertujuan untuk memastikan bahawa dalam Bandar Kuala Lumpur wujud identiti dan unsur kemelayuan.

"Hari ini lebih jelas apabila timbulnya isu ini. Harus diberi penekanan supaya legasi Melayu ini tidak dihancurkan tidak digugurkan tidak dibatalkan oleh apa-apa tindakan kerajaan sekarang ini.

Oleh itu segala perancangan yang melibatkan Kg Bharu semestinya tidak dilihat dilihat dari kepenting mana-mana pihak dan kepentingan jangka masa yang terhad dan pendek," beliau yang juga Ahli Parlimen Tumpat.

Menurut beliau, jika Kg Bharu hendak dibangunkan sekali pun, ia harus dibangunkan dengan tujuan utama untuk mewujudkan imej kemelayuan dalam bandaraya.

Apabila ia melibatkan anugerah tanah yang luas, maka rakyat yang terlibat, khususnya tuan-tuan punya tanah, mestilah diberikan lebih kedudukan dan tempatnya yang sesuai dengan hak mereka.

Sepatutnya kata beliau, dalam apa perancangan Kg Bharu ini tidak boleh dibuka hak untuk menguasai atau hak untuk menjadi tuan punya, selain daripada apa yang diputuskan dalam pewujudkan Kg Bharu sejak zaman British lagi.

"Kita bersetuju membangunkan Kg Bharu, tetapi konsep bagaimana ia hendak dibangunkan, itu yang membimbangkan kita.

"Ini menunjukkan suatu percanggahan dari pihak umno. Di masa yang lain mereka menekankan soal pembangunan untuk orang Melayu, pembangunan hartanah Melayu, dengan pewujudan dengan rang undang-undang dan akta-akta yang lain. Tetapi apabila berkaitan dengan Kg Bharu, diwujudkan pula akta-akta yang dasar bercanggah sama sekali,' bidas beliau.

Tegas beliau, sepatutnya kerajaan menggunakan segala dana kerajaan, menggunakan GLS dan sebagainya untuk dilaburkan di Kg Bharu, dan membangunkannya untuk memberikan imej Bharu kepada dan dalam masa yang sama warisan Melayu dipelihara sebaiknya.

"Tetapi hal ini tiada dalam pemikiran Umno. yg mereka nampak ialah untuk menjual hartanah ini kepada orang-orang yang bukan Melayu. Inilah yang menimbul kebimbangan," ujarnya.

No comments: