Monday, November 29, 2010

Hipotesis 'Mat Jenin' BN

Selepas Barisan Nasional memenangi dua pilihan raya kecil Galas dan Batu Sapi, banyak hipotesis diungkap mengenai masa depan parti-parti politik menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Sehingga ada kalangan yang bertahap profesor, membuat andaian bahawa BN akan menang besar, manakala Pakatan Rakyat kononnya akan hancur kerana gagal menguasai Putrajaya.

Malah mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad juga turut sama menjangka BN di bawah PM, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak boleh mengekalkan kuasanya pada PRU ke-13, tetapi tidak mampu menang dengan majoriti dua pertiga.

Mereka menyangka keputusan Galas dan Batu Sapi mewakili keseluruhan rakyat Malaysia, yang kononnya sudah kembali menyokong BN.

Sebaik sahaja menang dalam dua PRK itu, mereka terus memalu gendang dan bersorak gembira serta memperlekehkan Pakatan Rakyat.

Rakyat di kawasan pedalaman yang mudah dipergunakan, dirasuah dan dipesongkan pemikiran mereka, menjadikan pemimpin BN terus mengigau kegirangan. Mereka sudah berangan seperti Mat Jenin.

Kemenangan tersebut menjadikan Umno-BN semakin angkuh. Mereka tidak henti-henti menyerang parti-parti dan kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat.

Umno-BN bertindak mengadu-dombakan pihak tertentu dalam Pakatan Rakyat, terus-menerus menyerang Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Keangkuhan mereka semakin terserlah dengan usul yang dijangka dikemukakan di Parlimen pada pertengahan Disember nanti, untuk menggantung Anwar kerana mendedahkan kerjasama Umno dengan syarikat Yahudi APCO Worldwide.

Umno-BN dengan dokongan media talibarut, menggerakkan jentera sepenuhnya, untuk menjayakan propaganda jijik mereka.

Umno-BN sebenarnya cuba untuk meyakinkan diri mereka bahawa mereka masih berada dalam comfort zone (zon selesa). Mereka cuba untuk menutup pekung, hakikatnya mereka sedang bercempera dan caca marba, akibat kurang persefahaman di kalangan komponen BN.

Mereka cuba untuk menutup pekung bahawa rakyat tetap tidak menerima Umno-BN, kerana mereka gagal memulihkan kestabilan politik negara, lemah dalam memupuk kestabilan agama dan kaum.

Umno-BN cuba untuk memujuk diri mereka, bahawa mereka mampu memaju kemajuan negara, padahal rakyat mengetahui dengan jelas bahawa ekonomi negara semakin teruk menjunam.

Indikasi jelas dapat dilihat dengan ketiadaan pelaburan asing, kenaikan mendadak harga barangan keperluan, inflasi, kadar pengangguran dan kadar jenayah yang tinggi, serta tahap kemiskinan rakyat semakin teruk.

Umno-BN juga tidak mampu menyembunyikan fakta dari Laporan Audit Negara, bahawa keseluruhan negeri di bawah pimpinannya, begitu teruk dikritik Ketua Audit Negara, berbanding dengan negeri Pakatan Rakyat yang banyak mendapat pujian.

Salah laku dan salah urus Umno-BN amat banyak. Mereka tahu masa untuk mereka berkuasa sudah semakin hampir ke penamat. Oleh itu, mereka tidak ada jalan lain selain menutup mulut Anwar dan memusnahkan kredibiliti Pakatan Rakyat.

Jelas, di sebalik 'angan-angan Mat Jenin' BN, yang mendakwa yakin mengekalkan kuasa, tersirat ketakutan sebenar mereka terhadap Pakatan Rakyat.

Diakui tiada jalan singkat buat Pakatan Rakyat untuk menggapai kemenangan dan mendapat sokongan rakyat, selain membuktikan ia jauh lebih baik daripada BN.

No comments: