Thursday, July 21, 2011

SPR suara Umno-BN


PRESIDEN PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyifatkan 'Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga main politik' kerana badan itu kini menjadi suara kepada Umno-BN.

"SPR juga berpolitik, mereka dikuasai oleh politik BN dan mereka lebih banyak buat kenyataan politik daripada menceritakan hal yang sebenarnya

"Mereka (SPR) tidak bebaskan daripada berlakunya penipuan dan penyelewengan dan ternyata hal-hal ini berlaku dengan jelas pertambahan pengundi yang besar di Selangor, Terengganu (suatu ketika dahulu) dan negeri-negeri lain," ujarnya kepada Harakah ketika wawancara ekslusif bersama beliau di Pejabat Agung PAS dekat sini, 17 Julai lalu.

Beliau menegaskan, kenyataan SPR mutakhir ini, berhubung kononnya badan itu telah melakukan pelbagai reformasi dalam sistem pilihan raya, namun badan itu mendakwa pembangkang tidak berpuas hati dan memanipulasi fakta sebenar.

Bagi Ustaz Hadi, kenyataan beberapa pemimpin SPR kini lebih mirip kepada menyuarakan bagi pihak Umno-BN, sedangkan badan itu seharusnya bebas daripada pengaruh politik.

Ustaz Hadi percaya Umno-BN akan melewatkan lagi tarikh pembubaran parlimen untuk mengadakan pilihan raya Umum ke-13 bagi memberi peluang untuk SPR menambah pengundi ikut 'arahan' mereka (BN).

Tegas Ustaz Hadi, ianya dilakukan di mana-mana negeri yang mahu mereka rampas kembali (daripada Pakatan Rakyat) dengan mereka mendaftarkan pengundi yang seramainya baji menjamin Umno-BN menang,

"Mereka akan buat pindahkan pengundi negeri ke negeri, atau pun pungundi yang difikirkan mereka yang boleh menjamin kemenangan mereka," ujarnya.

Dalam wawancara tersebut, Ustaz Hadi menegaskan sikap 'berat sebelah' SPR dalam perihalkan, isu laporan berat sebelah media arus perdana terhadap Pakatan Rakyat.

Namun beliau menyimpulkan bahawa PAS dan Pakatan Rakyat harus sentiasa memberi kesedaran kepada rakyat supaya berfikir dengan betul.

Ujarnya, Pakatan Rakyat bukan sahaja berdepan dengan halangan SPR tetapi kebebasan media yang langsung tidak wujud.

Sedangkan perlunya perubahan rakyat untuk menjadikan minda rakyat ini terbuka, bagi melahirkan kebangkitan rakyat, katanya.

Di negara ini sejak dahulu lagi Umno-BN telah merasuah rakyat dengan tidak membebaskan mereka dengan kemiskinan

Sebaliknya kata Ustaz Hadi, rakyat terutamanya di pedalaman dan luar bandar dijahilkan oleh media yang menjumudkan minda.

Ini kerana media arus perdana bercetak dan eletronik semuanya telah dikuasai sepenuhnya oleh Umno-BN yang memerintah, ujarnya.

Sedangkan media aternatif liputannya terhad, dan media yang dikendalikan oleh parti juga terhad termasuk jualanya hanya untuk ahli parti sahaja, katanya.

"Jika tersebar luas (media parti seperti Harakah dan Suara Keadilan) akan diambil tindakan, jika berita sensitif yang menyentuh pemerintah akan dipanggil oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN)," katanya.

Sedangkan pemerintah (Umno-BN) telah menggunakan media arus perdana sepenuhnya dengan setiap pelusuk kampung, rumah rakyat berjaya dimasukkan, katanya.

(Pix: Sikap SPR yang berat sebelah menjadi punca kebangkitan rakyat, tegas Ustaz Hadi kepada Pengarang Berita Harakah MOHD RASHIDI HASSAN dan wartawan kanan, WAN NORDIN WAN YAACOB).

No comments: