Monday, February 22, 2010

Jika tidak kena 'hari bulan' BN akan tumbang

Bahagian pertama

BANYAK isu yang membelenggu negara. Sehingga kini kerajaan masih gagal memulihkan persepsi rakyat terhadap Umno-Barisan Nasional. Banyak pertikaian dalam soal keadilan politik, kestabilan ekonomi, keharmonian kaum, isu kehakiman, rasuah, royalti dan sebagainya yang masih gagal ditangani BN.

Ikuti wawancara wakil Harakah, AHMAD LUTFI OTHMAN, MOHD RASHIDI HASSAN, WAN NORDIN WAN YAACOB dan Jurufoto MOHD NASIR SUDIN, bersama bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah yang juga ahli Parlimen Gua Musang di kediamannya di Langgak Golf pada 18 Februari 2010.

HARAKAH : Hari ini keyakinan rakyat terhadap sistem kehakiman negara masih gagal dipulihkan. Sejarah 1988 menjadi titik bengit kepada krisis kehakiman, sejak dari itu apakah tiada pemulihan sistem kehakiman?

TENGKU RAZALEIGH : Saya ada sebut di Parlimen, sistem kehakiman kita ini perlu dibaiki. Jika tidak harapan rakyat kepada negara ini sebab di mana pembelaan bagi orang yang miskin dan susah. Cuma mahkamah sahaja yang boleh menentukan keadilan untuk mereka.

Selagi mahkamah dikawal oleh eksekutif dan diarah oleh pihak berkuasa dan yang berkepentingan, orang akan kecewa. Tidak wujud pembelaan, tiada keadilan, dan jika tiada keadilan di negara ini. Negara akan huru hara.

Kes yang berlaku di sana sini itu tak mengapa orang boleh faham lagi. Tetapi jika menyentuh hak rakyat secara keseluruhannya, ini tidak boleh dibenarkan berlaku.

Dahulu berlaku kes yang babitkan saya sendiri, saya bertanding pada pilihan raya umum (PRU) dalam tahun 1995, tiba-tiba digugurkan sebagai wakil rakyat Gua Musang, mereka adakan kes perbicaraan, sebab saya bukan pengundi di sana, saya bukan yang membantah, saya bukan terlibat, saya bukan pendudukan di Gua Musang, alamat tetap saya di Kota Bharu, saya mengundi di Kota Bharu, akhirnya dibatalkan kemenangan pilihan raya saya.

Mereka adakan pilihan raya kecil, saya bertanding semula dan saya menang lagi. Maknanya saya nak sebut ini mereka ini boleh lakukan apa sahaja semata-mata kerana nafsu, selagi mereka tidak menang mereka akan buat.

Tak boleh kerana mereka nak menang, sedangkan ini hak rakyat, yang menentukan wakil rakyat adalah rakyat, saya digugurkan jadi wakil rakyat, saya ini simbol sahaja sedangkan yang ramai yang mengundi itu itulah hak yang sebenar, kerana itu hak mereka yang dijamin dalam perlembagaan.

Di Perak bila gugur sahaja kerajaan terdahulu, gugurlah hak rakyat sebenarnya. Inilah kaedah saya baca undang-undang. Tetapi mereka tidak baca macam itu, kerana mereka baca selagi mana mereka tidak boleh menang, mereka kata tak bolehlah.

Mereka (Umno-BN) nak menang..inilah, negara menjadi tidak aman.


Adakah kes di Perak ini menggambarkan bahawa hak rakyat telah dinafikan?


Saya lihat begitulah, dalam perlembagaan jelas Raja ada kuasa dua sahaja iaitu satu melantik Menteri Besar dan ahli Exco. Kedua, membubarkan Dewan apabila dipohon oleh Menteri Besar, sama ada sebelum PRU nak tiba atau seterusnya.

Tetapi Raja ada hak untuk tidak izinkan untuk tidak mengadakan pembubaran sebelum pilihan raya diadakan, apabila genap tempoh 5 tahun, tetapi raja tiada kuasa gugurkan Menteri Besar, kecuali MB telah dikalahkan dengan undi tidak percaya dalam dewan, wakil-wakil rakyat yang boleh gugurkan, Raja tidak terlibat.

Jadi dalam kes Perak ni, nak main cari tilik dan tengok mana sub seksyen dan kutip dan campur sana sini dapatlah.....(ketawa)...betul tak?.

Ia tidak boleh, mereka hanya boleh menjatuhkan MB dengan hanya undi tidak percaya sahaja kepada MB di Dewan. Berdasarkan keputusan Nizar (Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin) ini, dengan keputusan lima hakim di Mahkamah Persekutuan, jika berlaku sesuatu YDP Agong boleh buang PM berdasarkan keputusan lima hakim ini, ini kesimpulannya.

Melihat kepada zaman tiga PM terawal, tiada laporan mengenai rasuah berleluasa, bagaimana Tengku melihat keadaan hari ini?

Kita tengok, Tan Sri Nor Yakcop (Menteri di JPM) ini' yang terbabit Setiausaha Politiknya, Hasbie Satar dan sebelum ini ada seorang Setiausaha Politik lain (Dato' Norza Zakaria). Apa kerja dia, banyak betul duit dia, takkan dia (Nor Yakcop) tak tahu. Takut dia terlibat ini saya tak tahu, mewah betul, dulu dia hilang RM30 billion masa dia di Bank Negara, cuba tanya dia.

Bagaimana Abdullah (bekas PM Tun Abdullah Ahmad Badawi) pilih dia jadi Menteri Kewangan dan kini Najib (Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak) pilih dia jadi Menteri di JPM, yang jaga EPU, apa sebabnya?

Ya dia menjaga EPU, tiada kelebihan, ada orang duta luar datang kunjung hormat kepada saya, mereka cakap kepada saya bagaimana boleh dilantik orang macam Nor Yakcop ini, bukan baik punya orang maksud mereka, rekod dialah.

Imej rasuah makin teruk, bagaimana kepercayaan negara luar?

Kita tengok North South Highway hutangnya berbillion yang terpaksa kerajaan ambil alih. Ini syarikat-syarikat yang besar, ini Langkawi Cement, hutang dekat RM 8 billion tak ada siapa sebut. Ini hutang negara yang ditanggung oleh rakyat. 'Heavy industries' Hicom, dekat RM5 dan 6 billion.

Ini tak termasuk MAS yang dah beberapa kali jadi syarikat baru, kerana hutang banyak kerajaan ambil jadikan syarikat baharu dan sekarang ini kapal terbang itu semuanya dimiliki oleh sebuah syarikat kerajaan bukan milik MAS. MAS hanya kotak kosong sahaja, dah tiga kali dah tubuh syarikat baru, macam perwaja juga, Perwaja yang ada hari ini syarikat baru itu kerana nak kikis hutang, jadi mereka boleh tunjuk dalam akaun tak ada hutang, oleh kerana kerajaan yang ambil alih hutang Perwaja RM20 billion lebih.

Maknanya ini semua beban kepada rakyat?

Ya, ini adalah kerana pengurusan kerajaan pusat.

Hutang yang berjuta ini, apakah puncanya yang menyebabkan sedemikian?

Itu kita tak tahulah selain dari siasatan yang dibuat internal audit ini kita tak tahu kenapa berlaku sedemkian.

Tetapi kalau rugi biasanya kita buang pengarah atau manager, ini tak dibuang dan duduk di situ lagi, dan ada pengarah yang ada jet peribadi lah dan sebagainya. Syarikat rugi tetapi pengarah kaya raya (ketawa).

Menyebut soal rasuah ini, bolehkah Tengku huraikan lebih lanjut.

Saya rasa kita tak serius, padahal rasuah ini perkara yang serius. Kerana kos hidup rakyat akhirnya ditanggung oleh golongan bawahan ini, dan kita dengar dahulu apabila Abdullah jadi Perdana Menteri, dia kata nak baiki sistem penyampaian kerana tidak sampai kepada mereka yang dimaksudkan.

Ini soal rasuah, nak dapat satu surat pun kena rasuah RM10 untuk mencari fail, jadi semuanya dan segalanya rasuah. Apakah ini khidmat kerajaan, saya kata kepada institusi yang ada, betul lah Abdullah telah hantar pegawai untuk semak undang-undang yang dipakai di Hong Kong untuk dijadikan contoh untuk kita baiki BPR kita dahulu, tetapi pada saya tidak memuaskan.

Macam di Hong Kong satu ketika dahulu sangat teruk rasuahnya, sehingga diberi badan-badan bebas untuk menyelia BPR di sana ini barulah terkawal, sekarang ini barulah dikatakan hampir tiada rasuah di Hong Kong.

Saya suka ambil contoh yang dipakai itu digunkan sepenuhnya di sini dan perkuatkan lagi undang-undang yang sedia ada, saya suka lihat itu dilakukan. Selain itu macam yang dibuat di China sekarang, satu ketika dahulu ada sahaja orang yang melaporkan mereka buat macam Datuk Bandar di Shanghai, bila dia dibuktikan sahaja bersalah ditembak sahaja Lord Mayor ini. Dibuktikan betul-betul bersalahlah,

Tapi kita tak lah lakukan di sini nanti orang kata tidak adil. Saya cadangkan, kalau boleh kita adakan tribunal, 10 ke 20 tribunal biar Parlimen yang tentukan siapa anggotanya.

Mana-mana orang yang disyaki rasuah, mengumpul harta dilaporkan kepada beberapa tribunal dan disiasat dan jika benar orang-orang ini dapat duit ini cara yang salah atau tidak munasabah maka kita bekukan akaun dan seluruh ahli keluarganya yang terbabit.

Bank-bank diberitahu agar tidak memberi pinjaman kepada mereka yang didapati bersalah ini. Jika mereka mahukan wang, dia kena pergi ke tribunal, dia kena bagi tahu dari mana wang ini diperolehi, kalau tribunal puas hati boleh berikan wang itu.

Ini tak setakat cakap kedai kopi, jika tidak ia hanya sekadar cakap kedai kopi kata orang ini orang itu ada kekayaan, beli kereta mewah yang baharu, jadi kita rasa ia berkesan. Tidak lah timbul anak PM (bekas PM Tun Mahathir) billionaire, kita tak tahu hujung pangkal.

Kita tak mahu macam itu, kena bekukan aset dan bank akaun di mana sahaja dalam dalam luar negara. Kena siasatlah.

Jika dahulu sewaktu zaman Abdullah, anaknya Kamaluddin kaya dengan Scominya dan sebagainya, apakah ini juga boleh dipertikaikan?

Kena buat. Apa mereka nak takut jika mereka tak curi harta, dan buktikan bahawa itu adalah harta pencarian mereka secara halal. Tetapi kalau cara yang ada hari ini hanya mencari ikan bilis sahajalah.

Menyentuh mengenai masalah penghijrahan orang Melayu ke luar negara, kita tengok jika dahulu hanya bukan Melayu sahaja yang lari ke China, UK dan Australia, kini profesional Melayu pula?

Anak-anak Melayu kita ramai ke Singapura, Kanada dan Australia. Ini adalah kerana rasa tidak puas hati mereka terhadap senario di negara ini> Satunya nak kata Islam dah tak Islam sangat dan soal 'favouritesm' ini.

Kalau kita layak ada merit yang baik tak dipilih, tetapi kalau kita kenal orang atasan boleh pulak naik, ini yang menyebabkan anak-anak muda profesional Melayu mula berhijrah ke luar negara untuk mencari pekerjaan di sana.

Ini tak puaskan hati golongan profesional. mereka tak diberi peluang. Sebab itulah ramai anak Melayu dan bukan Melayu semua keluar ke negara, ini menunjukkan sistem kita tak betul.

Satu lagi kita bercakap soal perbelanjaan, langkah berjimat cermat dan mencatu kewangan negara ini, tetapi apa yang dikritik ramai hari ini adalah kenapa dicatukan perbelanjaan pendidikan yang termasuk soal elaun kursus guru dan sebagainya, apa pandangan Tengku?

Ini persoalan prioriti, kalau kerajaan tidak tahu bezakan atau menunjukkan prioriti ini, yang munasabah, ini macam mana? Ini tak adillah, saya lihat tak akan berjalan dengan baik.

Peruntukan untuk benih dan baja petani pun katanya dicatu dan peruntukan untuk minyak kereta peronda polis pun katanya dicatukan. Peruntukan untuk pegawai yang check barang dan sebagainya dipotong.

Bagaimana seriusnya kedudukan kewangan negara ini?

Saya tidak tahu ..tetapi kalau tidak serius takkan mereka potong....(ketawa). Mengapa potong?

Ini belum masuk lagi isu penyelewengan Felda.

Felda ini, anak emas Tun Razak Hussein. Tetapi anak emas Tun Razak yang telah dilonggokkan dahulunya. Tetapi hari ini, kekayaan Felda telah dilonggokan di bandar-bandar bukan lagi kepada peneroka Felda.

Hasrat Tun Razak usahakan ladang-ladang ini untuk mereka yang susah. Tetapi hasil hari ini dilonggok ke bandar ini, berapa juta beri kepada Naza, berapa juta beri kepada bangunan yang ada sebelah ini (dekat dengan rumah Tengku Razaleigh).

Apa gunanya dilaburkan untuk beli bangunan ini, mengapa tidak beri semula kepada peneroka, kenapa mereka tak beli syarikat-syarikat yang ada pada PNB Guthrie dan sebagainya.

Biarlah Felda yang miliki, Sime Darby. Tetapi sekarang ini duk labur buat bangunan, ini nak buat apa?

Dari sudut keseluruhannya, apakah formula terbaik kepada kita semua tidak kira apa latar belakang untuk sama-sama membangunkan semula negara dari sudut ekonomi dan kestabilan politik. Apakah formula Tengku?

Susah nak cakap sekarang ini, kerana kerajaan duduk dalam kebimbangan. Satunya kerana rakyat tidak menyokong dia, kalau kita tengok orang Cina tak sokong mereka sekarang.

Orang India walau diberi 'gula-gula' saya rasa masih ramai tak sokong mereka sekarang. Orang Melayu tahap sokongan 2008, saya rasa tiada perubahan sebagai contoh pilihan raya di Bukit Gantang dan di Kuala Terengganu, tiada perubahan.

Malah makin teruk kerajaan ini. Kita jangan tengok di Dun Bagan Pinang, yang Isa Samad tu sebab dia jaga kawasan itu dan dia 'gula-gulakan' orang di situ sepanjang masa, dan msa PRK baru ini pun banyak duit yang dicurahkannya.

Kalau kita tengok situasi ini keyakinan rakyat kepada kerajaan semakin kurang dan persoalan kredibiliti kepimpinan yang ada pun dipersoalkan orang. Itu masalahnya.

Oleh sebab itu keyakinan itu tidak akan balik kepada mereka. Apatah lagi mereka memikirkan, betul lah bila buat salah zaman Abdullah jadi PM, tetapi sekarang ini tak banyak berubah, rakyat boleh faham soal ekonomi ini tak berubah sebab ekonomi dunia pun lembab.

Apa yang Umno-BN fikirkan ialah mungkin rakyat akan memilih mereka kerana pembangkang kononnya tidak boleh buat apa dalam keadaan ekonomi gawat. Inilah yang jadi kesinambungan mereka dari dulu lagi yang kononnya dah buat jasa ini kesimpulan mereka.

Tetapi saya ada pandangan yang lain. Pilihan raya akan datang jika tak kena hari bulan mungkin majoriti nipis bagi yang ada atau majoriti nipis bagi pembangkang untuk memerintah.

No comments: