Sunday, March 10, 2013

Kenapa BN takut sidang khas Parlimen bincang isu Lahad Datu?

Kita menyanjung tinggi pengorbanan dan kesungguhan anggota keselamatan kita dalam mengawal selia serta memelihara kedaulatan negara.

Kita meletakkan sepenuh kepercayaan kepada anggota tentera dan polis yang menjalankan tugas dengan profesional, demi menjaga keselamatan rakyat.

Kita amat mengharapkan kegigihan dan pengorbanan anggota keselamatan ini, tidak dijadikan alasan untuk memperkukuhkan kedudukan politik BN.

Isu keselamatan tidak sama sekali harus dipolitikkan untuk kepentingan sekelompok penguasa yang mahu meneruskan kesinambungan pemerintahan, di saat-saat mereka hampir tumbang.

Malangnya, inilah yang terjadi di Malaysia. Isu keselamatan dipolitikkan, nyawa anggota keselamatan menjadi taruhan kesinambungan politik Umno-BN.

Hari ini Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, secara terang-terangan mengugut rakyat, bahawa jika mereka tidak mahu peristiwa Lahad Datu terjadi di tempat lain, jika mereka mahu keselamatan mereka terjamin, mereka hendaklah memberi mandat kepada BN.

Dengan tegas kita menolak ugutan ini. Dengan tegas kita mengatakan bahawa negara kita adalah negara yang aman, tanpa sebarang konflik. Negara kita stabil dan tidak perlu diletakkan dalam keadaan darurat, termasuk di kawasan yang terbabit di Lahad Datu, Sabah.

Kita ingin tegaskan di sini bahawa, yang tergugat dan terancam bukannya keselamatan negara, tetapi keselamatan Umno-BN, keselamatan pemimpin-pemimpin yang sudah mabuk ditampuk kuasa.

Mereka enggan turun, mereka enggan berundur secara terhormat dan yang penting sekali, mereka takut ditumbangkan pada Pilihan Raya Umum ke-13.

Inilah hakikat yang cuba dikambus oleh Umno-BN, khususnya dalam konteks politik di Sabah sekarang. Umno-BN, sejak zaman Dr Mahathir Mohamad menjadi PM, sudah mengeluarkan ratusan ribu, malah disebut mencecah ke angka juta, kad pengenalan kepada pendatang.

Sama ada pendatang dari Filipina, Indonesia, mahu pun pendatang dari Pakistan, yang dikatakan ramai rakyat Sabah, sebagai sebahagian dari suku sakat Ketua Menteri Sabah.

Kesemua pendatang ini, diberikan kad pengenalan, dimasukkan nama mereka ke dalam daftar pemilih, mengambil bahagian dalam setiap PRU untuk mengundi Umno-BN. Pendatang dipergunakan untuk mengekalkan kuasa BN.

Hari ini Umno-BN enggan menjawab siasatan RCI. RCI mendapati angka yang besar kaum Sulu, dari Selatan Filipina, sudah mendapat kerakyatan yang sah dan mengundi dalam PRU.

Hari ini, Umno cuba untuk menutup pekungnya, apabila terdedah bahawa, puak Sulu yang dikatakan penceroboh, sebahagiannya merupakan ahli Umno yang aktif dalam bahagian, sama ada di Lahad Datu dan Semporna.

Ini isu besar dalam negara. Isunya ialah, apakah benar wujudnya penglibatan ahli-ahli Umno dalam kumpulan bersenjata di Lahad Datu sehingga menyebabkan beberapa orang anggota keselamatan kita menjadi korban.

Isu besar yang dibimbangi Umno-BN, sebenarnya ialah rentetan daripada gelombang penolakan besar-besaran rakyat Sabah terhadap mereka, yang dikatakan menjadi penentu bakal tumbangnya kerajaan BN di Putrajaya.

Justeru kita mendesak supaya kerajaan memanggil sidang khas Parlimen dengan segera. Kita mendesak supaya dibentangkan satu kertas putih, agar dapat diteliti dan dibahaskan anggota Parlimen kita.

Jika BN berani, jika BN rasa memang keselamatan negara tergugat seperti dimainkan media pro mereka, sila sahut permintaan Pakatan Rakyat.

Mari kita berunding dan berbahas secara sihat, sama ada di Parlimen atau pada sidang meja bulat, bagi mencapai suatu persetujuan terbaik untuk kepentingan rakyat jelata.

Jika BN takut untuk bersemuka dengan Pakatan, kita percaya dalam isu keselamatan yang digembar-gemburkan ini, 'ada udang di sebalik batu.'

1 comment:

Unknown said...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Hương Lâm chuyên cung cấp máy photocopy, chúng tôi cung cấp máy photocopy ricoh, toshiba, canon, sharp, đặc biệt chúng tôi có cung cấp máy photocopy màu uy tín, giá rẻ nhất.