Tuesday, March 26, 2013

Wahai BN, ayuh hadapi pilihan raya secara anak jantan

Pilihan raya Umum ke-13 sudah berada di ambangnya.Sama ada Perdana Menteri mengisytiharkan pembubaran Parlimen, mahu pun ia terbubar sendiri, tempoh BN memerintah sudah hampir tamat, dan Parlimen akan terbubar bila-bila masa.

Bagi Pakatan Rakyat, PRU kali ini merupakan peluang terbaik untuknya mengambil alih pemerintahan di Putrajaya dan bagi BN, mereka terpaksa berhempas pulas untuk mempertahankan kuasa yang dinikmati sejak 1955.

Pada waktu yang sangat genting ini, BN akan mempergunakan segala kudratnya untuk mempertahankan kuasa, manakala Pakatan Rakyat mahukan pilihan raya yang benar-benar bebas dan adil untuk rakyat menentukan parti mana pilihan mereka.

Sudah tentu keadaan ini amat menyukarkan kepada kedua-dua pihak. Sukar kerana pihak pertama iaitu BN, sudah tentu enggan membuka ruang untuk demokrasi yang lebih kerana ia mungkin mempercepatkan kejatuhan mereka.

Bagi pihak kedua, iaitu Pakatan Rakyat. Ia terpaksa berhadapan, bukan sahaja dengan BN, tetapi jentera-jentera kerajaan termasuk SPR, SPRM, Polis, Tentera, media, jabatan penerangan dan segala pihak yang akan dikerah untuk mempertahankan kuasa BN.

Sebab itu Pakatan Rakyat dengan tegas mendokong lapan tuntutan Bersih, iaitu:

i. Bersihkan senarai undi
ii. Reformasikan undi pos
iii. Gunakan dakwat kekal
iv. Akses media yang bebas dan adil
v. Tempoh berkempen minimum 21 hari
vi. Perkukuh institusi awam
vii. Hentikan rasuah
viii. Hentikan politik kotor

Sehingga hari ini SPR dan kerajaan BN tidak menyahut semua tuntutan ini dengan jujur. Lapan tuntutan ini, jika pun dipenuhi, hanya pada peringkat tertentu sekadar 'melepaskan batuk di tangga' sahaja.

Mereka akan cuba 'bermain wayang' dan sudah pasti mahu melengah-lengahkan tuntutan ini kerana mereka tahu, jika ruang yang bebas dan adil dibuka, sudah tentu BN akan tersungkur pada PRU-13 ini.

Tuntutan Bersih dikesampingkan, sebaliknya dalam soal akses media yang bebas dan adil, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Dato' Seri Dr Rais Yatim membuat tawaran lain kepada Pakatan Rakyat.

Beliau menawarkan, semua parti-parti politik dibenar untuk membentangkan manifesto pilihan raya masing-masing menerusi siaran Radio Televisyen Malaysia (RTM) selama 10 minit selepas pembubaran Dewan Rakyat.

Rais  berkata, peluang itu diberikan kepada parti Barisan Nasional (BN) dan juga pihak pembangkang, tetapi pembentangan itu akan dirakam terlebih dahulu.

Pada kita ini merupakan suatu tawaran 'bermain wayang' oleh BN. Kita bukannya mahu siaran terakam, kerana siaran yang dirakam awal boleh disabotaj.

Yang kita mahukan ialah siaran langsung yang disiarkan secara sama rata tanpa had kepada semua pihak. Kita tidak boleh bersetuju dengan siaran tertunda selama 10 minit sahaja, sedangkan semua media dikerahkan untuk menyiarkan agenda Umno-BN pagi petang, siang dan malam tanpa had.

Yang kita cadangkan adalah perdebatan, dialog atau diskusi semua parti yang bertanding dalam pilihan raya, supaya agenda perjuangan mereka dapat nilai dengan adil dan saksama semua pengundi.

Yang kita tegaskan ialah, semua media khususnya media milik kerajaan menghentikan serangan dan fitnah kepada Pakatan Rakyat.

Kita bertegas supaya semua agensi kerajaan hendaklah menjalankan tugas mereka tanpa cenderung kepada mana-mana pihak.

Jika kita dapati SPR, SPRM, Polis, Tentera dan semua agensi kerajaan dipergunakan untuk BN, dan jika keputusan PRU-13 memihak kepada Pakatan Rakyat, di manakah ketua-ketua agensi terbabit hendak meletakkan muka?

Oleh sebab itu kita mahu semua agensi kerajaan yang ditunjangi kakitangan awam yang dibayar gaji mereka oleh rakyat, bahawa jangan sesekali mereka mencemar integriti institusi yang mereka wakili, demi memenuhi kehendak pemimpin Umno-BN.

Pakatan Rakyat berikrar, segala bentuk pengkhianatan terhadap institusi milik awam, akan diperbetulkan dan mereka yang bertanggungjawab akan diadili oleh rakyat.

Pakatan Rakyat mencabar Umno-BN, sekiranya mereka 'anak jantan' mereka jangan bacul untuk membuka laluan untuk memenuhi lapan tuntutan rakyat tanpa prejudis.

No comments: