Sunday, November 14, 2010

Masalahnya bila Zaid letak diri satu level dengan Anwar

APAKAH masalah yang dihadapi Parti KeADILan Rakyat hari ini, hanya masalah KeADILan semata-mata tanpa menjejaskan Pakatan Rakyat?

Apakah KeADILan akan goyah dan pincang dengan kemelut yang berlaku hari ini?

Berapa ramai agaknya yang akan keluar parti? Berapa banyak parti serpihan akan wujud daripadanya dan apakah kemelut dalaman KeADILan akan menjejaskan cita-cita Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti?

Inilah persoalan-persoalan yang berlegar di minda penyokong Pakatan Rakyat dan musuh-musuhnya sekarang ini. Persoalan inilah yang harus dileraikan seberapa segera.

Bukan soal mencampuri hal dalaman KeADILan. Ini bukan politik jaga hati. Tetapi jika kemelut dalaman KeADILan tidak ditegur dan diperbetulkan, ianya akan menjejaskan masa depan Pakatan Rakyat secara keseluruhannya.

Malah PAS dan DAP juga harus memperhalusi apa yang berlaku dalam KeADILan, takut-takut nanti masalah yang sama akan menjangkiti mereka pula.

Peranan KeADILan, sama dengan PAS dan DAP. Ia harus mantap untuk saling bekerjasama dengan PAS dan DAP, bagi menumbangkan Barisan Nasional pada PRU ke-13 nanti.

Masalah yang tercetus ialah apabila KeADILan, yang mahu dan sedang berusaha memurnikan sistem kepartiannya ke arah yang lebih demokratik, terdedah kepada manipulasi dan fitnah adu domba media talibarut Umno-Barisan Nasional.

Manipulasi dan fitnah timbul dengan begitu rancak berpunca daripada wujudnya di kalangan ahli dan pemimpin yang tidak berdisiplin. Mereka tidak berdisplin kerana, mereka secara terbuka melakukan tindakan-tindakan yang merosakkan parti.

Secara umumnya, kewujudan anasir-anasir sebegini wujud, kerana KeADILan masih mempunyai sistem disiplin yang agak longgar.

Dari segi faktanya, menurut Setiausaha Agung KeADILan, Saifuddin Nasution Ismail, parti tersebut didokongi oleh 400,000 anggota dan 218 cabang. Secara pecahannya, keahlian KeADILan terdiri daripada 50 peratus Melayu: 23 peratus India: 12 peratus Cina : 15 peratus etnik Sabah dan Sarawak.

Dari segi sokongan mengikut pecahan umur, lebih 42 peratus anggotanya terdiri dari kalangan yang berumur di bawah 40 tahun.

Secara keseluruhannya, KeADILan merupakan sebuah parti baru, mempunyai pertapakan yang kuat dalam negara. Peranannya dalam politik Malaysia sukar untuk diketepikan, sama ada ia berkait dengan perjuangan Dato' Seri Anwar Ibrahim atau tidak.

Secara rasionalnya kita harus berfikir, apakah dengan kemelut dalaman dihadapi KeADILan sekarang, boleh meruntuhkan seluruh struktur dan organisasinya?

Apakah pendukung-pendukung tulen KeADILan, 1998 hingga sekarang, rela membenarkan parti yang sudah diiktiraf rakyat itu musnah?

Pada waktu ini, sukar untuk memusnahkan KeADILan kerana parti itu ada brand name tersendiri. Brand name KeADILan adalah Anwar Ibrahim.

Fakta yang tidak harus ditolak ialah, KeADILan wujud kerana Anwar Ibrahim. Sama ada dia jadi Presiden atau tidak, sama ada dia di penjara atau tidak. Anwar tetap diiktiraf sebagai de facto leader.

Tidak semua orang boleh mencapai kedudukan seperti Anwar. Dalam politik Malaysia, selain Anwar, hanya Tengku Razaleigh Hamzah sahaja yang dapat menyatupadukan parti-parti pembangkang. Itu pun dalam tempoh yang singkat iaitu 1989-1996 sahaja.

Itu pun Tengku Razaleigh tidak mengalami tekanan dan fitnah sehebat Anwar. Walaupun pernah mengetuai barisan pembangkang, beliau tetap dihormati dan tidak pernah dihina, disepak atau dipukul seteruk yang dialami Anwar.

Secara faktanya, walaupun Anwar diserang dengan serangan yang amat dahsyat, beliau masih boleh survive. Bagi pemimpin-pemimpin politik yang ada sekarang ini, jika mereka menerima tekanan, sedahsyat yang Anwar terima, apakah mereka yakin mereka boleh sustain?

Inilah barangkali masalah yang tidak difahami oleh rakan penulis yang bernama Dato' Zaid Ibrahim. Pada hemat penulis Zaid telah mengambil langkah yang silap dalam berpolitik.

Beliau silap kerana cuba meletakkan dirinya satu level Anwar. Hari ini orang bertanya siapa dia Zaid Ibrahim yang mendakwa beliau boleh memimpin KeADILan lebih baik dari Anwar?

Hari ini orang bertanya, siapa Zaid Ibrahim yang beriya-iya mendesak Anwar berundur?

Jelas, serangan terbuka Zaid terhadap Anwar sedikit sebanyak menjejaskan persepsi baik kalangan penyokong KeADILan dan Pakatan Rakyat sendiri terhadap beliau.

Masalahnya di sini, bukan soal Zaid tidak berpuashati dengan undi yang diterima oleh Mohamed Azmin Ali dalam pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden.

Masalahnya ialah, Zaid masih baru dalam politik KeADILan. Walaupun Zaid sudah lama dalam politik, tetapi beliau baru masuk KeADILan pada Jun 2009.

Ada juga bekas menteri dan bekas timbalan menteri yang masuk KeADILan, tetapi mereka tahu 'kail mereka panjangnya hanya sejengkal', lalu mereka hanya 'menahan lukah' setakat merebut jawatan Majlis Pimpinan Tertinggi sahaja.

Dari congkak politiknya, umur Zaid dalam KeADILan 'baru setahun jagung'.

Logiknya, jika perwakilan hendak memilih pemimpin tertinggi, sudah tentu mereka akan memilih pemimpin yang sudah istiqamah dan pernah teruji perjuangannya.

Tidak dinafikan bahawa bagi sesebuah sistem yang demokratik, setiap orang ada hak untuk bertanding, nilai satu undi ahli bawahan, sama dengan nilai satu undi seorang Presiden.

Demokrasi berkait dengan kebebasan. Tetapi kebebasan juga ada hadnya. Jika kita percaya kepada demokrasi, kita tidak harus menodai demokrasi dengan sesukahati menghentam pemimpin atau parti, secara terbuka.

Atas nama demokrasi, Zaid tidak harus menjadi pembekal peluru kepada media yang memusuhi Pakatan Rakyat untuk 'menembak' pemimpin Pakatan Rakyat.

Zaid harus sedar bahawa pada tiap-tiap perkara harus ada limit. Ada had atau batas-batas yang tertentu.

Dalam Islam, Nabi Muhammad s.a.w menggalakkan umatnya pengambil pendekatan yang sederhana.

Istilah baru yang digunakan oleh Umno-BN ialah pendekatan 'Wasatiyah'.

Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak pun, pandai mengunakan istilah 'Wasatiyah', walaupun belum tentu beliau memahaminya.

Maknanya, apabila kita berpolitik, kita jangan ekstrem dan jangan pula terlalu pasif.

Apabila kita terbabit dalam politik atau menjadi pemimpin politik, kita tidak harus mendabik dada bahawa kita lebih baik daripada orang lain.

Ahli politik bukan sahaja harus ada stamina dan mesti enegetik. Tetapi mereka harus ada 'brain' yang mampu menyadurkan sifat sabar dan tolak ansur.

Masalah yang dihadapi KeADILan ialah wujudnya segelintir pemimpin yang tidak mempunyai ciri-ciri ini, beserta anggota yang tidak berdisiplin yang penuh dengan kepentingan.

KeADILan hari ini perlu melalui banyak proses saringan. Mereka harus membuat tapisan sekarang, sebelum 'badut-badut' baru muncul menjelang PRU ke-13 nanti.

KeADILan tidak punyai banyak pilihan, sama ada mereka membuat tapisan sekarang atau mereka akan terus tersungkur.

Masalah yang dicetuskan Zaid dan penyokong-penyokongnya bukannya besar mana. Ia boleh diatasi dengan bijaksana.

Masalah Zaid disimpulkan oleh seorang rakan peguam terkenal yang menghubungi penulis lewat malam, 10 November lepas.

Dalam panggilan itu peguam tersebut mengatakan,"Rashidi, elok you kaji sedikit latarbelakang Zaid Ibrahim. Mana tempat dia pergi dia tidak gaduh? Dulu dalam Bar Council pun dia gaduh, masa dalam Peguam Muslim juga gaduh, dalam Umno pun gaduh, dalam KeADILan sekarang dia gaduh.

"Kena ada yang nasihat dia supaya lebih berhemah sikit, takut-takut jadi macam Ibrahim Ali, Zahrain Hashim dan Zulkifli Noordin pula" ujarnya.

Apa pun penulis berharap, Zaid mengotakan janjinya untuk kekal bersama Pakatan Rakyat.

Beliau masih mempunyai masa untuk memperbetulkan persepsi penyokong terhadap beliau.

Berbeza pendapat dalam parti perkara biasa, persengketaan juga biasa berlaku, namun semuanya harus ada limit.

Jangan sampai kepentingan peribadi kita mengatasi kepentingan Pakatan Rakyat keseluruhannya.

No comments: