Sunday, February 06, 2011

Bapa ayam MCA gagal tarik sokongan Cina

GONG XI FA CAI. Selamat Tahun Baru Cina ditujukan kepada seluruh kaum Tionghoa di Malaysia. Semoga bersempena dengan tahun baru ini, kita sama-sama menyumbang ke arah kemakmuran dan kesejahteraan negara.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mengharapkan masyarakat Tionghoa, lebih maju kehadapan dalam apa jua bidang, bersempena Tahun Arnab yang melambangkan kepantasan dan kemesraan.

Presiden PAS, Dato' Tuan Guru Abdul Hadi Awang pula, mengajak kaum Tionghoa supaya melakukan perubahan bagi menggantikan Kerajaan Pusat daripada Barisan Nasional kepada Pakatan Rakyat.

Jelasnya, harapan kedua-dua pemimpin utama PAS ini terhadap kaum Tionghoa amat besar. Sekaligus kedua-dua pemimpin tertinggi PAS ini menunjukkan bahawa, PAS sebagai parti Islam dan Melayu yang utama di negara ini, mengiktiraf kepentingan dan peranan kaum Tionghoa dalam negara.

Peranan kaum Tionghoa atau kaum Cina amat penting dalam negara. Mereka adalah komponen masyarakat kedua terbesar dalam negara.

Sebagai kelompok pengundi kedua teramai dalam negara, kaum Cina merupakan penentu kuasa hampir separuh daripada sejumlah 222 kerusi Parlimen di Malaysia.

Kuasa penentu kaum Cina sudah ditunjukkan secara jelas pada Pilihan Raya Umum Mac 2008, di mana sebelum ini secara tradisinya mereka yang mengundi BN, beralih arah ke Pakatan Rakyat.

Peralihan undi kaum Cina terhadap Pakatan Rakyat tidak terlalu besar. Ia hanya sekitar 55 ke 65 peratus sahaja. Kecuali di sesetengah tempat yang dikuasai DAP, terdapat peningkatan yang drastik.

Peningkatan drastik undi kaum Cina kepada Pakatan Rakyat, yang paling tinggi direkod iaitu mencecah 85 peratus, semasa Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gantang di mana calon PAS, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menewaskan calon BN.

Trend pengundian kaum Cina, berbeza dengan pengundi Melayu dan India. Berdasarkan beberapa PRK sebelum ini, berlaku peningkatan sekitar 3 hingga 5 peratus kaum Melayu, dan sekitar 10 peratus kaum India, kembali kepada BN.

Mengapa pengundi Melayu dan India, kembali kepada BN, boleh dibahaskan pada sesi lain. Apa pun penulis percaya kecenderungan wujud akibat kekangan dan tawaran material dari pihak BN.
Kecenderungan ini hanyalah faktor sementara yang tidak kuat untuk dijadikan alasan mutlak, bahawa Melayu dan India sudah kembali sepenuhnya menyokong BN.

Bagaimanapun, yang paling jelas, berdasarkan rekod terakhir PRK Dewan Undangan Negeri Tenang, Labis, Johor, menunjukkan bahawa pengundi Cina tetap bersama Pakatan Rakyat.

Itu pun terdapat kemerosotan pengundi Cina keluar mengundi. Kemungkinan berdasar banyak faktor, antaranya disebabkan terperangkap banjir dan kebanyakan mereka tidak balik mengundi.


Apa pun, keputusan keseluruhan pengundian ini menunjukkan trend pengundian kaum Cina sejak 2008 hingga 2011 kekal bersama Pakatan Rakyat, sekaligus menunjukkan Cina menolak BN.

Tanpa sebarang keraguan, harus diakui usaha untuk mengekalkan undi Cina kepada Pakatan Rakyat, dilakukan dengan gigih, terutama oleh pemimpin DAP dan KeADILan serta sebahagian pemimpin Dewan Himpunan Penyokong PAS.

Di Dun Tenang misalnya, sejak sebelum hari penamaan calon, pemimpin tertinggi DAP dan KeADILan hampir keseluruhannya all-out berkampung di kawasan Cina untuk berkempen.

Usaha gigih mereka menyebabkan MCA begitu tertekan. Akibat dari tekanan itu dengan Presiden MCA, Dato' Seri Dr Chua Soi Lek terpaksa memainkan sentimen agama dan perkauman untuk mengekalkan undi Cina kepada BN.

Chua merupakan bekas Ahli Parlimen Labis, tempat letaknya Tenang, sebelum memberikan kerusi itu kepada anaknya Chua Tee Yong pada 2008.

Selepas 53 tahun Malaysia merdeka. Pemimpin BN terus menunjukkan kedangkalan dan kebodohan mereka. Soi Lek memainkan isu negara Islam, isu salam lelaki wanita, isu kuasa Melayu-Cina, yang jelas bercanggah dengan konsep 1Malaysia seperti diuar-uarkan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak

Menakut-nakutkan pengundi dengan menggunakan sentimen agama dan kaum, merupakan suatu taktik jahat yang sudah sebati dengan BN. Umno sentiasa memainkan isu menakutkan-nakutkan orang Melayu, jika tidak undi Umno, Cina akan berkuasa, manakala MCA memainkan isu jika undi Melayu, bermakna mengundi Islam, sekaligus beliau mahu menyatakan bahawa bila Islam kuat, Islam akan menindas kaum Cina.

Antara petikan kata Soi Lek yang dipaparkan oleh akhbar The Star milik MCA adalah:

i. 'Chua: Don't risk it on PAS'

ii. "Labis: A vote for PAS means endorsing its Islamic state concept and once given the support, even the DAP would be unable to influence the party or protect Chinese interests, MCA president Dr Chua Soi Lek said."

iii. "Such an endorsement would bring the dream of PAS turning the country into an Islamic state a step closer to reality,' he said when addressing devotees of the Teng Toh Tong temple here yesterday."

iv. "The PAS brand of Islamic state would paralyse development in the country because their priority is to get people to base their lifestyle on what they (PAS) think is proper,' he said."

v. "Apart from this, Dr Chua added, PAS rule would derail the 1Malaysia concept where all Malaysians, irrespective of race and religion, would be taken care of in the country's development."

Akhbar The Star walaupun ia milik MCA, jarang menunjukkan belang mereka sebagai peneraju kempen rasis seperti Utusan Malaysia. Umumnya kaum Cina sangat marah kepada Utusan Malaysia kerana sering memaparkan sentimen perkauman yang melampau.

Dalam hal ini, laporan The Star sepanjang kempen PRK Dun Tenang, menunjukkan mereka juga sudah diresapi trend Utusan Malaysia.

The Star tidak lagi dilihat balance, sebalik boleh menimbulkan sentimen rasa tidak senang hati pembaca Melayu-Islam.

Apapun kesemua hujah Soi Lek ini, boleh dibalas dan dimatikan dengan mudah.

Bercakap soal risiko kepada kaum Cina. Risiko sebenar tidak datang dari PAS atau Pakatan Rakyat. Hakikat yang Soi Lek dan MCA tidak boleh nafikan ialah, risiko sebenar yang kaum Cina hadapi adalah ancaman daripada Umno-Perkasa-Utusan Malaysia.

Sejak Mac 2008, hingga ke Konvensyen BN 5 Disember lepas, MCA, Gerakan dan parti-parti Cina lain, tidak habis-habis bertegang urat dengan Umno-Perkasa dan Utusan Malaysia.

Soi Lek cuba memperbodohkan pengundi Cina, bahawa jika mengundi PAS bererti mengundi negara Islam dan DAP gagal mempertahankan kepentingan kaum Cina.

Soi Lek tidak harus lupa bahawa MCA dan lain-lain komponen BN, termasuk beliau sendiri, mengutuskan memo kepada PM Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini, menolak negara Islam ala Umno.

Apakah mengundi calon Umno, bermakna kaum Cina sudah memperakui negara Islam Umno-Perkasa? Apakah selama ini MCA benar-benar berjaya memperjuangkan kepentingan kaum Cina?

Hakikatnya, jika MCA berjaya berperanan, kaum Cina tidak akan menyokong Pakatan Rakyat.

Selaku Presiden MCA, Soi Lek terus menunjukkan kedangkalannya menolak negara Islam, bukan soal ia datang PAS sahaja.

Apakah Soi Lek buta realiti? Apakah Soi Lek cuba memberi amaran kepada Umno-Perkasa yang mengisytiharkan Malaysia sebuah negara Islam.

Isu yang Soi Lek mainkan di Dun Tenang sebenarnya tidak menjejaskan PAS atau Pakatan Rakyat. Malah ia semakin menambah jurang hubungan MCA dengan Umno.

Soi Lek juga menggunakan hujah kuno kononnya mengundi PAS akan membawa kepada kepincangan ekonomi.

PAS menerajui Kelantan sejak lebih 20 tahun. Pernahkah Kelantan ketinggalan dari segi ekonomi? Pernahkah rakyat Kelantan, khususnya kaum Cina mati kebuluran?

Hakikat yang Soi Lek dan kaum Cina tidak boleh nafikan ialah, ekonomi dunia akan lumpuh jika tidak didokong oleh sistem ekonomi Islam. Perbankan Islam diamalkan secara meluas. Malah bank-bank utama negara yang diterajui kaum Cina, memperakui hal ini.

Mereka turut sama menceburi sistem kewangan Islam yang dilihat lebih praktikal dan mendapat sambutan majoriti rakyat negara.

Lagi bodoh hujah Soi Lek, adalah apabila beliau mendakwa mengundi PAS merosakkan konsep 1Malaysia, di mana semua kaum dan agama, mendapat pelindungan dan seimbang dalam pembangunan ekonomi negara.

Apakah Presiden MCA ini buta atau sengaja buat-buat lupa apakah faktor yang mendorong beliau dan partinya bergaduh dengan Umno-Perkasa?

Mereka bergaduh soal pembahagian kouta menteri yang didakwa dibolot Umno, bergaduh soal diskriminasi terhadap kaum Cina yang diamalkan oleh Umno.

Yang menentang dasar Umno-BN, yang mempertahankan hak bukan Islam, bukan Melayu supaya mendapat keadilan dan kesaksamaan adalah PAS dan KeADILan, selain DAP.

Apakah Soi Lek buat-buat lupa banyak tekanan dan serangan pemimpin Umno terhadap kaum Cina yang diungkap berulang kali seperti:

"Balik China, India, Cina, India semua penumpang saja."
"Kita tidak perlu undi orang Cina, India untuk menang."

Dalam menanggani hasil pengundian di Dun Tenang, tidak kisahlah jika Umno-MCA-BN hendak mendabik dada, bahawa mereka berjaya menang dengan majoriti yang lebih besar.

Dari segi fakta nombor, ya BN menang. Tetapi kemenangan mereka penuh dengan kepalsuan dan dengan cara kempen yang begitu jahat.

Soi Lek tidak harus berbangga dengan kemenangan calon BN. Penasihat DAP, Lim Kit Siang mencabar Soi Lek menjawab beberapa 'persoalan sukar' yang dimainkan oleh MCA di Tenang.

"Adakah Chua Soi Lek mempunyai keberanian politik untuk memberitahu Umno bahawa pertambahan sokongan masyarakat Cina (kepada Pakatan Rakyat) bukan kerana hudud atau negara Islam tetapi dasar Pakatan untuk perubahan, keadilan, demokrasi dan kemajuan?

"Atau beliau akan terus menyalahtafsirkan dan meyimpangkan kehendak politik dan harapan pengundi Tenang dengan terus menipu dengan dakwaan palsu bahawa peningkatan 65 peratus pengundi Cina kepada calon Pakatan sebagai menyokong hudud dan negara Islam? soal Kit Siang.

Ahli Parlimen Ipoh Timur itu juga, membidas MCA dengan mengatakan,ketika MCA bermegah dengan kemenangan di tiga daripada empat kawasan majoriti Cina, Soi Lek gagal menyedari bahawa hanya 35 peratus memilih BN walaupun tempat itu dianggap taman permainannya sendiri.

Kedangkalan Soi Lek hanya menunjukkan beliau adalah seorang rasis dan berfikiran sempit, sama seperti pemimpin Umno.

Tingkah laku Soi Lek yang memalukan kaum Cina dan MCA ini, dikritik bekas Presidennya Dato' Seri Ong Tee Keat.

Jelas, walaupun memenangi jawatan Presiden MCA dengan sokongan majoriti perwakilan, Chua Soi Lek tidak dapat menghapuskan persepsi rakyat, bahawa beliau adalah pelakon video lucah yang terkenal dalam negara bukan sebagai Presiden MCA.

MCA harus sedar bahawa kebanyakan komen-komen pelayar internet, melabel Soi Lek sebagai 'bapa ayam.'

Seorang 'bapa ayam' hanya layak berlakon dalam video lucah, bukan berada di pentas politik.

Soi Lek nampaknya sudah mengubah nasib MCA. MCA yang selama dikenali sebagai Malaysian Chinese Association sudah dilabel Malaysian Chicken Association oleh para pelayar internet.

Kepada rakan-rakan dalam MCA, penulis tujukan soalan berikut:

"Lu mau jadi parti cap ayam kah? Lu tarak malu kah? Gua malu loo. He he. Gong Xi Fa Cai."

No comments: